Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

Hvorfor kalles bærbare aggregater "Hobbyaggregater"?? Har leid slike mang en gang og ingen av de har sviktet! Har en kamerat som har fastmontert dieselaggregat i båten og han har vært adskillig nærmere både havari og brann!!! Jeg derimot liker ikke 230v i båten i det hele tatt, jeg kan driste meg til å hive ombord en skjøteledning for å lade batteriene!! Landstrøm, jordfeil og kobberklink er ikke verdens beste venner!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Hva er mer brannfarlig med aggregatet enn bensinmotorene i båten?
Innkapsling, kompakt konstruksjon/varmedannelse, fare for gnistdannelse, for å nevne et par ting. Jeg har hevdet tidligere at det ikke nødvendigvis er så forferdelig farlig hvis det blir installert og driftet på en ordentlig og forsvarlig måte. Men man vet at det er massevis av duster der ute, (ref. bensinkanne-mannen) og dessverre synes ikke alltid IQ nivået utenpå eieren eller båten.

 

Tillat meg å bruke teskje: Hvis det er så utrolig bra og billig, hvorfor har ikke noen av båtprodusenetne/leverandørene dette som standard utstyr? Det ville jo gitt et skikkelig konkurransefortrinn (?)

Link to post
Share on other sites

et mobilt hobbyaggregat i en båt kommer i same kategorien som og gjøre opp bål på stuegolvet.

 

 

noe som ikke er tilfellet for noe bærbart hobbyagregat. I tilegg stilles det en rekke andre krav som disse hobbyagregatene aldrig vil kunne tilfretstille.

 

 

Ihvertfall de med bærbart Hobbyaggregat fast installert inboard.

:crazy:

 

 

da eieren syntes en ny ble veldig dyr kjøpte han et luftavkjølt Mase hobby aggregat og monterte.

 

 

Er det de som har kjøpt gensett til 60 tusen og oppover som mener dette? for meg er et aggregat et aggregat uavhengig av pris, et menneske er jo et menneske uavhengig av hvor mye penger vi har i banken også! men det er vel som vanlig lett å tro at det dyreste alltid er det beste!

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Begrepet hobbyagregat har sin opprinelse fra aggregater som er produsert for det formålet Hobyaggregater. Disse er ikke ment og fastmonteres i båt og vill om en gjør det representere en branfare. Selv har jeg ikke noe aggregat i min nåværende båt men har hat det i tidligere båter og det har da vært marineagregater. Synes det er helt utrolig hvor stor risiko noen er villig til og utsette seg selv og andre for bare for og spare noen kroner.

Link to post
Share on other sites

Du mener altså at de billige generatorene er riktig priset, mens de kostbare er feil priset (?)

Alt som er ment for bruk i båt eller har ord som båt, marine etc i navnet er feil priset!!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner godt at folk sikter til de små bærbare aggregatene til båtbruk. Det er etter min mening noe sært at man har behov for flere kW vekselstrøm i fritidsbåten.

 

Og så prøv å ta med din vannkjølt Mase-dieselaggregat hjem den dagen du trenger et aggregat et annet sted enn på båten.

 

(Jeg for min del skal i neste båt investere mye for ... å unngå aggregat/landstrøm i det hele tatt.)

Link to post
Share on other sites

(Jeg for min del skal i neste båt investere mye for ... å unngå aggregat/landstrøm i det hele tatt.)

 

Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt.

 

Skal du deriomot ligge på samme strømforbruk som du har mulighet til med generator ombord, har du en utfordring. Og da blir nok kostnadene til en generatorinstallasjon bare vekslepenger i forhold..

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt.

I alle fall ikke forenelig med et familieliv - må man bare drikke tørrmelk og spise hermetikk fordi man ikke skal ha kjøleskap ombord (som er det som normalt bruker mest ombord), får man kjapt beksjed om å selge båten og skaffe hytte i stedet...

 

Og ja det finnes gassdrevne kjøleskap, men ifølge "majoriteten" her, skal man ikke ha 230V, ikke gass, ikke bensin, eller noe slikt ombord. For det er så farlig.

 

Så ender man opp med å starte hovedmotor noen ganger i døgnet for å lade, til sjenanse for alle...

Link to post
Share on other sites

Du trenger ikke investere noen ting - det er bare å bruke mindre strøm, eller enda bedre; ikke bruke strøm i det hele tatt.

Enkelt skal det ikke være når en er i båt. En får heller gå over til Kano med muskelkraft. En til vær av mannskapene. Eller en på deling med naboen :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

må man bare drikke tørrmelk og spise hermetikk fordi man ikke skal ha kjøleskap

 

Nå har jeg ikke skap, det er for ineffektivt, men boks.

Og forskjellen på en godt isolert en og en dårlig isolert en er som natt og dag. Har hatt flere.

Den beste var en fast innebygget laget av 75 mm. Divinycell. Og den dårligste en sånn ferdigløsning med ei tynn matte Glava rundt.

Poenget er at en godt isolert kjøleboks bruker særdeles lite strøm og jeg er helt overbevist om at jeg skal få dette til med solceller, eventuellt med vindmølle i tillegg.

Link to post
Share on other sites

Så ender man opp med å starte hovedmotor noen ganger i døgnet for å lade, til sjenanse for alle...

 

Må man det, så har man en latterlig liten forbruksbank! En fornuftig dimensjonert forbruksbank bør klare 3døgn med vanlig forbruk før lading. Og da holder det ikke med litt tomgangskjøring, noen timers tur (alternativt en overnatting på et sted med landstrøm) og du er klar for nye døgn i uthavn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er jo bare å kontakte selskapet ditt og spørre det. :crazy:

Spør om det er greit forsikringsmessig at du installerer et bærbart bensinaggregat i motorrommet på båten din.

 

Allt oki. Mitt selskap forsikrer til og med båter med Bensinmotor !!

Krav til tidsstyrt utsugings-vifte før oppstart. Og brannslukker...

 

Diskusjonen her er egentlig : hvilken kjøling krever DITT forsikrings-selskap på motor montert i din båt.

Og kva då når båten skifter eier og selskap? ...

 

 

Det kreves dokumentert kunnskap fra 0 volt for å installere elektriske anlegg med noen få unntak ..... Husker ikke grensen, men er anlegget over en gitt wattstyrke så kreves dokumentert kunnskap uansett spenning.

 

TULL. Man får kjøpt ferdig godkjente annlegg for "gjør det selv" på landstrøm 230V.

INGEN krav om kunnskap til montør.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...