Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Jeg driver og pusser opp en trebåt. Det koster skjorta! Prisnivået er sykt lavt, ja jeg meiner det! Hva som går av folk forstår jeg ikke! En stusslig hybel koster et par mill og en plastbåt på tjue fot med ettelleranna hypersensitivt på hekken koster mange hundre tusen! Nei sikre deg en flott båt, men vær nøye med at du slipper å bruke fryktelig mye på maskina! (Jeg måtte overhale maskina mi, og det ble ganske mange lapper!) Den du presenterer i dag er jo nydelig! Når det gjelder nærhet til objektet så går det litt på både troverdighet, og slike ting som ikke faller inn under juss, samt at det er alltid greiest å gå med den sjøl hjematt. (Lang-)Transport både per vei, bane og til sjøs er dyrt, og litt risikabelt. Slik markedet er, med din posisjon i Telemark, har du jo storparten av markedet til besiktigelse. Lykke til!

 

Link to post
Share on other sites

 Hei

Kjøpte denne båten i dag, en såkalt "Oselver" men jeg tror nok det kan være en slags blanding av forskjellig. Skrog og fasong kan minne om oselver, men esingen er vel ikke helt som på oselvere.   Under tofta er det et messingskilt hvor det er inngravert: "Hardangerbygget 1916" En gammel dame, og i forbausende god stand synes jeg. Noe småplukk er det, som det ene bildet viser så er det noen sprekker i aktre rang, den hang oppunder et tak i et naust og ble i den forbindelse revet løs den "tofta" akter samt at det ble en sprekk i og under skjøten på stevnen  Det er ikke råte noe steder, og ganske moderat med sprekker. Noen sprekker er det, men ingen store. Sømmen er forbausende god, ikke nødvendig å gjøre noe der med det første. Relativ lys og fin i veden. Tørr og hard ved. Den har også rigg, ror og seilføring men visstnok med dårlige svinge egenskaper pga liten kjøl. tenker kanskje å legge i et bord nede ved kjølen for å gjøre den litt dypere.

 

Spørsmålene mine er da:  Hva bør legges i sprekkene, bl.a. de som vist på bildet.?   Hva anbefales av oljer på innsiden. Den er ru og trekker nok til seg godt med olje.Jeg tenker å bruke tjære i bunn inn og utvendig.  Utvendig over vannlinja tenker jeg å bruke owatrol D1 og D2. Noen innvendinger mot det? 

20841916_10211585299320668_1438603637075851761_n.jpg

20840990_10211585297640626_3795162836307726573_n.jpg

20841827_10211585298080637_5649252676948779079_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er det noken trebåtentusiastar som kan tenke seg ein velhalden , 30 fots, Hardangerbygd trebåt?

Motoren er ein Leyland Thornycroft på 113 hk, meinar eg. Skrog og motor er velhalde og i bra stand, men dessverre er overbygget, i mahogny, begynna å bli prega av vått vestlandsklima, og treng nok litt stell og omtanke.

 

Båten har tidligare i år ligge annonsert på Finn, men trebåt er dessverre ikkje enkelt å selja i dag, virka det som.

Ta kontakt viss interesse eller spørsmål.

 

 

IMG_0444.JPG

IMG_0747.JPG

Link to post
Share on other sites

slogmaaken skrev On 8/16/2017 at 20.19:

 Hei

Kjøpte denne båten i dag, en såkalt "Oselver" men jeg tror nok det kan være en slags blanding av forskjellig.

 

Den har også rigg, ror og seilføring men visstnok med dårlige svinge egenskaper pga liten kjøl. tenker kanskje å legge i et bord nede ved kjølen for å gjøre den litt dypere.

 

Spørsmålene mine er da:  Hva bør legges i sprekkene, bl.a. de som vist på bildet.?   Hva anbefales av oljer på innsiden. Den er ru og trekker nok til seg godt med olje.Jeg tenker å bruke tjære i bunn inn og utvendig.  Utvendig over vannlinja tenker jeg å bruke owatrol D1 og D2. Noen innvendinger mot det? 

 

 

Nei, dette er en 3-bords Strandebarmer, helt klassisk innredet med fast framtofte, bete (tverrbjelke) i midtbandet, og bakband - "hodlerong" - uten bete.  Formen på stevntoppene er også ganske typisk, og at det er nauvranger mellom esingene inntil stevnene.

 

Synd men den bakrangen - har du den å sette inn igjen?

 

Ser ikke noen sprekker?

 

Du kan like godt bruke Owatrol innvendig også, og gjerne helt ned til kjølen innvendig.  Utvendig i bunnen tror jeg helst først brukt Owatrol1, deretter primer og så bunnstoff.

 

Men selv bruker jeg Dekksolje både utvendig og innvendig - men overflaten blir ikke så solid som med Owatrol2

 

Styringen på båten (med og uten seil) avhenger av rorets størrelse, og av settet på båten, altså hvor framlastet eller baklastet båtene er - framsett/baksett.  Man kan faktisk styre en robåt uten ror ved bare å flytte vekt fremover og bakover (som et seilbrett!)  Men avdriften kan minskes med dypere kjøl.

Redigert av roeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svar Roeren

 

Ja tanken på strandebarmer slo også meg, men for meg er det ikke så nøye egentlig, stranderbarmere er vel litt mer "robuste" og stivere, mer egnet til litt bruk kanskje. Nå ligger den ved siden av en tradisjonell færing (bygd her på sørvestlandet) og jeg ser at min er smekrere i formen enn denne, så litt oselver linjer har den. Uansett så er jeg fornøyd med båten og har allerede gjort mye med den. Sprekkene som jeg snakket om vises ikke godt på bildet ser jeg, det er i bakrangen over vannlinja, i selve stevnen,  "kjemisk tre" fra biltema tenker jeg kanskje å bruke der.Har ingen erfaring med dette produktet.   De andre sprekkene er like under, men de er ikke store og de trutner kanskje selv. Men det kan vel kanskje ikke skade å legge i noe farm 80 uansett?  Alt under vannlinja vil det kun evt. bli brukt farm.

 

Jeg lagde en blanding av tjære, rå linolje og am. terpentin, ca 1/3 del av hver (litt mindre tjære da jeg ikke vil ha den for mørk) og smurte både inn og utvendig. Det ble fint, men den trakk ikke så mye som jeg trodde, mettet den ganske fort. Så jeg tørker av det overskytende og vil tjærebre bunnen snart. Bakrangen har jeg kontroll på, er iferd med å fikse den. Den er festet med treplugger, har fått noen nye, noe tynnere, men vil ha litt trelim rundt og stappe dem i samme hullene.  Sømmen er veldig god, og vi behøver ikke skifte noen nagler ennå, det er minimalt med sprekker også, så det ser greit ut. Seil og rigg er av nyere dato, roret er stort,  blir spennende å prøve dette etter hvert. 

Redigert av slogmaaken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå som vi har kommet inn i September så nærmer det seg opplags tid igjen. Dette er da min første vinter med båt så jeg har ikke all verden med erfaring. Så åssen prosedyrer har dere når deres trebåter skal opp på land? hva gjør dere før den heises opp? og hva gjør dere når den har kommet på land?

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det som er skummelt med høytrykkspyler er suene. Trevirket kan sjølsagt bli flisa opp om du retter en for tett og kraftig, spisset stråle mot det. Det må du ta hensyn til under spylinga. Det er som med all anna tung redskap. Suene, sprekkene mellom de klinka borda, nedenfra, er det området du ikke må treffe. Det er ikke bare eventuelle tettestoffer, bomullstråd, og slikt, men alt det som har samla seg der gjennom tida, og som sammen danner en litt uregelmessig tettesone. Når jeg spyler av båten, rett etter opptak på slipp, spyler jeg ganske flatt, nedover mot kjølen og bortover mot stevnene. Bruk en flat dusj. Etter at du har spylt er det vanligvis ikke så vanskelig å få av det som ikke er borte, men som har løsna. Som i diskusjoner om hvilken sliper en skal bruke, hvilken malingsfjerner, såpe eller skrape, handler det altså om å se på redskapen som en forsterker av en sjøl. Det er mulig å ødelegge huden på en båt med hånda om en bruker nok kraft, skraper lenge nok med neglen på feil sted. Med ei skarp skrape kan en gjøre mye ugagn. Med en høytrykksspyler kan en på ei kort tid skape så mye ødeleggelse at en må slite med det lenge etterpå.

 

Når det er sagt, så må jeg skynde meg å tilføye at en sparer enormt med tid på å bruke høytrykksspyler, men bruk en ordentlig en, med gode dyser og et trykk som er noenlunde konstant - slik at en kan kontrollere det. Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen bilder fra båten min under vannlinja.

20170924_145548.jpg.16459d4a5b506043a1cce9b48b335da7.jpg20170924_144300.jpg.1b692844c18bbdddd6cda15610c244db.jpg20170924_145601.jpg.86ec6a4620f943fd80f3b57e8bb985c2.jpg20170924_144533.jpg.580c31b04da89948054b32b0451ed1d0.jpg

Her har det rustet helt vekk.

 

20170924_145500.jpg.d566b8d68c0cb7730d4f1349040ca6cb.jpg20170924_144335.jpg.8b29bf0ed436aac08ba85d8987e2ecb1.jpg20170924_144349.jpg.3a16e0b535eaa343801323bcdcde1da4.jpg20170924_144426.jpg.a9dc74ffe4945ad93c77a835af97d270.jpg20170924_144419.jpg.d1d27449072310ac1c5827dbc2d85bae.jpg20170924_144230.jpg.997d39574d72af57194ac0dc253f5ff7.jpg

Som man ser så har tidligere eiere skrudd skruer for å holde henne sammen. Er ikke riktig gjort dette. 

 

Hva tenker dere?  båten er fin men under vannlinja er det så som så. nagler som er rustet vekk og skrudd inn skruer for å holde båten sammen.Er det mulig å redd båten? regner med det er mye jobb å ordne dette.

 

 

Link to post
Share on other sites

Selvfølgelig er det mulig å redde båten. Begynn med å fjerne skruer og bolter som tidligere eier har montert. Kjenn med en syl el. om det er skruefeste/spikerfeste i kjøl og stevner. Opprinnelig er vel også din båt spikret i kjøl og stevner. Er trevirket rund innfestingene ødelagt av rust/råte, kan du lime og plugge inn nytt feste. Noen foretrekker å bruke syrefaste skruer i stedet for skipsspiker, men syrefast går ofte dårlig sammen med eik under vannlinja. Om du skal skru, er bronseskruer det mest holdbare. Bruk ikke skruer med kileformet hode.

 

 

 

Redigert av gon (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

Kjøpte meg båt som har løst fritidsproblemene mine.

Lurer fælt på hva det er slags båt, hvem bygde den og hvor gammel er den?

Forrige eier overtok den fra en gammel mann som ikke er her mer - samme som de evt enda tidligere eiere

 

Noen som vet?

20170728_221247.jpg

20170628_213203.jpg

20170906_221946.jpg

20170728_221310.jpg

20170628_213122.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...