Jump to content

VHF- og båtførerkurs på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Kanskje Telenor har en skjult agenda ved at radar(-e) og GPS-mottager(-e) føres på konsesjonsdokumentet i tillegg til radio-/GMDSS-utstyr? Øyner Telenor en mulighet til å inndrive årlig konsesjonsavgift for radar(-e) og GPS-mottager(-e) selv om det ikke skulle finnes radioutstyr om bord i et fartøy? :wink: Og millitære mannskaper fra Kystvakten kan bistå som "torpedo" for Telenor for å sørge for ekstra penger i kassen... :giggle:

Link to post
Share on other sites

De første kursdeltagerne har allerede meldt seg opp til prøven og de vil nok begynne å motta sine sertifikater i løpet av de første par ukene :flag::flag:

 

Hei Jan (Poseidon), da er VHF/SRC prøve avlagt og bestått hos Rogaland Radio og sertifikat mottatt.

Tusen takk for et godt initiativ og for god hjelp underveis. :flag::cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei Jan (Poseidon), da er VHF/SRC prøve avlagt og bestått hos Rogaland Radio og sertifikat mottatt. ......

 

Hallo igjen Gryllefjæring,

mange takk for en svært hyggelig tilbakemelding og gratulerer med sertifikatet!

 

Du har selv vært flink til å komme med gode spørsmål og dermed gitt verdifulle bidrag til at kurset ble så vellykket.

Vi ferdes jo delvis i samme farvann og båten min er ikke god å ta feil av så jeg håper at du tar kontakt når det måtte passe seg slik.

 

Ha en strålende og sikker båtsommer :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle konvertere mitt begrensede VHF-sert. til SRC/VHF-sert, og fikk meg en overraskelse da jeg så kriteriene for konverteringen. Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet hvis sert. er fra før 1.1.2002. :confused: Ingen tilleggsprøve, bare kvittering pluss et par ting til. :confused::headbang: Og så ler folk når Røkke har kjøpt seg båtførerbevis???

Redigert av Woody (see edit history)

"It's difficult to build an ugly wooden boat."

Link to post
Share on other sites

...................... Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet hvis sert. er fra før 1.1.2002. :confused: Ingen tilleggsprøve, bare kvittering pluss et par ting til. :confused::headbang: ...........

 

Sikkert meningen at du skal lese igjennom det nye pensumhefte også, tror du ikke det ? :lol:

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte jeg skulle konvertere mitt begrensede VHF-sert. til SRC/VHF-sert, og fikk meg en overraskelse da jeg så kriteriene for konverteringen. Det ene punktet er at man legger fram kvittering på at man har kjøpt pensumheftet Og så ler folk når Røkke har kjøpt seg båtførerbevis???

 

Det er endel forskjell på å lese seg opp på SRC/VHF å kjøpe seg dekksoffiser sertifikat, så er det en fin måte å få folk til å oppdatere kunnskapene litt uten at "lista sitter for høyt" god ide spør du meg.

 

Er det noen som ønsker å selge meg pensumet sitt så er jeg interessert, må ha kvittering med.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det bare å la være å kjøpe pensumheftet og ta en ny eksamen... På hvilken billigere måte kan dette sertifikatet konverteres? Jeg synes Telenor strekker seg veldig langt for å gjøre denne konverteringen enkel. De stoler på at folk leser heftet når det er kjøpt. Om det skulle være enklere, måtte en bare ha godkjent alle gamle vhf-sert som src/vhf.

Link to post
Share on other sites

Da er det bare å la være å kjøpe pensumheftet og ta en ny eksamen...

Veldig godt poeng, Bjørn - og hvis man allikevel kan stoffet så er vel ikke det noe problem? :wink:

De som eventuelt vil forberede seg kan også henge seg på VHF-kurset som vi har tilgjengelig her på baatplassen.no.

For de som er så heldige å bo i stavangerområdet er det også en mulighet å slenge seg på kurset som jeg starter her i byen 26. april.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann,

 

Hva koster kurset for meg om jeg vil ha kurs i klasserom (ikke via nettet)?

tenker først på båtertifikat og muligens en oppfriskning på VHF som jeg tok for 25 år siden.

 

Bor i Sandnes

 

Når begynner neste kurs og hvor ofte er det og når slutter det? Skal hente båt 7 mai!

 

Hilsen

Pål

47 år

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

Hei igjen Pål og gratulerer så meget som skipsreder!

 

Jeg starter båtførerkurs i Stavanger motorbåtforening både 06. og 07. april. Du kan selv velge om det passer best å gå tirsdag eller onsdag, fra uke til uke....

 

Dette båtførerkurset inkluderer også praksistur med vår POSEIDON II og hele kurset, inklusive lærebok, kart, eksamensgebyr og diverse annet koster NOK 3.125. Hvis du tar med et familiemedlem som dermed ikke trenger sitt eget materiell, så betaler denne/disse NOK 1.925 pr person. Kurset går over 6 kvelder kl 1800-2100.

 

VHF-kurs starter samme sted 26. april og koster NOK 2.500 "all inclusive". Det går over tre kvelder 1800-2100, med eksamen den siste timen den siste kvelden.

 

Du finner mer info på våre Baatskolen POSEIDON.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

VHF-Kurset er ALT for dyrt i henhold til hva du lærer, du lærer og å bruke radioen,

du lærer IKKE og å lage nødantenner, noe som burde være et MUST,

for antenner knekker fra tid til annen.

 

Trenger du VHF-kurs, kan vi ta det her på forumet, jeg er IKKE godkjent for kurset, men!!!!

Jeg er Antenne/Radio/Peileteknikker, og kan lære bort mye her!

 

Først, en antenne brukt på VHF og er ei grei antenne kan være ca 45 Cm +/- Frekvensvariasjonen!

Formelen for utregningen her er grei: Lydens hastighet deles på 2, for halvbølge,

og deles på 4 for kvartbølge antenne, Halvbølgeantenner regnes ut på denne måten,

142.5 / 160 = 89 Cm halvbølgeantenne på 160 MHz

142.5 er lydens hastighet delt på 2, gange med .95 som er antenneledningens frekvenshastighet

(signalenes hastighet gjennom kobber pr 20 meter)

og deles med frekvensen, ( her, 160 MHz,) svaret blir ca 89 Cm lang rundstrålende antenne (radiator)

en dipol deler du da, 89 med 2, for å få direktor og reflektor med lik lengde!

En dipol er ikke en så smart løsning, den er retningsvirkende!

 

Regn ALLTID antenner etter LAVESTE frekvens, da er antennen lengst!

Annbefaler alle og å ha en 1. meters ledning tilgjengelig til all tid, i båten, desto tykkere ledning, desto bedre.

Redigert av catopett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Igjen, annbefaler ALLE og å ha en ledning på ca 1. meter liggende i båten,

tykkere ledning, gir bedre effektmulighet på senderen!

 

Ikke ha for lang fødeledning til antennen, en RG58 fungere intil 20 meter, med lite tap,

over 20 meter øker tapet, samt SWR øker! (SWR (STÅENDE BØLGER) = Tilbakeslående effekt, dette medfører kortslutning av utgangstrinnet)

 

Lavere frekvens, lengre antenne, og motsatt, høyere frekvens, kortere antenne!

 

Rundstråleantenne MÅ stå oppreist, ikke ligge etter dekk/skrog!

Jordplan, her kan man bruke ren kobbertråd og duppe til vanns, gir bedre kunstig jordplan,

27 MHz er mye brukt blandt de som ikke har VHF eller CERTIFICATE!

27 MHz, betyr ikke at folk ikke lytter!

Radioamatører finnes WORLDWIDE! Disse lytter på ALT,

en 27 MHz sender rekker VESENTLIG lengre enn VHF! AKA bølgelengder og refleksjoner!

 

Ta til eksempel, UHF, der går frekvenssignaler RETT FREM, og stopper ved første hinder, VHF omtrent samme,

under 30 MHz vil frekvensene reflekteres mot ionisfæren (kenely heavyside-sjiktet)

og reflekteres tilbake til jordflaten ett annet sted, dette gjentar seg til signalene kommer tilbake til deg,

eller fortsetter en ny runde rundt kloden! Ingen vet når signalene vil stoppe fullstendig! Dette kan fåregå i mange år!

 

Det er påvist at radiosendinger sendt for 100 år siden, faktisk kan mottas nå i dag!

 

En radiosender lager alltid noe vi kaller en "shadow", alt kaster skygge!

 

Dine signaler vil ikke nødvendighvis høres umiddelbart, signalene kan vandre langt og lenge,

du kan faktisk høre deg selv enkelte ganger!

 

Jeg hørte meg selv, 5 dager etter jeg sendte på 27 MHz-bandet, signalene reflekteres i ionisfæren,

mot jorden gjen, gjentatte ganger, signalene bruker en dag rundt kloden, frem til utgangspunktet,

Det vil si, etter en dag, kan du sansynlighvis høre deg selv!

Redigert av catopett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

SWR = Standig Wave Radiation! AKA Stående bølger!

Frekvenssignalene du sender føres gjennom en coaxial ledning,

signaler som grunnet feiltilpassing av antennen vil her vandre tilbake til radioen

på antenneledningens overflate!

 

Dette medfører overbelastning og tilbakesvingning av frekvensen,

dette medfører at utgangstrinnet "kortslutter" og brenner opp,

du mister derfor radiosenderen din!

 

Vi kan sette opp, og måle din radiosender samt antennen din!

mail til: post@datateknikk.no (Radiopeiletjenesten "LA2SAR"( Radioamatørsignatur Search and Rescue))

 

"Radiopeiletjenesten", blir muligens snart samarbeidende med radioinspeksjonen!

 

Den som ønsker, kan muligens få tilgang til omvisning på Radioinspeksjonens lyttepost på Fornebu!

Jobber med saken!

 

Min båt "sjømann 22" ", en snekke med navn/signatur: Stuslig III (LA2SAR) er utstyrt med peiletekniskt materiell for SAR!

Redigert av catopett (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...