Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
Volvomekanikeren skrev On 1.7.2019 at 23.42:

Hei båtfolk!

 

Er det noen som har peiling på hva type båt/merke dette er?

 

45DBADC6-D1F2-42C6-9541-6622BA29AB0A.jpeg

 

 

 

Har fått kontakt med tidligere eier, han sier det er en Hardangersnekke. Noen som kan bekrefte? 

Det står en md21 motor ombord nå som jeg vurderer å skifte ut. Noen som tør å anslå hvor stor motor dette skroget tåler? 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Volvomekanikeren skrev for 13 timer siden:

 

Har fått kontakt med tidligere eier, han sier det er en Hardangersnekke. Noen som kan bekrefte? 

Det står en md21 motor ombord nå som jeg vurderer å skifte ut. Noen som tør å anslå hvor stor motor dette skroget tåler? 

Hvor lang er båten og hva er maks fart på den? Du kan sikkert doble antall hk, men noe særlig raskere blir den ikke.

Link to post
Share on other sites

0007F5C4-71EB-42DB-97D2-4F30A52DEB1B.jpeg.696db3c0dffb45cbd531817b95018e56.jpeg

 

Har lyst til å heve dekk samt styrehus. Tenker litt overheng på tak akter ut hadde gitt båten ett betraktelig bedre utseende.

Noen tanker/tips?

 

Syntes denne er helt nydelig då! Den beskriver godt hva jeg ser for meg! 

B05399C8-4F4C-40F4-B6B4-570A868075F9.jpeg.f03a621f711f3af1b70aed7680128700.jpeg 

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post
Share on other sites

Volvomekanikeren skrev for 21 timer siden:

Den er 28 fot / 8,75 meter lang. Jeg vet dessverre ikke toppfart da jeg hentet den med motorhavari... 

Ok, min snekke er 29 fot med en 6 sylinder Ford på 120 hk. Cruiser fint på 7 knop med 1050 rpm. Maks toppfart 8 knop, gir man mer pådrag så graver hekken seg ned i sjøen.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Thoma_s skrev On 2.7.2019 at 11.30:

Var på slipp i helga.

 

Skiftet vann på propellen bla:giggle:

Det trengtes, den ble blank og fin etterpå.

 

Flekken uten bunnstoff skulle dreves så den ble smurt med bunnstoff senere.

 

 

20190628_205513.jpg

20190629_205944.jpg

Hva brukte du på propellen for å få den så strøken?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Link to post
Share on other sites

Hopla skrev for 7 timer siden:

Kan noen fortelle meg om/hvordan man ser om halser er hogde eller ikke?

Det er ikke alltid så enkelt!  Stundom er de ganske dypt innhule, og da er det enkelt. Dette sees best på innsiden, der de gjerne buer mer innover enn på utsiden. Og så er de gjerne mer svungne akter enn forut.  Noen ganger er de nokså flate, og da er det verre.  For riktig øvde øyne er det nok lettere.

 

Skal prøve å få lagt inn noen bilder.

 

Link to post
Share on other sites

Hvem har bygget denne båten?

Selger sier: "Hogde halser, bygd til Lionsclub lotteri 1989/1990 i Sandane. Finnes video av byggingen. Båtbyggeren var gammel og fotografen var hans sønn."

Dette er det jeg har fått høre om båtens historie, men det er jo litt å nøste opp i.

Det er mye kvist i bordene og noen er borret ut og plugget. Går det greit?

20190825_201133.jpg

20190825_201156.jpg

Link to post
Share on other sites

Hopla skrev On 25.8.2019 at 20.21:

Hvem har bygget denne båten?

Selger sier: "Hogde halser, bygd til Lionsclub lotteri 1989/1990 i Sandane. Finnes video av byggingen. Båtbyggeren var gammel og fotografen var hans sønn."

Dette er det jeg har fått høre om båtens historie, men det er jo litt å nøste opp i.

Det er mye kvist i bordene og noen er borret ut og plugget. Går det greit?

20190825_201133.jpg

20190825_201156.jpg

Kan det være en sognebåt? Jeg er usikker...men om du kontakter Sogn folkemuseum på Kaupanger eller Indre Sogn kystlag kan de sikkert bekrefte eller avkrefte:smiley:

Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev: Kan det være en sognebåt? Jeg er usikker...men om du kontakter Sogn folkemuseum på Kaupanger eller Indre Sogn kystlag kan de sikkert bekrefte eller avkrefte:smiley:

 

Jeg har fått vite at det er en kopi av en kyrkjebåt  fra Hestnesøyra - Gloppen. Johan Austrheim bygde den i kjelleren hjemme.

Det er en Nordfjordfæring.

Takk for hjelpen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...