chagall Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 hadde ikke mercury en "saltvannserie" for noen år siden? "Mercury saltwater". På min Mercury Optimax 115 (2004 mod) står det "Saltwater". Den eneste forskjellen på denne og andre skal vistnok kun være at den har en "stainless steel tube" som sugerør fra vannintaket, ifølge et Amerikansk nettsted for Mercury. Mulig at dette "Saltwater" har blitt fjernet for å unngå misforståelser. Tror nok alle Mercury motorer er beregnet for saltvann. Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Utenbordsmotorer har flere zinkanoder som skal beskytte mot korrosjon. Lurer på om de har effekt kun i nærområdet der de er plassert eller om de beskytter hele motoren, altså også innvendig. I så fall er det jo viktig at disse blir sjekket og byttet om nødvendig. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Har du (Sjøfalk) undersøkt det elektriske rundt deg,tenker da på bryggens anlegg (krypstrøm/jordfeil) osv. samt båtens el anlegg,det kan vere galvanisk tæring som er årsaken til dette. Et lite spørsmål til slutt, hvor ofte skifter du sink på motor braketten,(sinken ligger i underkant av powertrimmen) Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Lurer på om de har effekt kun i nærområdet der de er plassert eller om de beskytter hele motoren, altså også innvendig. Interessant spørsmål du stiller `roesok`. Vi har jo medlemmer som kan dette med galvanisk korrosjon, som kanskje har noen teorier om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Zink er vel en bekreftelse på at legeringen er blit dårligere, det var aldri zink på gamle motorer. Jeg tro fabrikkene briker dette for å begrense forfallet. Både Mercury og Yamaha har bøker som omhandler galvanisk tæring, kan bestilles. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
68 GT Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Du illustrerer på en glimrende måte at man ikke må følge slavisk etthvert "råd" som dukker opp her. Du prater om kjølevannet på totaktere, mens tråden dreier seg om smøreoljen på 4-taktere. Det er ofte lurt å tenke seg om før man snakker......eller poster innlegg på Baatplassen. Kan noen fatte og begripe hva "grynter`n" mener med dette innlegget????? Sitér dette innlegget Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........ Link to post
Sjøfalk Svart 18.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Det er tydelig mange Mercury og Yamaha 4 takt (samme motorblokk) som har korrosjonsproblemer og vann i oljen. Tok et raskt søk på nettet fant et uttall diskusjoner om dette. Her er noen: “If you do a search on here, you'll find some horror stories of these motors suffering corrosion in the waterway around the joint between the powerhead and water tube/mid section. IIRC, the metal casting is very thin and corrosion can cause it to disintegrate, requiring a replacement cylinder block” “AFAIK it was some of the early 90 4str engines with carbs that had that problem - around year 2000 (which is the age of mine ) It was caused by a poor choice of metal for the adapter plate that allowed the Yamaha engine to be connected to the Mercury leg.” “The term "making oil" refers to the condition of an increase in oil level in the crankcase. For example, a leaking head gasget can cause water to get into the crankcase. In this situation, the oil is visibly discolored and might appear white or "milky". “Apparently certain 4-stroke engines like the Yamaha/Mercury 90-HP are getting a reputation for "making oil." “I was chatting with the mechanic at the local dealer the other day on a somewhat related topic and he mentioned motors making oil. He mentioned to me that he sees this a lot on motors that were not broken in properly (the rings did not seat properly). I've also heard of it happening on motors that are used at slow speeds and don't get to full operating temperature for extended periods of time.” “I personally know of a gut with twin 90's (2001's) on a 22 Outrage with this problem, and another with twin 75's (2000's) on a 21 Outrage. Both were take care of under warranty. All were under 2 years old, but had close to 1000 hours on them, so Merc must know they have a problem. If I recall right, they said it was water in the oil crankcase, not gasoline. The transoms of those two boats do sit low in the water, and they both do mostly slow trolling or drifting. I've only got a few hundred hours on my 90, and mine seems to burn a little oil, not gain. “ “Corrosion Yamaha: The first motor that went had around 800 hrs on it. Ran like a champ. The corrosion was about a quater of the size of a pinky finger nail where the water cooling circulates around the cylinder head on the engine block. Second motor has about 1400hrs on it and it actually corroded by the thermastat at the top of the motor. I will try and get thru to corporate as I said we have sent letters to the president of Yamaha and did not recieve any response. Any one have any contacts or suggestions as to where to start with them” “In a discussion "Durability of Engines," Mercury expert sosmerc wrote: "Being in the outboard service business for over 25 years I can say that when someone brings me a saltwater outboard that is still running properly at over 800 hours on the meter, I am much impressed. Oh yea, I have heard stories about outboards with over 1500 hours and still running fine.....I've just never seen one with that much service in 25 years."” Redigert 18.Oktober.2009 av Sjøfalk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Andy Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Vet om folk som har bytta fra Skibsplast til Suzuki til nyere Skibsplast med Mercury. Kommentar i ettertid gikk på at det var ikke sammenlignbart, og at det skulle kjøpes eldre Skibsplast med riktig motor igjen så snart anledningen dukka opp. Skjønner dem godt jeg. Har nå snart 700 timer på min Suzuki 4-takt over en 8 års periode. Forventer minst 10 år til uten problemer. Tror bestemt at TS sitt problem har med valg av merke og modell snarere enn 2/4 takter å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 “In a discussion "Durability of Engines," Mercury expert sosmerc wrote:"Being in the outboard service business for over 25 years I can say that when someone brings me a saltwater outboard that is still running properly at over 800 hours on the meter, I am much impressed.” Vel... to av mine påhengsmotorer er henholdsvis 29 år og 24 år gamle og de brukes fremdeles. 800 timer på 2 så gamle motorer tilsvarer ikke mer enn i snitt hhv. 27 og 33 timer pr år. Skjønner dem godt jeg. Har nå snart 700 timer på min Suzuki 4-takt over en 8 års periode. Forventer minst 10 år til uten problemer. 8 år (eller kanskje snarere 8 sesonger?) med en Suzuki DF140? Du har førsteårsutgaven - 2002-modell du da? Jeg kan så langt også bare følge på deg Andy med å skryte av min Suzuki DF140 (fantastisk motor), men jeg har nok foreløpig bare hatt min i 6 sesonger fra den ble kjøpt ny i juni 2004. Tror bestemt at TS sitt problem har med valg av merke og modell snarere enn 2/4 takter å gjøre. Jeg vil vel kanskje ikke være så "bestemt" som Andy, men har vel en liten følelse av at det kan være noe i det han sier. Jeg mener ikke at Mercury generelt er et dårlig merke, men at de kan ha vært uheldig med eksempelvis den omtalte utgaven/modellen. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
roesok Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg mener ikke at Mercury generelt er et dårlig merke, men at de kan ha vært uheldig med eksempelvis den omtalte utgaven/modellen. Rart dette hvor ting endrer seg. I gamle dager, dvs. på 60-70-tallet var Mercury regnet som det grommeste. Men da skal det i rettferdighetens navn nevnes at hovedkonkurrentene var Evinrude og Johnson. Det var først mot slutten av 70-tallet at japanske motorer med Yamaha i spissen begynte å få innpass på det norske markedet og dokumenterte tidlig en driftskvalitet som inntil da var ukjent. (PS - Og hvordan ble Skoda oppfattet på 70-tallet? Elendig kvalitet. I dag har de greid å snudd dette til å lage kvalitetsbiler) Ellers må jeg legge til at jeg i tre år har sust stille, fredelig og problemfritt rundt med en -99 Honda 115 hk 4-takt. Både innvendig og utvendig ser motor ut som tilnærmet ny. Med godt vedlikehold tror jeg at jeg kan kjøre denne i 10 nye år uten store problemer. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
ivar Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Av 100 forskjellige motorproduseter har de valgt ford Forstå det de som kan Hvis jeg ikke tar feil , så var Yamaha med og utviklet denne "zetec" motoren. Og har da ikke hørt at den skal være belemret med spesielle feil... Rart dette hvor ting endrer seg. I gamle dager, dvs. på 60-70-tallet var Mercury regnet som det grommeste. Men da skal det i rettferdighetens navn nevnes at hovedkonkurrentene var Evinrude og Johnson. Jeg har hørt følgende: "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" (dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
roesok Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg har hørt følgende: "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" (dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) Godt mulig det, når jeg skriver "grommest" om Mercury så går det på mest på effekt. Var ikke Johnson og Evinrude mye samme motor? Husker de hadde en god 9,9 hk og 25 hk på 60/70-tallet. Et maritimt barndomsminne er om en kar som hadde kjøpt seg helt ny Johnson 40 hk. Denne skulle vel som idag, innkjøres, med det hadde ikke vedkommende tid til. På første tur var det full pinne fra start av. Dette medførte at når karen hadde kommet midtfjords så var det full skjæring og en lykkelig motorkjøper var litt mindre lykkelig og ekvipasjen måtte slepes til land. Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg har hørt følgende: "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" (dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) Langt på vei riktig `ivar`, det beviser 24 hour Race i Rouen .Les: http://forums.screamandfly.com/forums/arch...p/t-185143.html Sitér dette innlegget Link to post
roesok Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg har hørt følgende: "Mercury get you there first - JohnnyRude gets you home" (dvs Merc raskest, OMC mest driftssikkert..) Langt på vei riktig `ivar`, det beviser 24 hour Race i Rouen . Gratulasjoner til Mercury for innsatsen i løpet, men om 'ivar's kommentar er riktig så får vi håpe løpet var en rundløype slik at førerne kom seg trygt hjem... Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
chagall Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Skal ikke avspore mer i denne tråden , men det er en kjensgjerning at det er de nye 2-takterne til Mercury Optimax (DFI) som ligger på topp i dettte krevendet racet. Sitér dette innlegget Link to post
Tulling16' Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Så konklusjonen blir altså at man bør gå for japansk 4-takter eller amerikansk 2-takter? Da burde valget være enkelt. Eller en ny japansk 2-takter. Tohatsu TLDI. Men har ikke Yamaha også en to-takter med innsprøyting under utvikling? Sitér dette innlegget -Min båt er så liten og havet så stort. Link to post
motor Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Jeg forventer nå, å har tillit til at min 2009mod Suzuki 150hkèr vil være like god om 20 år forutsatt vanlig godt vedlikehold og fornuftig bruk. Alle feil og mangler som oppstår de 15 første år vil være en gedigen skuffelse.. Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Yamaha har jo sine to-taktere(HPDI), men det er vel nesten bare fire-taktere som selges der i gården, hvert fall her i landet? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Min 15hk Suzuki 4-takter fra 2001 er fortsatt like god selv om jeg skjønner at den nå burde være en gjennomrustet fillehaug, eller noe sånt. Godt at den ikke oppfører seg som forventet av den? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Eller en ny japansk 2-takter. Tohatsu TLDI. Men har ikke Yamaha også en to-takter med innsprøyting under utvikling? Det stemmer , det går hardnakkede rykter om at Yamaha vil relansere en ny DI totakt om en par års tid. Motorene vil få lavere utslipp samt forbedret støynivå, og øket driftsikkerhet, det er ingen hemlighet at Yamaha har hatt store problemer med HPDI motorene i høyere effektklasser (200 -300 hk). Sitér dette innlegget Link to post
MT. Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Alle feil og mangler som oppstår de 15 første år vil være en gedigen skuffelse.. Ikke verst. Ikke for å dempe dine forventninger, men venter du det samme av bilen din? Og i så fall, hva slags bil kjører du? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
LM 605 Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Ser Suzuki kommer med en helt ny 60 hk. Virker som en spennende motor. Selv om den har en sylinder mindre enn forgjengeren, så veier den nye modellen 60kg. mindre. (i fra 162kg til 102kg) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Ser Suzuki kommer med en helt ny 60 hk. Virker som en spennende motor. Selv om den har en sylinder mindre enn forgjengeren, så veier den nye modellen 60kg. mindre. (i fra 162kg til 102kg) Ja, det blir ikke mye godstykkelse på denne motorblokken nei. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Ikke verst. Ikke for å dempe dine forventninger, men venter du det samme av bilen din? Og i så fall, hva slags bil kjører du? Båten kjøres 40- 50 timer pr år. Det tilsvarer en kjørelengde på 50000km med bil . Korrigert for anall omdreininger motorene har surret så blir det ca 10000km. 15 år båt blir altså for meg en forventning om at motoren holder tilsvarende som en bilmotor de første 150000km. Nå har bilen min rullet 400000km uten motor eller drivverksproblemer av noe slag. Det er etter mitt synbare de som kjøper nye diesebiler i dag som har stor grad av fare for driftsproblemer før motorene har rullet 150000km.. Bilmerket er forøvrig BMW fra 1993.. Sitér dette innlegget Link to post
chagall Svart 22.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2009 Alle feil og mangler som oppstår de 15 første år vil være en gedigen skuffelse.. Håper du ikke blir skuffet.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.