Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei.

Bilde og litt info om båten min.

Yard OLSEN & HANSSEN BÅTBYGGERI AS

 

Hei!

For en flott skøyte!

 

En slektning av meg hadde en veldig lik fiskeskøyte fra samme båtbyggeri, men han ble så lei av at den søkkte, at han kondemnerte den ifjor. :nonod::nonod:

Det eneste som er igjen er motoren, en tresylindret Callesen, den står i låven på Farstad - man kan ikke skrote en Callesen-motor.

Skal se om jeg finner bilder av skøyta. :smash:

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, islandeagle

 

Jeg tror ikke dét, han skal visst bruke den i sin neste båt. :smash:

Men jeg kan undersøke! :yesnod:

Type og modell er jeg ikke sikker på, vet bare at det er en 3-sylindret utgave med vridbar propell.

 

Edit:

Hvor er dette museet, og hva slags motorer er det de har?

Motormuseer er alltid interessante! :smiley:

Redigert av Vegard_F (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte den siste de hadde i Lysekil, de trykker visst ikke opp flere :smash: Så det gjelder å få tak i de som er igjen. Så at Claessons hadde sist jeg var der!Mulig disse også har trebåten.no. Ellers er Trebåten av Björn Behrens også en veldig fin bok

Redigert av thomsped (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Viste du dette om tre?

 

Japan er en av de landene i verden hvor det er utført mest forskning på hvordan mennesker reagerer i møte med ulike materialer.

 

Disse undersøkelsene viser at når forsøkspersonen fikk berøre, eller var omgitt av naturlig tre, reagerte kroppen ubevist anderledes enn når den samme personen kom i kontakt med fek plast og metall.

Kroppen viste større utslag av stress og uro i berøring med eller omgitt av plast og metall.

Tre hadde den motsatte virkningen.

 

Så der har du enda en grunn til å skaffe deg trebåt.... :giggle::yesnod:

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er da noe en ser hele sommeren på sjøen... Vi med trebåter tøffer stille og rolig ut kilen, mens de som har "yoghurtbeger" har en evinnelig kamp om å komme raskest frem hver eneste helg...

 

Konklusjon: Vi med trebåter har mer fred og ro i kroppen, og klarer å koble av fra alt dagligdags stress!!

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Så enig med vivvi som det går ann og være!

Bare synd roen forsvinner 4 uker på sommeren her i lillesand... da er det mye ugjenvindbart skrot som flyter rundt i skjærgården her :giggle: og lager bølger og støy... Takke meg til 1000 youghertberger av typen polar, fremfor en hekksjøgeneral med ny isboks :lol:

Link to post
Share on other sites

Hei, salamander..

 

Jeg har fulgt med på tråden din og også kommet med noen synspunkter.

jeg har det litt travelt akkurat nå, men kommer til å skrive en litt lengere kommentar senere i kveld.

 

Det kan virke litt forvirrende at det er så mange meninger omkring dette, men vi skal nok komme til en konklusjon etter hvert.

 

See you later... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Wasco!

 

Det ser jeg frem til. Er det kansje lettere å vurdere sivasjonen ut i fra bilder?

 

Når det gjelder fargen på treværket så er det malt med brun maling, men dette tror jeg er over vannlinjen (innvendig). Nede i kjølen og spant har treværket en svart aktig farge, men når jeg skaper litt finner jeg trefargen.

 

Båtens tidligere eier har skrudd nye skruer gjennom skroget, gjennom spantene, jeg vet ikke om dette var så lurt.. men burde jeg "proppe" dise på noe måte utenfra?, jeg ser på de gamle skruene at det har blitt felt inn trehoder i skroget, er det en nødvendighet å gjøre?

SALAMANDER

Link to post
Share on other sites

Jeg liker helt klart Thomas Larssons best, Den forklarer de tradisjonelle metodene veldig godt, mens Behrens handler litt mer om epoxyrenovering, men begge er veldig gode!

Link to post
Share on other sites

noen med erfaring som hvet hva jeg burde gjøre?

 

Det ser ut til at båten er kravellbygget, stemmer det? Dvs bordene ligger kant i kant, ikke med overlapp? I så fall må skjøtene drives med tjæredrev, som slås ganske hardt inn med et drevjern. Drevingen avsluttes en halv centimeter eller så under overflaten, og resten fylles med linoljekitt. Deretter kan du skrape og slipe skroget, sette det inn med rå linolje til det ikke trekker mer og avslutte med et strøk eller to med kokt linolje. Ellers finnes det et utall av forskjellige måter å behandle treverket på, Owatrol, Clipper, lakk m.m.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det ser jeg frem til. Er det kansje lettere å vurdere sivasjonen ut i fra bilder?

 

Når det gjelder fargen på treværket så er det malt med brun maling, men dette tror jeg er over vannlinjen (innvendig). Nede i kjølen og spant har treværket en svart aktig farge, men når jeg skaper litt finner jeg trefargen.

 

Båtens tidligere eier har skrudd nye skruer gjennom skroget, gjennom spantene, jeg vet ikke om dette var så lurt.. men burde jeg "proppe" dise på noe måte utenfra?, jeg ser på de gamle skruene at det har blitt felt inn trehoder i skroget, er det en nødvendighet å gjøre?

Tror du skal gjøre som index har beskrevet.

Tjæredrev, og sørg for at dette stikkes så langt inn at det er plass til å legge linolje kitt for å dekke tjæredrevet

 

Så kan du skrape ned hele skroget og mett det med olje/terpentin, og jeg vil også annbefale litt antiparasitt.

 

Det du må huske på, hvis du også skal skrape den delen av skroget som er under vannlinja helt ren, er å markere av hvor langt opp båten er bunnsmurt.

 

Etter hvert får vi komme tilbake til videre behandling av skroget, både over og under vannlinja.

Det finnes som sagt mange måter å gjøre dette på.

Men for en båt av den typen du har, er det ikke vanlig å lakke skroget. Det vanligste er å bruke Owatrol D2 eller Owatrol Edelolje, eller Clipper som topp strøk.

Men dette får vi komme tilbake til etter hvert.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med disse skruene som forrige eier har skrudd i båten.

Er de skrudd fra utsiden og inn, eller omvendt?

 

Kan du ta noen nærbilder av dette?

 

Det vanlige på kravell bygde båter er å bruke skips spiker som er senket og proppet.

Slik ser det ut på min båt, som er kravell

aaaa_082.jpg

 

Grunnen til at forrige eier har skrudd inn disse skruene må være fordi de gamle spikrene hadde begynt å gå i oppløsning.

Men nå er jeg jo ikke sikker på om det er brukt jern spiker eller hva som er blitt brukt på båten din.

 

For å finne ut av det, må jeg se noen flere nærbilder av utsiden på skroget.

 

Ta også noen bilder av innsiden.

 

Jo flere bilder, desto bedre

Link to post
Share on other sites

Noen flere bilder.

 

Holder på med noe ombygging for mer praktisk bruk til fritidsbåt, fjerning av tidligere fiskeutstyr, utviding av messe/salong, bysse, dusj/toalett, nedsliping av gammel maling etc. Prøver å beholde mest mulig av opprinelig stil men med noen tilpassninger :smiley: Holder også på med å skifte ut til nytt hydraulikk anlegg og montere vannjet thruster da jeg bruker båten endel alene.

 

Holder på med lignende prosjekt . 48 fot fra 62........1 skritt frem og 2 tilbake...nå må gear kasse ut...

Vannjet truster !!!! Fortell !! Høres spennende ut ...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...