Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Strekket er merket 15 meter og masten min er 18 :headbang:

 

Uff dette hørtes ut som en dårlig dag i båten, da får vi bare håpe at tabbekvoten din er brukt opp for denne sommeren :wink:

 

Bare av nysgjerrighet, krevde kraftselskapet noen form for kompensasjon, blir det en forsikringssak eller er det "knock for knock" prinsippet som gjelder her også?

Link to post
Share on other sites

...krevde kraftselskapet noen form for kompensasjon, blir det en forsikringssak...
Der kommer nok en regning i posten om litt. Fikk ikke noe eksakt beløp da jeg snakket med de i dag men forstod at det kan dreie seg om ca. 12-15.000.-. Har meldt skaden til Norske Sjø og antar den vil dekkes men har ikke fått tilbakemelding enda.
Link to post
Share on other sites

Om denne historien er det verste jeg har gjort vet jeg ikke,

da tabberekken sikkert strekker seg over flere nautiske mil,

men slike "småfeil" er jo uansett fort gjort:

 

Var innom Lillesand med jolla for å handle mens moderskipet lå igjen ute i bukta på utsiden.

Vel tilbake igjen på øya passet plutselig ikke Zodiac`en i snap-davitene og det ble et helv.. spetakkel for å få den på plass.

Det er utrolig hvor mange teorier og fy-ord som kan produseres i noen hektiske arbeidsminutter når de mest uforklarlige fenomenene melder seg..

..helt til det gikk opp for meg at jolla var C-registrert, og slettes ikke vår ..

Link to post
Share on other sites

Vel tilbake igjen på øya passet plutselig ikke Zodiac`en i snap-davitene og det ble et helv.. spetakkel for å få den på plass.

Det er utrolig hvor mange teorier og fy-ord som kan produseres i noen hektiske arbeidsminutter når de mest uforklarlige fenomenene melder seg..

..helt til det gikk opp for meg at jolla var C-registrert, og slettes ikke vår ..

 

Helt herlig den der....

 

For lenge siden, så "disponerte" (leses "som mammas") jeg en lys Fontanagrau boble med 1300 motor. Hadde parkert i kvadraturen i Kristiansand. Vel alle ærender unnagjort, fant bobla, låste opp, startet, kjørte.... Godt nedi Dronningensgate, så skulle jeg skru på radio, "huleste! fa** noen har stjælt radioen!!" Snur meg, kikker baki, ingen høyttalere heller!! men... ingen hull etter skruene til høytalerene heller.... En svak, fjern, klokke begynte å kime svakt... kilometerstand.... heisann.... Bare å liste meg opp til Rådhusgata så stille som mulig, fant enda en lys Fontanagrau Boble, parkerte bak den, låste og listet meg inni den som hadde stereo.....

 

Finnes det noe som heter vådekjøring?

Redigert av sandman1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt kommentarene til vikeplikten.

Jeg forsøker å praktisere en moderat tilnærming til vikeplikten.

Jeg forsøker i det meste å være litt tilbakelent når det gjelder å presse på fortrinnsretten.

Jeg har imidlertid i sommer flere ganger registrert at unge båtførere ikke synes å praktisere sjøveisregflene noe særlig.

Da får jeg bare være ekstra forsiktig.

Link to post
Share on other sites

Ikke noen unskyldning, men var litt opptatt med "alt det andre" av trafikk som skjedde rundt meg på det tidspunktet da denne lille båten, med en liten gutt som hang over baugen, kom flyvende forbi. Må ærlig innrømme at jeg ikke så dem før det var forsent til å legge over.

Link to post
Share on other sites

...krevde kraftselskapet noen form for kompensasjon, blir det en forsikringssak...
Da var denne saken i boks. Fitjar Kraft forlangte kr 22.775.- for skaden. Sendte skademelding til Norske Sjø og i dag fikk jeg klar melding om at de dekket denne på ansvarsforsikringen med kr 2.500.- i egenandel. Ble ikke så ille likevel...

 

I går gikk en annen seilbåt i et strekk like i nærheten av "mitt". Visstnok en tysker, de stakk av...

 

Litt småtrasig disse 15-meters strekkene. Praktisk talt alle seilbåter nå til dags har jo høyere mast enn dette og når jeg ser timetallet Fitjar Kraft fakturerer (2 mann i 3.5 time = 14 timer) så er nok dette en god inntektskilde for dem :headbang:

Link to post
Share on other sites

For kun få uker siden hadde jeg følgende opplevelse!

 

En nær slektning som har hatt motorbåt hele sitt liv vurderer å konvertere til seil og har lånt seg en 44 fot nyere seilbåt av tysk fabrikat. Siden han selv aldri har seilt er Kaptein Blondebill hanket inn som kaptein og undertegnede fokkeslask mens slektning og samboer kun skal observere. Med pysepropell kommer Kaptein Blondebill seg greit ut av havnen og etter kort tids fundering får jeg rullet ut seilene (rullestor) og seilopplevelsen kan begynne. Vi har aldri selv seilt en så stor båt alene. Rolige vindforhold til å begynne med gir slektningen god tid til å observere. Men vinden øker jevnt og med en så stor båt får vi fort 7,5 knop og både Blondebill og undertegnede synes dette er en flott fartsopplevelse. Slektningen som sist eide en helplanende båt med 2 stk D monstere og 37 knop maksfart er ikke like imponert. :nonod:

 

Nok om det, etter et par timer ankrer vi opp i en fjord og inntar et enkelt måltid varmet opp i båtens steikovn, at båten er salgsklar innebærer også at bysse er ribbet for alt inventar og vi avtaler at slektningen selv skal ta jobben neste dag med å rengjøre båtens stekebrett for kyllingrester grunnet mangel av folie eller ildfast form. :nonod:

Når vi igjen er under seil merker jeg meg at gasskranen i styrbord aktercabin står åpen og jeg stenger denne i ren rutine slik vi alltid gjør i egen båt.

 

Hjemturen blir lang med motvind og mye kryssing, og undertegnede irriterer seg over små vinsjer samt en uendelig brei båt som gjør at legemet må forflytte seg mange meter under hvert av de mange slagene. Slektningen blir ganske fort overbevist over at slikt båtliv er mere jobb i forhold til hva han så for seg (påstander om at en litt mindre båt er enklere å håndtere samtidig som den fremdeles kan tilby god komfort til 2 personer blir kontant avvist :smash: ).

 

Nesten i havn, Kaptein Blondebill starter motor og styrer opp i vinden og undertegnede ruller inn et ukjent antall kvadratmeter duk og er akkurat ferdig med dette når volvoen i kjelleren sier takk for seg. Ingen panikk, vi ruller ut genoa for å få styrefart og begynner funderingen. Kinning på starter gir ingen resultat, tankmåler viser 3/4 fullt og motor har knapt 100 timers gangtid på telleren. Slektningen lurer på om vi ikke klarer å seile til kai, men Kaptein Blondebill og undertegnede ser begge lite lystig på å seile denne store båten inn mellom bryggene og deretter klare å treffe rette båsen uten å gjøre skade på diverse omliggende båter, fremdeles operativ bugpropell til tross og vi avviser dette. Mens vi seiler frem å tilbake og grubler utbryter plutselig slektningen nede fra båtens indre: Kem i H"###"*s tulling :headbang: er det som har stengt dieseltilførselen til motoren :confused:

 

Det viser seg altså at mens jeg trodde jeg stengte gassen stengte jeg i stedet dieseltilførsel til motor :blush: Ved å åpne denne blir det fort liv i Volvoen og vi kan avslutte turen på planlagt måte :flag:

Link to post
Share on other sites

Denne historien forstår jeg svært godt.

Vi fritidsbåteiere har i tillegg etter hvert så mange spesielle tekniske løsninger ombord at det nærmest er umulig for "nyankomne" å håndtere båten.

Jeg fikk her om dagen eksempelvis en forespørsel om hvor "hjernen" til en VHF var plassert i tilsvarende båt som jeg selv har.

Etter mye informasjonssøk viste det seg at den var montert et sted som krever flere timers demontering/montering.

Link to post
Share on other sites

Har fått grunnkjenning på innsida av stake.

 

Har køyrt full peis opp på sandstranda.

 

Senka tresnekka i båthavna.

 

Har drukna motoren mens båten stod på land.

 

Tok i ein ny plastbåt i 2kn. fart. (med ein mann på kvar av 3 styreposisjonar)

 

mista 1.8kg grillpølser i sjøen.

 

Men fortsetter med godt mot :lol:

Link to post
Share on other sites

Min verste båt-tabbe....er ikke båtlivet en lang rekke med tabber som til slutt munner ut i erfaring? :smiley:

 

Og hvor skal man evt. begynne tro....med noen av de trebåtprosjektene som ble kjøpt på rot, på vannet, i vannet eller til og med under vannet?

Nei, det hører med under ungdommelig overmot, naivitet og optimisme, altså før man lærer av erfaring.

 

To små hendelser jeg kan nevne fra de lykkelige dager i seilbåt, altså den andre perioden da jeg ikke var med som sutrete guttunge og nærmest kjedet meg ihjæl..

 

Altså, en riktig hyggelig tur nedover svenskekysten med seilbåten full av muntre kamerater, ikke alle like båtvante, men med stort pågangsmot og mye innsatsvilje, i egenskap av være den mst båtvante oppkastet jeg selvsagt meg selv til skipper av Guds nåde og styrte eneveldig.

Nok om det, på retur etter mange viderverdigheter kom vi inn mot Marstrand, det første den bolde skipper da legger merke til er en stor betongsilo som liksom vokser opp av vannet midt i innløpet!

"Hva i all verden gjør den der, den var ikke der sist??"

OBS. "sist" var altså atskillige år siden...

 

Nåja, uten videre problemer klapper man til kai i Marstrand og hele hurven (besetningen) stiger i land for å utforske omgivelsene.

Det var dødt, trist og kjedelig, samt at det meste som lå i gjestehavna var tomt for folk, så vi besluttet i et sjeldent samråd støttet av skipperens trippelstemme å gå videre utpå kvelden.

Da det hadde begynt å blåse opp fant skipperen ut at vi skulle gå den indre leia, ingen vits i å plaske rundt utaskjærs når det ikke var tilrådelig å sette seil må vite, så vi kastet loss og styrte innover.

Skipperen roper ned i "bestikken" at han vil ha opp kartmappen for vestkysten, den kommer da også opp etter en tids leting og romstrering og blir slått opp på de riktige sidene.

Men etterhvert som tussmørket faller på begynner skipperen å føle en viss til, han vet nøyaktig hvor han er, men ingen av fyrlyktene stemmer med de karakteristikkene som står oppført på papiret foran ham!!! :confused:

Men stillingen som skipper gir ikke rom for tvil, her er det beslutninger som gjelder!

Vår enøyde rorgjenger, den dedikerte landkrabben Magnus, som for anledningen har trukket i full oljehyre med sydvest og alt får en kjapp ordre: "30 grader babord og halv fart forover!"

Det blir mørkere, og tvilen melder seg på nytt....skipperlua siger lenger bak i nakken mens fingrene river i luggen.

For ute i nattemørket er det ikke et lysglimt å se fra Pater Noster!!! :confused:

Det eneste som lyser opp tilværelsen er den tidligere nevnte betongsiloen ute i sjøen...

På hukommelsen settes kursen forbi denne og utover langs rekken av fyrbøyer, vinden tiltar og bølgehøyden med den.

Litt lenger ute purres to av frivakten ut for å sette en fokk som støtteseil, det er tydelig murring i forpiggen, men de kommer seg på dekk og setter i gang med oppgaven.

Så begynner ting å skje fort, samtidig med at gutta får fokken opp runder vi den ytterste lysbøya og legger kursen mer nord, bølgene er mer enn merkbare og skuta dukker baugen ned, noe som vasker gutta på fordekket grundig, og enda verre, river opp luka til forpiggen og skyller ned der...

 

Murringen begynner å nærme seg mytteri og skipperen beslutter å gå tilbake til Marstrand igjen.

 

Med stemningen nede på kjølnivå klapper vi til kai og etter en kjapp opptørking av båten der varmeanlegget plutselig bestemmer seg for å streike, tørner vi inn.

Skipperen har på grunna av den lett opphetede stemningen avgitt sin komfortable køye til en av de halvdruknede og frister således natten i en klam sovepose i cockpit'en, gram i hu for å si det mildt...

Så etter en altfor kort natts søvn blir den lett morgengretne skipper vekket av en skingrende stemme: "Hamnavgiften!"

Et grimete ansikt dukker opp av soveposen, var det et mareritt eller?

Neida, på nytt lyder den skjærende fasettstemmen: "Hamnavgiften!"

Hva i all verden, det er noen på utsiden, men det høres så grannivelig ut som en papegøye!!!

Etter et nytt skrik fra utsiden trekker så skipperen opp glidelåsen og kikker ut mot flytebrygga, der får han øye på en liten mager sprett i 12-14 års alderen, kledd fra topp til tå i "Henri Lloyd" seilerklær og med et par tykke brilleglass over den kvisete nesa...

"Og det var?" grynter skipperen.

"Hamnavgiften" kvekker det fra det pubertale klesstativet på kaia.

"Javel, hvor mye er den på da?" Mumler skipperen tilbake mens han konstaterer at de Henri Lloyd kledde pailabbene ikke besudler hans plettfrie teakdekk og således ikke kvalifiserer til å kaste uromomentet på vannet.

"120 kronor!" skriker papegøyen på brygga.

Jaja, skipperen klatrer ned og graver frem pengebeholdningen, men den gang ei, der finnes det bare sedler med norsk og dansk tekst, noe papegøyen på brygga ikke vil vite noe av.

"Endast svenska pängar!" krakser det fra seilerdressen.

Morgenstemning er noe skipperen normalt ser på som en uting man best nyter med hodet på en pute, og humøret går fra svart til illrødt, på et nærmest feilfritt vestkystsvensk får fjærkreet på bryggekanten beskjed om hvor han egentlig burde tilbringe de nærmeste hundre årene, og at "Visst faan ska du få svenska pängar din jävla glasögonorm!"

Nede i bestikken røsker skipperen ut alt som finnes av kart og papirer i kartbordet og finner en anseelig sum med svenske kronor, i mynt!

Dette telles opp i en korrekt mengde, helles ned i en plastpose og overleveres til masekoppen på brygga med ønsker om en riktig varm fremtid.

 

Etter å ha sett den standhaftige papegøyen vel avgårde klatrer skipperen ned i bestikken for å rydde opp og får plutselig øye på en kjent kontur i en av kartmappene....Smögen og Lysekil...

Kartmappen blir bragt med opp for sammenligning med den skipperen brukte sist natt, og først nå oppdager skipperen at han har prøvd å navigere med et sjøkart fra 1974!!! :blush:

 

Moralen er....eh...hvis moral er bra så må dobbeltmoral være dobbelt så bra...eller...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

Ein av mine verste tabbar har eg gjort denne påska. Etter å har stått på hovudet og vaska båten i krikar og krokar innvendig, var eg endeleg klar for påsketur. På veg ut av båten og ned på brygga, med diverse i hendene (søppel, verktøy, etc) så presterer eg å mista knippet med båtnøklar over ripa og rett i sjøen. Korkkula, som skal kunna halda nøkkelknippe flytande, var ikkje nok. Knippet med nøklar til styrhus, start, m.m. gjekk rett til botn.

 

Men har eg ikkje reservenøklar? Vel.... Eg hadde i utgangspunktet TRE nøkkelsett. Etter kvart har dei to andre havna i sjøen, det siste i fjor haust. Like før påske hadde eg fått tilsendt to spesialemne for å laga nye styrhusnøklar, men på grunn av div. arbeid ombord hadde eg ikkje fått levert dei og orginalen til låssmed ennå. Planen var å gjera det i veka etter påske. Men no ligg altså orginalen på 16 meters djup... :headbang:

 

Og kvifor hadde eg ikkje noko med betre flyteevne på knippet, sidan eg også tidlegare har sett at slike tradisjonelle korkkuler ikkje er nok? Vel.... Eg hadde tenkt å kjøpa slike sjølvoppblåsande nøkkelbøyar som dei har m.a. på Maritim. Men eg tenkte eg skulle kjøpa det ein gong eg var der i anna ærend (Det tek ca ti minutt frå hamna til Maritim...) :headbang:

 

Dermed blei det ingen påsketur. Har prøvd å "fiska" med magnet, men utan å lukkast. No prøver eg å finna nokon som kan dykka... :diving:

 

Kanskje dette kan vera til lærdom for fleire enn meg. :smiley:

 

 

PS: Eg har fått låst båten på anna vis. Den er faktisk betre låst enn vanleg, men det blir lite tur av det...

Redigert av JanB (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nøkkel-problemet er løyst! Gjekk på Clas Ohlson og kjøpte ein magnet som i følge reklamen har løftekraft på 50 kg (pris kr 169). Etter fem minutts "fisking" langs båten fekk eg napp. Nøkkelknippet kom opp og alt var like heilt.

 

No har eg vore på Marigim og kjøpt denne.

 

Denne gong hadde eg flaks, men ikkje nødvendigvis neste gong...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...