Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

..... for du tok tydeligvis ikke poenget.

At du antyder annerledes, må bero på vankunne eller uheldige opplevelser. :wink:

 

Kanskje det er gjensidig å ikke ta poenget.

 

Nå vil de fleste eventuelle uheldige opplevelser ligge utenfor mitt anliggende da jeg ikke tar del i skyldspørsmålene. Men det er allikevel greit å huske på at de fleste personene som selger en båt med mangler ville endret synspunkt hvis han var kjøperen. :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare det. I tillegg står det der: "EU 30i er også perfekt som strømkilde for båt"

Man kan vel bare spekulere i hvorvidt en forsikringsgeit vil henge seg opp i at det står «... for båt» og ikke « ... i båt».

 

Hvorfor ikke snu det hele på hodet? Er det ikke veldig dumt og upraktisk å fastmontere et aggregat som har såpass mange andre morsomme anvendelsesområder også?

Link to post
Share on other sites

Eller dette fra manualen:

Always run your generator outside. Close any doors and windows.

Like all products powered by gasoline engines, Honda generators produce carbon monoxide. Protect yourself and others by only running the generator outdoors and well away from the home. Keep doors and windows closed.

 

 

Link to post
Share on other sites

hvor langt unna utgangspunktet er vi nå?

I utgangspunktet startet jo dette med at det ble stilt spørsmål ved om det er "farlig"

og jukse til et agregat ombord.

 

Slik jeg ser det er det ikke alltid farlig men det kan forekomme.

At det ikke er lov er en helt annen ting, forsikring ikke vil dekke det ved uhell.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er gjensidig å ikke ta poenget.

 

Nå vil de fleste eventuelle uheldige opplevelser ligge utenfor mitt anliggende da jeg ikke tar del i skyldspørsmålene. Men det er allikevel greit å huske på at de fleste personene som selger en båt med mangler ville endret synspunkt hvis han var kjøperen. :yesnod:

 

Ja, kan hende du har rett.

 

Mitt poeng er bl. a. at det er betydelig forskjell på teknisk ja/nei om noe er OK eller "up to spec", og om det samme forhold er "ulovlig" eller en mangel i kjøpsforhold. Det er uhyggelig mye vanskeligere å finne svaret på de to siste enn de to første av disse spørsmålene.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Eller dette fra manualen:

Always run your generator outside. Close any doors and windows.

Like all products powered by gasoline engines, Honda generators produce carbon monoxide.

Nå er det bare unntaksvis at det står en Volvo Penta og rusler på soverommet eller i stua, men takk for sammenlikningen.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

I denne diskusjonen synes jeg det kan være på sin plass å minne om et par kjensgjerninger (hvis da ingen har gjort det før meg):

 

  1. I brukerveiledningene til de såkalte bærbare generatorene finnes det ingen instruksjoner for hvordan man på en trygg og sikker måte skal montere disse fast, innendørs, allerminst i båt (med fare for at jeg har oversett noe).
  2. I bruker- og installasjonsveiledningene for industri- og marinegeneratorene, derimot, finner man dette.

 

Hva forteller det oss? At det fremdeles er lov til å bruke hodet, muligens? Det tror jeg ihvertfall forsikringsselskapene hadde satt pris på.

 

Det hadde jeg satt pris på, i hvertfall, da vi selger begge deler.... :wink: (og setter pris på at vi foreløpig slipper å henvise til 12 - 15 byggestandarder og andre forskrifter hver gang vi er så uhøflige å ta penger for å overdra et produkt til en annen part.

 

En dårlig installasjon er bestandig urettferdig (mot produktet).

Link to post
Share on other sites

Basert på denne tråden, har jeg endret planen med å lage til en delvis permanent plass til mitt EU10i nede i motor rommet, så blir det nok heller lagd til en hurtig kobling slik at det kan bæres frem og settes på baugen eller bak stein og jordvoller på land hvor den ikke er til sjenanse for noen.

Jeg satte mitt foran på baugen i høst og stroppet det fast der, og der stod det selv om det regnet, og fungerte som bare det. Ikke hørte jeg det inne heller.

Siden det regnet var det heller ingen på brygga. :)

 

Jeg har ca 20 meter med utendørs skjøteledning, samt at landstrøm kabelen er på ca 10 meter. Blir det mye svekking av strømmen på denne lengden?

Redigert av Ulv I (see edit history)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Det hadde jeg satt pris på, i hvertfall, da vi selger begge deler.... :wink: (og setter pris på at vi foreløpig slipper å henvise til 12 - 15 byggestandarder og andre forskrifter hver gang vi er så uhøflige å ta penger for å overdra et produkt til en annen part.

Hjertelig velkommen.

Vi trenger folk som kan fortelle at det er forskjell på en miksmaster og påhengsmotor uten å gå i dybden. :lol:

NB! jeg sier ikke at det blir lett. :sweat:

Link to post
Share on other sites

(....)så blir det nok heller lagd til en hurtig kobling slik at det kan bæres frem og settes på baugen eller bak stein og jordvoller på land hvor den ikke er til sjenanse for noen.

(.....)

Jeg har ca 20 meter med utendørs skjøteledning, samt at landstrøm kabelen er på ca 10 meter. Blir det mye svekking av strømmen på denne lengden?

 

Trygg løsning :smiley: Husk at det ikkje skal stå å gå feks i tørt gress...... Når "vi i DSB" kjører aggregat i naturen, har vi alltid brannslukker plassert på sida.

 

Svekking av støm? Ingen problem til småapparat. Størst problem blir det med oppstartstrøm til større strømforbrukere, feks støvsuger ol. Man rekner ofte 2,5 X effekt i oppstart av en el motor.

Kaffetrakter og brødrister er ikkje slik i oppstart.

:smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Tørrt gress.. neida.. tenker igjennom hvor det plasseres.

Og er jeg alene på ei lita øy, og det svir av litt gress så er det bare bekjemping av flått! ;)

 

Takket være mitt agregat en 30 minutter på brygga, så fikk en ved Grimstad liv i motoren igjen..

i tillegg brukte jeg det en 10-12 ganger selv til lading, og jaggu drar det både 30 amp laderen OG varmekolba til varmtvannet... fant jeg ut av.

I tillegg var det kjekt å ha når jeg skulle mekke litt ved brygga, der det ikke er strøm. :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
Share on other sites

Vi trenger folk som kan fortelle at det er forskjell på en miksmaster og påhengsmotor uten å gå i dybden. :lol:

NB! jeg sier ikke at det blir lett. :sweat:

 

Takk for det, Ole Petter. Jeg har selv problemer med dette nå som påhengsmotorene også går på strøm! :sweat: Den eneste forskjellen jeg ser er DC vs AC, om det kan kalles å gå i dybden. :lol::lol::lol:

 

I og med at jeg er så involvert i vekselrettergreiene, vurderte jeg å sette den gamle Adaxen til moren min (ekstremt driftsikker mixmaster fra 50-åra med duoprop) på jolla, men Progress kunne ikke beregne stigning, bladareal eller diameter på propellene, så jeg har foreløpig skrinlagt dette.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært på to fabrikker som bygger aggregater og sett / fått innføring i hva forskjellene er.

 

Et lite eksempel: Alle generatorer har en gyrovirkning fordi det er roterende deler både i motoren og generatordelen. Hva gjør generatorprodusentene av marinegeneratorer for å unngå slitasje som følge av denne gyrovirkningen?

 

Har du noen gang tenkt på hvorfor generatorene i motorbåter er montert på tvers mens de i seilbåter er montert på langs.

 

Ole Petter, du kommer med en mengde henvisninger og påstander. Noe av det kan sikkert ha sin berettigelse, mens en del mangler, etter mitt skjønn, rot i virkeligheten.

 

Vi var flere som stusset når du dro inn problemet med gyrovirkningen i aggregater, men du hoppet elegant over muligheten til å kommentere dette nærmere.

 

Kunne derfor svært gjerne tenke meg å bli beriket med mere lærdom om dette problemet som du etter eget usagn har informasjon om.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...