Jump to content

Trebåttråden

Wasco

Recommended Posts

• 4 uker senere...
On 7/28/2024 at 1:45 AM, glalaksen said:

Lurer mest hvordan jeg skal få ut de gamle spikrene.

Dersom noen har en metode som ikke innebærer stygge merker fra spikeruttrekker eller bytte av hudplank blir jeg meget overrasket. Ny spiker ved siden av?

ikke rare videoen, men forklaringen er der, hvis man har spiker av jern

The best method to remove steel boat nails - spikes is to tack weld a carriage bolt onto the exposed end of the fastener (I use a small inverter welder and 1/16" rod to tack weld a 1/4" X 3" carriage bolt - I like the flat head of the carriage bolt as it mates to the pulling hook on the slide hammer). This trick works well - but be extremely carefully not to catch the planks on fire and or tear up the boat (watch for plank - frame movement). If the fastener does not want to move - leave it alone.

• 7 måneder senere...

Hei. Har ikke trebåt, men en finsk Marina 75 fra '79, med mahogny overbygg, dekk i kryssfiner og mahogny stevner. Har rehabilitert mye, blant annet nytt dekk, beskrevet i egen prosjekttråd her: https://baatplassen.no/i/topic/174612-nytt-dekk-i-kryssfiner-på-motorseiler-marina-75/.

Skrapet ned stevnene til bar mahogny, oljet og lakket m Owatrol, og stoffet under vannlinjen. Stoffingen slipper på treverket. Hva er løsningen? IMG_4563.jpeg.13452fcfe1a1fcc855d6614c1a12b373.jpeg

IMG_4632.jpeg.12828a3bad4dc0acfa1441688ff243eb.jpegIMG_1531.jpeg.1813d348fca55e0d2712db23531759ec.jpeg

IMG_1540.jpeg

Minegensjø skrev On 28.3.2025 at 9.40:

Stoffingen slipper på treverket. Hva er løsningen? 

Det kan være forskjellige grunner til at bunnstoff slipper på treverket, men en plass å begynne kan være å få grunnet skikkelig før stoffing. Ut fra at du skriver du oljet og lakkert med Owatrol går jeg ut fra du har mettet virket med Owatrol D1 og avsluttet med noen strøk D2? D2'en kan bli litt vel glatt og med dette gi begrenset heft for bunnstoffet. Skraper du D2'en vekk (kun i området du skal stoffe), sliper lett over slik at du får reist litt fibrer i trevirket og avfetter med aceton etterpå er treet klart til grunning med Arcanol (eller tilsvarende grunning). Arcanolen hefter best direkte på tre, så ville ikke bare ha påført denne oppå D2'en, du bør helt ned til treet. Kan med fordel grunne noen millimetre over "kanten" der du fjernet D2'en, slik at denne overgangen overlappes av grunningen. 3 passelige strøk er nok, før påføring av bunnstoff.

Skal bytte mast. Masta er produsert, men jeg tenkte å lage nye kjakbein (i tilfelle råtesopp på de gamle). Holder til i Trondheim og lurer på hvor jeg kan få kjøpt godt nok trevirke til dette, og ikke minst hva anbefales å bruke? Eik?

Hammern skrev for 11 timer siden:

Skal bytte mast. Masta er produsert, men jeg tenkte å lage nye kjakbein (i tilfelle råtesopp på de gamle). Holder til i Trondheim og lurer på hvor jeg kan få kjøpt godt nok trevirke til dette, og ikke minst hva anbefales å bruke? Eik?

Ask funker sikkert også. Hør med Dyrendahl sagbruk i Rissa. 

Jeg er en slags gjest

LarsChristian skrev On 3.4.2025 at 14.17:

Hei, Jeg må bytte Stråkjølen på båten , er det en spesiell tresort som er anbefalt?

Der brukte vi et eller annet som det ikke var så farlig med. Som regel gikk det i furu. Merk at vi la kølatjære og/eller tjærepapp mellom stråkjølen og kjølplanken. Dette for å hindre at mark gikk inn i kjølplanken.

enslagsgjest skrev for 10 timer siden:

Dolfinite er mye brukt i utlandet. Her i landet sauser man ofte på med tykk-tjære. 

Også lest meg opp på at bytulmasse er brukt. Noen kjennskap/erfaring rundt det. Litt enklere å få tak på enn bra tykk tjære. 

Jeg har begynt å bruke butyl som hoved remedium når ting skal monteres og holde vann ute.

Det tetter veldig godt mot vann og sitter ikke fast når ting må av igjen.

Men bare prøvd det over vannlinjen.

Biltema har på tube. Godt fornøyd med den :tommel_opp:

On 4/9/2025 at 1:42 PM, Hulda said:

Der brukte vi et eller annet som det ikke var så farlig med. Som regel gikk det i furu. Merk at vi la kølatjære og/eller tjærepapp mellom stråkjølen og kjølplanken. Dette for å hindre at mark gikk inn i kjølplanken.

Jeg ser at det ligger en remse med kobber mellom kjøl og stråkjølen hele veien fra baug til rortapp

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...