Jump to content

4 takt outboard - kun 8-10 års levetid?


Sjøfalk

Recommended Posts

anoder i blokka

 

Det simpleste materialet tæres først. Disse anodene vil tæres opp på vesentlig kortere tid om man har flere ulike materialer fra høyere nivå i spenningsrekka med i regnestykket.

 

Og når det simpleste materialet er borte, begynner tæringa på det nest simpleste materialet.

 

Som sagt, kun antagelser fra min side. Men om du drar fila over japansk støpealu kontra amerikansk, vil du som oftest se to forskjellige materialer. Begge er sikkert greie hver for seg, men jeg har en mistanke om at kombinasjonen ikke er spesielt bra.

Link to post
Share on other sites

Hadde en 50hk efi i fra 2003 eller 2004(ikke helt sikker på prod.år). Kan ikke huske at der var nevnt noenting om anoder i blokka på denne? Hadde dette vært en del av de årlige vedlikeholdsprosedyrer, så hadde vel dette vært nevnt i manualen, at disse anodene også skulle sjekkes/skiftes lik de andre anodene som motoren hadde?

Link to post
Share on other sites

Ut fra hvordan denne tråden utviklet seg (et par eksempler fra andre motorer en mercury sine, og for mercurys del konsentrert om en av de tidlige og tilsynelatende mindre vellykkede årgangene), er det lite som tyder på at bekymringen i starten av tråden er mer enn det. Det vil si en generell bekymring basert på et par enkelthendelser og en problem-modell fra en leverandør.

 

Den som lever får se, men jeg velger å ikke ta sorgene på forskudd. Man får nemlig ikke forskuddet trukket fra hvis katastrofen inntreffer. Men det må nok sies at jeg er fornøyd med å ha motor fra en produsent som har råd til å ha kontor i Norge.

Link to post
Share on other sites

Hej.

Nu har jeg vinterklargjort min Mariner 90hk 4T, årg 2000. Og der er 2 anoder i topstykket, mellem tændrørene, samt en på siden af kølevandshuset, på siden af motoren. Alle 3 anoder ser ud som nye, der er ikke tæret noget af dem. De andre udvendige anoder er tæret ca. 30% højst, jeg har skiftet de udvendige til nye. Motor har kørt 320 timer, og ser stort set ud som ny, boltene er smurt med lidt fedt og nemme og løsne, så bortset fra vandet i motorolien syntes jeg min motor ser rigtig god ud, og tror den sagtens klarer næste sæson uden problemer. Gearolien var osse fin, ingen tegn på vand i den.

Men jeg overvejer stadig om man burde skifte pakningen ved krumtapakslen, den må jo sidde under vandlinien, og kunne godt være tør / sprød, og den er vel den eneste mulighed for at der kan trænge vand ind i motorolien.

Nogen som har prøvet og skifte den på lignende motor? Er det noget som kræver at motoren tages af båden, eller kan men gøre det ved og skrue motorbenet af?

Link to post
Share on other sites

Hm... jeg har en Mercury 25 totakt fra 1987, og monterte likeretter og la opp strøm i båten for ikke så lenge siden. I høst oppdaget jeg at anoden over propellen, den som kan justeres for å forandre retningen på båten var løs og en del korrodert. Jeg tok den av og gjorde gjengene rene og satte den på plass trukket godt til. Så, etter å ha lest tråden så kom jeg til å tenke på at kanskje det har noe å gjøre med at jeg har lagt opp strøm i båten.

 

Og nå i kveld kommer jeg til å tenke på noe... har ikke disse nye firetakterne elektronisk tenning og en hel masse elektronikk styring for motoren... kan dette gjøre at firetaktere er mere utsatt for tæring enn de gamle motorene med mye mindre elektrisk utstyr. Og at de derfor må bruke mere anoder på dem. Og kanskje at forhandlerne er vant med gamle motorer og ikke har tatt dette helt på alvor, eller tenkt over at nye motorer lettere får tæringsskader.

 

Bare en tanke fra min side.

 

 

Bill

Link to post
Share on other sites

Tanken er ikke dum, den.

 

Men i så fall skulle vel moderne dieselmotorer være enda mer utsatt. De har jo mest elektronikk av alle, men samtidig har innenbordsmotorer gjerne mer gods for tæring og varmeavleding. Samt større anodebank.

 

Og på den andre siden har moderne totaktere også like mye elektronikk som firetakterne. Sånn sett burde samme skje der også, om det var årsaken.

Link to post
Share on other sites

Basert på at dette ser ut til å ha skjedd kun med utgaver der Mercury-motorer er montert sammen med Yamaha-stammer (?), er jo forklaringen tildels logisk. Det som sannsynligvis har skjedd, er at Mercury bruker et mindre edelt metall i blokka enn Yamaha gjør i stammen. Dermed har Mercury blitt anode for Yamaha.

 

Dårlig research fra Mercury, rett og slett.

 

Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Meg bekjent så har Japanerene vel vært de som har brukt "dårlig" metall. f.eks. Toyota slet jo mye med rust.. En skal jo kanskje være litt forsiktig med å generalisere :rolleyes:

 

 

 

Har en Mercury 115 EFI 2007 som er basert på Verado og etter det jeg vet US produsert. (US serie nr)

Denne har ikke anoder i blokken så har de gått bort fra dette kanskje pga det ikke ble noen tæring her? Se KIMI sitt innlegg #207.

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Meg bekjent så har Japanerene vel vært de som har brukt "dårlig" metall. f.eks. Toyota slet jo mye med rust.. En skal jo kanskje være litt forsiktig med å generalisere :rolleyes:

 

..og så generaliserte du det selv :eek: Det skal god retorisk akrobatikk med stort innslag av generalisering til for å få malt bildet av at mercury sine påhengsmotorer blir ødelagt fordi Yamaha er dårlige. Selv om det tydelig er verdt et forsøk. Men det ender nok lett i at mercury ikke gjorde hjemmeleksa godt nok når de kjøpte en japsemotor (fordi de ikke klarte eller orket å lage den selv) og skrudde sammen med noen deler de hadde liggende.

Link to post
Share on other sites

Var det ikke blokken som var Yamaha produsert? I såfall burde Mercury stammen ha erodert bort. Har en Mercury 115 EFI 2007 som er basert på Verado og etter det jeg vet US produsert. (US serie nr)

Denne har ikke anoder i blokken så har de gått bort fra dette kanskje pga det ikke ble noen tæring her?

 

Du har nok rett i dine antagelser `Å i sava`, da legeringen i blokkene har blitt forandret på nyere modeller og derav ikke nødvendig med anoder.

Såvidt jeg også forsto var det Yamaha blokker som ble benyttet i 2000-01-02-03. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

..og så generaliserte du det selv :eek: Det skal god retorisk akrobatikk med stort innslag av generalisering til for å få malt bildet av at mercury sine påhengsmotorer blir ødelagt fordi Yamaha er dårlige. Selv om det tydelig er verdt et forsøk. Men det ender nok lett i at mercury ikke gjorde hjemmeleksa godt nok når de kjøpte en japsemotor (fordi de ikke klarte eller orket å lage den selv) og skrudde sammen med noen deler de hadde liggende.

 

Ja absolutt meg selv inkludert ang generalisering. Jeg mente ikke at det var Yamaha sin skyld at Mercury har hatt problemer med tæring på blokk. Du bruker jo ganske bra fantasi om det er det du leser at jeg skrev.

Yamaha produserte blokken for Mercury ser det ut til at de fleste er enige om - det var poenget mitt.

Mercury er jo selv ansvalig for å sjekke ut at tingene vil funke sammen. :smash: Det er jo mange motor produsenter som lager større deler for hverandre og det igjen har vel sammenheng med å få ned kostnadene.

 

Kan for ordens skyld legge til at jeg har en Yamaha motor også.

 

Det jeg nevnet i mitt svar er alle ting som jeg har plukket opp her fra baatplassen. Heldigvis er det mange her inne som har god peiling. :smiley:

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Sjekking/skifting av anoder står som servicepunkt på standard årlig service iht servicemanual. Autorisert verksted skal følge denne. Hvis en motorblokk får korrosjonsskader på blokken etter en vannlekkasje, kan vel neppe disse anodene fungere etter hensikten?

 

Hei igjen `Sjøfalk`, var litt spent på om du har fått noen avklaring på ditt problem vedrørende korrosjonsskader.?

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Hei Chagall og godt nytt år!

Det er først når Verkstedet (Rønsdahl) pluss Brunswick får sett på det i februar, at vi får svaret.

Jeg skal holde dere informert.

 

Godt Nytt År til deg også`Sjøfalk`. :flag: Håper du får en positiv tilbakemelding fra forhandler/importør vedrørende dine korrosjonsproblemer . Regner med at anodeskifting(ved service) blir en avgjørende faktor, når din sak skal avgjøres . Sikkert mange som følger spent med i denne saken. Takker for at du holder oss informert om sakens gang. :yesnod:

p.s. Syntes det tar lang tid , før noe skjer. :headbang:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Jeg fikk en kjedelig beskjed fra verkstedet for noen dager siden. Min 8 år gamle Mercury 90 HK four stroke hadde tatt inn 2-3 liter vann (i oljen) siden siste årlige service!!!! ......

.........

........

Er det slik at Mercury har problemer med sine 4 taktere? Holder de bare i 8-10 år (mot 20 på 2 taktere)? Er dette et generelt problem for 4 taktere sammenlignet med 2 taktere?

 

Har ikke hørt noe mer fra importøren (Brunsvik), men jeg ringte Rønsdal (verkstedet) for å sjekke status i dag. De skal åpne den opp om en ukes tid. Så får vi se hva som er årsaken og hva verksted og importøren av Mercury sier....

 

mvh

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Svart (redigert)

De ringte fra verkstedet i dag.

 

De har åpnet opp men har foreløpig ikke funnet årsaken til vannet. Kanskje det likevel var kondens selv om teknisk direktør i Bunswick sa max en kaffekopp? Jeg har sjekket i Trolling miljøet og flere har hatt vann i oljen også på 90-HK Mercury. 2 ganske nye motorer ble returnert til forhandler pga dette.

 

Regner med å høre mer i morgen.

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig problemet med 4-taktere (generell betraktning)?

 

Ved kjøring i kaldt (nordisk) vann – spesielt ved sakte fart - vil bunnpannen av motoren ligge veldig kaldt. Motorene er tunge og med et stort oljevolum. Oljen som sirkulerer herfra og opp i blokken på 80-90 grader og ned igjen vil veksle i temperatur hele tiden. Dette medfører ofte kondens.

 

Graden av temperaturforskjell avhenger av motorens tyngde og tekniske konstruksjon. Noen motorer har bedre isolering enn andre, noe som medfører mindre temperaturforskjeller og mindre kondens.

 

Både kjølevannet og kondens i oljen, vil kunne føre til tæring eller korrosjon på utsatte deler.

 

Overgangen mellom motorblokk og stamme er et kritisk punkt. En adapterplate skiller disse. Adapterplaten har kanaler for eksos/kjølevann og olje.

 

Korrosjon på adapterplaten kan være fatal. Hvis det tæres hull mellom kjølevann og oljekanal, vil vann kunne trenge inn i motoroljen. Bunnpannen i motorblokken vil også kunne være utsatt for korrosjon.

 

Hvor korrosjonsbestandig en adapterplate eller andre motordeler er, avhenger blant annet av konstruksjon, legering og løsning for offer-anoder. Ulike produsenter og ulike motormodeller har ulike løsninger på dette.

 

Dette er en generell vurdering for 4-taktere. Jeg kommer tilbake med mer informasjon.

 

Sjøfalk

Link to post
Share on other sites

Sjøfalk,

Du skriver 80-90 grader i blokken. Jeg trodde at på saltvannskjølte motorer så var det viktig å holde temperatur under ca 65 grader. :confused: Er kanskje varmere inni blokken der oljen er enn der kjølevannet går?

Min 4-t merc har en vanntemp på ca 55grader.

 

Jeg har ikke peiling på hvor mye temp forskjell må til for å få kondens inne i oljen/bunnpannen....

 

spennende tråd :yesnod:

Redigert av Å i sava (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Beskrivelsen som jeg kom med i forrige post er et resyme av en samtale jeg har hatt med et annet autorisert verksted som har gjennomført flere reparasjoner av firetaktere med dette problemet. Jeg er ingen teknisk ekspert.

 

Det har vært noen dagers pause vedrørende min motor grunnet blant annet kursvirksomhet. Jeg kommer tilbake med konkret informasjon om hva verkstedet og importør kommer fram til av konklusjon og ikke minst løsning.

 

Samtalene jeg har hatt med Rønsdal torsdag var positive, så det er lov å håpe.

 

Mvh

 

Sjøfalk

Redigert av Sjøfalk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Korrosjon på adapterplaten kan være fatal. Hvis det tæres hull mellom kjølevann og oljekanal, vil vann kunne trenge inn i motoroljen.

 

Hei igjen `Sjøfalk`, bra at det nærmer seg en konklusjon etterhvert. Du nevnte i ditt første innlegg at det var kommet 2-3 ltr. vann i motoroljen. (i løpet av en sesong) Kan ikke tenke meg at kondens alene kan være årsaken til dette.

Såvidt jeg har forstått har de ikke fått sjekket adapterplate/anoder ennå, så korrosjon vil jeg tro er årsaken.

Håper på en positiv løsning for deg. :flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...