Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 8 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei

Jeg har akkurat fjernet alle fritidsproblemer for flere år fremover..

Skaffet meg et prosjekt jeg bare ikke kunne si nei til... Båten er i mine øyne "nydelig" selv om det ikke er så mange andre som ser det ennå..

Så vidt jeg har fått opplyst er det en "Skagu-Plattgatter" fra 1966.

Jeg fant litt opplysninger om "Skagu-Eventyret" på 60 tallet, men er det noen som vet om andre båter herfra og evnt andre ting som kan være morsomt å vite?

Når jeg kommer i gang vil det helt sikkert dukke opp maaaaange spørsmål..., foreløpig har jeg bare fått båten på plass og driver med å rigge meg til...

Båt_skal_på_henger_2.jpg

På plass i låven.jpg

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med et overkommelig prosjekt! Har du god tid og er tålmodig, kommer du til å ha en altoppslukende hobby resten av livet! Det haster ikke! Ta deg god tid og kos deg med hver kvadratcentimeter av skrog og overbygg. Det viktigste er å få bort alt som er dårlig, både lakk, lim og olje, og sjølsagt trevirke som er råttent eller degradert (dårlig og smuldrete). Bruk tid til å finne nytt godt virke der det trengs utskifting, og ta ikke snarveier med dårlige trevarer, framfor alt: Ikke impregnert virke, og ikke tettende tildekking (glassfiber/plast). Lykke til!

 

Nå ser jeg at du har vært inne på en annen tråd med båten din (maskina). Det kan lønne seg, først som sist, å lage egen prosjekttråd om båten. Det gjorde jeg, og i stedet for å ha alle opplysningene spredt omkring både her hjemme, og på ymse nettplasser, er alt der. Trebåtentusiaster, både de med trebåt og de som har plastbåt (men som kan alt mulig om trebåt, og egentlig er fryktelig misunnelige på oss som har det), hiver seg gladelig inn i en slik prosjekttråd med råd og vink, og oppmuntrende tilrop!

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min erfaring er altså at det ikke bare er greit, det er nesten nødvendig (!) å ha en slik prosjekttråd! Jeg har jo alle endringer på båten der, i kronologisk rekkefølge, med spørsmål som melder seg, og svar, som også triller inn. Hjemme er alt kaos. Jeg har haugevis av bilder, kassevis med utstyr og enorme mengder byggematerialer. Blogger, som folk har laga for seg og sine prosjekter er nesten uten unntak borte når du klikker på dem - fordi lenkene kanskje er mange år gamle. En kan jo legge ut slikt en holder på med i ei gruppe på Facebook, og få flere titall responser på det, men der forsvinner det i det store tilfanget av sporadiske innlegg - og når du trenger oppdatering er det borte, eller har blitt surra inn i en lengre og ofte perifer diskusjon.

 

Jeg har også merka at folk har stor respekt for slike prosjekter og i svært liten grad kommer med snåle innfall og svært emosjonelle innslag...

 

Jeg trur at alle disse prosjektene, og de svært varierte trådene, diskusjonene, er noe av skjelettet til Båtplassen. Ryggraden om du vil, og kanskje også derfor Båtplassen består i vrimmelen av sosiale medier.

 

Det er bare tøv å splitte opp lystbåtsamfunnet i slike som må ha trebåt og slike som ikke orker det lenger. (Alle vil jo egentlig ha en snasen trebåt!)

 

Hvordan du gjør det?

 

På akkurat samme måte som du har gjort denne tråden. Skriver en tittel som er opplysende, og henter merkelappen (tag) prosjekttråd. Det er ikke dumt å bruke ordet prosjekt også i tittelen. Vi som har slike prosjekter, og som følger andre sine, legger umiddelbart merke til den! 

Redigert av Erik AN (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei alle trebåtentusiaster! Nå er jeg ikke eier av noen trebåt, men hele båten er bygget i mahogni innvendig, så derfor henvender jeg meg til ekspertene for råd;)

Forrige eier av båten var dessverre litt sen med å få stanset noen vannlekkasjer fra diverse vinduer. Har derfor noen mørke felter i mahogni samt avskallet lakk der det har vært lekkasje (se bilder). Siklet/pusset ned lakken, men de mørke feltene ser ikke ut til å gå bort (er redd for å pusse gjennom laminatet da det er kryssfiner). Finnes det noe middel til å lysne de mørke feltene slik at det ikke blir fult så skjoldete? Noen som har erfaringer med blekemiddel?

 

Før pussing:1116500843_Frpussing.jpg.6f7b0d3e7afd7ba736d13df5df40fb1c.jpg

 

 

 

Etter pussing: Etter_pussing.jpg.7ee40d6c4411ebd6698e52400a1d28c6.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei nbjelland,

 

Jeg har brukt Ferrobet på mørke flekker før, men den fjærner primært flekker som stammer fra metall. Vanskelig å avgjøre om det er gjeldende her riktignok, det er skjeldent man får flekker heeelt vekk...

Det ER mer jobb med trebåt enn med plast...

Gamle prosjekter:

Oppussing av en gressviksnekke

Oppussing av en FM

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Trebåt på Vestlandet?

 

Vurderer å skaffe meg en trebåt, men jeg bor i Stavanger 😁 Har inntrykk av at klimaet her ikke er snilt med trebåter. Spesielt horisontale flater. Stemmer det? Og er det noe man kan gjøre av behandling som kan hjelpe?

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post
Share on other sites

Hei alle trebåtentusiaster. Det er lenge siden jeg var aktiv på dette forumet med prosjektet mitt Miranda. Dessverre stoppet prosjektet opp for meg av flere grunner for flere år siden. Nå er madammen lei av å se den grønne presenningen på utsiden vinduet og ser jeg ingen annen mulighet enn å gi båten videre til noen som har giv og driv. Jeg må ellers hugge den og det ville være grusomt. Vær snill noen, kom å redd Miranda! Hun ligger i Halden

85AF7E67-67DC-4EF2-A256-3F5381B64A79.jpeg

25453032-E255-437F-A599-727864DD079F.jpeg

911CDF0F-A82B-495F-AE3A-511C96274AB6.jpeg

Link to post
Share on other sites

jrewing skrev for 2 timer siden:

Trebåt på Vestlandet?

 

Vurderer å skaffe meg en trebåt, men jeg bor i Stavanger 😁 Har inntrykk av at klimaet her ikke er snilt med trebåter. Spesielt horisontale flater. Stemmer det? Og er det noe man kan gjøre av behandling som kan hjelpe?

Sååå galt er det ikke på vestlandet. Det som er "tar livet" av trebåter er ferskvann/regn. Så hvis du vil ha en åpen trebåt, som feks en snekke eller likende, er det en god ide med en god kalesje eller presenning over båten når den ikke er i bruk.

Hvilken type båt ser du etter? 

Link to post
Share on other sites

Jeg ser på en 30 fot Johnsen Krysser. Tenker det blir litt tungvint å ta av og på presenning hver gang. Men det fins kanskje smarte løsninger?

 

Når jeg tenker meg om så kan vel presenningen bare ligge rett på båten uten stativ? Eller blir det litt for tett da?

Redigert av jrewing (see edit history)

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post
Share on other sites

Har du tett dekk og en god kalesje på din Johnsen krysser er mye gjort. Tett dek og overbygg er prioritet etter tett skrog (og kanskje før tett skrog hvis skroglekasjen ikke er for stor). De fleste trebåter gåt tilgrunne fordi det har lekket gjennom dekk og overbygg gjennom lang tid, da får man lett råte i grunnkonstruksjinen som spant og dekksbjelker. Og det er en kostbare/tidskrevende jobb å skifte.

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kunne bedømme er tilstanden god, men litt kosmetisk over dekk etter bare en vinter. Mener han hadde tatt den i høst, veldig fin mellom vannlinjen og dekk, så kontrasten til dekket var stor, derav min bekymring.

 

På huset sprøyter vi på soppdreper, er ikke det noe for båter?

mail betyr post

e-mail betyr e-post

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...