Jump to content

Hvor mye betaler du for vinterlagring og service av din båt?


Slacky

Recommended Posts

Jeg betaler kr 5300,- inkl mva for opptak/vinterlagring ute/utsett til våren. Jeg er "fremmed båt uten fast båtplass" på den kommunale marinaen. Scand Baltic 29fot.

 

Leie av sommerplass kr 14000,- inklusiv strøm, overvåking av båthavna, 10 og 12 m uteliggere jeg kan gå på begge sider. Dyrt, ja. Deilig med uteliggere å gå på begge sider av båten? Ja! Skulle jeg ønske jeg fant noe billigere? Ja! Om 20-25 år får jeg nok plass i den kommunale båthavna og da blir prisen halvert.

 

Service dieselmotor VP KAM43P kr4000,- inklusiv konservering når jeg gjør det selv.

Link to post
Share on other sites

Betaler kr 27000.- for sommer plass longside med gratis strøm bruttoprisen for denne plassen er kr 35000.- i.o.m at jeg har 5 års kontrakt sparer jeg kr 8000.- pr år. ikke den billigste men den mest behagelige havnen i indre Oslo fjord. Er nå min mening. Vinterplass longside på samme sted kr 6200.- + strøm. Vinterstrømmen er dyr, her tar de kr 1,50 pr kw i fjor brukte jeg 4700 kW i vintersesongen totalt strømforbruk kr 7050.- for vintersesongen.

Servicen og vedlikehold tar jeg selv. er opp 1-2 ganger pr år det koster kr 4000.- inkl. spyling pr gang. Totalpris uten bunnstoff, oljeskift oljefilter og konservering kr 48250.-. Er det vert det? nei sier kona?!!! jo sier jeg :yesnod: inerst inne er hun enig men vil helst ikke høre summene :sweat:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Med disse prisene mange betaler skjønner jeg godt at mange kvitter seg med båt og leier i Middelhavet. Man kan leie en utmerket båt i to uker for 40k.

 

Derimot tror jeg mange føler en dyp indre tilfredstillelse av å ha gjort ting selv. Denne følelsen er noe av grunnen til at mange har båt og gjør så mye man kan selv. Når man leier er alt klart ombord når du du drar kommer en liten stab og gjør klar for neste. Ingen eiefølelse, men maks bruk. Det er en trend at man gjør mindre og mindre selv både hjemme, pc'en, på hytta, bilen og båten. Kanskje tingene er blitt for kompliserte ?

 

Folk har mye mer penger nå enn før, særlig de som jobbe i oljesektoren, det er en kjensgjerning at vi har et todelt arbeidsliv i Norge. Med rikdom kommer muligheten til å sette bort det man ikke liker eller det man ikke kan. Det er jo en grunn til at borgerskapet og rikfolket i Norge hadde store tjenerstaber før, noen land er det fortsatt slik. At man kjøper hjelp til båten er fint, det skaper arbeidsplasser lokale arbeidsplasser.

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Betaler 3500 for lagring inne uten varme. 21 fot på egen henger. Opptak gjør jeg selv med hengeren..

På sommeren leier jeg for 650/mnd ca.. For 3m plass..

Vurderer å betale innskudd neste år å få egen plass.. Men samboeren mener 30000 er alt for mye!

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Betaler 6.700,- SEK i boblehavn i Tanumstrand.

Får da benyttet båten som hytte og har fri tilgang til badeland, 15% rabatt i restauranten, gratis garderobe og fri entre til dans :easter:

Strøm, ankerdram, sterinlys, kaffe og svenske kanelbullar kommer i tillegg. :cheers_wine:

 

Grei oversikt over vær og snømengder over 2x webcam (http://www.webbkameror.se/webbkameror/tanumstrand/tanumstrand_2_live.php)

 

Til våren blir det sek 2500,- for opp og ned i forb med vårpuss.

 

38 ft/8t

 

Første året vi ligger der, men dette blir spennende. Ca 40 "hyttebåter" samlet :thumbsup: Det som skjer på brygga, forblir på brygga :lol::giggle::wflag:

Link to post
Share on other sites

Det var litt av en pris å betale for å være bekymringsløs....

 

Jeg hadde vært bekymret

 

Uansett, betaler ca 7000 for lagring innendørs. Uten oppvarming. Inkl konservering, oljeskift undervannshus, opptak og utsett. 20 fot m påhenger. Oslofjorden.

 

Det dumme er at jeg ikke har tilgang til å gjøre noe selv før rett før utsett.

Redigert av Whiskey (see edit history)

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Betaler 3500 for lagring inne uten varme. 21 fot på egen henger. Opptak gjør jeg selv med hengeren.. På sommeren leier jeg for 650/mnd ca.. For 3m plass.. Vurderer å betale innskudd neste år å få egen plass.. Men samboeren mener 30000 er alt for mye!

Vi har privat dugnadsdrevet brygge ca 20 båtplasser. vi har reknet ut at en ny plass vil koste 40000 i materialkostnader bare.. Vi har brygger fra Ørsta Stål, og det finnes sikkert billigere brygger, men vi er utsatt for NØ på vinterstid og trenger noe solid. selv i Trøndelag/Møre selges båtplasser opp mot 50000, så 30000 er nok ikke dyrt! i oslofjorden og på sørlandet er det vel kjempebillig.. nå snakker jeg privat da så klart.. komunale plasser bør jo være lit rimeligere

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ja mine priser er på solsiden i Trondheim båtforening.. Er vel sånn midt på treet..

 

Solsiden marina som er et slags sameie selger plasser fra 150000 for bås og oppover til 500000 for longsideplass.. Men da eier du plassen og "byens beste tomt" som de sier..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tok opp båten idag . Bavaria 33sport 2*vp d-3

 

Eksternt løft 1500kr

 

Innelagring ca 9800kr halv pris for utendørs

Jeg velger inne fornog slippe bekymringer med pressening og vær.

 

Konservering av båten det vil si wc/vann/pumper/varmtvann 1000kr

 

Og konservering motor 1000kr pr motor

 

Totalt for meg fra båten taes opp til den er ute igjen klar for tur så koster det meg ca 15-16.000kr

 

I år har jeg ikke tid til noe, men pleier og konservere båten selv.

 

Så kommer alt av deler som skal byttes og oljer osv i tillegg samt stoffing om det er nødvendig .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg blir litt i villrede.... Det er stor forskjell på "dyrt" og "mye penger"

Om man velger å betale 40000kr for å få ordna båten sin til vinteren og man føler seg avslappet til det er jo det fint :-) Om jeg skulle tatt på meg høst/vårklargjøring av en 30 foter med servise, polering/boning + alt småfiks og konservering hadde det nok havnet på halvparten av summen og da er opptak og lagring tilegnet resten av summen. Men for denne summen skal jeg love deg du ikke hadde hatt noe å utsette på arbeidet, og det er jo det vi snakker om, summen må stå i forhold til kvaliteten og selfølgelig båttype :-) Om man da driver firma i tillegg så syns ikke jeg dette er dyrt. Men man kan godt si at det er mye penger.

 

Jeg for min del leide henger og lånte en Hi-Lux og kjørte båten til en venn som har gård. Vi gjør litt byttearbeid så det er ingen utgifter sånn sett. Alt arbeid på båten gjør jeg selv, syns det er en del av båtlivet. Hadde jeg ikke hatt tid og mere penger er det fullt mulig jeg hadde satt bort en del av arbeidet.

Link to post
Share on other sites

Nå sier han ikke hva slags båt det er, men det er vel å anta at det er en nyere båt i høy prisklasse med et par motorer. Enig i at det er mange penger. Beløpet er tilsvarende 20% av markedsverdien på min gamle Agder tenker jeg, Selv har jeg ikke lagt vekt på mine kostnader da jeg har båten hjemme og gjør alt selv. Mine kostnader er knyttet til kranbil inn og ut, litt strøm til frostvakter og materiell til båtpuss/vedlikehold.

 

Men jeg antar at trådstarter ønsket å vite hva folk betaler for en kjøpt opplagstjeneste. Og som man ser velger folk ulike alternativer og ulik servicegrad. Interessant tråd dette. Den belyser mangfoldet blant båtfolket. :yesnod: Så kan de av oss som av ulike grunner gjør alt selv, fryde oss over pengene vi har spart, om enn kanskje med lav timelønn. :smiley:

Redigert av Møkkalasset (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg betaler for krankjøring hjem og ut igjen på våren ca 3000 kr totalt. Ellers går det vel med et par tusen i servicedeler.bunnstoff.vask og polishremedier. Båten er 24 fot. Og veier nok iflg granfører 2600-2700 kg på høsten. Båten har hjemmehavn Grimsøy i skjeberg. Bor også i skjeberg. Så hjemtransporten er ikke veldig lang

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...