Jump to content

Trebåttråden


Wasco

Recommended Posts

Hei, Malvin!

 

Fin færing - men ikke seil til den, visst? Hva slags årer har du, og hvor lange?

 

Akkurat hvor er Eikeland, og hva er det for båtbyggeri/båtbygger som har bygd den?

 

Bruker du motor på den? Har prøvd et par slike færingsgigger (altså færinger med akterspeil) med påhengs, og når jeg laget forlengelser på motoren slik at jeg kunne sitte på framtoften, og fikk rett trim på båten , ja, da gikk det fort! Men nå bruker jeg bare spiss-stevninger med motorbrønn til motoren.

 

He-he, Wasco! Du vet hvor mitt hjerte ligger!

Link to post
Share on other sites

He-he, Wasco! Du vet hvor mitt hjerte ligger!

Etter å ha lest noen av innleggene dine og de poetiske beskrivelsene dine, må jeg innrømme at begrepet "robåt" har fått et helt nytt innhold... :yesnod:

Har faktisk fått lyst på å skaffe meg en slik båt etter hvert. Men jeg vil ha en som trenger å bli pusset opp...slik at jeg kan få følelsen av at den er min egen..

Link to post
Share on other sites

Hei roeren.

 

årene kjøpte jeg av en kar som restaurerer Oselvar. husker ikke lengden men det kan jeg finne ut.

 

det er en lokal båtbygger som har bygget båten. Eikeland ligger i Meland Kommune.

 

Jeg hadde en 5 hk på den med forlengelser. fikk god fart på den da ja. hadde vært artig med seil på den da.

Link to post
Share on other sites

Og ja den båten ligger tilsalgs på finn.no. han har prøvd å få meg til å kjøpe den i hele sommer.

Husker at jeg reagerte på bildene av den båten. Det har tydeligvis skjedd ett eller annet nå skroget ble behandlet.

Det kan se ut som om den ikke har vært helt tørr når den ble oljet eller lakket.

11_1211641326.jpg

Link to post
Share on other sites

Koker den ikke da, bare lar den trekke på svaaaak varme

Det er for at det skal trekke så mye olje som mulig inn i endeveden.

Og varm olje trekker bedre inn enn når den er kald

Endeveden er jo det mest utsatte punktet på et bord, hvor fuktighet har lett for å trekke inn

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hehe den båten har fått kallenavnet "kloggen" her i bygda... den har gått som passasjerbåt i bergen. da var styrhuset mye lavere. og skroget tror jeg han hadde brukt noe hvit beis på før han behandlet det.

 

men potensialet er jo der.... hadde kjøpt den jeg...hadde den vært 60000 billigere...

Link to post
Share on other sites

jasså, skal vi være frekke. du ser tydelig hvordan "dieselbåten" min ser ut.

"tekber" her inne setter også inn med diesel og linolje, ta en titt på bildene hans også.

og Malvin, ser jeg riktig på båten din, hadde den nok vært sjeleglad for å få ei behandling eller 100 med linolje og diesel... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...