Jump to content

Prosjekt: Bygging av 10fots squirt - The Pappegoye way


pappegoye

Recommended Posts

Heisann.

 

I begynnelsen av september var jeg så dum at jeg kikket innom bygge prosjektet til Honduras, ca 10 dager etterpå fikk jeg tegninger til en Squirt fra Glen-L i posten, og målet var satt, sommeren 2010 skal freses rundt i hjemmebygget båt. Gleder meg som en unge.

 

Har holdt på i ca 14 dager med båten nå, men har kviet meg litt for å legge ut en prosjekt tråd, etter å ha sett trådene til Honduras, Amalie 36 og Odmar så er prestasjonsangsten stor, og fallet høyt.... Men satser på at folk her er så pass snille at jeg i alle fall kan få et par positive kommentarer i rein empati :rolleyes:

 

Men her kommer prosjektet:

 

Startet med å bygge bukken først etter mål jeg fant på nettet, for å ha mest mulig klart når tegningene kom, bestillte også epoxy, kjøpte tvinger, skruer ++

 

Fikk tegningene ca 14. september, og satte igang med skjering av spanter, tegnet først over fra tegningen til en tynn finerplate, da tegningen kun viste halve delen jeg skulle skjære ut.

dscf2160.jpg

 

Og med noen hjelpestreker tegnet jeg da ene halvdelen av delen jeg skulle skjære ut, for så å legge den på motsatt side og tegne etter igjen, da fikk jeg hele delen

 

Skal bygge mest mulig i eik, vet ikke helt om dette er det beste materialet å bruke på alle deler, men jeg har en god haug av dette i kjelleren, faktisk rundt 2 tonn

dscf2162.jpg

så om det kan lages i eik, lages det i eik.....

 

 

 

Så startet prosessen med å få alle finer bitene over i eik, startet med å legge "sjablongene" rundt på eikebordene for å få mest mulig ut av bordene, samtidig som jeg unngikk stort sett alle kvister.

 

dscf2165.jpg

dscf2166.jpg

 

Så ble bitene pusset, og gjort klare for montering

dscf2167.jpg

 

Så kom turen til delene i finer, de som skulle være dobble, sånn som kneet til akterspeilet, og stemen forran, så skjerte jeg ut en etter kopi fra tegningen, limte denne på finerplata, og så skar jeg ut nummer to etter kanten på nummer en.

dscf2168.jpg

dscf2170.jpg

 

Alle deler er skjært ut med rotterumpe, så er ikke helt møbelsnekker kvalitet over delene :nonod:

 

Så monterte jeg på "baugplata" på stemen

dscf2169.jpg

 

Så ble alle bitene montert sammen etter måla på tegningen

dscf2173.jpg

dscf2174.jpg

dscf2175.jpg

 

Og det er så langt jeg har kommet til i dag, nå sitter jeg å venter på at drillen skal lade seg opp igjen. Har desverre bare et bateri på den, men kjøpte den på tilbud på Jernia til 299,- så kan vel ikke vente alverdens.....

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med flott start, dette skal vi følge med på :yesnod:

 

Alle deler er skjært ut med rotterumpe, så er ikke helt møbelsnekker kvalitet over delene :nonod:

 

OK, Første leksjon... ikke vis fram eller påpek feil. Andre leksjon... ta bilder på litt avstand. Flere hemligheter får du ikke foreløbig.. :lol:

 

Jeg trøster meg med at epoxy helst skal ha 1-2mm fuge på kritiske steder for å oppnå full styrke, det kan redde en hel dag noen ganger :cool:

 

 

Stå på, dette blir bra !

 

PS. Til 299,- bør du kunne koste på deg en drill til... argumentet er "fordi du fortjener det"

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser jo veldig bra ut. Dessuten er det veldig gøy å se at det er flere som bygger båt i de tusen hjem og garasjer.

Min erfaring med elektrisk stikksag er at det er den raskeste måten å konvertere en pen blyantkurve til en slalomløype... Løsningen for meg ble å benytte min høyt skattede Sandvik teflonbelagte snekkersag til rammer/spant, stem og hekk avbrutt av en Bacho rotterumpe på de strekkene med krappest kurve.

 

Stå på.

Link to post
Share on other sites

Kult å se du har kommet i gang......du er kommet i gang med værdens beste terapi. Tiden står stille når en beskeftiger seg med det du er i gang med.......

 

Og som Honuras sier; du er nå i en posisjon som trebåtbygger - da har du lov til å skryte vilt og hemningsløst av deg selv....

 

Bare spør hvis du lurer på noe, her er det mange som kan svare.....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger og Leksjoner :smiley:

 

Skal prøve å holde tråden oppdatert når det skjer noe med båten.

 

Odmar: Sant det med terapien, timene bare flyr av sted når man holder på, og smilet blir bare bredere og bredere. Utrolig deilig å holde på med å bygge en båt, og i alle fall når den er såpass liten, for da ser man utvikling hele tiden.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

OK, Første leksjon... ikke vis fram eller påpek feil. Andre leksjon... ta bilder på litt avstand. Flere hemligheter får du ikke foreløbig.. :lol:

Helt enig i at feil ikke skal annonseres, men ikke i at bilder skal tas på avstand! Ta bilder av detaljer, men ikke alltid publiser de! Bruker selv Speilrefleks med 18-200mm objektiv til bildene mine, og får veldig bra detaljer samtidig som jeg kan ta "enkle" bilder til publikasjon. :wink:

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Du er nok ikke den eneste som har sett på den flotte båten Honduras har bygget.

Og du er heller ikke den eneste som har tenkt at akkurat en slik båt skulle jeg likt å ha.

 

Men du er nok en av de få som har våget å sette planene ut i live.

Skal bli spennende å følge med.

 

Er du lidenskaplig og litt gal så kommer dette til å bli bra :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt å få denne ut fra rommet du er i eller skal du bare ha den stående der inne til evig skue. Så litt smale ut de dørene :smiley:

 

Har målt at den skal gå ut på høykant, ellers får jeg bare snekkre den om til et stilig bord eller noe :lol:

 

 

Er du lidenskaplig og litt gal så kommer dette til å bli bra :yesnod:

 

Er lidenskaplig og veldig gal..... så blir nok bra detta :flag:

 

 

Morro å se alle tilbakemeldingene, kommer flere bilder og mere tekst så fort det skjer noe, og det blir nok fort vekk i kveld :rolleyes:

Er jo nesten umulig å holde seg unna kjelleren, uansett å sliten man er.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

har fått gjort litt i helga, så her kommer en liten oppdatering.

 

Har fått lagt på kjølbordet.

Har også lagt på første lamell på den ene siden, og lagt begge lammeler på andre siden.

dscf2176.jpg

 

Grunne til at jeg venter med lamel nummer to på den andre siden er fordi jeg er litt i mangel på tvinger, så blir nok en tur på biltema veldig snart for å hamstre tvinger:)

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har desverre ikke skjedd så mye, opptatt på mange fronter for tiden, men pusler litt i ny og ne, kommer bilder når fremgangen er såpass at det er synlig... :P

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Heisann.

 

Har desverre ikke skjedd så mye, litt på grunn av temperaturer, men mest på grunn av veldig dårlig tid om dagen.

 

Regner med at det skjer en del snart, om jeg skal få dette prosjektet ferdig før sommeren.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Heisann.

 

Prosjektet har hatt en liten pause, da det i vinter var for kaldt i kjelleren til å drive med epoxy, og når varmen endelig kom, så ble det en månede jeg ikke bodde her, pga sykdom i fam.

Holder på så smått nå, men blir ikke mye tiden til det, med full jobb, og skole i tilegg, samt et hus som trenger litt fiksing da det snart skal selges forhåpentlig vis...

 

Men Squirten må jo bli ferdig før jeg kan flytte siden den står i kjelleren, så skjer nok en god del innen kort tid.

 

Hyggelig at folk etterlyser fremgang.

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Heisann.

 

Har ikke stoppet helt opp, bare veldig nært :|

 

Har akkuratt satt på siste runde med lameller langs ripa på spantene, så nå er skroget klart for plater.

 

Har desverre ikke fått gjort så mye med båten i våres og sommer da det har gått mye i jobb, skole samt div frivillig. Starter første sommerferie uke til mandag. Samt har vært med å arrangert festival i sommer, jobbet fullt, pluss tatt mesterpapirene på kveldsskole. Så fritid er egentlig et fremmed ord her i huset :|

 

Men satser på mye fremgang på båten nå i mine få ferieuker, skal legge ut bilder i morra av skroget ferdig til plating, og håper på å begynne med plater enten i morgen kveld eller mandag :D

 

Og så er det jo nesten bare pynt og pirk igjen.

 

-Pappegoye-

All min sjø-erfaring bygger på opplevelser i Kragerøskjærgården, dvs litt båtfolk og mye folk i (pappas) båt

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...