Jump to content

Min verste båt-tabbe...


Batdilla

Recommended Posts

Skal også prøva med ein sterkare magnet.

 

Men det betinger at du har nøkler som faktisk lar seg fiske av magneter. Jeg presterte akkurat det samme for to år siden, på 8-9 meters dyp. Vi greide å få dem opp igjen etter diverse forsøk med stadig større magneter, men det var faktisk en kraftig nøkkelring som reagerte på magneten. Selve nøklene var alle laget av umagnetiske legeringer.

Link to post
Share on other sites

Tja heldigvis har vi alle våre bommerter.

 

For mange år siden - 1983 - skulle jeg stå ut av havn for los for første gang, plassen var Dubai, og rimelig svett/nervøs var man vel. Husker at vi lå med styrbord side til kai, og av alle mulige grunner skulle jeg nå begynne å tenke!!!!!

 

Losen ba om stb 5, og etterhvert økte dette til han hadde hardt styrbord, og som den ivrige kar jeg var, så gjenntok jeg alle ordrene til punkt og prikke, MEN jeg tenkte, og gjorde stikk motsatt av det losen sa, (altså babord) endte selvsagt med ett smell i kaia, og noe skader ble det vel også på kaien Men stolteheten, den fikk seg en stor trøkk den, gjett om det var en som gikk meget stille i dørene på vei til frokost neste morgen.

 

Har forresten alderig sett en så rask overstyrmann noen gang som når han oppdaget att roret sto hardt bb, og ikke stb.

 

Skipper`n skjønte tegningen, og tok meg opp til å stå for los til neste havn igjen også, gikk noen havner før det roet seg i kroppen ja.

 

Etter det har jeg vel alderig husket feil av stb og bb.

Redigert av Benji (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Havde en af denne slags oplevelser i går/dag: :headbang::headbang::headbang::headbang:

 

Det havde regner noget så eftertrykkeligt i går. 50 mm var det blevet til, og jeg havde glemt at åbne drænproppen i gummibåden. Jeg kom først fra arbejde ved 22-tiden, så jeg besluttede at køre forbi havnen og tømme gummibåden for vand.

 

Det var næsten mørkt, og jeg lagde mig på badeplatformen for at åbne drænhullet. Den sad rigtig godt fast og jeg bandede og svovlede. Til sidst kom der hul og vandet begyndte at dræne ud. Jeg rejste mig og pakkede sammen for at gå.

 

Som jeg altid plejer tjekkede jeg automatisk om jeg havde mine nøgler, mobiltelefon og tegnebog. Og ....jeg havde alt...undtagen tegnebogen!!! Jeg ledte overalt. Gik ned til bilen, der holder over 600 meter væk og tjekkede på gulvet der. Ingen tegnebog. Tilbage på båden med en lygte. Kunne den være faldet i vandet...? Jeg lyste ned i mørket, men kunne ikke se noget.

 

Træt og deprimeret gik jeg hjem og overvejede om jeg kunne have tabt den inden jeg kom på havnen? Den indeholdt 500 kroner, 5 internationale kreditkort, kørekort, pas, adgangskort. Jeg svimlede over de mulige konsekvenser. Skulle jeg spærre alle kort? Det blev sent inden jeg kom i seng.

 

I morges stog jeg op og tog tidligt ned på havnen. Her kontaktede jeg havnekontoret og hørte om de kendte en dykker, der kunne hjælpe. De anbefalede at jeg kontaktede den lokale dykkerklub. Der stod en travn mand og malede. Han var ikke meget for at hjælpe, men kunne godt overtales... :lipseal:

 

To timer efter ssejlede jeg ham ud til båden og han forsvandt under overfladen. Jeg ventede spændt i cirka 30 sekunder og så...!!!:

 

dykker.jpg

 

Han dukkede op med min tegnebog i hånden. Våd og ildelugtende. Men det hele var der, og efter tørring med køkkenrulle og hårtørrer fungerede det hele.

 

Hvor er det dejlig med folk, der hjælper når man har brug for det. Jeg er verdens gladeste mand i dag. Tak, ukendte dykker, for hjælpen. Det var alle pengene værd :yesnod::yesnod:

Link to post
Share on other sites

Tja, om ikke min verste båttabbe, så i alle fall den ferskeste:

 

Skulle bytte olje på min Volvo Penta MD21. Mens motoren gikk på tomgang for å varme seg opp benyttet jeg anledningen til å fikse en slange på lensesystemet. Det var en kobling som hadde hoppet av etter at jeg hadde tråkket nede i motorrommet. For å lettere komme til slangeklemmen løftet jeg opp enden på slangen. Plutselig oppsto det et hvitt lys på motorens babord side med tilhørende sprakelyder og små flammer! :eek: Med uante reflekser foretok jeg et tigersprang over motoren og inn i kahytten, hvorpå hovedstrømsbryteren ble slått av, samtidig med at brannslukningsapparatet ble lokalisert. Tildragelsen så derimot ut til å være avsluttet, så en forundret båteier kansellerte brannslukningsplanene og gikk over i etterforskningsfasen. :sweat:

 

Lenseslangen gikk under peilepinnen og starteren. Da jeg løftet opp slangeenden fisket slangen med seg peilepinnen og dro den opp av hullet. Håndtaket på pinnen ble så ført opp til +polen på starteren i en perfekt bue og en sluttet krets fra pluss til gods var et faktum. Peilepinnen punktsveiset seg fast til hhv starter og gods og trakk nok sine anseelige ampere. Resultatet var en peilepinne i to deler. Heldigvis fikk jeg tak i nedre del av pinnen slik at den ikke gled ned i oljesumpen.

 

Nå trenger jeg altså en peilepinne til MD21. Hvis noen har en liggende synes jeg den er verdt en Birkeland, evt to Flagstad. Send meg en IM hvis du har å selge :seeya:

Link to post
Share on other sites

en til

 

I forbindelse med ett av jubileene til redningselskapet hadde jeg og min kameraten min

fått lov å være med.

Fattern var skipper på Skomvær og en drøss av redningskøyter fra hele landet var samlet

og skulle ligge som pærler på snor fra sandvika og innover oslofjorden med kongeskipet til

slutt+masse skuter og småbåter..ganske stive greier :saint:

Fattern i godt humør hadde kjøpt brus og godteri til oss, fint vær...vi satt i styrhuset med streng beskjed om å ikke røre....skøytene gikk i auto...fattern,maskinist og froskemann bakpå dekk med kaffekopp..

Det er vel da vi 10åringa begynner krangle der inne, jeg dytter til kameraten så han blir liggende over armlenet :boxing: , skøyta gjør en kjempesving og kjører rett mot land..jeg sitter sjokkert i andre stolen....hadde visst dyttan over joysticken. :eek: .

Nordlenningfattern i stressfullt raseri kommer, "hælvetejævelungaapekattsataniskadokkerødelægglivetmett....!?

Husker ikke helt hva som skjer men plutselig er vi kasta av på ei brygge med fiskestang

og vondt i øra..

 

vet ikke hvorfor men vi fikk aldrig være med på flere turer :flag:

Link to post
Share on other sites

Sommeren i fjor langs svenske kysten. En ettermiddag med regn og vind. Og en fornøyd Svenske

 

Ferien i fjor ble svenske kysten i 2 uker. 3 Båter på tur med 3 gode vennepar. En Nidelv 24 med div motorstopp og gearvaier som røk, ei stor tresnekke med morkne drivstoffslanger pluss Albin båt. Det skjedde mye på denne turen av motorstopp og diverse gråting pga store bølger , men jegskal holde meg til den ettermiddagen jeg ble småvarm i trynet og følte jeg virkelig var en båtmann til beinet.

 

Vi putret altså nedover svenske siden , regne og vind var det hele tiden. Tresnekka i følget hadde hatt en 2-3 motorstopp , så når vi skulle krysse åpent lå redningsvester , kniv og tau klart på dekk. Etter litt feilsøking av mr Gundersen var det en elektrisk fødepumpe på diesela som hadde tatt kvelden og diverse morkne slanger som sugde luft. Dette fant vi ut at burde ordnes før turen gikk vidre. Det var rene E6 på vannet nedover svenskesiden og sidebølger i fra større båten konstant. Kjerringa sur og grinete pga regn og vind, igjennduggede ruter og en bebis som var utolmodig etter å komme ut av båten. Vi la til desperat på første og beste holme for å få skrudd litt på snekka. Først snekka med dregg og ei kjerring på dekk i mye vind... jeg komm etter og la til ved siden. Der var det 40 cm dypt og jeg kjørte kjølen rett i sand.. fikk dratt litt i dreggtauet og fikk 5 cm under kjølen og flyte på. Vekk med puter og opp med verktøykassa.. kjerringa var nå på en god sekser på sinna skalan sin og jeg kjente på med at ikke det kom til å stoppe der. I det vi stoppet motoren gikk det en par og tredve foter på e6 siden av oss på 50 meter avstand... Jeg var på god tur over i nabobåten med verktøykassa etter div taustramming.. så kommer bølgene, båten smeller i bunn og velter over på snekka så tipper den andre veien etterpå så alt inni båten raste, ungen skrek og var redd og jeg holdtpå å klemme beina i mellom båtene... bare å få kastet taua på lad og dratt seg ut i dreggtauet.

 

Prøvde å legge til på utsiden , men så kom det båten i ett enda renn med flodbølger etter seg.. vi hadde finni det mest idiotiske sted for å ligge å skru så det er sagt. Langsiden i mot bølgene i fra e6. Kjerringa hadde nå kommet opp på en svak 7 på skalan og jeg kjente at dette er koselig. Rutene hadde nå dugget helt igjen og vi så ingen ting.. Sidebølger uansett og båten velta seg. Ting raste rundt i båten . Kjørte i raseri over dissa bølgene rundt øya og tenkte å legge til på baksiden. Nåt vi får snudd baugen andre veien får vi se det ligger en litt større båt med svensk flagg på.. dem har fått med seg underholdningen. Dem lå på svai 100 meter unna og hele familien tørket opp i rutene med hver sin kikkert.

 

Vi passerer på 20 meter for å komme inn på baksiden av holmen... Få se ut ignnom vinduet at det flyter grass i vannflaten... døtter ut trynet og ser det er 1 meter dypt.. Tenker å kjøre litt lengere inn i kilen der og går frem på dekk mens fruen kjører.. piss våt av regn konstantere jeg at vi nå ligger på .... Vi fårt bakket ut litt så båten flyter og kastet dreggen... svenskene titter ivrig og koser seg nok gløgg over den lure norbaggen.

 

Finner frem verktøykassa på nytt i det et hav av bølger kommer inn og båten vaier att og frem og alle tinga kjærringa har satt opp raser ned igjen, samtidig som vi smeller i bunn. Kjerringa hadde nå kommet opp på en sterk 7'er på skalan og sluttet og snakke.. Det burde ho heller ikke for øyenfargen og at ho hadde munnvikene på nedover haka sa sitt. Tenkte at jeg kunne kaste ut en dregg foran i tillegg for å få rettet opp båten så den lå med snuta mot bølgene og hoppet i jolla med en dregg og et tau fullt i knuter.. svenskene hang i ruta og koste seg. Helvetes knuter og pøsregn. Etter 5 minutter kom dreggen ut og båten lå nå rett.. store bølger inn på grundt vann heiset og løftet båten såpass at dreggen ikke holdt... ut i båten igjen og dro opp dreggen og tenkte å dra et tau inn i land i stedet.. Opp i jolla igjen med nye taukveiler... gummijolle og vind passer dårlig, flyr jo avgårde bortover vannet på tvers. Tauet var 3 meter for kort til å rekke i land så dreggen måtte opp og båten flyttes... etter 1/2" knot var jeg i land og knøt fast.. oppibåten igjen og fruen var nå på en 8 pluss i sinna. jentungen på 10+ i utolmodig og grinete. Frem med verktøykassa igjen i håp om å få hjulpet stakkaren i snekka som lå og ventet i sidebølger... hadde ikke men kommet i jolla før et tog av bølger var på vei inn på nytt... et hav av sidebølger som slo i fjellkantene og slo utover igjen og båten vaglet alle veier... alt raste ned oppibåten på nytt og fruen eksploderte og jentungen lærte noen nye ord ho ikke skulle ha lært før etter 15-20 år. Nå ga jeg opp og tok jolla inn til land og knøt løs , opp med dregg.. lå på tomgang med trynet mot bølgene siden av svensken som nå måtte ha fått seg en real latter.

Igjennom duggen i vinduet fik jeg se nidelven til kompisen som hadde kommet etter oss.. han hadde lagt seg et annet sted og vinket oss inn mot land... ut med dregg og pinner og tjore fast.. en kjempebølge og båten smallt i hverandre samtidig som fruen rykket opp på en soleklar tier på skalan sin. Nå ga jeg f og satt meg i jolla med verktøykassa og kjørte ut i bølgene.. I det jeg passerte odden fikk jeg se snekka kastet loss, han vinket på meg og sa nå er det i orden :-) åhh kjempe hærlig... tilbake til albin igjen og opp med dregg og tau på nytt... i det jeg dro opp dreggen var jeg 15 meter unna svensken. Stor fin båt med glassruter utpå plattformen... hele familien var samlet rundt bordet, praten gikk livlig så jeg og dem pekte og lo... jeg sto bak på albin søkkvåt etter 1,5 time med det værste knoteri jeg noen gang har fått prestert... jeg rakte begge hendene i været , tok av flagget på båten og vaiet det att og frem til dem... appalus tilbake fra våre kjære svenske venner..

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Hadde denne historien på gamle Båtplassen i fjor vår, men kan gjenta den her dette var i hvertfall en grusom opplevelse:

 

Da skjer det, enden på dassrullen forsvinner inn i innsuget på motoren, diseldyret forsyner seg grådig av papiret harker og hoster og stopper. Hva nå

 

 

:flag_sw:

ha ha trur jeg døder :tongue:

du skulle holdt den rullen mellom fingrene, den hadde spist hele greia :yesnod:

he he nå kortet jeg innlegget ditt, så det kan jo se ut som du lurte den til å spise rullen din :smiley:

Link to post
Share on other sites

Min verste tabbe hittil i år skjedde i går. Fant ut at jeg skulle starte motoren som nok en gang er ute en tur, fikk hjelp av naboen. Han fikk med myndig røst besjed om å gi gass med gasshendelen som jeg viste ham hvor befant seg. Så var det å starte, og ikke f.... om dyret ville våkne. Vi holdt på i ca 1time da jeg oppdaget at jeg hadde gitt han besjed om å gi gass med STOPPHENDELEN, tenker jeg får høre det en stund ja. :giggle: .Motoren startet ihvertfall som et skudd etter flausen, til stor jubel for alle fremmøtte. :cool::smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

I en alder av 16 år er det begrenset hva man har erfart av tabber, tror faktisk aldri jeg har gjort noen tabber med mine 2 båter.... unntatt å ha gitt venninner klarsignal til å legge til.. hehe

 

Men husker svært godt en varm sommerdag for tja kanskje 5 år siden. Var på Kadettangen med familien (Strand i indre oslofjord før man gikk til innkjøp av båt), badet og koste oss.

Plutselig ser jeg fars ansiktsuttrykk få en litt skeptisk vending og jeg snur meg og ser i samme retning. Var bare elleve år, men visste på den tiden at det var 5 knopssone ved kalvøya, men det visste tydeligvis ikke gutten som kom planende inn under kalvøya-broen med kameraten på vannski.

Var jo et svært lurt påfunn å dra vannski.. gjennom 5 knopsonen... mens føreren av båten både kjørte og følgte etter på kameraten som han dro etter seg. Akkurat i det han snur seg for å se til at det er klar bane på de 15 meterene han har å kjøre på i 5 knopssonen, lyder et smell.... i det han braser inn i en sørlandssnekke og blir kastet over bord. Kameraten på vannski slipper tauet, i det resultat at båten går enda fortere. Så begynner båten å kjøre i sirkler, mens vi frykter at den skal sette kurs mot alle de badene som i panikk løper opp av vannet. Men "heldigvis" kommer kroneidioten som ble kastet ut av båten til unnsetning, og begynner å svømme mot båten som sirkler, i et håp om å få stoppet den, og sannsynligvis bli føde for propellen. Det rekker han ikke før motoren sannsynligvis slår borti en stein på grunnen og kjører rett forut i kollisjonskurs mot den stakkars snekken igjen. Det lyder enda et smell, og motoren stanser.

Trolig fikk eieren av snekken tak i dødmannsknappen, men det vet jeg ikke sikkert. Noen hyggelig affære var det ihvertfall ikke, er glad det ikke var jeg som måtte lære på den harde måten.

 

Så husk; Ikke dra kameraten på vannski gjennom 5 knopssonen, det er ikke det lureste du kan finne på på sjøen..

Link to post
Share on other sites

Jeg har faktisk aldrig gått på grund. Men opplevde mange komiske episoder da jeg var i marinen ombord på MTB. Min flaueste båtoplevelse var da jeg var i Marinen. Vi lå til havn i Gøteborg. og jeg og kompisen tenkte vi kunne utforske elvene lit med gummibåten. knallvær og elva/sjøen var stille. Vi kjørte nedover elva selfølgelig iført den stolte kongelige marines arbeidsuniform.Ikke gakk-gakk da heldigvis! På hekken var en 8hk Honda som gikk veldig fint.. men så sa det brrrrrrrrr b.. b.. midt ute i kanalen jaja.. Det var jo ikke lite trafikk der og vi lå midt i skipstrafikken.. Årer.. nei dem lå igjen ombord i MTB`en.. Heldig vis kom det en hyggelig svenske med en seilbåt som slepte oss til land.. det så nok utrolig dumt ut med en seilbåt som slepte to norske marinegaster i en gummibåt. Det aller dummeste var at grunnen til stoppen var at kompisen min ikke hadde huska å skru opp luftetoppa på bensin tanken! Vi var begge to båtvante fra før, men ingen skjønte hvorfor den pålitelige Hondaen stoppa! hehe

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Har heldigvis ingen stooore båttabber, selv etter 30 år i båt. Men jeg har jo også lagt ut fra båthavna en strålende sommerdag med maange kjenninger på piren. Hos meg MÅ jeg bruke litt maskinkraft for styring ut mellom pirene, og når da bråstoppen kommer, og hele piren kommer i bevegelse etter deg, da vil du bare grave deg ned. Jeg hadde selvfølgelig glemt forre spring....

 

En annen historie: Jeg hadde dugnad i hagen, hvor desimering av skogsbestand sto på agendaen. Jeg hadde deltatt på en heller sen og fuktig fest kvelden før, så formen var slett ikke strålende, og da er man gjerne tørst, no jeg absolutt var! Lettere stresset for å finne frem stasj til dugnadsgjengen, entret jeg garasjen, får øye på 1/2 flaske Pepsi. Jeg griper denne begjærlig, og bøtter innpå 3-4 magadrag, før jeg oppdager at denne svart væska IKKE er pepsi, men derimot dieselfusel jeg har tappet av tanke og filter i båten.... Flaskeinnholdet kom jeg jo på etterpå, jeg FATTER den dag i dag ikke hvorfor jeg tok vare på denne flaska. Dagen bestod av dugnad med konstant magevreng , dieselrap og litersvis av melk....

Link to post
Share on other sites

En litt pinlig episode for 7-8 år siden:

 

Hadde i en del år hatt en 33 fots motorseiler. Den hadde kontrollboks med to spaker; en spak for gass og en spak for gir. Giret fungerte slik at når man dro spaken bakover til det sa klikk, så sto giret i fri. Fikk etter hvert god kontroll på finmanøvrering med denne båten, og da blir det jo litt slik at ting setter seg "i ryggraden", og går på refleks og vane.

 

Av forskjellige grunner ville jeg ha litt mindre og raskere båt etter en stund, og kjøpte da en Draco 20. Kontrollboksen i dracoen fungerer slik at når man drar spaken bakover til det sier klikk, så står ikke giret i fri, men er fortsatt innkoblet med motoren på tomgangsturtall.

 

På en av de første turene med båten måtte jeg bunkre. Gikk sakte på skrå inn mot bunkersbrygga, og da jeg var ganske nær dro jeg som vanlig gassen bakover til det sa klikk, og trodde da at jeg satt giret i fri. Jeg stoppet så den siste bevegelsen til båten med foten mot brygga, hoppet i land og snudde meg for å plukke opp fortøyningstauet.

 

Da jeg snudde meg tilbake var båten allerede en meter fra brygga, på vei utover på egenhånd. Kunne ikke gjøre annet enn å stå og se på at båten putret utover. Heldigvis kom det en kar med en is i hånda ut fra kiosken. Han skjønte fort hva som hadde skjedd, hoppet i båten sin og hentet båten min.

 

Ikke akkurat mitt stolteste øyeblikk som båteier, men litt morsomt å tenke tilbake på :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde god vind utfra Stavern, og livet føltes herlgt! Når jeg seiler alene legger jeg genoaskjøtet rundt vinsj i le over cockpit til vinsj på lo side, så jeg slipper å krype dypt nede i hard krenging. Selvsagt måtte det skje at jeg fikk en låsing på vinsjen, så da bauting foresto var det ikke annet valg enn å krype frem og skjære over skjøtet så nært seilet som mulig. Jeg fikk bauta, retta opp tilstanden og det gikk bra igjen. Så ble det å krype frem på fordekket og få skjøtet festet igjen. Da hørte jeg et knakk og så min dyre, nyinnkjøpte mobiltelefon danse på fordekket før den tok en salto og stupte ut i det vakre blå havet.... :headbang:

Jeg fordømte meg selv for at jeg ikke hadde lagt mobilen i salongen, men jeg ventet på en jobbtelefon og hadde den i jakkelomma, så derfor unntaket, som ble så dyrt.

Tilbake i cockpiten var det å legge planer for hvor jeg skulle dra for å skaffe ny mobil. Skulle så bare stramme genoaen t litt, setter håndtaket ned i - løse luften - og slipper låseknappen og håndtaket. :eek:

 

Jepp, den gikk til bunns bare noen hundre meter fra mobiltelefonen..... :headbang:

 

Det dummeste jeg har gjort egentlig, var når jeg lå i en uthavn og hadde dratt meg på grunn....fortalte dette til min kompis som akkurat da ringte meg. Jeg fortalte at jeg sto på grunn og ikke hadde tid til å snakke med ham da. Det jeg IKKE visste var at han satt på min stampub med mange felles venner :drink: med sin mobil på HØYTTALERFUNKSJON!!!! :lol:

 

De fikk seg en kjempegod latter da, - og det har vært litt flaut å face denne etter hjemkomst.... :giggle::blush:

Redigert av Magne H (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt båt så mange åra ennå, men en liten tabbe ble gjort på våren i år. Båten var jo pent pakket inn i opplagsstativ med dobbel pressenning. Pressenningene gikk over siden av båten og et stykke ned under fenderlista. Litt før båtutsett og fortsatt i opplag tenkte jeg å sjekke at Wallas- kokeplata virket etter vinteren. Kjekt å sjekke før man trenger den tenkte jeg. Og det burde jo være greit å fyre opp den da, det er jo tross alt lufting både foran og bak båten. Fyra opp og joda.- plata ble varm og varmluftvifta på den startet også og gikk. Stusset dog etterhvert på at det begynte å lukte litt svidd. Kikket nøye etter rundt brenneren men kunne ikke se noe galt. Før det som et lyn slo ned i huet mitt at - din j.... dust, pressenningen er jo over utluftinga på eksosen fra brenneren....Fikk slått av faderlig fort, og joda- det var selvsagt et svart hull i pressenningen der eksosen hadde truffet...

 

Neste vår skal jeg prøve å huske å ikke gjøre samme tabbe- uten at jeg føler meg helt trygg på det...

Link to post
Share on other sites

Mitt bidrag kan være da jeg første høst med 10 hester Sabb hadde lest meg til at olja skulle skiftes på høsten. Tabben var ikke at jeg gjorde denne øvelsen etter at båten var kommet på land, såpass tåler en Sabb, men at jeg gjorde den etter at jeg hadde tatt vekk pluggen ned til sumpen. Utrolig mye olje en motor klarer å kaste opp i et hull på ikke mer enn en tomme i den korte tida fra den starter på første slag og til du får røska speederen til stoppstilling. Det meste av olja - dvs ca 2 timers arbeid - lå heldigvis igjen i min båt, mellom motor og ripe. De to neste båtene på styrbord side hadde fått så mye på kalesja at jeg enda er sjeleglad for at ikke eierne var østlandske jurister - de hadde vel anlagt sak før jeg hadde fått tørka vekk det verste.

Link to post
Share on other sites

Får vel gjøre min plikt å ta en liten historie jeg og. Dog dessverre ikke veldig artig.

 

På tur med jobben ut i havgapet i Finnmark får frivillige dra ut for å fiske. Vi får to båter, en lokal helt tar den ene båten med noen kollegaer og jeg melder meg raskt frivillig som båtkyndig og blir bæret med skippertittelen og et ferskt uerfarent mannskap jeg ikke kjenner.

Klokken er ettermiddag og vi skriver oktober, og vi setter kurs ut i fjorden. Legger meg i kjølvannet til lokalmannen og vi gjør vel drøye 20 knop. Litt bølger er det og en fender spretter ut i et lite hopp. Fender overbord i fart er noe jeg IKKE liker, så jeg beordrer et stakkars mannskap til å ta rattet for at jeg skal få fenderen på plass.

 

Fokus er nå på alt annet enn føring av båt for et par sekunder og akkurat da drar båten i front av gassen og legger seg død! Dette skjer iløpet av sekunder og den utpekte styrmannen har ikke rukket å komme skikkelig i posisjon. Heldigvis var båten lett på roret og jeg får en finger bak styrekonsollen og inn i rattet. Får akkurat svingt litt og rettet opp nok til at jeg ser båten passeres med et par cm klaring - i 20 knop. Det kunne gått riktig galt... :( Har jeg lært? Ja. Huff.

 

Vel vel, alle var i god behold. Jeg får berømmelse for unnamanøveren og rask reaksjonsevne som er en mager trøst.

Snøret kastes ut og vi prøver lykken gjennom haglebyger, intenst snøvær og oppholdsvær innimellom. Skumringen kommer og det blir mørkere og mørkere helt til et tidspunt jeg tenker at nå burde lanternene tennes. Trykker på det som er av knapper ombord, men det er verken lys i lanterner eller instrumenter. :blink:

Håper nabobåten har i det minste, og tenker vi har nok en mobiltelefon med kameralys i nøden. Tar samtidig å orienterer meg skikkelig med lykter og lys i fjorden siden vi ikke har kartplotter heller.

Snøret er på ca 40 meters dyp da vi hører fra nabobåten 20 meter unna; "nei nå setter vi kursen mot land" og der drar lokalmannen! Jeg sveiver det jeg er mann for, får sluken i båten og holder konstant fokus på båten som forsvinner raskt i skumringen (mørkt som det er nå). Streng beskjed om å sveive raskere blir gitt så vi får satt fart før neste snøbyge kommer. Etter litt fomling er vi avgårde i full spiker mot noe som ligner kjølevannet. Dette går heldigvis bra, litt sjøsprøyt over bord ble det. Men ville komme meg nært og ikke bli lost at sea uten navigasjonsmidler.

 

At jeg på første forsøk kom nesten på tverra inn i båsen (fikk nytt forsøk som gikk mye bedre) gjorde egentlig ingenting. Vi var alle kommet på land i livet.

 

Ble det fisk? Jeg fikk en sei, som fikk leve videre - akkurat som fiskerne.

 

Jeg liker bedre å kjøre egen båt...

Link to post
Share on other sites

Nå kom jeg på en historie fra da jeg var i Marinen. Vi var starsjonert i nå nedlagte Olavsvern Ramfjordnes i Tromsø. Vi hadde en Rana 17 med alu overbygg som vi var ute å fiska med innimellom. Jeg og et par stykker dro ut fordi det var masse fin sei i ramfjorden. De lyse timer er jo ikke så mange der oppe bortsett fra midt på sommeren.. Vi var kjempeivrig på fiskinga og tenkte ikke over at det ble skumt og til slutt var det bekkmørkt.. Jaja på tide å dra inn igjen da. Ramfjorden er åpen uten noe særlig farer så jeg tok bare peiling mot lysene på kaia så jeg hadde et med å styre etter... Alle var jo lit spente, fordi vi hadde hverken kart eller andre hjelpemidler med oss, hehe plutselig ser jeg i sidesynet en båt den ble passert med ca 1-2 meters avstand kansje.. Da husket jeg at vi hadde passert en båt på utlegg da vi dro ut til fiskeplassen! Alle fikk seg en real støkk kan du si, men lit flaks må man jo ha...

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne igjen :smiley:

 

Har lest igjennom hele tråden og humret kontinuerlig hele veien :thumbsup:

 

For mange mange år siden,da jeg hadde pusset opp en gammel Skibsplast skulle jeg etter sjøsetting kjøre denne til sin båtplass.Mye strøm og vind var det denne dagen og når jeg skulle inn i mellom pålene så drev jeg litt ut av kurs,løste problemet ved å gi gass fremover,wiren hoppet ut på motor og resulterte i bra fart inn på brygga,opp på brygga og la seg til babord og hele båten snudde 180 grader (baugen sto der akter var før wiren hoppet av) i prosessen med helomvending så hadde jeg ramlet bakover og svimt av,båten hadde dratt seg bortover en ganske ny daycruiser som lå i nabo båsen..Fikk etterhvert fortøyd og gikk opp i klubbhuset til havna og ba om navn og nr på denne nabobåsen da jeg hadde (utrolig nok) bare slått av hans stb lanterne.Fikk navn og nr til en som hadde likt navn som en relativt kjent torpedo,ringte å presenterte meg og skulle selvfølgelig gjøre opp for meg.. Jeg svettet oppover,sidelengs og bakover de dagene frem til jeg møtte mannen,livredd for reprimander av den mer fysiske sorten..Det viste seg heldigvis at de bare hadde samme navn :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

gjorde en tabbe i sommer, og i håp om at andre kan lære noe av den så får dere historien her:

Stedet var Nevlunghavn hvor jeg fikk siste ledige plass, baug mot brygga og hekkanker. La til først, rodde så ut med ankeret og slapp dette langt ute og rett i forhold til alle som lå der fra før, festet var dårlig, så vi prøvde to ganger før vi satt. På natta ble det en god del mer vind enn meldt, så vi mistet festet og ble liggende på båten innenfor oss (lå helt greit der). Nytt varsel indikerte NØ frisk bris neste natt så vi bestemte oss da for å dra videre til en bedre havn. Hadde da mellom 6-8 m/s på tvers av hekken, så her ville det bli krevende å holde både hekk og baug oppe mot vinden, og unngå å bli blåst inn mot der det er trangere og grunnere. Fendret godt, fikk hjelp av folk både på brygga og i le båt, jr på 16 skulle bruke båtshake og trekke oss mot lo båt. Siden min båt trekker mot styrbord ved bakking (mot le i dette tilfellet) var planen å bruke hekkankeret til å trekke oss ut. Trøbbelet startet da jr mistet grepet på baugen, og vi fikk vårt anker inn mot pushpit på le båt. Måtte da stoppe bakkingen, gå inn igjen, samtidig som hekken forsatt ville mot styrbord. Dette resulterte i at min kjøl lå mot ankorlina til le båt, og når hekkankeret samtidig ble trukket opp, havnet denne i propellen. Så da hang vi der, bedre ankret enn noen gang før. Dessverre var dette midt i innløpet til den indre havna til stor forlystelse for turister, båtfolk og de lokale. Noen hadde til og med med campingstoler og satt lenge og koste seg :smiley:. Fikk veldig god hjelp av naboen i havna, samt en kompis i vennebåt, som begge stilte med dykkemaske. Men til slutt måtte vi be om assistanse fra redningsskøyta.

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Shit happens. Godt det gikk bra tross alt.

 

Har heldigvis ikke hatt bruk for RS så langt, men forlystet (og forskrekket) flere ved tillegging på Kyrkosund på Koster i sommer. Skulle legge til longside utenpå annen båt med vinden fra brygga. Fikk tamp i land foran, men tabbet meg ut på lassokastet bak to ganger - skikkelig stresstabbe. Dermed drev bakenden ut og ned mot båten som lå ytterst på neste brygge. Fikk hjelp fra jolle som dro bakenden opp igjen så vi fikk fortøyd. Den dagen visste alle hvem vi var når vi gikk i havna: "Så det var dere som....". Liten skrape i stoltheten, men ingen skraper i hverken båter eller mennesker.

Link to post
Share on other sites

Gjorde min første tabbe med min nyinnkjøpte båt i påsken. Siden tankene ikke hadde vært rengjort på 25 år var det selvfølgelig mye dritt i de. Så jeg laget mannluker og begynte på babord tank. Fikk vasket den helt ren og tanket den opp med ca 200 liter. Skiftet filter på motoren og fikk den i gang. Reiste så på turen og alt virket bra. Derimot på hjemturen så stoppet motoren. Prøvde og starte den igjen men det var ikke tegn til liv. Heldigvis så gikk vi to båter ilag så jeg fikk slep til min havn. Peilet tanken og den var merkelig nok helt tom. Og motoren skal ikke bruke 200 liter på 1,5 timer. Det jeg ikke hadde tenkt over er at returen går bare til styrbord tank. Så det er ikke rart at bb tank plutselig var tom.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Denne tabben er kun et par timer gammel. I 25 kn nordover i Vatlestraumen og innhenter et sismikkskip som legger opp ganske kraftige bølger. Skal passere på bb og ser for seint at bølgene er både høye og krappe. Slakker av men må fortsette i gjennom bølgene med det til følge at jeg får myyyyye sjø over dekk, over vindskjermen og rett i fanget. Skulle nok hatt større fast slik at baugen ikke falt igennom, men det beste hadde nok vært å vente til man kunne passere på større avstand. Er redd det blir lenge til sambo vil på båttur igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...