Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

for et par år siden fant jeg en rolig fjellknaus. hiver dreggen, og fester tampen i land rundt en stein for det var ikke annet å fortøye i. jeg legger meg på land for å sole meg.

 

etter en liten halvtime kikker jeg opp og ser utpå vannet og tenkte: "mm..jøss, noen kommer med lik båt som meg". gikk noen sekunder før jeg skjønte at fortøyninga hadde løsnet fra land..

 

var tidlig på sommeren, så var kaldt å svømme ut til båten :P

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi var på tur i Sverige sammen med et vennepar. Vi lette en del etter et sted å legge til og fant et utrolig idyllisk sted på svenskekysten. Litt rart det ikke lå noen andre der, siden det ligger rett ved E6 rundt Grebbestad et sted.

Vi la til, fendret mellom båtene, fyrte grillen, tømte en og anne boks av forskjellige varer. Hyggelig aften helt til en hest kom galloperende forbi grillen. Nu vel, vi pakket sammen og gikk for å legge oss.

Morgene etter står jeg på badeplattformen og letter på trykket. I nabobåten står kapteinen på EOS og utfører samme oppdrag. Vi utveksler noen ord og plutselig så sier enten jeg eller han andre.. "Det var da jæv** stødig båten er når man står bak på båten!". Kapteien i EOS eller jeg bekrefter at båten hans/vår også er merkverdig stø.

 

Vi ligger da på ca 40cm dybde med drevene våre drøye 40 cm ned i gjørma :-)

 

b01_thumb.jpg

 

Her er bilde, noe mått vi finne på mens vannet steg saaaaaakte..

Og dette var sikkert lokalkunnskap, derfor ingen andre hadde lagt til der. Sikkert plenty folk som pekte på de 2 norske ytullingene som lå der det snart kom til å bli for grunt. Så vi ble der til høyvann, vasket drevene og dro oss ut på dreggen. En lærdom rikere... Ikke så ille båttabbe, men veeeldig flaut når det sto på.

 

Joda310

Redigert av Joda310 (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det minner meg om en tur vi hadde :blush:

Vi skulle legge oss til for natten og ville velge et sted som ikke solen kom så tidlig opp.

Jeg fant en ok plass siden vi ikke skulle i land likevel.

 

Hadde ikke vært nær land i dette området på sikkert 20 år.

 

Vi sov godt denne natten.

Da vi tar ned kalesjen dagen derpå får vi se dette:

dreggetau_og_skjaer.jpg

 

At jeg ikke var borti den der tror jeg tæret solid på flaks kontoen :rolleyes:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Løfter denne. Vil tro det er gjort en og annen tabbe også denne sesongen. - Kom igjen og del det med oss andre! En ting er at en episode kan være skikkelig lattervekkende. En annen ting er at en episode kan ha andre aspekter ved seg også. Jeg tenker da på nybegynnerfeil, ting som kan gå på sikkerhet og helsen løs, osv. Med andre ord kan det være mange grunner til å dele episoder som ikke gikk helt slik det var tenkt med andre. Så kom igjen - post innlegg og la oss se om noen slår episoden til Brumle hvor maskinisten slukte dorullen (Noe av det råeste jeg har lest...). Eller, - er det en ny begynnerfeil - hvorfor la andre gå igjennom det samme - post det her og la oss lære av hverandre!

 

Selv så har jeg dessverre lite å bidra med akkurat nå. Ikke for at jeg er perfekt, men fordi omstendighetene har vært slik at vi har ikke altfor mange timer ombord i år. Det nærmeste jeg kommer er da jeg hadde med svogeren ombord. Det gikk i medbrakte sandwitch og enkelte godsaker (Selvsagt med egen, edru kaftein ombord). Hele turen forløp helt fint uten noen som helst komplikasjoner. Vi ankom hjemmehavna og la til forskriftsmessig. Alle gikk i land og var enige om at det hadde vært en fin tur. Hvorpå svoger, som for anledningen var iført "Ludvik-sekk", fant det for godt, med ryggen mot utliggeren, å ta et stort steg baklengs i retning av utliggeren. Da ble det liv :eek:. For utliggeren var ikke av typen med gangbane. Det var bare en enkel utligger med pongtong uten gangbane. Ludvik forsvant under med sekk, mobiltelefon, lommebok og alt, kom opp igjen - gulpende Mjøsvann, og forkynte at noen hadde stukket av med gangbanen! Heldigvis var det ikke dypere enn at Ludvik nådde bunnen med beina og etter å ha fått summet oss, slepte vi Ludvik opp på brygga igjen til dennes store tilfredshet. Turen er ikke over, før den er over...

Link to post
Share on other sites

I hele oppveksten fikk jeg alltid høre av far min at "rundt denne odden her må du da en vid sving for her er det grunt." Var tilbake på samme sted for første gang på mer enn 20 år og hørte stemmen i bakhodet at "her må du ta en vid sving...". Vel, svingen ble visst ikke vid nok.... Nytt undervannshus og ny propell måtte til....

Link to post
Share on other sites

For mange år siden rundt 1985 leide jeg en Joda tur 24. Jeg var 22 og godt båtvant. Den båten hadde en svakhet, den var vanskelig å sette i gir. Ca hver time måtte vi stoppe å løsne på spaken. Men dette glemte en dag. Vi kom til havna i Tjøme,

og skulle legge til. Det gikk sakte og pent. Men da ville den ikke slå bakk. Spentak i dashbordet med benet, satt som F. Tok

i litt hardere, da skjedde det. Spaken kom i lav høyde over meg og havnet bakerst i sittegruppen. Da selvfølgelig med full fart akterover. Alle vet hvor godt en snekke er manøverdyktig akterover. Heldigvis var motoren en liten puslete sak. Fant

spaken og fikk satt den i gir forover. Det var på hengende håret.

Tittet rundt oss, aldri sett så mange med fendere i hendene.

 

Forsvant rolig å pent ut av den havnen.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

etter en liten halvtime kikker jeg opp og ser utpå vannet og tenkte: "mm..jøss, noen kommer med lik båt som meg". gikk noen sekunder før jeg skjønte at fortøyninga hadde løsnet fra land..

Samme skjedde meg i sommer.... :blush:

En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil...

Link to post
Share on other sites

Her er min til dato værste - dokumenteret gennem trackloggen fra min Garmin:

 

Historien er: Helt ny båd (Aquador 23 HT) med flot ny Garmin plotter med kæmpeskærm. Første tur med overnatning gik til Landskrona. Hele turen foregik med øjnene klistret til navigatoren (Nintendo-navigering...) Således også ind gennem havnen.

 

Min tur er dokumenteret på loggen. Den grønne linie længst til venstre i billedet er min indadgående rute.

 

Jeg ser kun på grafikken på GPS'en, og fortolker farverne således, at jo mere blåt, jo dybere. Al sans for navigation og viden om indadgående/udadgående svigter og jeg sejler kækt højre om den grønne afmærkning nederst i billedet:

 

tabbe.jpg

 

 

Her er der kun 1/2 meter dybt! Jeg mærker et "klonk-klonk" og ser ud gennem vinduet, at bunden er alt, alt for tæt på. Jeg trækker drevet op - men for sent. Bule i begge propeller (duoprop). Selvhad og ærgelse ødelægger resten af turen og kun fordi min kone kender mig MEGET godt fører det ikke til øjeblikkelig skilsmisse.

 

 

8500 kroner fattigere til ny propel. Og et princip om ALDRIG at navigere efter kortplotteren rigere...

 

Dansken

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Ikke noen bombe at undertegnede ikke liker seilbåt. Hva som derimot HAR vært holdt skult til denne dag er HVORFOR hatet til lakentørkere ikke har avtatt!

Her kommer´n:

Solskinnsdag for snart 30 år siden; Nyervervet jolle (kombinert seil / ro / liten påhenger med senkekjøl og vipperor), som skulle glede meg og min sønn (6 år den gangen)...

Fin bris som blåste inn mot munningen av Gaula; Startet et stykke ut i fjorden med å legge inn årene og heise 2 laken opp i stativet (masta - pinnen?) Jolla begynte å bevege seg. Mot elvemunningen. Lot det stå til et stykke, men å få SVINGT f@enskapet var heller vanskelig;

Lenger og lenger opp elva bar det, helt til senkekjølen begynte å klatre opp gjennom den ene tofta og roret vippet opp.

Fikk tatt ned makkoen og gjorde tapre forsøk på å RO nedover elva, men dessverre var det for grundt.

Fant frem en hyssing og begynte å vasse nedover elva med jolla på slep, og en forbauset sønn oppi. "Joda, dette er helt vanlig" var min kommentar før pinlige spørsmål kom... At jeg snublet og studerte jolla nedenfra noen ganger, er en annen historie.

Likeledes hvor mange forbausede sjeler som satt og grillet på stranden denne solblanke dagen.

 

GJETT om jeg har fått gjenfortalt den historien fra samme sønn noen ganger :puke: :puke:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

En historie fra min første båt i 1980.

Vestlandskutteren på 33 fot var kjøpt noen måneder i forveien med defekt gearkasse. Etter reparasjonen ble båten plassert på bøya som lå like ved land ute på Nesset i Bunnefjorden. Jeg vil gjerne vise min kone hvordan motoren, en 25 HK Albin, skal behandles. Vi setter oss i motorrommet, en på hver side av motoren, og jeg starter den. Jeg tegner og forteller, vi kommenterer begge at noen kjører sine hurtigbåter altfor fort inne i havna, for skuta vår gynget ille mens vi satt der. Plutselig smeller det, jeg stuper ut av motorrommet og kikker ut og ser bare steinura i vinduet. Vi hadde hatt innkoblet gearet i forover, tatt fem runder rundt bøya før den røyk, deretter gikk vi rett mot land og inn i fjæra på de eneste 5 meterene som det ikke lå fortøyd båter. Flaks. Jeg fikk satt maskinen i fri og kom meg på dekk. Det var litt av en velkomskomite av forskremte båteiere som tok i mot oss. Til alt hell var det ingen som fikk en skramme, utenom stoltheten da, kutteren tålte julingen i fjæresteinene, bare bøya måtte skiftes.

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Min "fysisk" største tabbe:

 

1976, ung og gæern, to mann i Laurin Koster, skulle til Det karibiske hav, litt dårlig råd - skulle supplere litt av hvert i England hvor alt var billigere - bl.a. kompass med belysning.

 

Vi brukte en messing parafinlanterne til å belyse kompasset i Nordsjøen. Det funka greit. Kurs mot Texel, og på beregnet tidspunkt dukket fyrskipet opp, men du verden - så langt navnet var???

Da vi kom nærmere kunne vi lese Borkumriff. Lanterna var ikke av messing og de som vet hvor Borkum er - vet også hvor stor tabben min var. Det var jeg som var navigatør:blush:

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skulle sette inn nytt kontrollpanel i båten men det var neimen ikke en enkel oppgave når forrige eier hadde lagt kabler av alle varianter og i alle regnbuens farger ingenting hang på greip. Prøvde å finne ut av opplegget men det endte med bakoversveis å 2 brunsvidde fingertupper. Så i fortvilelsen røsket jeg likegodt ut hele svineriet og fikk lagt opp nytt elsystem så nå funker det utmerket å jeg har gjenvunnet kontrollen. Nå mangler bare fin været så blir det båtkos med familien.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

På snakk om tabber, eller retter sagt å dumme seg ut en smule kanskje...Vi skulle inn på en populær øy, det er helt fullt av båter selvfølgelig. Vi hadde en ny båt, og skulle legge til. Min bedre halvdel festet tauet i bøyen som ligger der og vi nærmet oss bryggen. Da hun skjønte at tauet ville bli for kort, måtte noe gjøres :crazy::crazy: Og hun knøt på det hun hadde for hånden, det var belte, bh og den type ting. ( følte seg vel litt som "Deilig er fjorden" var det vel )Og jeg, som skipper. visste ingenting, bare merket at de andre tittet veldig på oss, og smålo. Når jeg oppdaget hva hun hadde gjordt ble jeg rimelig oppgitt, så ikke helt det komiske i det nei. :cryin: Men hun var bare opptatt av å komme til land.og tenkte mer på å ikke rake opp for "tau" enn hva hun egentlig drev med. Men, men, det ga jo hvertfall de andre litt underholdning da.... :cryin::blush:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette er en helt utrolig tråd. Jeg har ikke mye erfaring i båt, så alle disse tabbene er kjærkomment å lese nå når jeg går i mot min første sesong med egen båt.

 

Har trekt ut noen hærlige sitater. Mye bra fortellerkunst her. Håper det kommer fler. Jeg VET jeg kommer til å ha en del å bidra med etter denne sommeren... :blush: (har klart å få til endel tabber selv... men først sitater)

 

 

...så var det å fortøye da!!!fikk da bindt ett tau i land..tok tak i paraplydreggen,slo den ut,den lå oppå kveilen av tau med en kjetting på toppen,tenkte at her var det best å få kasta den laaangt til havs,tok sats og heeiv til..deeer forsvant den,som ett prsjektil,dreggen,kjettingen,men ikke noe tau!!!!!!!!ler..kom tilfeldigvis ei snekke forbi,da det kom en kald komentar,at har du flere dregger er det like godt han fikk den istedet for å hive de til sjøs!!ungene og kona hadde fått latterkrampe for lengst og var ikke til stor hjelp..for stakkars far :smiley:....

 

 

... Sandbanke dukker opp der hvor den absolutt ikke skulle ha vært. Båten stopper rimelig fort, jeg tripper fremover, knærne treffer motorkassa, et framlengs halvt hallingkast foretas ( Blir egentlig en framlengs kvarting). Lander deretter rimelig uryddig på dørken under leider opp til dekket, egentlig stuket godt inn under benken. Ligger der og synes synd på meg selv, og oppdager plutselig at det farer trekroner over båten.... ...Fra land høres en helt hysterisk latter av en fyr som stod og rakte opp løv i hagen sin. Tipper han har en historie å fortelle i lystige lag..... :blush:

 

 

...Det jeg ikke hørte var en livredd nederlender med pipende stemme hadde spurt meg; "is it poison?" Han dro sine konklusjoner da han så meg løpe tilbake for å hente dette våpenet jeg skulle forsvare båtens mannskap med, slik at han heiv fra seg dorga og fikk kastet seg i dekning og reddet livet.

 

jeg lo slik at jeg bare såvidt berget bruk og fisk...

 

 

...gjorde seg klar til å dra oss ut med dreggen. Han sto klar på badeplatformen, " fyr opp" sa`n, og dere ser vel kanskje for dere kameraten i det jeg fyrer opp 190 gamper i gear. Han gjorde dobbel salto og ble stående som et spørsmålstegn på halvannen meters dybde. Det var mørkt , han var våt , han var sint, båtfolket lo , jeg var flau . Så moralen blir: Alkohol og båtkjøring hører ikke sammen.

 

 

... Ansiktsuttrykket til foreldregenerasjonen ombord i seilbåten var ubetalelig da en GH11 med en full 16-åring ombord ankom, tok jentene med bagasje ombord i GH-en, og begynte ferden mot havets bunn! GH-en gikk greit uten bunnplugg så lenge han var alene ombord, men med tre personer ombord + bagasje, var saken en helt annen. I edru tilstand hadde han nok sendt jentene tilbake i seilbåten, men i stedet ga han beskjed om at "Dette går FIIINT!" :lol: Da de ankom hytta hadde de vann til over toftene, og seilbåten gikk ut fjorden med to svært så bekymrede foreldre ombord :lol: Det hører med til historien at det til dags dato går gjetord om denne festen...

 

 

...Damen hadde forlangt turbodiesel , og alle andre tilbud om alternative dieselkvaliteter som vanlig diesel,

marinediesel, diesel uten avgift, diesel med avgift, grønn og rød, osv, var kontant blitt avslått.

Mannen i huset hadde nemlig gitt streng beskjed om at i dette motorrommet dreide det seg om turbodiesel

og da skulle det ikke fylles på noe annet!...

Link to post
Share on other sites

...må vel komme med egne tabber også...

 

jeg var vel rundt komfirmasjonsalder da jeg hadde investert i en smekker GH10 med en klin ny Yamaha 9,9 hentet i sverige etter et røverkjøp av de store. Første tiden gikk jo med til å kjøre inn båten så det var om å gjøre å klokke timer på blokka så det endelig var mulig å gi full gass. ...dette var jo seff litt vanskelig å følge alltid...

 

En dag på hytta var det dags at kjøre litt igjen. Ned fra hytta og bortover stranda til båten. Jeg måtte gå forbi noen pene damer som lå på stranden. De smilte til meg, eller kanskje av meg siden jeg tipper det lyste lang vei at jeg var ekstremt stolt over å være skipper på egen båt. Men, i mine øyne var jeg jo skipper på egen båt så jeg smilte kjekt tilbake. Omsider oppi båten startet jeg å følge prosedyre for lift off... siden damene var så fine og hadde smilt så pent til meg måtte jeg gjøre et unntak fra innkjøringsprosedyren. Jeg måtte jo dra derfra med stil...

 

Jeg fikk start på motoren og fikk nesa utover. FULL GASS! Det gikk i plan og spruten sto bak som en racerbåt. Stilig :yesnod: Plutselig... motoren døde tvert! Men for f... har jo kjøpt Yamaha for å unngå dette! mye febrilsk feilsøking før det gikk kaldt nedover ryggen. Bensinslangen! Jeg skulle jo være lur så jeg tok alltid av slangen så ingen bare skulle fyre opp å stikke av... Lurt. Da visste jeg at en ikke kom så langt uten... En annen ting jeg også lærte kjapt var at det var lurt å han en form for padleåre i båten. Men men.. tau mellom tenna og utti med meg. Her måtte det svømmes til land. Litt kåling men jeg kom i land. Synes det lukta litt rart av dette vannet. Og riktig. Som om ikke tabben var komplett. På et skilt inne på land (som jeg hadde oversett) sto INGEN BADING! GIFTIG!. Et par dager tidligere hadde det vært en brann i nærheten som gjorde at det hadde lekt ut gift av noe slag ut i bukta. Jeg stinka mildt sagt j.... Så var det og gå forbi de pene damene en gang til, og denne gangen visste jeg de smilte AV meg...

 

Min far som var igjen på hytta fikk både høre og ikke minst lukte hva som hadde skjedd. Jeg mener jeg klarte å spørre han om han viste hvor bensinslangen var. Jeg fikk ikke noe svar. Han lå å krøllet seg i krampelatter...

Link to post
Share on other sites

Her var det lite tabber som ble meldt. Har ikke hatt så mange båtturer hvor jeg hadde "ansvaret" men har jo klart å drite meg ut endel likevel. Er vel kanskje de første gangene en gjør mest galt. Håper bare jeg lærer... Uansett her er en til

 

Jeg hadde fått lånt en Uttern 5602 eller noe med 90hk mercury sommeren 2008. Jeg er fortsatt veldig overassket over at jeg, landkrabba, fikk låne den en hel uke. Største jeg hadde kjør noen gang. Det var likevel overraskende greit å håndtere så lenge det var vindstille. Fra før var jeg mest vant til å legge til på brygger, så det å legge til på et svaberg med dregg og med (ankerbolt? ihvertfall noe vi slo fast i en sprekk i berget) var veeeeeldig uvant.

 

En dag blåste det litt mer en det jeg syntes var behagelig men på et eller annet vis, med hjelp av lokale, fikk vi nå "bindt fast båten". Jeg var litt nervøs siden det var lånt båt og greier så jeg lata som jeg hadde glemt en hel masse i båten å gikk å sjekka at alt var i orden sikkert vært 5-10 min. Men alt gikk så greit så etter hvert sank skuldrene og utpå dagen var jeg så rolig på dette at jeg hadde satt meg med ryggen til å små dorma litt i sola. :sleep: Plutselig var det en av de lokale som sa: "DU, DU SOM HAR LÅNT BÅDEN TIL MORTEN, HAR DU KONTROLL?" Båten hadde seff slitt seg og var på god vei ut sundet. :headbang: De lokale nølte ikke et sekund men hoppa uti og svømte til båten. Og her kommer kanskje det flaueste. Jeg sto og nølte litt. Skal jeg hoppe utti? jeg var definitivt den minst kompetente til å redde båten og det var allered to lokale som var oppi båten. Folk var vel ikke helt imponert over lysten til å redde båten jeg hadde lånt. Men sannheten var at jeg ikke ville være i veien for de som kunne dette... Uansett de var oppi men de fikk ikke start!! Plutselig kommer jeg på at det var en del "triks" for å få i gang motoren og dermed måtte jeg hive meg etter jeg også. Jeg kom meg oppi båten til slutt og etter en del knot fikk jeg start på båten bare 2 meter fra et skjær. :sweat:

 

Lærte mye den dagen... mer kommer... desverre :sad::lol:

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Dette er på ingen måte min verste båt-tabbe.

Hendelsen skjedde sist mandag og har irritert meg flere ganger.

Jeg reiste til båten etter påskeferien for å jobbe endel i motorrommet. Jeg hadde mange prosjekter som skulle utføres.

Jeg liker å høre på radio mens jeg jobber og skrudde på radioen - trodde jeg. Men ingen lyd.

Jeg trykket gang på gang på "on" knappen - ikke noe liv i radioen.

Dermed var det å skru ut panel - radio må jeg jo ha i sommer.

Kontroll av skringer - et svært tidkrevende søk med "hundrevis" av sikringer ombord og alt tekstet på fransk.

Så frem med PCen og gjennomgang av de elektriske tegningene jeg har klart å lure til meg fra produsenten.

Feilsøkingen førte til at det er spenning helt frem til radioen.

Jeg måler spenning på radioen ved sikringsuttaket, her er det også 13.6 v.

Tilfeldigvis trykker jeg på en annen "knapp" på radieoen - og lyden strømmer ut....

Moralen er: jeg har nå så mange instrumenter ombord at jeg ikke klarer å holde orden på selv de enkleste.

Link to post
Share on other sites

Må vel bidra her jeg og.

 

For noen år siden var vi i Toppdalsfjorden og kjørte wakeboard med min nye daycruiser av året. Raste rundt i fjorden og koste oss etter tur bak båten. Ettermiddagsbrisen kom og vi trakk lengre mot land og inn i viker. Utenfor Hamresanden er det en relativt stor sandbanke som har rykte på seg for å flytte på seg fra år til år (vet ærlig talt ikke om det er noe sannhet i dette men jeg velger å tro det.)

Tar en sving for å holde avstand til noen brettseilere og kjenner brått at propellen subber nedi.. Tilter drevet opp og slepper av gassen umiddelbart, vi stopper ganske fort da han som henger bak fremdeles holder hardt i tauet. Han skjønner ikke hvorfor jeg stopper og blir helt forvirra når han drar brettet av seg og står til midjen i vann :lol:

 

Vi får mann og tau ombord og lusker oss utover med propellen piskende i vannflata.... da oppdager vi en brettseiler som står på bunnen under 20 meter fra båten og ler godt mens han rister megetsigende på hodet. :lol: :lol:

 

 

Vi har holdt oss unna Hamresanden siden..

.

.

bmhe

Link to post
Share on other sites

Advarsel!! denne historien er ikke en tabbe, men kun historie om husmor tolleren. Og historia er grumsom lang.

 

Etter en dagstur på en strand, like på utsiden av Strømstad, var vi på vei hjem. Badet hele dagen og solen sto på blå himmel. Hadde med meg en kompis som foretrekker å være relativt kortklipt om sommeren. Det liker jeg i grunn sjøl og så vi satt der begge to med egge hodene våres. For ikke å bli så solbrente hadde vi tullet håndklede rundt hode og satt med “turban” og kjørte langs svenskeland innover på øst siden av sandøyene. Vindstille og solen steket. Etter en time så får vi se en targa 27 som kjører sikk sakk i mellom båter . Dæven sier jeg, det er sikkert tollen. Hadde ett åpnet brett med den ikke så ukjente slott pilsen i båten og noen poser med tomgods. Og ei åpna flaske med knert som var kjøpt på glassmagasinet hjemme. Vi gassa bentebåt opp i 7 knop med retning Norge. Gjett hvem som fikk med seg det og kom i mot oss. Der satt vi med hver vår turban og hadde “gasset” på å prøvd å stikke med sjømann 22...

 

Dem la seg på oss og lurte på hvor vi hadde vært. Bada sa vi.,, på tjuruholmen.. Jasså; ikke i strømstad …. Nei. Ikke det. Så lurte dem på om dem kunne komma oppi og ta en titt. OI !! Slotz pils jo er den kjøpt i norge eller ? Nei sier jeg den har jeg fått. Så begynner dem å lete. Etthvert blir vi sittende å preke med døm om det viser seg at gutta er kjempe koselige. Igjen i targaen er det to tollbærter som også er veldig koslige. Tollern som driver foran i båten sier det er stoff dem ser etter. Grundighet er en dyd og dæven snakker om. Pella i fra hverandre omtrent alt. Ut med dyner og putevar, sengetøy og laken , bunnlemmer dreggtau , ja hele båten ble snudd opp ned. Lommelykter, speil og lange armer med tafse fingre ble brukt. ….men denna slotzen er den kjøpt i norge eller?? Hmm sier jeg.. Den har jeg fått. Så snakka vi ikke mer om den.

 

Så titta dem på hverandre og sa at; Dette ser bra ut dette gutter så dere kan kjøre vidre.

Man fader a sa jeg.. Se på det rotet dere har laget. Dere får rydde opp etter dere. Vi snakker tross alt om ytrkesstolthet… Jeg la frem nye laken , dynetrekk og putevar ..

 

Tollerene tittet på hverandre og smilte rart. Det gjorde jeg å til slutt, etter å ha sitti og drekki smuglerøl mens dem skiftet på senga mi.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...