Jump to content

Noen har tatt seg tilrette og fortøyd en båt i båsen min


Fjordutsikt

Recommended Posts

Har Dere ikke gjesteplasser i havna? :yesnod: :yesnod: På utsiden av bølgedemperen - båten blir knust.

Viss Dere har, forhal den til gjesteplass, la takstameteret gå.

"Plutselig" er den "båtforeningen" sitt problem..... :nonod: :nonod: Kan du skylde på andre? Problemet løst!!! :confused: :confused:

 

Foresten... er du redd denne vesle båten skader "båsen" din? :yesnod: :yesnod: :yesnod:

Få deg en annen, mer solid plass. :nonod: :nonod: :nonod:Kun 2 plasser i denne størrelsen - min og naboplassen.

Redigert av Fjordutsikt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er bilder av båten som har okkupert min bås

 

Har snakket med en nabo som er godt kjent i båthavna, kjenner heller ikke til denne båten!!

 

Ja ja Fjordutsikt. Sånn kan det gå.

Her legger du ut en tråd for å få gode råd og så blir du nærmest beskylt for å være både det ene og det andre. :crazy:

Det er noen år siden jeg sluttet å tenke og tro bare godt om folk. Av Spesielle grunner som jeg ikke skal komme inn på her.

Men jeg har lært meg noen leveregler som sikkert flere har.

Hvis jeg f.eks. måtte "låne" en båtplass pga. motortrøbbel eller annet. Hva ville jeg da ønsket hvis jeg var eier av denne båtplassen?

Svaret er selvfølgelig at man ønsker å bli spurt, kontaktet eller lagt igjen en lapp på båten. "Til eieren av denne båtplassen" osv.

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde det var en vanlig måte å oppnå godvilje og hjelp på.

 

Ut i fra dine bilder og min, ut i fra hva jeg har lest her, feilaktige tro om mennesker så tror jeg ikke dette er en båt som har havnet i din bås

pga. uvitenhet eller problemer. Da synes jeg som sagt at det hadde vært normalt å kontakte deg via båtforeningen eller på andre måter.

Dessuten tror jeg den ville vært fortøyd og pakket inn annerledes.

Og til de som tror at "tyvepakk" ikke legger over presenning. Jeg har sluttet å bli overrasket over hvor frekke folk kan være.

"Hvis alt går bra så har vi båt til våren, ikke sant...."

Nei stå på hos politiet. Det er nok de som må sørge for at Viking eller andre fjerner den. Men sørg for å gjøre alt skriftlig. Anmeldelser osv.

Hvis det drar ut, få en skriftlig bekreftelse på at du ikke står ansvarlig for heving og opprydding når den synker. For det vil jeg tro den gjør etterhvert hvis ingen gjør noe.

 

Lykke til videre. :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Her i distriktet tror jeg Viking henter feilparkerte biler og forlatte båter. Kanskje det finnes noe tilsvarende i nærheten her?

 

Viking kan ikke hente en dritt før politiet har gitt tillatelse. Politiet rekvirerer og Viking / Falken henter.

 

Nei stå på hos politiet. Det er nok de som må sørge for at Viking eller andre fjerner den. Men sørg for å gjøre alt skriftlig. Anmeldelser osv.

 

I havna vår ringer formannen enkelt og greit til Viking som kommer og henter "forlagte" båter. Disse blir liggende i noen måneder hos Viking og blir så vidt jeg vet solgt til høystbydende dersom ingen eier melder seg. Dette er helt i overenstemmelse med regler for kommunale båthavner i Larvik.

Politiet kobles ikke inn i slike fillesaker.

 

Det skal dog tilføyes at det gjøres en del anstrengelser for å finne rette eier før dette skjer, men dersom eier ikke kan spores så kontaktes Viking - senest en gang i sommer.

 

mvh tuffff

Link to post
Share on other sites

Søren for leven det skulle bli av dette da....

 

Jeg hadde ikke plass i båtplassen min, så jeg fåreslo eieren å legge den på plassen din da du ikke skulle bruke den i vinter allikevel. Leien jeg fikk har jeg bestilt sydentur for. Blir det mer leven om dette så må jeg kansje betale båteieren tilbake. :lol:

Båten er vekk før påske....... :giggle:

 

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har i dag mottatt følgende epost fra Telemark politidistrikt.

 

Sitat:

Hei!

 

Det har ikke lykkes å knytte denne båten til et straffbart forhold, mest p.g.a. at båten båten er såpass gammel og er uten ID.

 

Jeg har en oppfatning av at det neppe er tyver som har plassert båten der, dette begrunnes med at erfaring tilsier at tyver ikke bryr seg med å fortøye båter på denne måten, jeg heller til at dette er noen som har tatt seg til rette.

 

Dersom båten ønskes fjernet, så foreslår jeg at du/båtforeningen begjærer den formelt fjernet og tilkaller Falck som da tar denne med seg. En notis i avisa kan kanskje også vurderes (?)

 

Dersom det skulle vise seg at båten kan knyttes til et straffbart forhold, bes Bamble lensmannskontor kontaktet.

 

Beklager sen tilbakemelding.

Sitat slutt.

Link to post
Share on other sites

Og om vi kan anta at "parkerings" plassen ikke har et skilt med følgende tekst

 

- "Feilparkerte" båter fjernes for eiers rekning -

 

hvem tar da Falck'en rekningen ?

I slike tilfeller mener jeg politi eller lensmann burde beslaglegge den "feilparkerte" båten. Og ikke frigi båten til rettmessig eier før denne hadde betalt de utgiftene som var forbunnet med fjærningen og lagring av båten.

Hvis ikke eieren dukket opp i løpet av rimelig tid, burde båten bli solgt, slik at eieren av båtplassen fikk dekket sine utgiftet, pluss renter.

 

Det aller beste ville selvsagt vært om politiet dekke utgiften til fjærning og lagring av båten. Slik at dette ble en sak mellom myndighetene og eieren av båten, uten at eieren av båtplassen skulle behøve å ha noen utgifter i forbindelse med en slik sak.

Men at myndighetene går med på en slik løsning, det er vel å tro på julenissen...

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I dette tilfelle kan nok ikke hittegods loven brukes.... :nonod:

Hittegodt betegnes som, sittat; Hittegods er lausøyre som har kome bort for innehavaren utan at han ville det, og som nokon har funne og teke hand um

 

I dette tilfell er denne båten ikke noe som har kommet bort fra innehaver.

Regner med at innehaveren av denne båten er veldig klar over hvor båten befinner seg.

 

Nei, vi får nok heller håpe på julesnissen....

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvorfor gjør du ikke som jeg foreslår i innlegg 105.

Det enkle er ofte det beste :flag:

Saken er jo at han allerede har kontaktet politiet, og fått svar....og dette er hva de foreslår, sittat; Dersom båten ønskes fjernet, så foreslår jeg at du/båtforeningen begjærer den formelt fjernet og tilkaller Falck som da tar denne med seg. En notis i avisa kan kanskje også vurderes (?)

 

Spørsmålet er - hvem skal betale Falcken og hvem sakl betale annonsen i avisen?

Link to post
Share on other sites

Les innlegg 140 så får du vite hva politiet gjorde med saken.

Jeg opplevde det samme i høst, forhørte meg rundt, men ingen kjente til båteier.

Tydeligvis fikk båteier nyss i at båtplassen tilhørte noen andre, for etter et par uker forsvant båten :smiley:

Jeg planla å sette opp sett opp plakater der jeg etterlyste noen som kjente til båten, på butikk og bensinstasjon, men heldigvis så slapp jeg det.

Alternativt kunne du kontakte lokalavisen.

Til alle dere som foreslår å senke båten, eller andre drastiske tiltak :confused:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Link to post
Share on other sites

Til alle dere som foreslår å senke båten, eller andre drastiske tiltak :confused:

De som har kommet med slike forlag (meg selv innkludert) gjorde dette ut fra en innpulsiv reaksjon av frustrasjon og irritasjon...

Men tror ikke det var alvorlig ment fra noen av oss

Bare en følelsesmessig utblåsning....som gikk over etter noen timer. :yesnod:

 

For de fleste av oss er det heldigvis et stort steg fra affekt, til det å handle i affekt

Redigert av Wasco (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...