function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

Har fundert på å fikse til et aggregat i båten ved å ta et vanlig transportabelt aggregat og montere fast i motorrom. Tenkte da å legge eksos ut i siden gjennom en skroggjennomføring i syrefast, og kanskje bare legge en ledning opp til landstrømanlegget. Skulle dette opplegget være farlig? Må selvfølgelig tenke på at ikke eksosen kommer ut et sted som den trekker opp i cokpit. Men ellers skulle det vel være kurrant?

Link to post
Share on other sites

Slike aggregat er vanligvis luftkjølte, så kjølingen kan bli en utfordring i et tett motorrom. Om det er snakk om et bensinaggregat må du til med avsugsvifter m.m. i motorrommet, da dette er eksplosive saker. Og sist men ikke minst, du kan nok glemme å få utbetalt forsikringspenger etter en brann i båten hvor et slikt aggregat er montert, uavhengig av om det er årsak til brannen eller ei.

 

Så mitt råd er enkelt og greit: La det være!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Går greit det :yesnod: Har selv et Honda aggregat ombord med syrefast eksos gjennom skutesida.

Men husk rikelig med ventilasjon, den produserer mye varme.

Jeg monterte 12 volt vifte på ut og inn luft, som var koblet direkte på 12 volt uttaket på aggregatet...da starter de jo automatisk.

 

Men OBS! Godkjennes neppe av forsikringselskapet.

Link to post
Share on other sites

Og sist men ikke minst, du kan nok glemme å få utbetalt forsikringspenger etter en brann i båten hvor et slikt aggregat er montert, uavhengig av om det er årsak til brannen eller ei.

 

Så mitt råd er enkelt og greit: La det være!

Først: jeg er enig med din konklusjon!

 

Nest: er du sikker på dette? Vanligvis må det være en årsakssammenheng mellom skaden og den ikke godkjente installasjonen (eller hva det måtte være). Jeg bare spør...

Link to post
Share on other sites

Nest: er du sikker på dette? Vanligvis må det være en årsakssammenheng mellom skaden og den ikke godkjente installasjonen

 

Sikker kan man aldri være! Men om forsikringsselskapets takstmann i restene av ditt utbrente motorrom finner et kinaprodusert bensinaggregat, som bærer preg av å ha blitt fastmontert der, tror jeg man skal jobbe rimelig hardt for å overbevise ham om at dette IKKE har noe som helst med brannen å gjøre. Og så er det nå sånn at om de finner en aldri så liten ting de kan bruke som argumentasjon for å ikke betale ut erstatning, så gjør de gjerne det. Så jeg er ikke sikker, men regner med at faren med å bli sittende igjen med svarteper i en slik sak er overhengende. Så jeg for min del ville ikke engang vurdert tanken på å montere noe slikt i skroget...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Nå leverer jo Honda da et kit med adapter og eksosslange til sine agregater beregnet for montasje inne, med eksos ut. Benytter du dette, og følger reglene om montasje, og ikke faller for fristelsen til feks. å forlenge eksosslangen bør du ha sterke kort på "honden" i en evt. rettsak. Jeg benyttet dette oppsettet, med agregatet i kjelleren bak, i en sessong før jeg flyttet agregatet opp på fly.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå spør jo trådstarter egentlig om en slik installasjon er farlig!! Etter mitt skjønn er den ikke det hvis alle forholdsregler tas, da tenker jeg på isolasjon av eksosslange, tilførsel av luft, innfestinger og ventilasjon av maskinrommet for evt bensindamper! Men som debatten her har gått over til: forsikringsselskapene vil nok ikke like installasjonen!! Problemer med slike aggregater er oftere at de ikke starter enn at de tar fyr!!

 

Edit: Skrivefeil!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Helt riktig at faste el installasjoner skal utføres av aut installatør, faktisk et viktig poeng! (Lett å glemme å nevne i farta når man er det selv)

"Gummikabel anlegg" Bør være lov, forutsatt at ingen del av el anlegget er fastmontert i båten! Stygt og upraktisk, men lov!

Man skal faktisk kunne vise frem samsvarserklæring på 230v anlegget ombord på lik linje med el anlegget i en bolig!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Det gjelder ikke noe krav til at en båt skal være i CE-samsvar annet enn når den er ny/nyimportert. Dog skal alle komponenter som selges og alle tjenester som utføres av yrkesleverandører, være i CE-samsvar. Det betyr etter min mening at eieren kan gjøre hva han vil med båten. Men merk at det kan ligge begrensninger i forsikringsvilkår -- jeg så nettopp at Gjensidige den dag i dag refererer til § 2 i Sjøsikkerhetsloven av 1903, som ble opphevet i 2006....

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Inntil det motsatt er bevist tror jeg det hele er en myte. Rett og slett.

Hadde det vært tilfelle ville mye stilt seg annerledes. F.eks. ville det vært krav til hvordan en motor skal installeres, sertifisering etc.

En annen sak er at det ikke er noe forsikringskrav at en båt skal være CE merket, selv om den er av nyere dato.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...