Jump to content

Hvor mye betaler du for vinterlagring og service av din båt?


Slacky

Recommended Posts

Hei.

 

Tenkte vi kunne lage en oversikt over priser på vinterlagring og service her. Så kan vi se om det er store forskjeller på dette området.

 

Begynner jeg:

 

skal betale ca 11000, for oppvarmet innendørs lagring og service. Bella 640 dc med mercruiser 1,7 dti.

 

ca 1000,- går til kranbruk og høytrykksspyling.

ca 5000,- for lagring.

ca 5000,- for service. Gjelder alle oljer, kjølevæske, dieselfilter, oljefilter, sink.

Link to post
Share on other sites

Fy f... for noen priser rundt om...

Båten ligger der den skal være, i vannet så "opplaget" koster kr 0,-

Service er ikke mange tusen lappene som skal til for å dekke. Skal en liten tur på land om noen helger å bytte litt anoder, stoffe om nødvendig og polere litt. kr. 1 500,-

 

God vinter til dere som går i opplag, vi andre satser på en flott høst/vinter og lang vår!?

Link to post
Share on other sites

Kr. 43000,- inkl. service på motor/drev, konservering, anoder, vasking, boning hele båten og bunnsmøring båt/drev.

 

Er det mulig?? :eek::eek:

 

Når man ser på hva enkelte i denne og andre tråder er villige til å betale for blant annet service, vinteropplag, vask og polering, får jeg i det minste håpe at ingen politikere leser disse trådene. Da kan de nok kasnkje bli fristet til å avgiftsbelegge lystbåtflåten vesentlig mer enn i dag når man ser hvor løst pengene egentlig sitter blant enkelte båtfolk/folk i båt. :giggle:

 

Men det er selvsagt fritt hva man vil bruke penger på, og har man mye penger til overs, er det sikkert greit nok å bruke så mye på vedlikehold og vinteropplag. Så folk må få gjøre som de vil med sine egne pengerl, bare så det er sagt. :wink:

Link to post
Share on other sites

Det å sette bort vedlikehold og service til verksted eller marina, hadde ikke gjort meg bekymringsløs, snarere tvert imot, spesielt om jeg ikke selv var til stede under arbeidet. Jeg har inntrykk av at det er mye slendrian og at det blir utført en hel del dårlig arbeid blant en del verksteder og marinaer. At båten i tillegg kan bli tilgriset, gjør det ikke bedre. Og at det har blitt fakturert for oljeskift og service på motor uten at noe har vært fysisk gjort, har jeg også hørt. I forbindelse med vinteropplag er det heller ikke uvanlig med skader på båten.

 

At arbeid blir utført av verksted/marina, eller autoriserte fagfolk for den del, betyr ikke nødvendigvis at arbeidet blir fagmessig utført og i tråd med motor- og båtprodusent sine anbefalinger, retningslinjer og vedlikeholdsmanualer.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja jeg må si meg enig med Capitaine: Er det mulig? Hvis du skulle betale en slik sum lik Kr.43000.00 for et vinteropplag innkl. service, da har en (bare som et eksempel), betalt nesten en halv million i kostnader over en ti års periode, bare for å ha båten. Så kommer drivstoffutgifter,etc. i tillegg, ja det kåster og være kar i dag.

Link to post
Share on other sites

Skal ha Mariell på land i vinter. Blir noen år til neste vinterlagring på land håper jeg.

 

Utendørs lagring.

Opp/spyling /lagring/uttak. Kan bruke litt strøm til lading etc. Totalt Nok 9580,-

 

Service og konservering tar jeg sjøl.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Har tatt en latmannspakke i år:

 

Kr. 43000,- inkl. service på motor/drev, konservering, anoder, vasking, boning hele båten og bunnsmøring båt/drev.

Steindyrt men ellers temmelig bekymringsløst.

Jeg er sjokkert. Utrolig at noen har så lite skam i livet at de kan forlange så mye, og enda mer vanvittig at noen er villige å betale slike astronomiske beløp.

Vi lever i en gal verden (Norge altså). Prisforlangende enkelte kommer med, er så de til de grader ute av proporsjoner.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Njord - da er det godt at du ikke vet hva andre både krever og betaler for da hadde du nok tatt kvelden.

 

Utover det synes jeg at kommentaren din har lite å gjøre på dette forumet. Du må gjerne tenke det - men jeg synes det er unødvendig av deg å kommentere andres pengebruk på den måten. Det burde du holde deg for god til.

 

43000 for en 26 fots båt med en motor er ganske dyrt - men det avhenger av kvaliteten som leveres også.

 

Jeg sjekket priser på båten min for "full pakke" i varmt lager. Prisene her varierte ca 100% mellom 3 steder - og ingen av disse var ekstremt gode eller ekstremt dårlige. Billigste ble valgt - og de har jeg også gode erfaringer med fra tidligere år.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kr. 43000,- inkl. service på motor/drev, konservering, anoder, vasking, boning hele båten og bunnsmøring båt/drev.

Steindyrt men ellers temmelig bekymringsløst.

 

 

Får håpe det er en sammenheng mellom pris og kvalitet på arbeidet ihvertfall...

De må jo være utrolig flinke som kan ta seg så godt betalt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar den Bitteliten og beklager veldig hvis jeg har tråkket noen på tærne. Mente ikke å være ufin.

 

Selv har jeg ikke for vane å benytte proffer til håndtering av mine private eiendeler, være seg hus, bil, båt etc.

De gangene jeg likevel har benyttet meg av proffer, så har dette stort sett vært noe helt annet enn bekymringsløst. Sier ikke at det alltid er bekymringsløst å gjøre ting selv, men det blir ihvertfall som regel både rimeligere og bedre. Nikket veldig enig til en artikkel jeg leste her forleden dag, om at amatører ofte gjør bedre arbeid enn proffer, for de leser bruksanvisningen. Artikkelen handlet forøvrig om oppussing av bad.

 

Jeg er ydmyk for at det mange som, enten ikke vil ta seg tid til eller evner å gi seg i kast med slike oppgaver selv. Men vi forbrukere bør være kritisk til hva vi betaler for varer og tjenester. Gjør vi ikke det så tar det helt av, og det er det jeg mener er tilfellet her hjemme i steinrøysa. For mange er for lite kritisk til hva ting bør koste.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Men vi forbrukere bør være kritisk til hva vi betaler for varer og tjenester. Gjør vi ikke det så tar det helt av, og det er det jeg mener er tilfellet her hjemme i steinrøysa. For mange er for lite kritisk til hva ting bør koste.

Det er jeg helt enig med deg i. Jeg har selv erfart at de som skulle ha mest for full pakke på båten min sa at de gjorde jobben på motorene selv - så fikk de det lokale VP verkstedet til å stemple i boka slik at alt ble rett i boka :rolleyes: Dette verkstedet skal ha mer for vinteropplag på båten min enn NordWest skal ha for vinterlagring og full rekondisjonering av båten vår. Rekonisjonering vil si at båten leveres tilbake i stand som ny båt

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...