Jump to content

Hvor mye betaler du for vinterlagring og service av din båt?


Slacky

Recommended Posts

Er det noen som har oppdateringer på 2013/14 priser.

 

Jeg har en 25 foter med 300 Evinrude ETEC - og fått følgende lagringstilbud med motorservice hos autorisert Evinrudemann:

 

Teak rensing 2000,-

Vask/stoffing av båt 4500,-

Polering opp til fender list 2000,-

Lagring av batterier 500,-

Vinterkonservering av motor 3000,-

Opplag inne (oppvarmet) 8500,-

Opptak,spyl,utsetting 2000.-

 

Totalt = 22.500,- + evt. pr time for polering over fenderlist og innvendig vask polering

 

 

Billig ? Dyrt ? Passe ??

Konservering av motor til kr 3000? Går ut i fra at dette er innkludert serice på motoren, ellers er jo vinterkonservering (frostsikring) på en påhengsmotor hovedsakelig kun å gjennomkjøre (spyle) kjølekanaler med ferskvann i noen minutter.

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har oppdateringer på 2013/14 priser.

 

Jeg har en 25 foter med 300 Evinrude ETEC - og fått følgende lagringstilbud med motorservice hos autorisert Evinrudemann:

 

Teak rensing 2000,-

Vask/stoffing av båt 4500,-

Polering opp til fender list 2000,-

Lagring av batterier 500,-

Vinterkonservering av motor 3000,-

Opplag inne (oppvarmet) 8500,-

Opptak,spyl,utsetting 2000.-

 

Totalt = 22.500,- + evt. pr time for polering over fenderlist og innvendig vask polering

 

 

Billig ? Dyrt ? Passe ??

Her er mine tilsvarende tall, for 20 fot med 115HK Mercury Optimax:

Lagring ute, med opptak og utsetting: 8200

Vaksing og stoffing: 3300

Batteri: 400

Motorservice, med konservering: 3400, pluss deler (oljer, evnt plugger, impeller, etc)

Polering under fenderlist: 2300

Polering over fenderlist: 4000 (kunne gjort dette selv, men det havner desverre for lang nede på listen over ting som bør gjøres, til at det blir gjort).

 

Så i forhold til meg slipper du billig unna, ikke minst pr fot og HK og at det er lagring inne.

 

Har hatt båten billigere steder, men holder meg her, da det var her manfant ut at plugger ikke var skiftet siste 5 år, noe som muligens forklarer sporadiske motorstopp (skjedde ca 4 ganger). Dette problemet forsvant etter service her.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å observere litt lett fordømming av de som velger å kjøpe slike tjenester. Jeg tenker at det er flott at noen har lyst og mulighet til at arbeidsplasser kan skapes. Og det bør man da ikke ha dårlig samvittighet for.

Slettes ingenting å ha dårlig samvittighet for nei!! Og jeg forstår dem som hverken har naust eller mulighet til å ta opp båten selv, at dem velger en slik opplagspakke!! men ikke alt som gjøres på en båt av vedlikehold og konservering/service er så veldig vanskelig.. Det handler vel mer om prioritering/interesser!

 

For min del er jeg mer enn middels optatt av motor og tekniske ting! Jeg elsker å pusle i garasjen eller i naustet med bil, MC og båt.. er genuint interessert i motorer og derfor mener jeg selv å ha nok forståelse til å selv foreta enkel service på en moderne båtmotor.. jeg har polert mange biler og båter med sikkelig polering og maskin så der vet jeg hva jeg snakker om.. om man ikke har interesse av slikt forstår jeg godt at dette kan virke som en drittjobb

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Selv valgte jeg en båt som ikke er større enn at jeg kan ha den på henger og da beløper årlige utgifter seg til en service/vinterkonservering til rundt 3/3500 i året samt si en tusenlapp til diverse remedier for stoffing (flekking) pussing og gnikking og litt smøring her og der.

 

At andre har større båt og/eller setter bort jobben er helt greit for meg, og jeg ser ingen grunn til å mene noe om andres valg i så måte.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

36 fot seilbåt med avmasting, løft opp og ned fra vannet, med lagring i Stathelle Marina skulle koste 7500,- inkl. mva fikk jeg opplyst i går.

All service ut over dette var ikke med.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

skulle jeg polert et skrog ville jeg tatt 500+poleringsutstyr hehe kansje 1000 for et overbygg...om det kun er snakk om polering uten rens eller rubbing, synes jeg det blir å betrakte som ran, når man gjør dette selv på kort tid med maskin

 

 

jeg har polert mange biler og båter med sikkelig polering og maskin så der vet jeg hva jeg snakker om.. om man ikke har interesse av slikt forstår jeg godt at dette kan virke som en drittjobb

 

Da høres det ut som du enten er utrolig flink og raskere enn selveste lynvingen, eller ikke har helt peiling på kostnader ved å drive næring. Jeg tipper det siste.

3000 kr for polering av skrog er ihvertfall ikke dyrt!

 

Hvis du mener du kan drive med dette lønnsomt, har du århundrets forretningside. Kundene kommer til å stå i så lang kø at Trondheimsfjorden blir blokkert.

Link to post
Share on other sites

Det er interessant å observere litt lett fordømming av de som velger å kjøpe slike tjenester. Jeg tenker at det er flott at noen har lyst og mulighet til at arbeidsplasser kan skapes. Og det bør man da ikke ha dårlig samvittighet for.

Var det meg ;-)? Nei slett ikke så fordømmende, men i min verden har man i hovedsak stelt båtene sine selv. Men jeg skjønner også behovet behovet. Mange båter er såkalte firmabåter og alle utgifter går på firma så hvorfor gjøre det selv ?. Det er også mange uerfaren båteiere ut fra de spørsmål en kan leste på BPen og som har lite kunnskap om vanlig vedlikehold. Derfor burde det være åpning for mer av denne type service som ikke krever altfor mange fagbrev og prisen burde kanskje også avspeile det.

Link to post
Share on other sites

 

 

 

 

Da høres det ut som du enten er utrolig flink og raskere enn selveste lynvingen, eller ikke har helt peiling på kostnader ved å drive næring. Jeg tipper det siste.

3000 kr for polering av skrog er ihvertfall ikke dyrt!

 

Hvis du mener du kan drive med dette lønnsomt, har du århundrets forretningside. Kundene kommer til å stå i så lang kø at Trondheimsfjorden blir blokkert.

 

Hallo slapp av BenSin! jeg driver ikke med dette og har aldrig tenkt å begynne med dette som næring! jeg er medeier og styreforman i et Engineeringfirma så jeg vat at det er mere utgifter enn polerongsmiddel og padder for å drive et firma! Det var slettes ikke det jeg mente. Jeg mente at en hver båteier kan gjøre enkelte ting selv uten å være ekspert og at mange ting er enklere enn hva man skulle tro! Det å polere et skrog opp til fenderlista er en ganske grei jobb med store glatte overflater.. snakker vi overbygg er det noe helt annet!! prisanslagene mine var om jeg skulle gjøre dette for en kompisbåt eller liknende! Men så klart dette har med interesse og prioritering å gjøre! for meg er dette hobby og rekreasjon. så polering er det enkelt og billig å få til gode resultater på selv.. dette har jeg erfaring med. Her er noen objekter jeg har polert for hånd/maskin tror ikke det har blitt veldig mye bedre hos en proff..Båten er 10år gammel

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg slapper veldig av.

 

Men da må ikke du blande din hobby inn i hva et firma tar for polering av skrog. Hvis du er så flink som du antyder til å polere, vet du veldig godt hvor lang tid det tar.

Hva du gjør for kompisene dine er irrelevant i tråden "Hvor mye betaler du for for vinterlagring og service av din båt."

 

Er vi enige i at 3000 er en god pris da?

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ofte det er en kombinasjon av flere ting som gjør at folk setter bort opplag og vedlikehold.

I moderne tider hvor mange er tidsklema med jobb, familie og andre fritidsaktiviteter.

Mange har jo knapt nok tid til å bruke båten noen få dager om sommeren.

Så tror jeg mange mangler kunnskap og selvtilliten til å gå igang selv.

 

Folk har vel også generelt bedre råd. F.eks dekk skiftes ikke selv lenger og sendes ofte på "hotel" (fancy ord, men høres bra ut). Samme med vask og polering av bil.

Det er etthvert blitt færre og færre som gjør slike ting selv lenger.

Når kommer det første båtspahotellet tro?

 

Problemet er at hos flere all-inklusive steder utføres mye av arbeidet av folk uten særlige kunnskaper og kanskje viktigere null kjærlighet og omtanke for båtene de jobber på.

 

På større båter fra 35-50 fot er det ikke uvanlig å betale 100-200k for å få nøkkelklar båt i mai neste år. Det er mye penger for noe som for andre er en del av kosen og hobbyen med å ha båt.

 

Jeg har sett litt for mye av arbeidet som er utført (og ikke utført/ feil utført) på noen av disse stedene, så selv om jeg kunne betalt prisen hadde jeg aldri i livet levert båten disse stedene da de ofte etter min mening gjør mer skade enn godt.

 

Unnak finnes sikkert, men jeg har sett langt mer av det motsatte.

 

Folk for gjøre hva vil samt hva de har tid og penger til.

Følg hvertfall godt med når båten leveres bort, gjør klare avtaler på hva som skal gjøres ned til hvert eneste servicepunkt på motor/ drev og sjekk at det faktisk er gjort og gjort ordentlig.

En "full service" er ofte en blankofullmakt hvor aktøren gjør det de har tid og lyst til.

 

Det prates mye om polering. Noen mener at de å legge på en lettarbeidet bruktbilpolish (gjerne på en skitten flate) for så å tørke av er å polere.

 

Jeg mener selvgjort er velgjort og i de fleste tilfellene bedre enn å sette bort vedlikehold forutsatt at man har bittelitt kunnskaper og omtanke for båten man har :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Er det så at dagens båtfolk ikke kan ivarets båtene sine selv? Jeg er sjokka!""

 

Kan bare svare for egen del: problemet er at jeg må sette bort båten et sted, da jeg ikke har plass selv.

 

Når du ført velger inndørslagring så må jeg nesten også kjøpe litt tjenester, siden tilgangen til båten da er null i lagringsperioden.

 

 

@sap_2000: jeg er også bekymret for om det er "luringer" som jobber slike steder, men det må jo finnes seriøs butikk i båtbransjen et sted også - og da da er det kanskje fair og betale greit for godt arbeid? .....burde vi hatt et "erfaringsforum" her ?

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Redigert av TomF (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg betaler kr 5600,- (200,- pr fot) for inntil 6 mnd utendørs lagring. Dette inkluderer løft opp/ned, spyling og leie av bukker. Strøm kommer i tillegg (hvert uttak har egen måler). Stoffing og konservering/service tar jeg selv. Kan også nevne at jeg har spart 1500,- på å "utsette" leien av båtplassen min til våren.

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk akkurat faktura for vinterlagringen av min Saga27. Jeg betaler kr.1739,02 +moms = Kr.2173,78 for opptak og utsetting til våren pluss høytrykksspyling. For selve vinterlagringen betaler jeg kr.3988,98, momsfritt. Tilsammen kr.6163,-

Det betyr at kvadratmeterprisen for opptak/utsetting er kr.77,60 + moms, og lagring kr.178,- momsfritt.

Da holder båthavnen bukker og jeg har tilgang på strøm for bruk av verktøy. Skal jeg ha frostvakt, blir det via løs måler og dagens strømpris.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

forskjellen på de som velger å punge ut, og de som gjør det meste selv har vel mye med interesse å gjøre. Og utifra innleggene her er det lett å tro at de som velger å gjøre alt selv får og har et personlig forhold til båten, og en "sunnere" interesse. På lik

linje med at noen kjøper hermetikk og pro fabrikkert mat, mens andre legger litt sjel i det og lager maten selv.

Det er slettes ingen "fordømming" av de som velger enkle løsninger, og kjøper seg bort fra jobben, men det bunner vel i om man er genuint opptatt av båt, eller synes at båt bare er kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Opptak og havneavgift kr 2950

Små fiks på krybbe pluss 2 nye bukker 2300

Tilsammen= 5250kr for min 28 fot seiler.

Vedlikehold tar jeg selv ca 1000kr

Nedsetting på vann til våren 950kr

Strøm ca 1200kr

Tilsammen totalt= 8400kr

Det er mye synes jeg for en gammel båt

Betaler også bås plass og medlemsavgift ca 9500kr

Og så kommer alle oppgraderinger osv minst 10000kr

Totalt 27900 sånn ca. Og det er uten forsikring.

Så jeg tenkte at jeg kunne kjøpe en større nyere båt. For min får jeg ca 90000 kr hvis jeg er heldig i dagens marked.

Link to post
Share on other sites

Medlemskap i lokal båtforening 750,- Vinterlagringsplass for 22' båt 300,-

Løft opp på høsten/Ut på våren med mobilkran 2x 650,-

Konservering tar jeg selv, 300,- i frostvæske, 6-700 i olje, oljefilter og bensinfilter.

 

Så rundt 3500,- for å få båten på land, vinter-konservere og få den ut igjen på våren blir det fort. Greit nok.

Sommerplassen på Marina koster nærmere 5000,- så det er det mest kostbare. Så lenge vi holder drivstoffkostnadene utenfor... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Løft opp og 200 meter transport av 31 seilbåt pluss spyling av undervannskrog kostet 1200,-. Mens båten hang i stroppene så monterte de opp opplagstativet i en fei før de satt den ned og spylte den. Svært effektivt og erfarne folk hele veien. Måtte betale med kort på stedet etter utført arbeid.

 

100,- pr fot for opplagsplassen på land i vinter, tilgang til strøm og vann. Betales til våren.

 

Dette er i Østfold, rett ved svenskegrensa.

----------

 

Service gjør jeg selv. Yanmar 2gm er ikke akkurat rakett-teknologi :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk akkurat faktura for vinterlagringen av min Saga27. Jeg betaler kr.1739,02 +moms = Kr.2173,78 for opptak og utsetting til våren pluss høytrykksspyling. For selve vinterlagringen betaler jeg kr.3988,98, momsfritt. Tilsammen kr.6163,-

Det betyr at kvadratmeterprisen for opptak/utsetting er kr.77,60 + moms, og lagring kr.178,- momsfritt.

Da holder båthavnen bukker og jeg har tilgang på strøm for bruk av verktøy. Skal jeg ha frostvakt, blir det via løs måler og dagens strømpris.

 

Jeg får vel legge til litt mer. For sommerplass i bås med en gangbar utligger på den ene siden, betalte jeg sist sommer for en 3,5m plass kr.10325,- (kr.2950 pr. breddemeter). Jeg har da vann og gratis strøm 3m fra båten, og bilen parkeres 4 meter fra båten.

 

Jeg har plass i Sonskilen båthavn som er en privat, kommersiell og veldrevet havn med kun fagfolk. Opptak og utsetting bestemmer en selv. Utsettingstidspunkt må en gi beskjed om ved opptak pga. "stablingen av båtene".

 

Det er kun disse prisene og ikke noe innskudd.

 

Ellers betaler jeg kr.1716,- i forsikring med full kasko og egenandel på kr.4000,-

Jeg bruker snaut 450 liter diesel i året, så det blir ca 5500 kroner i året.

All service tar jeg selv, så jeg må kun plusse på materiell som olje og filtere, bunnstoff (en snau boks i året) og annet småtteri.

 

Da ligger det hele på under 2000 kroner i måneden for en hytte på sjøen som jeg bruker de fleste helgene fra april og ut oktober, pluss 4 ukers ferie i august.

 

Andre utgifter er jo selvfølgelig litt pils, ankerdram, biff og havneavgifter når jeg ligger i gjestehavn. Heldigvis kommer jeg alltid inn i laveste havneavgiftgruppe med min Saga27. Hvorfor være stor når en kan være lykkelig (økonomisk) som liten?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg har laget en mobilkran av furukvister jeg fant i hagen, slik at jeg kan holde nede kostnadene. :crazy:

Håper den tåler 13 tonn. :flag_bp:

:lol:

Spøk til side, men min båthenger er laget av gammelt stålskrammel jeg har funnet rundt i hagen :smiley: og den funker faktisk helt fint :yesnod:

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Boblehavn er tingen selv med åpen båt. Fra desember opplagsstativ på railene med presenning hvor sneen sklir greit av nesten uten tilsyn. Det har alerede "betalt" seg med havblikk og sol på fjorden forleden dag og fabelagtig å slippe den klaustrofobiske angsten for å miste båt-pinsen fordi det i mai står 5 båter å sperrer for båtutsett.

 

(Dog hadde jeg vel lempet den inn i et båthotell i november hvis litt lavere priser.)

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...