Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Tilfeldigvis trykker jeg på en annen "knapp" på radieoen - og lyden strømmer ut....

Moralen er: jeg har nå så mange instrumenter ombord at jeg ikke klarer å holde orden på selv de enkleste.

 

Det var ikke tilfeldigvis "MUTE"-knappen? :rolleyes:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Broderen skulle legge ut moring utenfor sin svigerfars hytte ved Ula. En gigastor bøtte ble fylt med betong oppe i sin svigerfars GH14 , da betongen hadde tørket og kjetting og tau festet i moringen skulle den i sjøen. Min bror dro sammen med sin svoger utpå og skulle lempe bøtta på sjøen.De fikk de bøtta opp på ripa, dermed begynte GH en`å ta inn vann og sank med moringen i.Den ligger ennå på 14 meters dyp. Etter å ha svømt i land i vann med påsketemperatur fikk de høre at svigerfar tidligere hadde solgt båten for levering neste dag. :lol:

Link to post
Share on other sites

Mi største båttabbe, bokstaveleg talt.

Tidleg på 90 talet var eg styrmann på ein 70 meters pallebåt som gjekk i Nor-Cargo farta og var innom alle tjuvhol på norskekysten.

På veg inn til Harstad på nordgåande ein fin vintersdag, dreg av eit par hundre omdreiningar som normalt før eg skal redusere stigninga for å unngå at maskina ruser. Problemet denne gongen er berre at eg er midt i ein diskusjon med matrosen og gløymer å redusere stigninga....

Passerer terminalkaia med 11 knop og høyrer at kallen på kaia skrik "kor i h*****e du har tænkt deg hen din forb****a hæstpæis?"

Babord sving er umogleg og det er snaut med plass framfor baugen så det blir å legge 3000 bergensarar i akterover så skuta og kaia rister.

Kjem etterkvart fint bakkande og legg til med styrbord side som normalt mens rå latter og genuin nordnorsk hån og spott iblanda fargerik bannskap haglar mot meg frå ei no tett befolka kai.

 

Hendinga sette merke i sjela til ein den gongen ung og ikkje så reint lite ærekjær styrmann frå Vestlandet....

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Link to post
Share on other sites

Tenkte jeg skulle gå i graven med denne, men skitt au. Det kan være godt å bekjenne sine synder:

 

Jeg seig sakte gjennom havna i Stavanger, koste meg med radio og nøyt det fine været. Så legger jeg merke til ei åpen snekke med noen folk i som tøffet sakte på kryss av min kurs. Etter hver som han nærmet seg begynte jeg å lure på om han snart skulle vike. Kjente irritsjonen stige, og da han var så nærme at jeg skjønte at stabeistet ikke kom til å vike, måtte jeg bite i de sure eplet å vike selv. I det vi paserte hverandre i sneglefart benyttet jeg annledningen til å sette fingeren i tinningen.

 

Seig så videre og irriterte meg over hvor store idioter folk kunne være. Etter en stunds ettertanke oppdaget jeg det var jeg som hadde vikeplikten.... Skammer meg enda :smash:

Link to post
Share on other sites

Som sped matros med 10år på ryggen skulle vi ned telemarkslusene med en 37ft Hollandsk stålbåt.

Jeg passet tauet i baugen men kjedet meg litt siden det tok tid før de begynte å tømme slusen for vann.

Jeg bandt derfor fast tauet (Andre bandt tauet på vei opp slusene tenkte jeg.)

og puslet med litt andre ting.

Det som måtte skje skjedde selvfølgelig. Vannet ble tappet ut, tauet strammet seg, baugen reiste seg mer og mer ut av vannet og jeg fikk panikk, med den følgen at jeg løp å gjemte meg i akterkabinen ....

Link to post
Share on other sites

Om dette er min verste, er jeg ikke så sikker på, men den var i hvert fall tidlig i min karriere!

 

Seilerkompis + jeg på laaang stundentferie i IF-båt. Skulle legge til i Karlskrona ved Sveriges nedre høyre hjørne (ja, der hvor den sovjetiske u-båten "feil"navigerte) og gå på marinemuséet og ICA og sånn.

 

Stor småbåthavn, vakker sommerkveld. Masse mennesker som beundrer den lille norske båten som har tenkt å seile til kai. Det SÅ så greit ut! Og det var så utrolig godt forberedt ! Fokka var berget og pakket for lenge siden, storseilfallet (snøre som man drar største seil opp og ned med) løsnet og lagt pent utover så det absolutt ikke kunne sette seg fast i noe, ankeret funnet frem og tauet lagt pent utover i samme hensikt.

Så kom det store øyeblikket, da vi til folkets jubel skulle gå opp i vind, ta ned storen og legge ankeret mens vi som en hviskning gled inn mot brygga.

 

Det var bare det, at ankeret på fullstendig uforklarlig måte fikk med seg litt av storfallet. Dermed kom seilet like lite ned som ankeret kom ut.

Jeg har barmhjertig glemt detaljene. Jeg husker bare verdens største KVASE av tau og anker og unevneligheter og masse snille mennesker som hindret katastrofe. :flag_sw: Og verdens to flaueste norske seilere.

Link to post
Share on other sites

Motoren som er en D3 130 og båtens utseende. :cheers:

 

La du ikke til merke hvordan den så ut før du kjøpte den?

 

Akkurat det punktet om Volvoen kan jeg jo skjønne, hadde du løftet dørkplatene så hadde du sett det var grønt, og skjønnt tegninga.

Det kan vel kalles skjult mangel.

Seriøst, hvis en NY Agder 840 var din verste båttabbe, lurer på hvordan DU hadde reagert på å eie min båt, sånn som den var i fjor høst... :lol:

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

La du ikke til merke hvordan den så ut før du kjøpte den?

 

Akkurat det punktet om Volvoen kan jeg jo skjønne, hadde du løftet dørkplatene så hadde du sett det var grønt, og skjønnt tegninga.

Det kan vel kalles skjult mangel.

Seriøst, hvis en NY Agder 840 var din verste båttabbe, lurer på hvordan DU hadde reagert på å eie min båt, sånn som den var i fjor høst... :lol:

Kodvaag, nå sa jeg vel at motoren var bra! Båten var ny når jeg kjøpte den. Etter 1 sesong ble det oppdaget 8-9 krakeleringer, løst interiør, lekkarsjer osv. Samt at det må være den dårligste sjøbåten jeg har vært ute med. Det skulle ha vært standar med vinduspyler på skuta, spruta som f... ,når det så vidt var litt krusing på vannet. Tynn gelcoat mange plasser Ja, genuin møkkabåt, så er det sagt!

Link to post
Share on other sites

Får ta en liten en jeg også da.

 

Jeg hadde byttet olje på yanmaren og skulle ut å kjøre med noen kompiser etterpå.

Vi kjørte i mange timer og kosa oss godt, Etter en stund satte jeg i land gutta i drøbak. Og redningskøyta lå i båthavna.

Jeg kjenner dem godt og skulle slå av en prat. Der var det en ny skipper som kom om bord til med å tittet på den lille sleperen.

Kjempeskuta sa han etter en tur inni styrhuset. " Få se på Yanmaren" sa han.

Og jeg lokket opp motolokket............. Joa, jeg synes det hadde kommet litt oljelukt de siste 5 minuttene ja.

HELE motorommet var dynka med olje. Derfor er jeg nå uten motor :smiley: Heldigvis hadde jeg ikke mista oljetrykket så yanmaren er like god.

 

Nå har jeg hatt den ute å byttet noe på diselpumpa og noen pakninger.

 

Men hvorfor det var olje overalt var fordi jeg hadde glemt å skru til påfyllingslokket. Jeg hadde nemlig fyllt på igjennom Veivhusluka i steden :lol:

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Siden jeg enda har 3 uker igjen av ferien er det vel på tide å bekjenne sine synder nå så innlegget ikke blir alt for langt :blush:

 

Etter Båtplasstreff og noen dager til i Ryfylke satte vi kursen nordover. I Karmsundet ble tåken så tykk at vi fant det best å overnatte i hjemmehavn før turen fortsatte. Benyttet sjansen til litt matbunkring. Kommer ned i båthavnen, åpner bakdøren i bilen og der faller den ene matposen ut, snur seg rundt og blir stående på hodet på asfalten. Akkurat den posen med en 18 pakning med egg på toppen :headbang: Fikk berget halvparten av eggene men akkurat da jeg går ombord med en halvmost eggekartong i ene hånden strammer fortøyningen seg og huker tak i foten min så jeg går rett på snyteskaftet i cockpiten. Det ble omelett til kvelds...

 

Vi kommer oss videre og det er ikke mye vits i å gråte over knuste egg. Lettbåten henger 15 meter bak båten og vi setter kursen for Røyksundkanalen. Litt nordlig vind og noe båttrafikk i innløpet så jeg går ganske sakte. Midt i innløpet hører jeg bakfra "spjoiiing" og lettbåten er vekk. Den hadde drevet sørfor innløpet og huket seg fast så tauet slet. Ingen stor sak og vi fikk plukket den opp igjen før den drev inn over de grunneste partiene der.

 

Lørdag var der Hatlevikbasar så vi satte kursen dit. Ikke så mye for å gå på basaren men svigerforeldrene mine har hytte der. Mye båt i Hatlevik en slik dag så vi ville ankre opp i Trongevågen. Har ankret der mange ganger men denne dagen fant vi ikke den plassen vi ville og ankeret satt ikke. Svigerfar kom bort å foreslo at vi kunne ankre på svai i Hatlevik. Der går en sjøkabel og han pekte hvor den lå men jeg tok ikke sjansen å slippe ankeret der hvor en tydelig merket kabel ligger. Vi diskuterte litt kjapt og fant ut at vestsiden av Ringholmen var en fin ankringsplass, svigerfar satte kursen dit og vi fulgte etter. Like nord for Ringholmen kom en ny "spjoiiing"-lyd, denne gangen ovenfra. Nederste ledning i strømstrekket til Ringholmen gikk i sjøen :blush: Har gått der 100 ganger før men ikke med seilbåt. Strekket er merket 15 meter og masten min er 18 :headbang: Ikke annet å gjøre enn å ringe Fitjar Kraftlag og bekjenne sine synder. De var på plass etter bare et kvarter og 3 timer etter ledningen gikk i sjøen var den på plass igjen, imponerende innsats :cheers: Har jo utstyr for noen tusen i mastetoppen men dette overlevde heldigvis.

 

Litt pinlig dette her. Har jo vært i fritidsbåt hele mitt voksne liv og mener jo at denne slags tabber gjør ikke jeg. Sånt kan en ta feil... Håper resten av ferien går en smule bedre enn dette...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Uff da, bra det gikk bra da SveinHa :lol: . Holdte på å tryne i sjøen i dag på våt båt, ble med skrekken og et saftig blåmerke på armen.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...