Jump to content

Båtførerprøven


bliss X

Recommended Posts

Gratulerer! Gikk du på kurs, eller selvstudium? Lærte du noe?

 

Nå blir det jo obligatorisk fra neste år, så det er jo bare å hoppe i det som å krype i det...

 

Har forstått det slik at de som har båtførerbevis i dag ikke trenger å gå opp til ny prøve.

 

Den nye prøven blir visstnok mer omfattende, og lagt opp slik at de ulike ketegoriene blir vektet, slik at du ikke kan stå selv om du stryker på spørsmålene om f.eks. navigasjon.

Link to post
Share on other sites

Takk for det!

Jeg kjøpte boka "Komplett lærebok for Båtførerprøven", leste den og tok de testene som ligger ute på nettet. Meldte meg opp i går hos Industri og Marinediesel her i Trondheim og fikk tatt prøven idag. Fikk utlevert kart der, og prøven ble gjennomført via nettet. Hadde med kalkulator, paralellforskyver, passer og blyant. Du skal nok ha utrolig mye flaks for å komme gjennom prøven med bestått uten å ha satt deg skikkelig inn i stoffet på forhånd. Mange sånne lurespørsmål med fire svaralternativer på de fleste. Det var tre hovedbolker og jeg hadde en feil på navigasjon (aner ikke hvilket spm jeg bommet på) Kravet for bestått var 80% riktige svar.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei, er litt usikker på hva man bør kunne gjøre med kart og parallellforskyver på båtførerprøven, har båtsportkart og har

 

sett litt på disse, samt lest to pensumbøker, men har noen et eksempel på hva man bør kunne utføre med parallellforskyver

 

, passer og kart?

Link to post
Share on other sites

men har noen et eksempel på hva man bør kunne utføre med parallellforskyver, passer og kart?

 

Finne posisjoner, enten ved å kunne lese ut Lat-Long på steder som står beskrevet med vanlig norsk, for eksempel "Finn posisjonen til Storeholmen" eller ved å finne ut hva som ligger på en oppgitt Lat-Long, for eksempel "Hvilken farge er det på sjømerket i posisjon N59º 10,5' E5º 22,0'".

 

Finne distanser og retninger, typisk mellom posisjoner angitt på samme måte som i eksemplene mine over. I tillegg kommer regning med deviasjon og misvisning, enten lest ut fra kartet eller angitt direkte i oppgavetekst.

Link to post
Share on other sites

.... siden jeg er 14 burde vell ikke det være noe problem ?

 

Det er slett ikke noe problem, tvert imot :wink:

Minstealderen for å få utstedt båtførerbevis er 14 år.

Man kan sogar avlegge prøven før, men det er dessverre ingen automatikk i at man får beviset tilsendt når man er 14, det må sensor passe på å purre opp . . . .

Lykke til med båtførerbeviset!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Hei!!

etter man har tatt båtførerprøven kan man kjøre båter med større motor enn 9,9hk hvis man er under 16?

 

Svaret fra Whistler er forsåvidt greit, men jeg kan gjerne føye til litt mer informasjon:

 

Båtførerprøven har ikke så mye med saken å gjøre.

Men derimot båtførerbeviset.

 

Etter den nye forskriften som kom 01. mai i år utstedes ikke lenger båtførerbevis til noen som er under 16 år, selv om man fortsatt kan avlegge prøven fra fylte 14 år.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg lurer på om det er noen der ute i det store landet vårt som kan fortelle en gammal sjøulk hvorfor det er kun de som er født etter 1980 og som har båter over 26 fot ,som må ta den nye båtfører prøven som gjelder ifra mai n.å.Det er tross alt disse menneskene som er født lenge før1980 som har kapitalen til å kjøpe store båter med sterke maskiner med en vekt opp til 25 b.reg.t. og opp til 49,9 fot, uten noen kunnskaper i det hele tatt.Det eneste disse kan er å starte båten.Pluss at de kan ha ombord en masse mennesker som eieren (skipperen) har ansvaret for, når de kjører på et skjær eller på en annen måte havarere pga.uvitenhet.I sommer var det over 80% som ikke hadde sjøkart ombord i sine båter.Ha en fin dag til dere alle med båtfører sertifikat

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på om det er noen der ute i det store landet vårt som kan fortelle en gammal sjøulk hvorfor det er kun de som er født etter 1980 og som har båter over 26 fot ,som må ta den nye båtfører prøven som gjelder ifra mai n.å.Det er tross alt disse menneskene som er født lenge før1980 som har kapitalen til å kjøpe store båter med sterke maskiner med en vekt opp til 25 b.reg.t. og opp til 49,9 fot, uten noen kunnskaper i det hele tatt.Det eneste disse kan er å starte båten.

 

Jeg er i aldersgruppen født før 1980 med en type båt med maskiner du henviser til, og jeg kan mer enn å starte båten, bare så du vet det


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Jeg er i aldersgruppen født før 1980 med en type båt med maskiner du henviser til, og jeg kan mer enn å starte båten, bare så du vet det

De fleste båteiere i voksen alder har selvsagt en del erfaring og det er vel derfor loven er blitt som den er blitt.

Men selvsagt er det teoretisk mulig å kjøpe seg en stor båt, selv om en ikke kan starte båten en gang.

 

En perfekt lov på dette området er det ikke mulig å lage.

Her ser vel lovmakerne fremover, og tenker at om noen tiår så er alle vi gammle gubbene borte og da er det bare de lovlydige båteierne igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...