Jump to content

VHF- og båtførerkurs på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Noen praktiske opplysninger om kursene her på baatplassen.no

 

Siden det drypper inn spørsmål i forbindelse med disse kursene benytter jeg anledningen til å komme med noen praktiske opplysninger.

 

Det er to kurs som kommer til å starte nå tidlig på nyåret, nemlig båtførerprøven og VHF.

 

Begge deler foregår stort sett på samme måte, derfor deler jeg denne orienteringen inn i tre deler:

 

Generelt for begge kursene

Spesielt for båtførerprøven

Spesielt for VHF-kurset

 

Generelt for begge kursene

 

Kursene foregår i et samarbeid mellom baatplassen.no og baatskolen.no

Det er baatplassen som stiller sine tekniske løsninger til rådighet og det er baatskolen som tar seg av alt det fagmessige og selve gjennomføringen av kursene.

 

Når kursene starter opprettes det et eget område her på baatplassen for hvert kurs. Det aktuelle området kaller vi "klasserommet vårt" og det er kun de som deltar på kurset som får dette opp på sin skjerm. For å slippe inn i klasserommet betyr det altså at man først må melde seg på og betale for kurset - og så gis det beskjed videre til den tekniske administrasjonen her på baatplassen hvem som skal slippe inn i klasserommet . . . .

 

"Klasserommet" bygges opp slik at det stemmer avsnitt for avsnitt med den læreboken som benyttes og vi arbeider oss gjennom boken/pensum, avsnitt for avsnitt. Rent praktisk vil det si at jeg legger ut nytt stoff en gang eller to pr uke, stoff som da kommer i tillegg til, og/eller som en nærmere utdyping av det som står i læreboken.

 

Alle som deltar kan lese det som legges ut - og minst like viktig: alle kan kommentere, spørre og diskutere!!!! Det blir litt som i et vanlig klasserom: alle har sine lærebøker, læreren kommer med noen ekstra forklaringer og praktiske eksempler, og så oppmuntres til at man stiller spørsmål, diskuterer og lærer av hverandre og hverandres innlegg.

 

Det som skrives blir liggende tilgjengelig så lenge klasserommet er åpent, dvs så lenge kurset pågår. I vårt tilfelle vil det bli utover våren, uten at vi ennå har bestemt nøyaktig hvor lenge.

 

For tidligere båtfører og VHF-kurs her på baatplassen.no har vi også arrangert samlinger her i Stavanger, ombord i et veteranskip, med repetisjon og skriftlig eksamen. Det blir IKKE aktuelt denne gangen.

 

Dvs når det gjelder å avlegge eksamen for disse to kursene så må hver enkelt deltager ta kontakt med en sensor i nærområdet og avlegge prøven på vanlig måte. Litt mer om det under den spesielle beskrivelsen for hvert kurs.

 

Spesielt for båtførerprøven

 

Dette kurset benytter læreboken "Veien til båtførerprøven" av Olaf Trysnes.

 

De som melder seg på båtførerkurset og betaler inn kursavgiften NOK 1.350 som avtalt får tilsendt en "pakke" som inneholder det man trenger for å følge kurset. Dvs pakken inneholder den nevnte læreboken, en arbeidsperm, sjøkart #16 som benyttes for alle "kartseilasene", dvs øvelsesoppgavene, pluss diverse småting. (Hvis noen allerede har boken kan redusere prisen med NOK 350 som er min selvkost for en slik bok, og gjøre ettertrykkelig oppmerksom på det - så skal jeg forsøke å huske å ta ut boken fra den vanlige pakken....).

 

Vi arbeider oss gjennom pensum slik som det er beskrevet ovenfor og i båtførerkurset legger jeg ut en del oppgaver som brukes for "kartseilas". Her kan det ofte være en fordel hvis man er flere som samarbeider og diskuterer seg imellom mens de holder på. Dette er en god grunn til at man kan involvere flere i familien. Jeg legger meg ikke opp i hvor mange i hver familie som holder på sammen, jeg bare forholder meg til den som meldte seg på og som har fått sin kurspakke.

 

Påmelding til kurset skjer her: påmelding til båtførerkurset.

 

NOK 1.350 kan betales til 3315 07 19947, husk å vær nøye med å opplyse hvem som er avsenderen!

 

Når kurset er gjennomført tar man kontakt med en lokal sensor for å avlegge prøven. Nå er det www.norsktest.no som administerer båtførerprøven og -bevisene og på dere hjemmesider finnes alle nødvendige opplysninger om hvor tilgjengelige sensorer er plassert rundt i landet. Selv har vi i baatskolen.no autoriserte sensorer i Stavanger, Bergen og Kristiansand.

 

For å avlegge prøven må man betale en avgift til www.norsktest.no som er på NOK 525. Den betales av hver enkelt deltager og kommer selvfølgelig utenom den kurspakken som er nevnt ovenfor.

 

 

Spesielt for VHF-kurset

 

Dette kurset benytter VHF-boka "Pensumhefte for VHF/SRC" av Truls K Bui. Denne boken kan muligens være vanskelig å få tak i gjennom vanlig bokhandel, men den kan bestilles hos Læremiddelforlaget i Sandefjord. Dere kan gjerne bestille boken når som helst, så er den på plass til vi begynner . . . .

 

(De som eventuelt bor i nærheten av Stavanger kan godt handle bok hos meg, jeg har alltid et rikelig lager.)

 

Vi arbeider oss gjennom pensum slik som beskrevet ovenfor og når man føler seg klar for prøven er det bare å kontakte Telenor skipsradio sin sensor, eller en annen av oss som er autoriserte til å holde slike prøver. Jeg har lagt ut linker til oppdaterte lister over sensorer litt lenger oppe i denne tråden.

 

For å slippe inn i klasserommet for VHF-kurset må man betale inn kursavgiften NOK 500 til baatskolens konto 3315 07 19947, og igjen er det viktig å føre på hvem som har betalt inn....

 

Heller ikke her legger jeg meg opp i hvor mange som eventuelt samarbeider om å følge kurset; sånn sett er det fullt mulig "å snyte meg" for kursavgiften, men jeg stoler såpass på baatplassens folk at det ihvertfall ikke skal bli noe stort problem.

 

For å avlegge prøven må man først betale inn et gebyr til Telenor, for tiden er det NOK 675, men det stiger med et par tikroner på hvert årsskifte.....

Gebyret betales inn som vist: gebyr for VHF/SRC-sertifikat.

 

 

Noen sluttkommentarer

Det er fortsatt mulig å melde seg på begge kursene, og jo flere deltagere som er aktive, jo kjekkere får vi det med diskusjoner og meningsutvekslinger.

 

Ta det gjerne som en samlende familieaktivitet utover våren og forbered dere til den båtsesongen som kommer nærmere for hver dag som går :sailing::sailing:

 

Har dere spørsmål er det bare til å fyre løs, jeg skal gjøre mitt beste for å svare!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Sjekk innlegg 78, under "spesielt for vhf-kurset"

500,- koster det

Takk for hjelpen Bastard!

Meldte meg på båtførerprøven også. Gleder meg til en båt-teoretisk vinter.

Ja, nå har jeg registrert deg som deltager på begge kursene - og du er faktisk ikke den eneste som "kjører dobbelt" :wink:

Flott tiltak, Poseidon

Påmelding til VHF-kurs er sendt.

Takk for hyggelig tilbakemelding og velkommen i dette utmerkede forum!

Påmeldingen er registrert og bekreftet.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei,

Jeg er i farta til å melde meg på begge kurs. Glimrende tiltak!

 

Takk for tilbakemeldingen!

Forslaget og regnestykket ditt er helt OK, snart påmelding og innbetaling er på plass sender jeg en pakke som inkluderer VHF-boken, men ikke båtførerboken.

 

Jeg har også en standardtekst med informasjon som sendes på vanlig mail til alle som har meldt seg på. Den får du også når påmeldingen er i boks...

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg må visst henge bedre med, fant først denne tråden nå i kveld, men den løser et stort problem for meg! Jeg vil gjerne melde meg på VHF kurset.

Går nå til innlegg 78 for å få beskejed om hvordan jeg skal betale og tar evt kontakt med Poseidon på privat link.

La meg også si at for en som reiser mye i jobben, er dette et kjempetilbud, og jeg er takknemlig for den anledningen det gir meg!

 

Beste Hilsen

 

Nero II

som får VFH montert til sjøsettinga i vår.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...