Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

hanto1 skrev 16 minutter siden:

En episode som var 100% min feil var da jeg gikk fra hjemmehavn med sanketeina på slep.

Hadde glemt hele greia,  men merket en del merkelige rykk i båten på vei ut havna. Deriblant en nesten bråstopp før ferden gikk silkemykt videre.

Kort sakt fikk krabbene friheten tilbake og sanketeina et brutalt endelikt.

:lol::lol: Enda godt sanketeina ikke var full av hummer...

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Har ikke gjort noen skikkelige brølere... enda. Foreløpig småtabber som å miste troppa til påhengeren på sjøen, og mistet taket på en åre og dermed padla med den andre for å få tak i den.

 

Den største tabben var kanskje den gangen vi lot noen polske håndverkere som snekret på brygga få låne båten. Når vi skulle bruke båten selv noen dager etter fikk vi ikke start. Etter litt undersøkelse av motor og bensintank konkluderte vi med at polske påhengsmotorer har et annet blandingsforhold med 2-T enn våre 0,5% :nonod: Bensinen de hadde blandet i kanna var så fet man kunne like gjerne prøvd å bruke MGO på den stakkars Yamahaen. Tennpluggen var HELT SVART av sot og uforbrent blanding av bensin og 2-T.

Link to post
Share on other sites

I ungdommen hadde vi en liten badeflåte som vi mer eller mindre bodde på hele sommeren.

Lykken var den at vi skulle få en 4hk Tomos. En lunefull sak uten gir og frikobling, som man roterte 360 grader. Tank på toppen, og ingen ledninger eller slanger. Denne måtte selvfølgelig testes. Testes ordentlig.

Om ikke farta var stor, så var manøvreringskapasiteten enestående. 

Evnen til å skru fast for en 10 åring, var ikke like utviklet.

Øvelsen var retningendring SB og så hardt BB, og så plopp ble Tomosen i kong Neptuns eie..

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også en 4 hk Tomos på slutten av 60 tallet...tror det må være noe av de dårligste påhengerne som noen gang er laget...

Hadde jeg brukt like mye energi på å ro, som jeg brukte på å få den i gang hver gang, så hadde jeg sikkert kommet like langt som jeg skulle...😖😖😖

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 12 timer siden:

Jeg hadde også en 4 hk Tomos på slutten av 60 tallet...tror det må være noe av de dårligste påhengerne som noen gang er laget...

Hadde jeg brukt like mye energi på å ro, som jeg brukte på å få den i gang hver gang, så hadde jeg sikkert kommet like langt som jeg skulle...😖😖😖

Men da fikk du jo gode armmuskler!!:easter:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

En gang i fjor da jeg fylte diesel så fikk det for meg at jeg skulle stenge av BB tanken og bare kjøre på SB tank. På vei ut fra marinaen begynte motoren å fuske. Kom vel noen hundre meter ut i Singlefjord så stoppet motoren. Da var jeg overbevist om at det må ha vært mye drit i tanken som virvlet opp og tetnet drivstoff filteret.

 

Måtte tilkalle RS og ventet et par timer før de kom på vakt denne kvelden. Fikk slep helt til hjemmehavna og båten plassert trygg i båsen.

 

Det viste seg at jeg ikke bare hadde stengt av BB tank men jeg hadde stengt begge “tur” kranene mens begge retur sto åpne. De 4 kranene står i en klinge og man må/bør se nøye etter hva som er hva. 

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...