Jump to content

Hvor mye betaler du for vinterlagring og service av din båt?


Slacky

Recommended Posts

Jeg er sjokkert. Utrolig at noen har så lite skam i livet at de kan forlange så mye, og enda mer vanvittig at noen er villige å betale slike astronomiske beløp.

Vi lever i en gal verden (Norge altså). Prisforlangende enkelte kommer med, er så de til de grader ute av proporsjoner.

 

Heldigvis for deg er det ikke dine penger jeg prioriterer, men mine. Jeg har betalt mindre tidligere med elendig kvalitet, så vi får se hvor fornøyd jeg blir denne gangen.

 

Prioriteringer gjøres ofte ut fra bekvemmelighet, økonomi, interesser, kunnskap, tilgjengelig tid etc, etc...

Man velger selv hva man skal irritere seg over. Det er nok mye å irriterende å velge i, så for å unngå å ødelegge dagen sin med å være sint hele tiden, bør man prioritere hvilke irritasjoner som passer for best for seg. Hvordan andre gjør sine prioriteringer, med sine egne penger, gjør ikke mye utslag på mitt blodtrykk.

 

Du mente det sikkert humoristisk, men jeg valgte å svare alikevel (for sikkerhets skyld).

 

Ha en fin dag. :lol:

Link to post
Share on other sites

Prioriteringer gjøres ofte ut fra bekvemmelighet, økonomi, interesser, kunnskap, tilgjengelig tid etc, etc...

Der er vi 100% enige :yesnod:

Ellers kan jeg berolige deg med at pulsen min ikke steg nevneverdig under formuleringen av innlegget mitt. Det er jo som du selv skriver ikke mine penger du bruker :lol:

 

Håper helt oppriktig at du blir fornøyd denne gangen.

Ha en fin dag selv.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Snekka skal lagres utendørs, det koster meg ca 3000. inkl løft, krybbe, spyling.

Hadde jeg hatt plass hjemme hadde jeg lagra' n der, mye billigere.

Service tar jeg sammen med noen kompiser, for min egen del da jeg har mye å lære.. :giggle:

 

Synes også prisene er rimelig stive hos enkelte, kan vel virke noe avskrekkende.

Har selv et rimelig trangt budsjett, men synes sålangt jeg har fått mye for penga. Må reparere litt på kalesjen, det tror jeg blir dyrt... :sweat:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Betaler 2000,- for å ta den opp/traansport hjem i hagen(ca 500m) og kjøpt krybbe til 7000,- ikke så gale for en båt på nesten 6 tonn :yesnod: Da står den lett tilgjengelig for vinterens oppgraderinger.

Service tar eg selv men det går jo noen kroner i deler.

ellers så blir skal den få ny kalesje i år og nye puter ute, da blir mor fornøyd :cool: skal gå over alle kjølerene og rense de slik at alt er på stell til neste sesong. Vi får håpe været blir bedre da.

Redigert av 31 Portofino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok opp båt og klargjorde nå lørdag som var.

Polar 22 m/Marna 8-12Hk Bensinmotor

 

Skal vi se...

2x3kg BT frostvæske... kr 198,-

4 liter 10-30W olje kr 99,-

Oppløft med mobilkran samt høytrykkspyling av skrog kr 350,-

Vinterplass i båthavna kr 300,- (etterskuddsvis fakturering, så den får jeg ikke før til våren)

0,5l brus og en baguett med reker kr 60,-

 

Ja... det tror jeg skulle være alt.. :cool:

 

 

Så nå er det bare å spare opp nye kr 300,- for å få den løftet ut neste år. Da slipper jeg å betale gutta som spyler kr 50,- også. SÅ da blir det sikkert en pose karameller på toppen :lol:

Link to post
Share on other sites

Kr. 43000,- inkl. service på motor/drev, konservering, anoder, vasking, boning hele båten og bunnsmøring båt/drev.

 

tja er dette så mye da? penga ruller fort hos proffene.

mye som skal gjøres og jeg forutsetter at dette er et firma og ikke noe svarte greier.

 

Vask / boning - 15 timer (en mann, to arbeidsdager) mye/lite?

Bunnsmøring båt drev / anoder - 7 timer (en mann en arbeidsdag) mye/lite?

Service på motor - 7 timer (en mann, en arbeidsdag) mye/lite?

totalt 29 timer?

løft ut/inn / innendørslagring: kroner ??

deler/materiell / olje / filtre / bunnstoff osv: kroner ??

Link to post
Share on other sites

Nesten 18.000 for løft opp og ned og vinterlagring ute. Betalte "bare" ca. 13.000 i fjor, da de ikke la på mva., men det gjorde de i år - noe som også ser ut til å være riktig.

 

Om noen år har jeg plass i Leangbukta Båtforening og da får jeg også forhåpentligvis billigere vinterlagring.

Link to post
Share on other sites

Vask / boning - 15 timer (en mann, to arbeidsdager) mye/lite?

Bunnsmøring båt drev / anoder - 7 timer (en mann en arbeidsdag) mye/lite?

Service på motor - 7 timer (en mann, en arbeidsdag) mye/lite?

totalt 29 timer?

løft ut/inn / innendørslagring: kroner ??

deler/materiell / olje / filtre / bunnstoff osv: kroner ??

 

Satt å tenkte i samme baner når eg såg all kritikken.

Ta med en blokk i båten og noter ned all tid en bruker på arbeid(minus kaffi), så vil nok mange se at det en betydelig arbeidsmengde. Og det benyttes neppe biltemaprodukter hos en marina, så det er nokre lapper i matriell også. Du har dessuten garanti på kobben :smiley:

(biltema holder mål på masse, så ikkje svar meg på det)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Vår 03 Scand Baltic ligger i fabrikk-krybba i hagen med landstrøm (lading+varme) her i Stavern

Kranbil er 2x1200,-

Kjøpte full pakke opplagstativ m/TYKK duk av Malfix for tre år siden og er storfornøyd!

All konservering/vask/vedlikehold/service tar jeg selv, er jo litt av gleden ved å ha båt!

Dessuten er det viktig å gjøre seg kjent med båt&motor slik at man kan fikse ting i en fart om nødvendig.

Personlig liker jeg å ha kontroll med hva som blir gjort ang service.

Uansett er det deilig å se Balticen ligge der ferdig pakket inn!

Husker godt hva en gammel hedersmann av en los sa: "Det er tre store dager i året, når sjekta går ut,når sjekta går opp, og når potetene er i kjelleren!

Link to post
Share on other sites

Nå er Bavariaen tatt opp av vannet i dag, og venter på service på 2 stk D6 og drev. Vask, polering over og under fenderlist. Drikkevann og septiksystem får det som trengs, og båten lagres inne, med opptak og utsett.

Herligheten koster tett oppunder 60000.- pluss deler. Når båten er ny må den allikevel ha den foreskrevne service av volvogodkjent verksted. Lagringen inne er bortimot 20000.- pluss mva. tror jeg.

Skal man ha den foreskrevne service og lagring med kraning blir differansen til innendørs lagring liten.

Båten skal tilbringe vinteren på Framnes Maritime og de har min fulle tillit. Tviler ikke på at båten får den behandlingen jeg forventer.

En mekaniker tok en tur opp i båten i dag etter opptak. Han kom med en teppebit som han la på badeplattformen som han satte fra seg skoene på før han gikk i sokkelessen rundt i båten. Må si jeg ble en smule imponert og beroliget.

Nå er det bare å se fram til Mars så vi kommer på vannet til påske. :flag:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Er det noen som har oppdateringer på 2013/14 priser.

 

Jeg har en 25 foter med 300 Evinrude ETEC - og fått følgende lagringstilbud med motorservice hos autorisert Evinrudemann:

 

Teak rensing 2000,-

Vask/stoffing av båt 4500,-

Polering opp til fender list 2000,-

Lagring av batterier 500,-

Vinterkonservering av motor 3000,-

Opplag inne (oppvarmet) 8500,-

Opptak,spyl,utsetting 2000.-

 

Totalt = 22.500,- + evt. pr time for polering over fenderlist og innvendig vask polering

 

 

Billig ? Dyrt ? Passe ??

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kr. 22.500,00 + eventuellt mere for tillegstjenester. Nå tilhører jeg den noe eldre garde som betaler ca 1100 kr.totalt for opptag og hjemkjøring på lastebil, og gratis lagring i egen hage. Slike priser som Tom F kommer med her for en 25 fots båt høres jo helt horrible ut sett i mine øyne.

Link to post
Share on other sites

Opptakk kr. 0

Høytrykkspyling kr. 0

Vinterlagring kr. 0

Service kr. ca 2500, filter olje, gearolje, vannutskiller, polering/rensemidler og bunnstoff hvert 2. år

 

Har eget Naust 50m fra brygga, med strøm og vann og eget båtoptrekk. Vanlig service og vedlikehold er enkelt å gjøre selv. elektroniske oppgraderinger og registerreimskifte tar jeg hos lokal aut. verksted 10min unna. Da blir det lit mere servicekostnader + kranløft 1500 om det er nødvendig..

 

Ved større båt som ikke går inn i naustet vil det bli lit dyrere med vinterlagring 10 min unna, men spyling og service/vedlikehold kommer jeg til å ta selv på neste båt også..

 

Er forøverig enig med LM 605... Polering av skrog 2000! lurer på hvordan dem får til den prisen!! skroget er fort gjort å polere! selv bruker jeg en middels dyr maskin.. derrimot så er det overbygget som tar lang tid å polere pga, beslag krinkelkroker og ev. vinduslister/kalesjeknotter osv.. for 2000, må det jo minst være gelcoatrens/rubbing, polish, og glanslag... skulle jeg polert et skrog ville jeg tatt 500+poleringsutstyr hehe kansje 1000 for et overbygg...om det kun er snakk om polering uten rens eller rubbing, synes jeg det blir å betrakte som ran, når man gjør dette selv på kort tid med maskin

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...