Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Jeg kom inn i båtlivet i godt voksen alder, lærekurven var bratt, og jeg tror jeg har gjort flere tabber enn de fleste. Jeg kan jo begynne med mine aller første erfaringer ... jeg kjøpte jolla - en pioner 10 - et par år før jeg kjøpte første seilbåten. Påhengsmotor fulgte med, men jeg var mest interessert i å ro, og jeg manglet dessuten bruksanvisning til påhengsmotoren ... vel, jeg vil karakterisere det som første tabbe allerede: kjøpe en velholdt påhengsmotor, som så bare har blitt stående (og antageligvis fortsatt står) i et naust i Tromsø i mange år.

 

Som landkrabbe hadde jeg ingen anelse om hvor sterk strømmen kunne være utenfor - så det skjedde jo mer enn én gang at jeg dro ut en "kjapp" tur for å dra litt fisk til middag, og så endte opp med en times roing på hjemturen. En kveld hadde jeg gjester - en dram ble til to, og to dram ble til fire. Vi fant ut at vi hadde lyst til å dra på fjelltur, men det er jo ganske utelukket på Tromsøya - den opplagte løsningen var å starte med en rotur. Vi kom oss til nordøya veldig raskt, og det gikk jo så greit at vi kom frem til at det var en strålende idé å ro rundt Tromsøya. Vel, vi rundet nordspissen og fikk selvfølgelig strømmen mot oss. Etter å ha rodd lenge og vel ble mantraet "vi er ved brua om en halvtime" - det estimatet var fastlåst i omtrent halvannen time, jo nærmere brua vi kom jo saktere gikk det. Vi fossrodde da vi kom til selve brua, og det var bare såvidt vi kom oss fremover i det hele tatt. Da vi endelig kom oss til Tromsø sentrum var det blitt morgen, så vi fikk kjøpt oss noe å spise. Da vi rundet sydspissen snudde selvfølgelig strømmen. Vi rodde et stykke nordover før vi gav opp, trakk båten på land og haiket hjem.

 

Etterhvert begynte jeg å time fisketurene mine slik at jeg kom meg ut rett før strømskifte og driftet tilbake hjem.

 

Sjømerker ... merkingen virker så naturlig nå som man er blitt vant med sjøliv, men jeg har hatt gjester ombord som ikke har forstått noe så enkelt som at det kan være smart å holde god avstand til svarte jernstaker i sjøen. Hmja, når jeg mimrer tilbake til tiden med jolla - jeg visste heller ikke hvorfor det var en rød stake på andre siden av fjorden, hvem som hadde plassert den ut eller hvilken funksjon den hadde - jeg tenkte en stund at det var en strømretningsindikator. Det var i allefall dét jeg brukte den til! ;-)

Link to post
Share on other sites

Fine den tobixen :lol:

 

Minner meg om det som kanskje er min første båt tabbe: Da jeg var noe rundt 8-9 år hadde jeg en liten pram bygget av lekter og huntonitplater. Rigget den til med en liten mast og et råseil på en liten kvatratmeter og seilte til endes av fjorden for så å ro tilbake. En dag tenkte jeg at jeg skulle være ekstra smart. Vinden var god og jeg tok roturen først for så å koseseile tilbake til hytta. Sleit meg av gårde i motvind en drøy kilometer og skulle akkurat til å heise seil da vinden snudde...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg glemte å koble fra landstrømmen når jeg skulle dra fra en gjestehavn søndag formiddag. Jeg lå longside med båt nærme bak og fremfor båten var bryggen bygd ut i en liten halvsirkel. (tenk karnapp) Måtte dra meg litt sidelengs ut slik at baugen gikk klar av "karnappet" før jeg kunne gi særlig gass fremover. I det jeg satt begge maskiner i gir fremover, og i det momentet og siget ordentlig kom i gang hører jeg en merkelig lyd.

 

Jeg titter bakover og oppdager skjøteledningen til landstrømmen. Heldigvis var den kveilet og lå slik at ingenting strammet. Er nå alene i båten og ønsker ikke bakke i frykt for å dra ledningen inn i propellene. Jeg legger inn revers akkurat så jeg får stoppet fremdrift og bruker baugpropellen for å legge meg midt utenpå dette karnappet. Det er såpass lite at jeg i farta kun får dratt på en fortøyning fra kryssholt midtskips. Fenderne hang fremdeles ute, men radiusen på karnappet var såpass lite at disse ikke hjalp noe. Heldigvis er bryggen ganske ny og av trevirke type terassebord.

 

Løper bort og får tatt ut landstrømmen og kveiler den med meg tilbake. Nå ligger jeg så klønete utenpå dette karnappet i tillegg til pålandsvind at jeg må kjøre noen thrusterrunder for å komme klar av andre båter. (Var regatta i fjorden den dagen så det var full gjestehavn) Med det sørget jeg for oppmerksomheten til de siste som ikke hadde fått med seg forestillingen. Folk kom opp av kabinene som surikatter. Med klar overvekt av seilbåter fikk jeg nok bidratt til en ny "histore om motorbåtfolk".

 

Glemmer hvertfall ikke landstrømmen igjen... :giggle:

Redigert av diaX (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har fortsatt ikke greid å glemme å koble ut og ta med meg landstrømmen, men jeg pleier å fleipe at en gang blir vel den første ;-)

 

Ifbm min første seilbåt anla jeg en fortøyningsbøye. Jeg gjorde alt selv, med litt hjelp av venner, og det ble mye rot og tull - hjalp ikke særlig på at det var vinter, kaldt og mørketid. I perioden da jeg bygde opp fortøyninga var det bl.a. en sel som plutselig stakk hodet opp av vannet og lurte på hva jeg styrte med ;-)

 

Helt generelt bygde jeg opp moringen ved å plassere en tung ting nederst i fjæra på fjære sjø, binde fast jolla (mot slutten - oppblåstbare gummimadrasser) over den, taue jolla/gummimadrassen til ønsket posisjon og slippe ned moringen. Moringen var festet med et solid tau eller kjetting, terminert med noe flytende (typisk femliters plastkanner), og jeg festet etterhvert alt sammen i et punkt som lå et stykke over vannstanden ved fjære sjø, og deretter en solid kjetting opp det siste stykket til bøya.

 

Nå skal jeg beskrive tre av tabbene vi gjorde i løpet av noen av de første turene ...

 

Med en tung gjenstand (noe jernskrammel) festet opp under jolla anså jeg det ikke som trygt å sitte og ro selve jolla, så vi lånte naboens båt for å ro det hele ut til ønsket posisjon. Det var en relativt tung og tradisjonell trebåt ... og den lakk vann, i bøtter og spann - så jeg øste ut det jeg var kar om mens kameraten min fossrodde. Nå hadde vi visst ikke fått objektet vi skulle trekke ut strammet opp godt nok under jolla mi, så det var fortsatt en del vekt som hvilte på bunnen. Vi prøvde så godt vi kunne å ta "springfart" for å få trukket moringen av grunnen med et rykk, men måtte til slutt gi opp. Det var jo etterhvert enkelt å forstå hvorfor båten lakk så mye vann ... det er jo helt klart en fordel å sette på plass nuglen før man drar ut med en slik båt!

 

Neste gang hadde vi bedre flaks, men akk - vi hadde igjen undervurdert strømmen. Med tung trekkbåt pluss jolla pluss det nedsunkne objektet var det for mye drag - så vi driftet bare lengre og lengre vekk fra "Ground Zero" - samt lengre og lengre vekk fra land. Til slutt måtte vi bare droppe lasten. Femliterskanna havnet selvfølgelig langt under vann siden det var mye dypere der enn på GZ.

Link to post
Share on other sites

Vi har vel de fleste gjort Tabber, Noen dyre, noen, flaue, og noen andre ikkje har vert tilstede og sett:)

Ein av de Flaue er fra Bergen havn. Hadde sett meg ut en grei plass innerst på Sakkken. Siden det var Nordavind ønsket eg å ligge med baug utover, det var også slik han lå båten eg tenkte meg utenpå-

Så gikk inn i vågen med passe fart. For å snu innerst i vågen. Uten Baugpropell eller andre moderne hjelpemiddel. må ein bruke litt maskin for å tørne på ca 2 båtlengder.

Men ingen problem. har jo gjort dette før:)

Fikk fin sleng på båten, så det gikk heilt etter planen, Bare ett lite godt støt forover, og manøver fullført. Akkurat da fikk eg angre på at eg ikkje hadde tightet manøverspaken opp. Hadde merket den var litt løs. Var en skrue i midten som av og til løsnet litt.

I det eg ga vel halv gass forover, løsnet manønerhendelen, Såg dumt på den. men måtte konsentrere meg om å unngå å komme borti de andre båtene. Så med noe vill manøvrering, gikk eg fra innerst i vågen og utover i perfekt halvplan.

Anntar eg høstet endel applaus. Fikk satt manøverhendelen på plass, og fant meg stille en plass ytterst i havna, Håpet ingen noterte min retur:)

Ps. Kjøpte og monterte ny hendel, dagen etter.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Er det noen der ute som kan svare meg på følgende: På min Saga 27 sitter det en 3 blads propell, men han som solgte meg båten (selger på Norges Båt) sa at det kunne kanskje være en fordel å sette på en med 4 blader. Nevnte dette for "gutta" på service nå i høst, men svaret var da at jeg kom til å få mindre fart. Jeg trodde dette ville øke farten, men blir da usikker. Er det noen som vet, eller har erfaring med dette....??? :confused:

Link to post
Share on other sites

Hva har dette i denne tråden å gjøre?

Er det noen der ute som kan svare meg på følgende: På min Saga 27 sitter det en 3 blads propell, men han som solgte meg båten (selger på Norges Båt) sa at det kunne kanskje være en fordel å sette på en med 4 blader. Nevnte dette for "gutta" på service nå i høst, men svaret var da at jeg kom til å få mindre fart. Jeg trodde dette ville øke farten, men blir da usikker. Er det noen som vet, eller har erfaring med dette....??? :confused:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Får vel løfte denne igjen vel, nå som det er sesong og greier er det sikkert mye nye historier på gang også. ;) 

 

mitt bidrag er vel ikke så stort, men jeg har funnet ut at en Windy 37GM med VHF antenner på targaen ikke går under gangbrua ved kadettangen i Sandvika.  :giggle:

akkurat fyllt diesel, og bikkja viste tegn på at han selvfølgelig måtte "gjøre sitt" akkurat når vi dro fra pumpene, så da var jeg snartenkt og skulle bare skli pent bort til brygga på andre siden av brua og gå en tur med hund og barn. sakket pent av når jeg nærmet meg brua for å dobbelsjekke at det var klaring, og tilfreds med min avgjørelse om at dette går helt fint så knepper jeg skuta i gir igjen og akkurat i det sekundet jeg har kanten på brua rett over hodet kommer jeg på at jeg har 2 stk VHF antenner stående på targaen og river i et FAAAAEE..... og i løpet av et nanosekund fant jeg ut at det hadde vært lurt å tenke på det litt før...  :rolleyes:

La meg til på brygga som selvfølgelig ikke var helt underbefolket ( for bikkja tok ikke hensyn til at jeg helst ville kjøre vekk derfra), med antenner som stod 45 grader bakover og gikk slukøret en god tur med bikkja med skammen hengende over meg. 

ingen annen skade skjedd enn at jeg hadde dratt ut de fremre skruene på festene til antennene og det var lett å få orden på, men stoltheten brukte litt lenger tid på å hele seg.  :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

ingen annen skade skjedd enn at jeg hadde dratt ut de fremre skruene på festene til antennene

 

Er du heeelt sikker på at ikke gummiproppene på tuppen av antennene ligger å dupper I vannkanten ved Kadettangen, Navic ? :giggle:  Mine ligger en plass i Mossesundet :lipseal:

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle skru av FM-antenna på en kompisbåt for å gå under en bro for mange herrens år siden, men da jeg skulle kaste antenna bakover og ned i båten så bommet jeg totalt og kastet hele antenna rett på sjøen... :-/

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har en kjenning som kjørte en 14foter med 2hk på land. 
En tungstartet motor uten reveres (Måtte snu motoren).. Fyren dro og dro og dro og dro, og idet den startet ga motoren flatt jern og sent skuta beint på land. Stakkeren rakk aldri å snu motoren da han holdt på å gå over ende i båten.

 

Har en episode med sammen fyren (han kjørte seff) og vi var på hytta oppe i fjellheimen. Må over et større vann med båt (ca 2,5km over). der er det lov med maks 10 knops fart, de fleste har alubåter med 4 el 5hk på hekken. 
I ene enden av vannet er parkeringsplassen og spredet på andre siden ligger alle hyttene, ca 80 hytter fordelt over et ganske stort området og alle parkere båten forskjellige plasser.
Vi var på vei hjem og var kommet "midtfjords" og som kjent med disse båtene har baugen en tendens til å peke godt oppover hvis man ikke laster riktig, og det hadde selvsagt ikke vi og føreren så noe lite fremover..
Vi presterer da å treffe motgående båt (som også hadde lastet feil) nesten midt på baugen, men pgr av sagte fart og båten runde/spisse anatomi i front, skjente vi av hver vår vei uten videre noen skader. Skrekkslagne som vi ble men med konstatering at begge båtene fløt, stoppen ingen av partene og fortsatte ferden videre som om ingenting hadde skjedd. 

Ka e oddsen for det? 


edit: har en episode til, i samme båt, på samme vann men denne gangen var det min feil. Påhengser type små så har de en splint for å justere trim eller vinkel på motor og for de som ikke vet så trykker du inn på den siden fjæren er og vrir den 180 grader, da vil låsehaspen på motsatt siden sprette ut og du kan trekke splinten ut uten fikling på begge sider samtidig.

Dette visste ikke jeg, som lå midtfjords og skulle prøve trimme båten bedre. Jeg dro istedet i splinten på den siden låshaspen er, slik at fjæren ble satt i enda mer spenn,  brettet ut den vinkel som låser og slapp...

Pjong sa det og splinten skjøt ut på motsatt siden og der var den vekk...

Redigert av TB22 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

ikke min tabbe, men jeg var i nærheten da det smalt...:

 

Tjenestegjorde på fartøy i marinen og vi måtte på slipp i Harstad under en vinterøvelse. Dekksgutten ombord skulle pikke rust mens vi lå der, og han presterte å slippe ankeret ved et uhell. Det skapte generell akutt misnøye blant de sivilt ansatte som hadde sitt virke på slippen. Og utvilsomt hadde de et poeng, kunne gått liv tapt der. 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 4 år senere...

Dette er en god gammel tråd som har vært aktiv fra 2003 til 2016. Det er vel ingen grunn til å stoppe der. Jeg har dessverre muligheten til å bidra.

 

Jeg hadde en uheldig episode ved Furøya uten for Tvedestrand i sommer. Jeg skulle gå inn til bryggen på vestsiden. Der er det lagt ut bøyer, så det er bare å hekte seg på. Jeg hadde gjort klar det lengste tauet (30 meter). Jeg gikk tett forbi bøya og fikk tredd tauet igjennom og tilbake til båten. Kona sto klar foran, jeg kjørte båt, og ingen passet på tauet bak. Det gikk som det måtte, tauet var ikke langt nok og tampen forsvant ut. Jeg begynner å trekke inn tauet og bakker utover, annenhver gang. Trekker litt, bakker litt. De på land sto klar og har fått tak i tauet, men oppfatter ikke at jeg må ut igjen. Vinden fra siden gjør at hekken min nærmer seg naboens tau. En gang jeg skal sette i fri for å trekke inn tau bak, bommer jeg og treffer ikke fri. Jeg ser det med en gang, men det er for seint. Propellen tar tak i tauet til naboen i det jeg setter den i fri. Da er det bare å skru av motoren.

Jeg får skjøtet tauet bak (Jeg må ha fått hjelp av noen med jolle) og jeg begynner å trekke meg utover. Nå er det ingen som holder foran lenger og båten dreier om sin egen akse. Det føret til at baugspydet feier inn over akterdekket til nabobåten og river ned flagget hans. I dette kaoset har jeg også klart å sende skipperen i nabobåten på sjøen!

Men fra nå så går det bedre! Naboen kommer seg opp, vi får fortøyd båten og jeg må bade. En liten straff for det kaoset jeg lagde. Det viste seg at tauet ikke satt så hardt fast. Jeg kunne surre opp 10 -12 runder og tauet var løst. Ikke var det skadet heller.

Så måtte jeg opp å prate med naboen og unnskylde meg. Det viste seg å være den hyggeligste sørlendingen jeg noen gang hadde kastet på sjøen. Selvhjulpet var han også. Det tok bare en halv time og litt Araldite så stod flagget hans igjen!

35 fot båt og 30m (delt på 2) tau var altså ikke nok. «Alle» hadde hatt problemer med for kort tau der. Ikke så store som meg riktignok. 50m tau er innkjøpt!

 

Link to post
Share on other sites

Ikke selvopplevd, men en morsom episode fra noen år siden.

Vi var noen båtfanter som lå tjora sammen på svai i Middagsbukta. Det var en knallfin, varm og god sommerdag. Middagen var fortært, vi gutta satt på hekken med hver vår pils og skuet utover på de andre båtene, mens fruene tok oppvasken. Så - stille og rolig med svakt brummende motorer kommer det glidende en svær Princess på noen-og-førti fot inn i sundet. To solbrune unge menn iført minimale badebukser (husk at dette var for noen år siden, ganske mange år siden egentlig) står på flybridgen. Av den lave samtalen mellom de to skjønner vi at den ene ungdommen har lånt pappas båt - med eller uten farens viten. De finner en plass med nok rom rundt for å kunne ankre opp. Vennen (ikke sønnen til båtens eier) blir kommandert ned på fordekket for å kaste dreggen. Samtidig blir alle i Middagsbukta gjort oppmerksomme på at dreggvinsjen ikke virker. "Faen og, - pappa sa han skulle få den reparert!" Vennen drar opp en ganske stor paraplydregg av dreggluka, åpner den som en kyndig båtmann, labbene detter ned og han låser dem med låseringen. Så kikker han opp på vennen på flybridgen. "Si ifra når jeg kan kaste den!" sier han. Han der oppe kikker seg rundt et par ganger og svarer. "Ok, kast den nå!" Og vennen på fordekket kaster dreggen. I det dreggen seiler avgårde i lufta oppdager han på fordekket at det ikke er festet noen dreggline til dreggen. Og i det dreggen treffer vannet med et plask snur han seg mot han på flybridgen og spør, sånn passe høyt "Og var det mere dritt du skulle ha kasta på sjøen?"

jeg tørker ut på land....!

Link to post
Share on other sites

Herlig å lese en tråd fra 2003! Her kommer en fortelling fra en som kjøpte båt i fjor.

Båten tas ut av opplag, selvsagt vil ikke batteriet som har sittet inni hele vinteren virke selv om det er hovedbryter. Dette er en innenbordsmotor med drev, og vi får opp drevet med en liten booster siden drevet er nede under opplag. Kommer meg inni, får hektet på de to slangene fra hvv. blokka og eksosen og satt inn bunnproppen. Klar til å sjøsette, får den i vannet og ny tur med booster for å starte - kanskje batteriet kommer seg hvis jeg kjører litt. Båten står på tomgang en halvtime mens vi får hengeren over på bilen vår, får på lys og pakker stropper osv. Jeg og søs hopper inn i båten og skal kjøre 25 minutter til marinaen innerst i fjorden. Alle instrumenter viser ok. 
 

Båten går lett i plan, vi tar en liten swoop for å vinke adjø til opplagsmannen og hans kamerat, og til onkel som kjører bil med henger tilbake. Jeg kjører på stødig gass innover fjorden og vi føler oss som verdens kuleste med båååååt og greier, nå skal det bli vannski og greier! 
 

Omtrent halvveis kjenner jeg at det går litt tyngre for motoren. Hm. Alt var da i orden. Oljetrykk, temperatur, turtall, fart, spenning... temperatur? Shit! Den er blitt på det laveste! Faen! Snur meg og der - teppet ved panseret er vått, oi oi oi! Skrur ned gassen men lar den stå i gir og får opp panseret. Å i helsike det var mye damp og vann, vannspruten står jo ut av motorrommet! Tør ikke skru av motor for tenk om batteriet er føkka, da får vi aldri start igjen, da får jeg ikke kjørt lensepumpe, da går vi ned! Lensepumpe!!! På med lensepumpe, ser over vestene, vurderer avstanden til land .. sikkert svømbart. Søs ringer pappa og gir en kort rapport, «bror ser stressa ut, ikke bra. Greit, kom dere til Ugle, der er det en med traktor.» Vi tøffer mot fjellskrenten ved Ugle og ser en grusstrand, ligger og ser an. Kjøre opp på grunn eller??? Det er jo ikke olje i vannet, oljetrykket er bra, er blokka sprekt hvis jeg har oljetrykk? Hvorfor har jeg ikke kjølevanntemp?

Båten lenser vannet raskere enn den tar inn. Vi har vester. Folk vet hvor vi er... nei, vi drar inn til Loen. 
Søs sitter og titter baki om det kommer mere vann eller ser greit ut, jeg kjører. Kommer inn til marinaen og får lagt til i en stor bås, en som garantert holder båten flytende uansett hvor lite vanntett den nå var blitt, med drevet inn fester vi den med alt tau som er for hånden. 
 

Motoren går fortsatt på tomgang. Fattern er ved marinaen og tar oss imot, forteller at ofte så er det sånne frostsikringsplugger i bånn av blokka i tilfelle man slurver med vinteropplagringen. Der kan det jo komme inn vann, sjekk med fingeren ...

 

Vannet som fosser ut av blokka er til min store overraskelse ikke kokende varmt lenger, det er faktisk helt ok å ha hånda nedi. Finner kilden til alt vannet, er ikke det en slangenippel? Hvorfor er det en løs slangenippel der og hvorfor er den blå slangen som jeg festet etter alle kunstens regler øverst nå kommet løs nederst?

 

Snapper på slangen på nippelen, tar den ut oppe og ser en fin jevn vannstrøm ut av toppen, fester den igjen. Lufter den andre slangen også. Lenser båten tom for vann og tar en runde på fjorden for å sjekke at alt er i orden. Joda, og til og med kjølevannstemperaturen er normal nå! 
 

Moralen er: luft slangen så ikke det blir en stående bølge, den kan forsterke trykk fra vibrasjoner. Ta ut batteriet ved vinteropplag. Gjør klar for sjøsetting i ro og mak, ikke med 6 stk. rundt deg på et nytt sted. 
 

Lærte litt om båt og en haug om meg selv på denne korte turen. Og jeg er mektig imponert over søs som tok dette med den aller største ro. 

Redigert av rm84 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi skulle en gang gå en etappe på rundt 80 nautiske mil over åpent hav, noe som gjorde at vi tok en nattseilas for å komme frem om morgenen. Været var fint og meldingene greie, så vi bestemte oss for å la gummibåten henge på slep i stedet for å heise den opp på dekk. Motoren tok vi av og hengte på pushpit.

 

Turen gikk fint, med autopilot, motor og storseil hele natta gjennom.

 

Da nærmet oss land, oppdager vi til vår forferdelse at det kommer en squall (meget lokalt drittvær) stormende mot oss på babord side.

 

Vi får så vidt rukket å ta ned seilet før en helt grå vegg av regn og vind kommer over oss.

 

Gummibåten som hang på slep, ble tatt av vinden og snudde seg opp-ned i sjøen. Siden baugen nå var feil vei, boret den seg nedover. Det var bare et tidsspørsmål før enten slepetauet eller gummien ville ryke og båten gå tapt. Utrolig nok holdt begge deler, og vi fikk snudd gummibåten på rett kjøl. Bare et øyeblikk etter, går gummibåten motsatt vei, og fyker opp på targabøylen. Der punkterer den på hjørnet av solcellepanelet og faller rett ned igjen med en 10 cm stor flenge i ene pontongen.

 

Så da ble det å tvilholde en stykk punktert gummibåt på badeplattformen den siste halvtimen inn mot skjermet farvann.

 

Heretter tar vi alltid opp gummibåten når åpent hav skal krysses.

 

Av mindre tabber, kan det nevnes at jeg en gang startet motoren, løsnet alle fortøyninger, tok ut landstrømmen, satte meg til rette og skulle til å sette motoren i gir. For så å oppdage at rattet lå nede i lugaren...

 

En annen gang skulle jeg ut av en havn, og hadde store problemer med å holde båten nok til babord til å komme meg ut. Det var som om roret stod fast i noe. Helt til jeg til slutt oppdaget at rattbremsen stod på...

Redigert av S/Y Emma (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En episode som var 100% min feil var da jeg gikk fra hjemmehavn med sanketeina på slep.

Hadde glemt hele greia,  men merket en del merkelige rykk i båten på vei ut havna. Deriblant en nesten bråstopp før ferden gikk silkemykt videre.

Kort sakt fikk krabbene friheten tilbake og sanketeina et brutalt endelikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...