Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

Et lite aggregat er lettere enn batterier. Noen tenker "våt flate"

 

Det er den tåpeligste begrunnelsen for å ha for liten forbruksbank jeg har sett så langt! Vi snakker her om bobåter som uansett er lasset ned med alt mulig leamikk som man kan tenkes å ha bruk for når man er på tur. Om båten blir 50 til 100kg tygre på grunn av en bedre tilpasset forbruksbank vil de aller fleste av oss ikke være i stand til å merke en gang!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Begrepet hobbyagregat har sin opprinelse fra aggregater som er produsert for det formålet Hobyaggregater. Disse er ikke ment og fastmonteres i båt og vill om en gjør det representere en branfare. Selv har jeg ikke noe aggregat i min nåværende båt men har hat det i tidligere båter og det har da vært marineagregater. Synes det er helt utrolig hvor stor risiko noen er villig til og utsette seg selv og andre for bare for og spare noen kroner.

Hvorfor må det absolutt beskrives som hobbyaggregater? Det er en mengde aggregater som selges som fortjener en annen betegnelse enn det. Absolutt ingenting ved mitt Honda EU 2000 aggregat til 15000,- kroner eller mitt gamle gode EM?2800 beregnet for nesten 10 timers kontinuerlig drift fortjener den betegnelsen.

 

Greier man ikke å argumentere mot bruk av disse aggregatene uten å dra inn en "hobbybetegnelse" får man heller la være. Trådstarter ba om råd i forbindelse med et "vanlig" aggregat.

 

At noen ser faremomenter ved bruk av et strømaggregat som ikke er beregnet for fast innstallasjon, forstår jeg, men argumentene bør da gå på ting som er forskjellige fra de som er beregnet på fast montasje.

 

Hva kan dette være? Skaper et "bærbart" aggregat mere gnisdannelse? Kan det bli mere bensindamp? Kan det bli mere bensinsøl som igjen forårsaker bensindamp? Blir et slikt aggregat varmere, som igjen kan skade omgivelsene?

 

Jeg kan ikke tenke meg at et aggregat beregnet for fast installasjon skal produsere mindre varme eller mindre bensindamp enn noen av mine Hondaaggregater. Om jeg klarer å koble eksosen til en forlenger vil jeg tro dette også fungerer bra. Det gjenstående vil da være 2 ting, bensinpåfylling og eventuell overflyt av bensin under gange. Begge aggregatene har bensinkran som skal stenges når ikke aggregatet er i bruk, EU aggregatet har til overmål egen luftekran på påfyllingslokket som skal stenges når ikke i bruk.

 

Da er mitt spørsmål, hva skal være faren ved å bruke disse aggregatene i et ventilert motorrum, gitt at man ikke søler bensin under påfylling og aggregatet er forsvarlig festet?

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

For meg er det grunn nokk til ikke og ha det i båten at Hondaagregatet går på bensin, ikke har isolasjonsklasse H på generatoren, Ikke har EX godkjent tenning, OSV. Hadde det ikke vert vesentlige forskjeller på mobile bensin aggregat og marineaggregater hadde det vel ikke vært noen som produserte marineagregater da disse er vesentlig dyrere og fremstille for og kunne møte de krav som stilles til utstyr som skall monteres i en båt.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er jo bare håpløs, og grunnen til dette tror jeg er at enkelte ønsker trøst for noe de har gjort eller ønsker å gjøre.

Hvis det kan hjelpe dere et stykke på vei, så er det bare kontrollmyndighetene som kan gi dere dispensasjon fra regelverket, så dere kan slutte å mase i denne tråden.

 

Dere vil uansett være alene med ansvaret hvis dere ikke velger noe som er godkjent for båt.

Så langt har jeg funnet ut at generatoren og installasjonen faller inn under 7 byggestandarder og i tillegg henvises det til en rekke IEC normer som forteller hvordan sikkerheten kan oppnås.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke skap, det er for ineffektivt, men boks.

Og forskjellen på en godt isolert en og en dårlig isolert en er som natt og dag. Har hatt flere.

Den beste var en fast innebygget laget av 75 mm. Divinycell. Og den dårligste en sånn ferdigløsning med ei tynn matte Glava rundt.

Poenget er at en godt isolert kjøleboks bruker særdeles lite strøm og jeg er helt overbevist om at jeg skal få dette til med solceller, eventuellt med vindmølle i tillegg.

 

Og forskjellen på et godt isolert skap og et dårlig isolert skap er vel like stor? Kan ikke se hvorfor et skap skal være mer ineffektivt enn en boks.

Jeg trodde det før, når jeg var ung, men.............

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Allt oki. Mitt selskap forsikrer til og med båter med Bensinmotor !!

Krav til tidsstyrt utsugings-vifte før oppstart. Og brannslukker...

 

Diskusjonen her er egentlig : hvilken kjøling krever DITT forsikrings-selskap på motor montert i din båt.

Nå blander du epler og pærer så det holder her.

En innenbords marin motor er nettopp en godkjent marine motor selv om den er med bensinmotor.

Et innenbords marin aggregat er nettopp et godkjent marine aggregat selv om det er med bensinmotor.

Ja det finnes selvfølgelig også bensin marine aggregater for inboard monterering.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvordan stiller det seg med oppbevaring om bord?

 

Er det greit å ha en 1000W Hondaaggregat samt en fem eller ti liters bensindunk liggende i Cockpitbenken og surrer aggregatet fast på masten (oppå dekk) når man skal bruke den?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Så langt har jeg funnet ut at generatoren og installasjonen faller inn under 7 byggestandarder og i tillegg henvises det til en rekke IEC normer som forteller hvordan sikkerheten kan oppnås.

Hva om en følger disse forskriftene til punkt og prikke (som det heter) på ett ikke marint aggregat. For eksempel på mitt Kipor KDE3500 (diesel). Hva skulle da tilsi at det blir forskjell på ett fabrikkprodusert marint aggregat og ett modifisert aggregat fra samme leverandør / produsent.

 

Sitter med en følelse av at mange av innleggene her er fra "selgere" av marine aggregat uten å kunne bevise dette. Men slik noen ordlegger seg kan en jaggu begynne å stusse over argumentasjonen.

 

Og på toppen av dette bruker jeg mitt Kipor IG2000 (bensin) på dekk når behovet tilsier større oppgaver.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Ta kontakt med f.eks Mase, Onan eller noen andre leverandører av marin aggregat så får du sikkert svar og dokumentasjon.

 

Jeg var redd det skulle bli svaret.

Mase agregatene er CE merket ut fra mekanisk konstruksjon, og komponentene er også individuellt CE merket der det er relevant. Det samme gjelder hobby greiene til Honda.

 

Prøv å svare på det jeg spør om.

 

(jeg tror grunnen til at du svarer som du gjør er at du ikke kan svare)

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

(jeg tror grunnen til at du svarer som du gjør er at du ikke kan svare)

Det har du helt rett i, jeg kjenner ikke standarder og normer for marine aggregater.

Og egentlig interesserer det meg mitt i rævva.

 

Det jeg derimot vet meget godt er at forsikringsselskapet mitt ikke godkjenner slike bærbare jalla hobbyaggregater

innstallert inboard i båten min. Og det er nok for meg.

Og dermed brukes Kipor'n min slik den er konstruert for, ute i friluft.

Redigert av Mix (see edit history)

 

 

Link to post
Share on other sites

Egentlig hadde jeg nemlig tenkt å innstallere et Honda EU20 eller et Kipor IG2000 i motorrommet, men slo det heldigvis fra meg etter å ha undersøkt nærmere med forsikringsselskapet. Noe som også viste seg å være en utfordring. Dama hos selskapet visste nada. Men jeg fikk omsider snakket med rette vedkommende, men det tok sin tid.

Senere inntrykk er at takstmenn er klar over dette problemet.

Skremselsbildet er jo hvis du blir stående som selvassurandør ved en brann med et slikt jalla aggregat innmontert, og nabobåten også

går med i brannen, da vil sannsynligvis motpartens selskap forfølge deg like til grava for å få penga sine.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva om en følger disse forskriftene til punkt og prikke (som det heter) på ett ikke marint aggregat.

Alle CE merkede deler har en tilhørende samsvarserklæring som forteller hvilke byggestandarder delen er i samsvar med. Et sammensatt produkt som en båt har da noen vesentlige krav på flere områder og det er deleprodusentene som må produsere / teste delene opp mot disse kravene. (Motor mekanisk, støy, avgass, likestrøm, vekselstrøm etc.).

 

Så lenge et aggregat og installasjonen skal være i samsvar med såpass mange av de totalt 44-46 byggestandardene som gjelder for en fritidsbåt, så er det ingen som kan gi en universal godkjenning for alle generatorene som finnes på markedet. (Man må her skille mellom fakta og trøst).

 

Du må kontakte importøren eller leverandøren av aggregatet og be om disse dokumentene. Du finner en del eksempler på samsvarserklæring / dokumentasjon her, http://www.mastervolt.com/downloads.php?la...t&dlc_id=77 og hvis du da har en samsvarserklæring på installasjonen også så er du i havn.

 

NB! Jeg tror du er ute og kjører med den generatorinstallasjonen du viser til i den andre tråden, men hvis lykken er bedre enn forstanden så får du tildelt en taksmann som enda ikke har gått på kurs i samsvarsvurdering.

 

Lykke til både til deg og til de som eventuelt ligger longside med deg.

 

Lagt til.

Hvis du laster ned samsvarserklæringen til Whisper generatoren, så vil du finne ut at du må sette deg inn i 9 byggestandarder og normer.

Ja jeg har disse dokumentene, men jeg håper du forstår at jeg ikke har tid til å formidle innholdet til deg.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lagt til.

Hvis du laster ned samsvarserklæringen til Whisper generatoren, så vil du finne ut at du må sette deg inn i 9 byggestandarder og normer.

Ja jeg har disse dokumentene, men jeg håper du forstår at jeg ikke har tid til å formidle innholdet til deg.

Takker for info. Skal fortsatt ta meg tid å studere disse, pluss en del annet som jeg har funnet på nettet. Får gjøre deg oppmerksom på at mitt "eksperiment" fortsatt er ett eksperiment. Siden du henviser til mitt andre innlegg. Og jeg anbefaler fortsatt ikke andre å gå denne veien vist de ikke vet hva de holder på med.

 

Så vidt meg bekjent så er "deler" og "utstyr" i de fleste aggregater (også marine) produsert av underleverandører som leverer disse for montering slik at en får en hel motor pluss generator og elektronikk. Forskjellen på aggregatene er stort sett bare i merke-navnet og utformingen / kabinettet til ett sluttprodukt. Underleverandøren / produsenten står da ansvarlig for CE merket og godkjennelsen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Så vidt meg bekjent så er "deler" og "utstyr" i de fleste aggregater (også marine) produsert av underleverandører som leverer disse for montering slik at en får en hel motor pluss generator og elektronikk. Forskjellen på aggregatene er stort sett bare i merke-navnet og utformingen / kabinettet til ett sluttprodukt. Underleverandøren / produsenten står da ansvarlig for CE merket og godkjennelsen.

Du har bare delvis rett for generatorprodusenter gjør endringer også på motorene.

Jeg tror du har misforstått noe av poenget med CE merkingen og jeg skal forsøke å forklare. En samsvarserklæring regnes som et verdipapir, og da også i forbindelse med en skade.

 

Poenget er at hvis man bruker et godkjent produkt som i tillegg er montert med en samsvarserklæring, så er produsenten og installatøren ansvarlig.

 

Endrer man produktet eller bruker det et sted det ikke er godkjent for, så blir man selv produsent og da sitter man selv med både det juridiske og økonomiske ansvaret.

 

Det fungerer slik at hvis du har en skade som er forårsaket av et godkjent produkt og en godkjent installasjon så får du dekket både skaden og følgeskaden. Hvis det allikevel kan påvises tekniske mangler til tross for at installasjonen er dokumentert, så tar forsikringsselskapet regress hos produsenten for å få pengene sine tilbake. Du er uskyldig.

 

Har du derimot bidratt til / forårsaket skaden selv (eller det er mistanke om dette) er du i faresonen for at selskapet tar regress hos deg, og da er du kanskje like langt.

 

I verste konsekvens kan enkelte systemer uten godkjenning også representere en negativ verdi, for anlegget kan ha en standard som tilsier kondemnasjon før skaden inntraff, og da har man kostnader med å fjerne anlegget før et nytt anlegg kan monteres.

 

Kort fortalt handler det om å plassere regningen der den hører hjemme, og forsikringsselskapene ser nå en gevinst i å ikke påta seg det økonomiske ansvaret for noe som ikke er berettiget forsikring. Jeg tror at man snart ser bonusordninger for fritidsbåt. Det er da viktig å huske på at det finnes ingen belønning uten at det samtidig finnes en straff, og opplæring innen samsvarsvurdering er nettop for å definere en grense.

 

Lagt til.

Man kan jo til en viss grad eksperimentere, men det ligger føringer for at det ikke er tillatt å sette spenning på et fast anlegg før det er foretatt en verifikasjon.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ble fristet til å kommentere det opprinnelig spørsmålet fra Yankee, i et forsøk på å dra diskusjonen ned på landjorda igjen. Siterer hele det opprinnelige innlegget, da det synes at flere her inne har "glemt" hva spørsmålet gjaldt.

Har fundert på å fikse til et aggregat i båten ved å ta et vanlig transportabelt aggregat og montere fast i motorrom. Tenkte da å legge eksos ut i siden gjennom en skroggjennomføring i syrefast, og kanskje bare legge en ledning opp til landstrømanlegget. Skulle dette opplegget være farlig? Må selvfølgelig tenke på at ikke eksosen kommer ut et sted som den trekker opp i cokpit. Men ellers skulle det vel være kurrant?

Mitt råd til deg er da å montere et diesel aggregat.

 

Selv har jeg montert et slikt som jeg var så heldig å få kjøpt brukt for 1000,-. Beskriver kjapt hva jeg gjorde.

- Sveiste nye fester i motorrommet tilpasset gummidemperne.

- Kastet ramma av plasshensyn.

- Laget ny tank i benk over motorrom som fylles av retur fra motoren.

- Kastet potta. Sveiste på ny manifold med flekibelt overgangsstykke.

- Satte inn rustfri lydpotte fra Svendsen Eksos. Denne lakk litt i falsene, så alle falser ble sveiset igjen.

- Kontrollpanelet ble montert i et skap over maskinrom, måtte forlenge kablene. Kan du operere aggregatet uten å krype ned i kjelleren.

- Eksosen føres ut gjennom skutesiden med en fleksibel eksosslange fra Hydroscand.

- Kastet batteriet og koblet start på forbruksbanken. Nødstart har jeg via startsnora.

 

Det som gjenstår før jeg er fornøyd er:

- Varmeisolere eksosslangen.

- Vifte som blåser på dieselmotoren når den går.

- Hekte på en lydpotte til for å redusere støy.

 

Må innrømme at det ble litt Reodor Felgen løsninger, men det fungerer flott for meg og jeg føler meg trygg ved bruk. Krever selvsagt at en er bevisst ved valg av løsninger og tenker konsekvenser. Total kostnad for meg i tillegg til egeninnsats beregner jeg til 3-4000,-

Det å betale 50-60k for dette har aldri vært et alternativ for meg. Så viktig er det ikke. Ei heller ville jeg ha et løst aggregat som krever mye bal med opp- og nedrigging.

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Dette burde vel egentlig være en sak for Syvert og KNBF.

Siden det eksisterer så mye uvitenhet og usikkerhet ang. aggregater og innbygging i båt burde KNBF sette fokus på saken.

Dette er jo en sak som de fleste KNBF medlemmer kunne tenke seg å få belyst vil jeg tro.

KNBF har jo også en rekke besiktigelsesmenn/takstmenn som sikkert har kompetanse på området.

 

Kanskje noen som kjenner Syvert kan tipse ham om denne tråden ?

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen som kjenner Syvert kan tipse ham om denne tråden ?

Mener du han Syvert som forsvarte seg i en tråd med denne tittelen: KNBF - Gubbeklubben som ikke representerer Båtfolket?

I så fall så kjenner han til dette med samsvarsvurdering, riktignok ikke gjennom en diskusjon som gikk på Båtplassen.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter, jeg sliter litt med logikken din. Jeg tror du blander litt sammen ny/ibruktatt og CE direktid-krav/forsikiring

 

Det er ikke tvilsomt at en båt som for første gang tas i bruk, skal være fullt ut i samsvar med de CE-standarder som gjelder for den aktuelle båten/typen. Men mener du at det etter levering/ibruktakning ikke er tillatt for en båteier å modifisere hva enn han vil på sin båt, hvis båten deretter ikke er i"samsvar" med gjeldende standarder? Hvis så, kan du være snill å vise meg hvor regelen om dette fremkommer, for i så fall har jeg litt å lære og tar villig vekk imot.

 

Det andre er CE direktiv-krav vs krav oppstilt i forsikringspoliser. Sistnevnte er som regel hakket bedre å forstå enn det sykelig kompliserte og ulogiske EU-regelverket, men det er viktig for forståelsen at det er de gjeldende vilkår i den aktuelle individuelle forsikring som styrer hva som skjer dersom man får en skade. Det er ikke slik at det i og av seg selv ikke blir forsikringsdekning dersom båten er brakt ut av samsvar. Det er derimot slik at om båteieren får en skade på grunn av et forhold som er direkte i strid med et vilkår, får han selvsagt ingen erstatning, for da er ikke skaden dekningsmessig under avtalen fra først av. Får han derimot en skade, f. eks. etter en brann som er forårsaket av et feilmontert bensinaggregat, i motorrommet eller andre steder, og polisen ikke har konkret forbud mot slik montering, må forsikringsselskapet i tilfelle falle tilbake på Forsikringsavtalelovens regler om konsekvenser av uopplyst risiko el.l., særlig kanskje avkortningsreglene for grovt uaktsom forårsakelse av skaden.

 

Det viktige er å være oppmerksom på at avtaler er individuelle -- og det gjelder å lese ens egne vilkår. Selv bytter jeg i disse dager fra DnB NOR tilbake til Gjensidige etter at jeg så at DnB krever at jeg skal stenge alle bunnventiler når jeg forlater båten, i tillegg til at de krever at båten holdes sjødyktig ihht. Sjødyktighetsloven av1903 § 2. En lov som ble opphevet i 2006 ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Takk skal du ha Skipper Worse for klar info. Jeg har lest å lest i disse forskriftene og finner ingen sammenheng med forsikringsforskriftene m.h.p. brann. Regner jo med at båten ikke går ned i dypet som følge av at aggregatet er ombord. Men så har jo ikke vi CE merket båter.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...