Jump to content

VHF- og båtførerkurs på baatplassen.no


Poseidon

Recommended Posts

Hva kreves for å kjøre netteksamen båtførprøven ? Vi planlegger å kjøre et kurs på jobb her i nordsjøen neste tur ?

 

Da må man være godkjent "Testsenter" ihht avtale med www.norsktest.no

 

For en offshoregruppe ville det trolig være enklere å avtale med en godkjent sensor, som f.eks meg... Da kunne vi nemlig ordne oss med en troverdig tredjeperson ombord som fikk oppgavene tilsendt i lukket konvolutt, arrangerte eksamen og sendte besvarelsene til meg for retting og innrapportering.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

http://www.kystverket.no/?aid=9046537

 

 

Syd kardinalmerke Farge: Gul over svart.

Lyskarakter: Q(6) +LFl W 15s, 6 hurtige hvite blink + et langt hvert 15 sekund, eller 6 veldig hurtige hvite blink + et langt hvert 10 sekund.

 

Refleks: Ett gult over blått refleksbånd.

Redigert av Hafrsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. VHF...

Tok VHF-kurs i forbindelse med videregående 16.04.91, jeg fikk aldri noe bevis for dette oog hadde egentlig glemt at jeg hadde dette "sertifikatet" til jeg plompet over en stand på båtmessa i Lillestrøm i mars.

Der fikk jeg dem til å sjekke registrene sine og jaggu var jeg ikke der. Damen skulle ordne dette for meg og her om dagen ramlet det ned et brev i postkassa som innholdt en datautskrift med en stempel fra Florø Radio???

Er dette sertifikatet mitt eller kommer det ett mer "profesjonelt" bevis?

 

LODAA

Link to post
Share on other sites

Er dette sertifikatet mitt eller kommer det ett mer "profesjonelt" bevis?

 

Jeg vet ikke hvilken datautskrift du har fått, kansje en bekreftelse på at du har avlagt og bestått prøven?

 

Sertifikatet vil være laminert inn i plast og litt større enn et vanlig kredittkort.

Sertifikatene utstedes av Sigbjørn Lian som sitter ved radioinspeksjonen i Stavanger.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Jeg tok VHF eksamen i kveld med Sigbjørn Lian som sensor.

Hyggelig fyr :)

 

Han sa jeg skulle få sertifikatet i posten på mandag hvis jeg sto...og det gjorde jeg med kun 1 feil av de 35 spørsmålene :)

Sertifikatet vil også ha bilde av deg så har du ikke det så vet jeg ikke om du må ta kontakt med Sigbjørn for å få det.

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
Hehe...tok båtførerbevis i 77 :smiley:

 

Tok mitt båtførerbevis enten i 75 eller 76 ,dessverre er det mistet sammen med lommebok :(

Er det et eget register hvor båtførerbeviset er registrer så et erstatnings / Nytt kan utstedes !

Eller må jeg ta dette helt på nytt ?

På forhånd takk .

Link to post
Share on other sites

....Er det et eget register hvor båtførerbeviset er registrer så et erstatnings / Nytt kan utstedes !.....

 

Dette spørsmålet er besvart dusinvis av ganger i åpent forum.

Du må kontakte Norsk Test i Kirkenes hvis de finner deg i sitt register går det greit, og hvis ikke må du nok belage deg på å avlegge ny prøve.

 

..... og det var kanskje ikke så dumt med en liten repetisjon etter alle de år . . . . ?

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Bra noen tok opp dette tøvet til LA2SAR.

 

Det meste av det han skriver med peileteknikk og at båten hans har peileutstyr er løgn.

 

Cato har ingen båt, har ingen utdannelse fra Forsvaret, ei heller kommer det til å bli noe samarbeide med div etater som han skriver. Alt dette er ren løgn og oppspinn.

 

forøvrig stemmer det at radiosignaler kan gå jorden rundt, men de bruker kun noen sekunder da radiosignaler går med lysets hastighet. Dette fenomenet heter "Talkback" og jeg har selv hørt dette. så det er riktig.

 

Men bare glem det han skriver om VHF kursing og sånt. ALT dette er bløff. Jeg har sendt Ingar en mail (i går) med utfyllende informasjon om denne fyren.

 

Er det noen som lurer på noe er det bare å sende med en IM så slipper vi "drittslenginga" her. Og at mr "Fantasia" liksom anmelder oss i hue og ræva (noe som jo er sannsynlig (rå latter) )

 

Jeg kjenner til denne fyren over flere år.

 

Tore Foss

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Nei, det er rent vrøvl.

 

Det er noe sant i dette. Fenomenet "Talkback" har jeg selv opplevd. Det er ens egne signaler som går jorden rundt, og man hører seg selv etter et par sekunder. Det er et faktum.

 

Når det gjelder TEORIEN om at de kan høres i hundre år så er det nettopp det det er, en TEORI. Radiosignaler går enormt langt uhindret. Husk de sender fra Mars og til Jorden med bare 8watt på lave frekvenser, og signaler bruker svært langt tid til Jorden. Uten at jeg skal si jeg husker hvor lang tid vi snakker om.

 

Men fenomenet "Talkback" finnes og oppleves av flere personer årlig.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Etter å ha puslet med elektro og radiokommunikasjon både som jobb og hobby i mer enn 40 år regner jeg med som rimelig oppegående på feltet.

Det tok ikke mange sekundene å fastslå at det som kom fra den omtalte "peilespesialisten" stort sett var vissvass. Men jeg så ikke noen hensikt i å bruke denne kurstråden til å diskutere en person som tydeligvis har helt andre problemer enn de som kan måles med oscilloskop og universalinstrument.

Jeg vil foretrekke at denne kurstråden fortsatt holdes som kurstråd slik at de som ønsker info om baatplassenkursene finner dette uten å måtte lete gjennom en masse innlegg som slett ikke har noe med kursene å gjøre.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg er interresert i både båtførerprøven og VHF kurs..

Jeg var "kjønnsmoden" lenge før 1980, men jeg tenker som så at: jeg har truffet svært mange mennesker i mitt liv, men jeg tror jeg enda har til gode å møte noen som har vert "for flink" til noe som helst.. uansett lengden på erfaring, så derfor.. ja takk til begge kurs forslag-

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...