Hammern Svart 4.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2024 index skrev On 2.7.2024 at 12.30: Men pass på at du bruker rå linolje i så fall, så du ikke tetter treverket! Kokt linolje danner hinne, nesten som lakk. Takk for heads up :) Sitér dette innlegget Link to post
glalaksen Svart 27.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2024 Hei. Prøver å finne fremgangsmåten for å byttespiker i en klavert sjark. Det meste undervanns må ut og inn med nye. Prøvde å leite på youtube uten hell. Lurer mest hvordan jeg skal få ut de gamle spikrene. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 On 7/28/2024 at 1:45 AM, glalaksen said: Lurer mest hvordan jeg skal få ut de gamle spikrene. Dersom noen har en metode som ikke innebærer stygge merker fra spikeruttrekker eller bytte av hudplank blir jeg meget overrasket. Ny spiker ved siden av? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 ikke rare videoen, men forklaringen er der, hvis man har spiker av jern The best method to remove steel boat nails - spikes is to tack weld a carriage bolt onto the exposed end of the fastener (I use a small inverter welder and 1/16" rod to tack weld a 1/4" X 3" carriage bolt - I like the flat head of the carriage bolt as it mates to the pulling hook on the slide hammer). This trick works well - but be extremely carefully not to catch the planks on fire and or tear up the boat (watch for plank - frame movement). If the fastener does not want to move - leave it alone. Sitér dette innlegget Link to post
Dalurfjall Svart 29.Juli.2024 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2024 Ja jeg så noen som grøvla med å sveise på noe å dra i en gang, men en hel båt undervanns? Hohooi Sitér dette innlegget Link to post
Minegensjø Svart 28.Mars Link til dette innlegget Svart 28.Mars Hei. Har ikke trebåt, men en finsk Marina 75 fra '79, med mahogny overbygg, dekk i kryssfiner og mahogny stevner. Har rehabilitert mye, blant annet nytt dekk, beskrevet i egen prosjekttråd her: https://baatplassen.no/i/topic/174612-nytt-dekk-i-kryssfiner-på-motorseiler-marina-75/. Skrapet ned stevnene til bar mahogny, oljet og lakket m Owatrol, og stoffet under vannlinjen. Stoffingen slipper på treverket. Hva er løsningen? Sitér dette innlegget Link to post
LarsChristian Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Flott båt @Minegensjø Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 31.Mars Link til dette innlegget Svart 31.Mars Minegensjø skrev On 28.3.2025 at 9.40: Stoffingen slipper på treverket. Hva er løsningen? Det kan være forskjellige grunner til at bunnstoff slipper på treverket, men en plass å begynne kan være å få grunnet skikkelig før stoffing. Ut fra at du skriver du oljet og lakkert med Owatrol går jeg ut fra du har mettet virket med Owatrol D1 og avsluttet med noen strøk D2? D2'en kan bli litt vel glatt og med dette gi begrenset heft for bunnstoffet. Skraper du D2'en vekk (kun i området du skal stoffe), sliper lett over slik at du får reist litt fibrer i trevirket og avfetter med aceton etterpå er treet klart til grunning med Arcanol (eller tilsvarende grunning). Arcanolen hefter best direkte på tre, så ville ikke bare ha påført denne oppå D2'en, du bør helt ned til treet. Kan med fordel grunne noen millimetre over "kanten" der du fjernet D2'en, slik at denne overgangen overlappes av grunningen. 3 passelige strøk er nok, før påføring av bunnstoff. Sitér dette innlegget Link to post
LarsChristian Svart 3.April Link til dette innlegget Svart 3.April Hei, Jeg må bytte Stråkjølen på båten , er det en spesiell tresort som er anbefalt? Sitér dette innlegget Link to post
Hammern Svart 8.April Link til dette innlegget Svart 8.April Skal bytte mast. Masta er produsert, men jeg tenkte å lage nye kjakbein (i tilfelle råtesopp på de gamle). Holder til i Trondheim og lurer på hvor jeg kan få kjøpt godt nok trevirke til dette, og ikke minst hva anbefales å bruke? Eik? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April LarsChristian skrev On 3.4.2025 at 14.17: Hei, Jeg må bytte Stråkjølen på båten , er det en spesiell tresort som er anbefalt? Osp Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April Hammern skrev for 11 timer siden: Skal bytte mast. Masta er produsert, men jeg tenkte å lage nye kjakbein (i tilfelle råtesopp på de gamle). Holder til i Trondheim og lurer på hvor jeg kan få kjøpt godt nok trevirke til dette, og ikke minst hva anbefales å bruke? Eik? Ask funker sikkert også. Hør med Dyrendahl sagbruk i Rissa. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart 9.April Link til dette innlegget Svart 9.April LarsChristian skrev On 3.4.2025 at 14.17: Hei, Jeg må bytte Stråkjølen på båten , er det en spesiell tresort som er anbefalt? Der brukte vi et eller annet som det ikke var så farlig med. Som regel gikk det i furu. Merk at vi la kølatjære og/eller tjærepapp mellom stråkjølen og kjølplanken. Dette for å hindre at mark gikk inn i kjølplanken. Sitér dette innlegget Link to post
Hammern Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Hva anbefaler dere mellom tremast og beslag? Det være seg beslag at stål så vel som tre. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April Dolfinite er mye brukt i utlandet. Her i landet sauser man ofte på med tykk-tjære. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hammern Svart 12.April Link til dette innlegget Svart 12.April enslagsgjest skrev for 10 timer siden: Dolfinite er mye brukt i utlandet. Her i landet sauser man ofte på med tykk-tjære. Også lest meg opp på at bytulmasse er brukt. Noen kjennskap/erfaring rundt det. Litt enklere å få tak på enn bra tykk tjære. Sitér dette innlegget Link to post
Thoma_s Svart 15.April Link til dette innlegget Svart 15.April Jeg har begynt å bruke butyl som hoved remedium når ting skal monteres og holde vann ute. Det tetter veldig godt mot vann og sitter ikke fast når ting må av igjen. Men bare prøvd det over vannlinjen. Biltema har på tube. Godt fornøyd med den Sitér dette innlegget Link to post
LarsChristian Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April On 4/9/2025 at 1:42 PM, Hulda said: Der brukte vi et eller annet som det ikke var så farlig med. Som regel gikk det i furu. Merk at vi la kølatjære og/eller tjærepapp mellom stråkjølen og kjølplanken. Dette for å hindre at mark gikk inn i kjølplanken. Jeg ser at det ligger en remse med kobber mellom kjøl og stråkjølen hele veien fra baug til rortapp Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.April Link til dette innlegget Svart 23.April Det er effektivt mot pelemark. Sikkert helt utmerket å fortsette med. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.