Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

Hei, fikk et svar fra Brunswick Marine vedrørende korrosjonsproblemer på Mercury 4- takt 2000-2001-2003 mod. Meget kort informasjon , da jeg hadde flere spørsmål. :nonod: Han nevner en anode som skal skal sitte i blokka. Om disse er standard på de nevnte modeller og ikke har blitt skiftet på de aktuelle modeller skal jeg ikke uttale meg om.

Beklager at jeg ikke får med bildet han referere til p.g.a. gif fil. :headbang:

P.S. han viser til tegning av motoren hvor anoden sitter (under toppdeksel)

 

Se vedlegg:

----- Original Message -----

From: <-----------@brunswick.com>

To: @online.no>

Sent: Thursday, November 19, 2009 11:35 AM

Subject: Re: Fw: CORROSION PROBLEMS /Mercury 4 stroke 2002 mod.

 

Hello,

 

First of all apologies on behalf of our norwegian service department that

you havent had an answer to this.

 

We do have an anode inside the block to avoid corrosion,heres a picture:

 

(Embedded image moved to file: pic22549.gif)

 

I hope that this answer helps you.

 

Best Regards

 

--------------------

Link to post
Share on other sites

Hei chagall. Hadde selv en Mercury 50hk efi (2003 eller 2004mod) for noen år siden. Kan aldri huske at der var noen anoder på motorblokka noensteds? Det var jo kun de samme anodene som er på dagens motorutgaver, på sidene av gearkassen og den ene under akterspeilbraketten. Der sto i alle fall ingenting om "andre" anoder i manualen?

Link to post
Share on other sites

Han nevner en anode som skal skal sitte i blokka...

 

Takk for ny informasjon. Jeg ble imidlertid ikke så klok av dette svaret fra Brunswick.

 

Er denne anoden spesiell for 2000-2002 modeller? Hvis det er en diode som skal skiftes eller sjekkes så må det stå i servicemanualen, og står det der, så må det inngå i en service. De største forhandlerne/service verkstedene for Mercury sier ingen ting om dette, så jeg regner med at de ikke sjekker/skifter noen anoder inne i blokken. Hvis det ikke står i noen servicemanual, så betyr det at den ikke skal skiftes iht Brunswick.

 

Brunswick i Norge har ikke nevnt problemer med anoder. Problemene med 50/60 HKene var lekkasjene i pakningene og deretter korrosjon.

Link to post
Share on other sites

Ja, enig i spørsmålet ModeraTore. Dette kan vel `Sjøfalk`bekrefte om den omtalte anoden er nevnt i manualen.?(jeg har ikke denne manualen, men kan lastes ned)

Forstår jo nå at hovedadministrasjonen for Brunswick Marine i Norge er vesentlig redusert.

 

Jeg har dessverre ikke servicemanualen liggede her. Den ligger på hytta. Men alle årlige servicer er gjennomført hos autorisert Mercury forhandler/verksted. De skal følge servicemanualen.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Hei chagall. Hadde selv en Mercury 50hk efi (2003 eller 2004mod) for noen år siden. Kan aldri huske at der var noen anoder på motorblokka noensteds?

 

Hei igjen, `LM 605`, svaret jeg fikk var for en 2002 4-Takt 90hk 2002 mod. Hva som finnes av anoder på 50 hk efi (2003-2004) vet du bedre enn meg. Hadde ikke du også en 4-takt 90-100hk?

Link to post
Share on other sites

Min Tohatsu 90 hk hadde ein anode som låg bak termostaten. Du kan jo ta ut termostaten og sjekka om det er nåke der for da den einaste plassen der du kan få inn deler i kjølesystemet uten å måtte ta sund heile motoren.

Må sei at eg er litt "skremt" over impotøren som ikkje kan gje eit svar. Mercury er eit anerkjent merke i Norge som har vore i salg i mange år og dei bør ha ein meir profesjonell organisasjon enn dette. Står ein artikkel i Båtmagasinet nr13/2009 om ein som hadde problem med dei angåande ein del.

Link to post
Share on other sites

Sjekking/skifting av anoder står som servicepunkt på standard årlig service iht servicemanual. Autorisert verksted skal følge denne. Dette skal inkludere alle disse anodene i figuren. 75, 90 og 115 er like bortsett fra ytelsen. Hvis en motorblokk får korrosjonsskader på blokken etter en vannlekkasje, kan vel neppe disse anodene fungere etter hensikten?

 

Spørsmål nr 1: Hvorfor oppstår disse vannlekkasjene?

 

Spørsmål nr 2: Hvis det er foringer som ryker, hvorfor skjer det?

 

Spørsmål nr 3: Hvis foringer pleier å ryke, eller kan ryke, hvorfor inngår ikke sjekk av slike foringer i årlig service iht serviceinstruksen fra Brunswick?

 

Spørsmål nr 4: Hvorfor fører slike vannlekkasjer ofte til store korrosjonsproblemer på motorblokken når anodene er sjekket/skiftet under 12 måneder i forveien ved årlig service?

 

Dette er bare noen av de spørsmålene Brunswick bør svare på.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Ja `Droll fant selvfølgelig ut dette "kjappere" enn de fleste. Man kan jo da spørre seg selv hva som skjer , når disse anodene blir uteglemt på service i løpet av 8-10 år kaskje.? :cryin:

 

Skifte/sjekk av anoder skal være utført av verksted. Jeg tviler på at en av de virkelig anerkjente forhandlerne med autorisert verksted krysser av for å ha sjekket/skiftet anoder uten å ha gjort det. Jeg har ingen grunn til å betvile kompetanse og seriøsitet hos den forhandleren/verkstedet som jeg har benyttet. De inngir tillit.

Link to post
Share on other sites

Litt extra info....

 

Aftermarket Replacement Aluminum Anodes

Models Affected

All MCM and Outboard applications having aluminum anodes.

 

Situation

Several companies have begun manufacturing replacement aluminum anodes under

various brand names which are available through independent marine distributors. Our

analysis has concluded that despite their claims of purity and effectiveness, some of these

manufacturers of aluminum anodes use alloys which are insufficiently pure to adequately

protect critical drive components for the duration of the anodes’ expected life.

Mercury’s testing has revealed that the chemical composition of some of these aluminum

anodes does not meet Mercury Marine’s specification for corrosion protection. The results

of a chemical analysis of numerous anode samples have found no less than four (4) critical

elements that are drastically outside our specified limits and those put forth by the United

States military in specification MIL-A-24779(SH). These inferior anodes may create

significant corrosion problems for you and your customers.

Anodes are designed to be galvanically very active and, therefore, corrode first, protecting

critical drive components. Because they are self-sacrificing, anodes must be made to

exacting standards, inspected often, and replaced when 50% consumed.

Several years ago Mercury Marine began using aluminum anodes in most of our

applications. We moved away from zinc anodes because the more galvanically active

aluminum anodes provide better protection for our drive components. It is extremely

important that aluminum anodes be produced from the correct alloy or they will fail to

protect the drive system as intended. Aluminum anodes should be manufactured to meet

or exceed the United States military specification MIL-A-24779(SH). All anodes sold by

Mercury Marine exceed this specification.

In order to properly protect critical drive components and assure continuing satisfaction of

our mutual end user customers, we strongly recommend the use of genuine Mercury

Precision Parts or Quicksilver branded replacement anodes when servicing Mercury

Marine products to be certain that these critical components will be adequately protected

from corrosion. Mercury will not cover corrosion warranty claims where customers have not

adequately protected their critical drive components.

 

3dje parts anoder er antagelig billigere, kan det tenkes at noen forhandlere bruker disse istedet for originale anoder på service ??, kanskje byttet på første service ? og hvis de holder seg bra på andre > tredje service....... noe må skje.

 

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Sjekking/skifting av anoder står som servicepunkt på standard årlig service iht servicemanual. Autorisert verksted skal følge denne. Hvis en motorblokk får korrosjonsskader på blokken etter en vannlekkasje, kan vel neppe disse anodene fungere etter hensikten?

Sjøfalk

 

Når det gjelder skifting av anoder tror jeg det går litt på "lykke og fromme" som man sier. Greide såvidt å redde tiltmotoren min etter en service enda jeg ba forhandler å sjekke spesiellt anoder. Fikk besked om at kunden måtte be om sjekk av anoder!!! Heretter gjør jeg dette selv.

Konklusjon: `Sjøfalk`, dette må du ta opp med det autoriserte verksted om anodene fungerer som de skal. Håper du får hjelp. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei, fikk et svar fra Brunswick Marine vedrørende korrosjonsproblemer på Mercury 4- takt 2000-2001-2003 mod. )

 

Se vedlegg:

----- Original Message -----

From: <-----------@brunswick.com>

To: @online.no>

Sent: Thursday, November 19, 2009 11:35 AM

Subject: Re: Fw: CORROSION PROBLEMS /Mercury 4 stroke 2002 mod.

 

Hello,

 

First of all apologies on behalf of our norwegian service department that

you havent had an answer to this.

 

We do have an anode inside the block to avoid corrosion,heres a picture:

 

(Embedded image moved to file: pic22549.gif)

 

I hope that this answer helps you.

 

Best Regards

 

-----------

Link to post
Share on other sites

Er glad jeg har to-takter, etter å ha skumlest denne tråden.

Når jeg kjøpte båt med to-takter i sommer regnet jeg det som "minus" at motoren er to-takter. Jeg tenkte å bytte inn i en ny firtakter, men nå er jeg skeptisk. Har en 2004mod 90hk Mariner(ikke Optimax).

 

Etter min forstand så trenger vel også to-taktere å få skiftet anoder, eller.....

Er det så stor forskjell på to og fire-taktere vedr anoder???? :confused::confused:

Skjønner at det er mer (og dyrere reprasjoner) som kan feile med en firtakter, men en totakter bør vel også vedlikeholdes.

 

 

Interressant tema (som tråden tar opp) forskjellen på to og fire-takter (KUN 8-10 ÅRS LEVETID?), men det kan kansje fokuseres på forskjellen.

Mulig jeg ikke er helt på "nett" i diskusjonen. :confused: Har tidligere hatt div merker med både to og fire-taktere, opptil 40hk. Og eneste jeg har erfaring med er at motorer det justert for å få mer hk blir det prakk med! uavhengig to eller fire-takter.

 

Slenger inn en brannfakel jeg ikke har belegg for, men er syning fra meg.

Fire-taktseiere mener kansje at de har en vedlikeholdsfri motor. og dermed ikke sjekker så mye selv.

Redigert av Lykken V (see edit history)

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Hei igjen, jeg etterlyste svar om Optimaxen hadde de samme korrosjonsproblemer som 4-takt efi og her er svaret:

 

Hi,

In the Optimax models we havent got anodes inside the block. The reason for this i dont know, but what i do know is that we havent had any problems with corrosion on Optimax series.

 

Usually corrosion happens due to electrical currents in water or fuel type(exhaust fumes may have corrotive effect).

 

 

Best Regards

-------------

Link to post
Share on other sites

Slenger inn en brannfakel jeg ikke har belegg for, men er syning fra meg.

Fire-taktseiere mener kansje at de har en vedlikeholdsfri motor. og dermed ikke sjekker så mye selv.

 

Det var ikke småtteri til generalisering, basert på at to-tre utgaver av Mercury 4T har korrosjonsproblemer.

 

Basert på at dette ser ut til å ha skjedd kun med utgaver der Mercury-motorer er montert sammen med Yamaha-stammer (?), er jo forklaringen tildels logisk. Det som sannsynligvis har skjedd, er at Mercury bruker et mindre edelt metall i blokka enn Yamaha gjør i stammen. Dermed har Mercury blitt anode for Yamaha.

 

Dårlig research fra Mercury, rett og slett.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Det som sannsynligvis har skjedd, er at Mercury bruker et mindre edelt metall i blokka enn Yamaha gjør i stammen. Dermed har Mercury blitt anode for Yamaha.

Dårlig research fra Mercury, rett og slett.

 

Tja..., på de Mercury 4-taktere efi (2000-01-02-03) det gjelder er det montert anoder i blokka. Årsaken til korrosjonsskader kan vel muligens være at disse ikke har fungert eller at de aldri har blitt kontrollert/skiftet ved service.?????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...