Jump to content

VHF- og båtførerkurs på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Som en del av baatplassens mangeårige brukere vil huske hadde vi noen runder med båtførerkurs på nettet. Vi hadde også VHF-kurs og holder nå som kjent på med D5L og D5LA.

 

Fra 01. mai 2010 blir det obligatorisk med båtførerbevis for de som er født i 1980 eller senere og som vil føre båt som er over 8 meter lang eller som har mer enn 25 HK. Derfor har jeg vært i dialog med Ingar som synes det kunne være en god ide å gjennomføre båtførerkurs igjen.

 

Tanken denne gangen er å starte på nyåret og gjennomføre kurset i løpet av våren slik at de som ønsker kan oppsøke en lokal sensor og avlegge båtførerprøven og få sitt bevis før den berømmelige datoen......

 

Kurset tenkes gjennomført på tilsvarende måte som vi har gjort med de andre kursene, men det planlegges ikke samlinger i Stavanger denne gangen.

 

Den praktiske gjennomføringen skjer ved at de som har lyst til å være med melder seg på og får tilsendt en "pakke" via posten. Denne pakken inneholder bl.a. læreboken "Veien til båtførerprøven", kart #16 som vi bruker til alle navigasjonsoppgavene, en arbeidsperm og diverse småting.

 

Det opprettes et eget "klasserom" her på baatplassen.no, dvs et underforum hvor kun de som er deltagere på kurset er inne. I det "klasserommet" setter jeg opp en total struktur som dekker alle kapitler i læreboken, med egne deler for øvelsesoppgaver, osv. Innenfor denne strukturen legger jeg ut, uke for uke, diverse supplerende stoff i tilknytning til det man finner i læreboken. Der legger jeg også ut diverse øvelsesoppgaver som man kan arbeide med for å sikre seg at man har forstått alt riktig og gjennomfører kartseilasene slik som forutsatt.

 

Men det viktigste er at deltagerne selv er aktive i dette klasserommet. Der legger man inn sine spørsmål, sine kommentarer, sine forslag til løsninger og mange bidrar med egne erfaringer som kan bidra til å underbygge og utdype det tema som vi holder på med.

 

På denne måten arbeider vi oss gjennom hele læreboken, kapittel for kapittel, uke for uke og i løpet av 2-3 måneder skal man da være kommet så langt at tiden er inne for å finne sin nærmeste sensor og avlegge båtførerprøven. Har man vært aktiv gjennom kurset så skal hver enkelt ha et solid grunnlag for å bestå prøven og motta sitt bevis fra Norsk Test i Kirkenes.

 

Her finnes listen over en del testsenter og sensorer som kan være behjelpelige med å få avlagt prøven. Men det finnes også andre sensorer rundt i landet og to av mine sønner, som er autoriserte sensorer er f.eks bosatt i hhv Bergen og Kristiansand.....

 

- - - - -

 

Kurset her på baatplassen.no legges opp på en slik måte at man godt kan være flere i samme familie som melder seg på som en deltager, får tilsendt en pakke, men som da samarbeider rundt kjøkkenbordet om å løse oppgaver og drive kartseilas. På den måten kan alle i familien hjelpe hverandre og forberede seg til prøven.

 

Ofte ser jeg at de yngste deltagerne er de ivrigste, men etter de nye reglene må man nå være fylt 14 år for å avlegge båtførerprøven og man må være 16 år for å få utstedt båtførerbeviset.

 

Prisen forsøker jeg å legge så lavt at den ikke skal hindre noen i å gjennomføre kurset - og er man flere i samme familie blir det tilsvarende rimeligere pr person.....

 

Dagens kalkyle ser slik ut:

"Kurspakke" som nevnt ovenfor: NOK 800 (Det er nokså nøye butikkpris for materiellet)

Porto for utsendelse av pakken: NOK 150

Selve kurset, pr bruker: NOK 400

Dermed skulle totalen bli NOK 1.350

 

I tillegg vil man måtte betale NOK 525 på en giro til Norsk Test for utstedelse av beviset og registrering i den sentrale databasen.

 

- - - - -

 

Jeg regner som sagt med at vi kommer igang like over nyttår, men det er bare å melde seg på når som helst, så sendes pakkene ut etter hvert som man er registrert og betaling er mottatt. Ta gjerne kontakt på vanlig mail hvis det skulle være spørsmål eller tilbakemeldinger som dere ikke har lyst til å legge ut i åpent forum.

Bruk: jan@baatskolen.no

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Kva om ein har boka frå før, men er interessert i alt det andre?

Da kan du redusere pakkeprisen med NOK 300 som er min selvkost for boken.

 

Supert, dette vil jeg være med på. Men disse kursene, hvor blir de avholdt, eller er det bare online?

I denne omgang starter vi kun båtførerkurset; men vi har fra tid til annen hatt andre kurs, så det må vi komme tilbake til.

Kurset foregår HER på baatplassen.no, altså KUN online og deltagerne må som nevnt selv ta kontakt med nærmeste sensor for å avlegge prøven.

Vil det være kurs i VHF også? (trenger sårt sertifikat innen dette også)

VHF kan absolutt bli aktuelt hvis det finnes en passe stor gruppe som vil være med.

 

Støtter absolutt et båtfører kurs, og tror ikke noen finner et bedre tilbud enn hos Poseidon.

Jeg takker for tilliten :blush::blush:

Men, for de som er født før 1980 - hvorfor gå opp til eksamen? Dere sparer kr. 525.

En god grunn kan være at man vanligvis får ca 10% rabatt på forsikringen og da er eksamensgebyret fort innspart . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et båtfører kurs bør da være et minimumskrav for de som ferdes utpå! Uansett alder!

 

Ja, det kan man si.....

 

Etter å ha ført noen tusen deltagere gjennom båtførerkurset kan jeg ihvertfall påstå i fullt alvor at ingen har uttrykt den aller minste skuffelse over at de lærte for lite.

Men svært, svært mange har uttrykt stor forbauselse over hvor mye nytt de lærte. Dette gjelder kanskje spesielt for de som "har vært i båt hele livet", men som allikevel "trodde" at staker, kartsymboler og lanterner hadde en heeeeeelt annen betydning enn de virkelig har :giggle::giggle:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Et båtfører kurs bør da være et minimumskrav for de som ferdes utpå! Uansett alder!

Dette er en påstand som benyttes ofte. Jeg svarer at dette er populistisk vås. De aller fleste har år nok med erfaring til å klare seg fint, og til å se på inneholdet av båtførerprøven med lett hevede øyebryn. La meg si det slik til folk født før 1980. Ta noen av de mange demotestene som finnes på nett. Må du Google et svar for å få det riktig - så er du kandidat for et kurs. Ellers ikke. (Sertifikat {Kr. 525} trenger du ikke).

Link to post
Share on other sites

Flott tiltak av Poseidon og Ingar!

Er født lenge før 1980 og har "vært i båt hele livet", men meldte meg på og gjennomførte

dette kurset hos Poseidon for snart 5 år siden. Og jada-- jeg lærte mye nytt jeg i alle fall, det samme sa

mange av de andre som deltok. Vi hadde da også en veldig fin eksamenssamling i Stavanger. :yesnod:

 

Anbefaler kurset på det varmeste, det er morsomt og fengende lagt opp, og jeg kan vanskelig

se at det kan gjøres stort bedre. ( Er utdannet pedagog) :crazy:

 

Kunnskap er lett å bære med seg---

mvh

JanS

Redigert av JanS/EIR (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Og jada-- jeg lærte mye nytt jeg i alle fall, det samme sa

mange av de andre som deltok. Vi hadde da også en veldig fin eksamenssamling i Stavanger. :yesnod:

 

Ser ikke bort fra at kurset til Poseidon inneholder mye mer, og verdifull informasjon, enn bare pensum til båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Flotte greier gode båtvenner, jeg registrerer fortløpende.....

 

Foreløpig setter jeg opp lister for både båtfører- og VHF-kurs, basert på at man har "vist interesse", altså litt uforpliktende. Men når listen fylles opp og det nærmer seg start vil jeg ta ny kontakt med den enkelte for å avklare at man virkelig vil være med og samtidig få på plass døpenavn, adresser, betaling og denslag trivialiteter . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Men svært, svært mange har uttrykt stor forbauselse over hvor mye nytt de lærte. Dette gjelder kanskje spesielt for de som "har vært i båt hele livet", men som allikevel "trodde" at staker, kartsymboler og lanterner hadde en heeeeeelt annen betydning enn de virkelig har :giggle::giggle:

 

Dette er en påstand jeg også kan stille meg bak. Selv om ikke 2nd Trikker'n er enig i det.

Har også hatt en del elever på båtførerkurs etter hvert, og sitter igjen med samme inntrykk som Poseidon. Nå i høst har det vært litt rush av en del yngre som må få det i orden før neste sommer da..... Så det er store forskjeller på hvor mye ballast man har med seg på slike kurs.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste har år nok med erfaring til å klare seg fint, og til å se på inneholdet av båtførerprøven med lett hevede øyebryn.

 

Med fare for å blande meg opp i tråden til Poseidon.

Det tror jeg er å generalisere litt mye.

Men en ting tror jeg kanskje kunne være spandert 10 minutter på.

Enkel seilteori.

Jeg leser med svært hevede øyebryn hva folk med presumptivt høyt utdannelsesnivå kan få seg til å skrive om hva seilbåten skal og burde gjøre. Ref. tråden om Kråksundgapet.

Jeg tror de 10 minuttene vil avverge mye munnhuggeri på fjorden. Vi fører tross alt ikke svære fartøy på åpent hav. Vi roter rundt med småbåter innaskjærs stort sett.

Link to post
Share on other sites

Er ikke dette reklame for en aktør som selger kurs?

Jo, og 3 ting bør være ordnet for at det skal være lov

 

Åpenhet 1: link til virksomheten i signaturen - dette er oppfyllt

Åpenhet 2: registrert som leverandør - dette er ikke oppfyllt (står "Medlem"), men da regner jeg nesten med en teknisk feil.

Bidrag: leverandørens faglig bidrag på forumet skal være tydelig og større enn "kundesankingen". Dette mener jeg også er oppfyllt.

 

tipper at Ingar kommer på banen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...