Poseidon Svart 5.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.April.2010 Hva kreves for å kjøre netteksamen båtførprøven ? Vi planlegger å kjøre et kurs på jobb her i nordsjøen neste tur ? Da må man være godkjent "Testsenter" ihht avtale med www.norsktest.no For en offshoregruppe ville det trolig være enklere å avtale med en godkjent sensor, som f.eks meg... Da kunne vi nemlig ordne oss med en troverdig tredjeperson ombord som fikk oppgavene tilsendt i lukket konvolutt, arrangerte eksamen og sendte besvarelsene til meg for retting og innrapportering. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Otto R Svart 5.April.2010 Del på Facebook Svart 5.April.2010 Flott. Takk for raskt svar . Jeg skal ta en prat med plattformsjef, slik at vi har dette på "line" til neste tur. Vi kjørte samme kurs med netteksamen i fjor, men da var det andre ansvarlige personer ombord. Sitér dette innlegget Link to post
2xDiesel Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Poseidon: Guttungen i huset her tok båtfører eksamen i dag. På kurset lærte de at det sørlige kardinalmerket i tillegg til sine 6 blink også ble etterfulgt av "langt" lys. Hvor holder man seg oppdatert når slike endringer blir gjort? Sitér dette innlegget Link to post
Hafrsfjord Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 (redigert) http://www.kystverket.no/?aid=9046537 Syd kardinalmerke Farge: Gul over svart. Lyskarakter: Q(6) +LFl W 15s, 6 hurtige hvite blink + et langt hvert 15 sekund, eller 6 veldig hurtige hvite blink + et langt hvert 10 sekund. Refleks: Ett gult over blått refleksbånd. Redigert 11.April.2010 av Hafrsfjord (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hvor holder man seg oppdatert når slike endringer blir gjort? Det er heldigvis ikke så ofte det skjer noen endringer her....... System A og System B ble slått i sammen til IALA System i november 1980. Så det er 30 årsjubileum iår.... Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
2xDiesel Svart 11.April.2010 Del på Facebook Svart 11.April.2010 Hehe...tok båtførerbevis i 77 Sitér dette innlegget Link to post
Lodda Svart 14.April.2010 Del på Facebook Svart 14.April.2010 Ang. VHF... Tok VHF-kurs i forbindelse med videregående 16.04.91, jeg fikk aldri noe bevis for dette oog hadde egentlig glemt at jeg hadde dette "sertifikatet" til jeg plompet over en stand på båtmessa i Lillestrøm i mars. Der fikk jeg dem til å sjekke registrene sine og jaggu var jeg ikke der. Damen skulle ordne dette for meg og her om dagen ramlet det ned et brev i postkassa som innholdt en datautskrift med en stempel fra Florø Radio??? Er dette sertifikatet mitt eller kommer det ett mer "profesjonelt" bevis? LODAA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Poseidon Svart 14.April.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.April.2010 Er dette sertifikatet mitt eller kommer det ett mer "profesjonelt" bevis? Jeg vet ikke hvilken datautskrift du har fått, kansje en bekreftelse på at du har avlagt og bestått prøven? Sertifikatet vil være laminert inn i plast og litt større enn et vanlig kredittkort. Sertifikatene utstedes av Sigbjørn Lian som sitter ved radioinspeksjonen i Stavanger. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Lodda Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Takker for svar... Skal gi det noen uker til, så kontakter jeg evt. Sigbjørn Lian for utsteding av sertifikatet. Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
LYKKEPILLE Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 (redigert) Jeg tok VHF eksamen i kveld med Sigbjørn Lian som sensor. Hyggelig fyr :) Han sa jeg skulle få sertifikatet i posten på mandag hvis jeg sto...og det gjorde jeg med kun 1 feil av de 35 spørsmålene :) Sertifikatet vil også ha bilde av deg så har du ikke det så vet jeg ikke om du må ta kontakt med Sigbjørn for å få det. Redigert 15.April.2010 av LYKKEPILLE (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220 Link to post
Lodda Svart 15.April.2010 Del på Facebook Svart 15.April.2010 Da er det nok ikke umulig at jeg må kontakte Hr.Lian. Vil helst ikke ha bilde av meg selv som 15 åring på det besviset, hehe. Noen som har en mailadresse til han? LODDA Sitér dette innlegget http://www.helmar.no Link to post
Ingar Svart 3.Mai.2010 Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Det er påvist at radiosendinger sendt for 100 år siden, faktisk kan mottas nå i dag! Jøss, er dette virkelig sant? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 3.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mai.2010 Jøss, er dette virkelig sant? Nei, det er rent vrøvl. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Egifin Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hehe...tok båtførerbevis i 77 Tok mitt båtførerbevis enten i 75 eller 76 ,dessverre er det mistet sammen med lommebok :( Er det et eget register hvor båtførerbeviset er registrer så et erstatnings / Nytt kan utstedes ! Eller må jeg ta dette helt på nytt ? På forhånd takk . Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 ....Er det et eget register hvor båtførerbeviset er registrer så et erstatnings / Nytt kan utstedes !..... Dette spørsmålet er besvart dusinvis av ganger i åpent forum. Du må kontakte Norsk Test i Kirkenes hvis de finner deg i sitt register går det greit, og hvis ikke må du nok belage deg på å avlegge ny prøve. ..... og det var kanskje ikke så dumt med en liten repetisjon etter alle de år . . . . ? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Livbøye Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 (Radiopeiletjenesten "LA2SAR"( Radioamatørsignatur Search and Rescue)) Har du en radioamatørlissens med signaturen LA2SAR ? Finner deg ikke i listen til NPT, ei heller andre steder.. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Bra noen tok opp dette tøvet til LA2SAR. Det meste av det han skriver med peileteknikk og at båten hans har peileutstyr er løgn. Cato har ingen båt, har ingen utdannelse fra Forsvaret, ei heller kommer det til å bli noe samarbeide med div etater som han skriver. Alt dette er ren løgn og oppspinn. forøvrig stemmer det at radiosignaler kan gå jorden rundt, men de bruker kun noen sekunder da radiosignaler går med lysets hastighet. Dette fenomenet heter "Talkback" og jeg har selv hørt dette. så det er riktig. Men bare glem det han skriver om VHF kursing og sånt. ALT dette er bløff. Jeg har sendt Ingar en mail (i går) med utfyllende informasjon om denne fyren. Er det noen som lurer på noe er det bare å sende med en IM så slipper vi "drittslenginga" her. Og at mr "Fantasia" liksom anmelder oss i hue og ræva (noe som jo er sannsynlig (rå latter) ) Jeg kjenner til denne fyren over flere år. Tore Foss Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Nei, det er rent vrøvl. Det er noe sant i dette. Fenomenet "Talkback" har jeg selv opplevd. Det er ens egne signaler som går jorden rundt, og man hører seg selv etter et par sekunder. Det er et faktum. Når det gjelder TEORIEN om at de kan høres i hundre år så er det nettopp det det er, en TEORI. Radiosignaler går enormt langt uhindret. Husk de sender fra Mars og til Jorden med bare 8watt på lave frekvenser, og signaler bruker svært langt tid til Jorden. Uten at jeg skal si jeg husker hvor lang tid vi snakker om. Men fenomenet "Talkback" finnes og oppleves av flere personer årlig. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Brodern Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Forøvrig kan dere lese litt galskap på hjemmesiden hans her http://datateknikk.no/ hvor det stadig vekk dukker opp nye artigheter. Siste er at noen har prøvd å stjele skilt, fra en bil som er avregistrert........................avregistrert, skilt borte.....stjele de er vel litt vrient ? Jaja. Døm selv. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Etter å ha puslet med elektro og radiokommunikasjon både som jobb og hobby i mer enn 40 år regner jeg med som rimelig oppegående på feltet. Det tok ikke mange sekundene å fastslå at det som kom fra den omtalte "peilespesialisten" stort sett var vissvass. Men jeg så ikke noen hensikt i å bruke denne kurstråden til å diskutere en person som tydeligvis har helt andre problemer enn de som kan måles med oscilloskop og universalinstrument. Jeg vil foretrekke at denne kurstråden fortsatt holdes som kurstråd slik at de som ønsker info om baatplassenkursene finner dette uten å måtte lete gjennom en masse innlegg som slett ikke har noe med kursene å gjøre. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
dvil Svart 4.Mai.2010 Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Hei Poseidon, Jeg har ikke klart å prioritere kursene dine (båten har fått ledig tid i stedet). Hvor lenge blir denne tråden holdt åpen? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 4.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Mai.2010 Vi har foreløpig ikke satt noen deadline..... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
GunR Svart 9.Mai.2010 Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Bra, Poseidon. Har falt litt av lasset selv også, andre ting som okkuperer store deler av fritida, håper det bedrer seg nå.. Mvh Gunnar Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 9.Mai.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2010 Ja, du må bare henge på. Nå er det mest opp til deg selv, jeg har ikke mer å tilføye - men har du spørsmål skal jeg selvfølgelig forsøke å svare på beste måte. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
snekko880 Svart 18.Mai.2010 Del på Facebook Svart 18.Mai.2010 Jeg er interresert i både båtførerprøven og VHF kurs.. Jeg var "kjønnsmoden" lenge før 1980, men jeg tenker som så at: jeg har truffet svært mange mennesker i mitt liv, men jeg tror jeg enda har til gode å møte noen som har vert "for flink" til noe som helst.. uansett lengden på erfaring, så derfor.. ja takk til begge kurs forslag- Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.