Jump to content

Jukse til aggregat ombord, er det farlig?


Yankee

Recommended Posts

Kanskje heat exchanger er et mer passende ord.

Erlig talt Ingar, nå er du ute å sykler.

Kjøles radiatorer av Vann?? Så fint - da trenger de ikke lenger stå foran på bilene da! Det var nyttig å vite


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Makan til vrøvl er det lenge siden jeg har hørt !

 

Ja, det er mulig, men jeg vet lite om hvilke kretser du til vanlig ferdes i :wink::wink:

 

Fra spøk til alvor. Jeg kikket grundigere på den store bruksanvisningen det var linket til og der står på side 20:

 

3.5 COOLING WATER CIRCUIT

The generator engine is cooled by an open-circuit

system in which seawater circulates.

 

ut i fra det leser jeg at generatormotoren er vannkjølt og slik ser den også ut etter som den ut i fra bildene ikke ser ut til å ha kjøleribber eller noen store deksler som eventuelt kunne skjule slike ribber.

 

Når man studerer opplegget nærmere viser det seg forøvrig at man bruker sjøvannskjøling på luften i kabinettet for å gi bedre kjøling av generatoren, noe som sikkert kan være fornuftig. Alt i alt er det en form for hybdridløsning man har valgt, men å kalle det luftkjølt mener jeg er misvisende.

 

Dine øvrige karakteristikker og forsøk på å tillegge meg motiver er så usaklige at de gjør seg best uten videre kommentarer.

 

Ha en fortsatt fredelig julehelg :santa::santa:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det aggregatet man viser til er helt tydelig vannkjølt, det står også i den beskrivelsen det linkes til.

 

Dessverre må jeg gi Mix rett her, selvom jeg sterkt misliker argumentasjonsformen hans som er både ubehøvlet og usmakelig.

 

Dette omtalte aggregatet har en utrolig knotete konstruksjon med en radiator som det går sjøvann gjennom. En vifte blåser så den nedkjølte luften over den luftkjølte folkevogn/motorsykkelmotoren. Poseidon; her har du, (du er ikke alene) latt deg forlede av markedsføring som forsøker å dekke over en dårlig ide. Tassen bråker grusomt og det er som sagt en knotete sak.

 

Det er nå spådd en ytterligere økning i båtbranner de neste fem årene.

 

En klok mann sa en gang: Det er vanskelig å spå, spesielt om fremtiden. :giggle: Hvem er det som spår så bra, Ole Petter? "Nyere amerikansk forskning"? :sleep: Neida, jeg skjønner at det er noe du har lest i et forsikringsbransjeblad. Hvordan skulle de ellers forsvare en premieøkning? Den tidligere økningen i antall båtbranner har neppe vært så stor som økningen i antall fritidsbåter, det ække muulig....

 

En liten telefon til DSB, så får man faktisk vite at det det i utgangspunktet gjelder de samme sikkerhetsforskrifter for fritidsbåter som for yrkesfartøyer hva angår elektriske anlegg, inkludert generatorinstallasjoner. Samtidig får man vite at de skjønner at det er utopisk å tenke seg følgene av om de eventuelt fikk en en påminnelse om sitt kontrollansvar....

 

I øvrig er jeg enig i at det er ekstremsport å putte et bensindrevet apparat, med forgasser og greier i et lukket rum, eller enda verre; et varmt maskinrum uten å utvise ekstrem forsiktighet. :diving:

 

Det er neppe tilfeldig at trygge marineinstallasjoner også inkluderer vannkjølt eksosmanifold på dieselmotorer. Mye av praksisen (og forskriftene) som har utviklet seg seg til sjøs har faktisk sin bakgrunn i erfaring (inkludert grusomme ulykker). De som ønsker å ignorere dette faktum, og installere bensindrevne generatorer som i utgangspunktet er konstruert for å fungere i friluft, får ha lykke på reisen. Især hvis man bruker enkelte historier om slike vellykkede prosjekter som alibi. Enda bedre om forsikringsselskapene toer sine hender, selvfølgelig. :flag:

 

Hadde folk flest brukt hue, hadde nok forsikringspremiene våre vært mye lavere. Dette er ikke eksplisitt med tanke på gjennomtenkte installasjoner av Honda EU generatorer.

 

I et av innleggene bl.a. det referert til en båtnabo som hadde en bensinkanne i motorrommet. Motoren ruset ut når han kom ombord og startet. Dette forteller meg at kannen hadde veltet når båten lå fortøyd.... Hvilke forskrifter (som forsikringsselskapene henviser til) kan ta høyde for slik grenseløs idioti? Hadde motoren rast, hadde sannsynligvis eieren fått det dekket på forsikringen, fordi motorhavariet ikke skyldtes varmgang.....

 

Tilgi meg eventuelle selvmotsigelser, usakligheter eller gjentagelser. Det er ikke lett å skrive fornuftig når kjærringa er silkebrisen av rødvin og gjør krav på litt oppmerksomhet for hvordan hun hadde det på jobben i uka som gikk........ :crazy:

 

Jeg begynte på dette innlegget for 2 timer siden, så hvis 8 medlemmer har kommet meg i forkjøpet, håper jeg at jeg er tilgitt.. :santcheer1:

Link to post
Share on other sites

En liten telefon til DSB, så får man faktisk vite at det det i utgangspunktet gjelder de samme sikkerhetsforskrifter for fritidsbåter som for yrkesfartøyer hva angår elektriske anlegg, inkludert generatorinstallasjoner. Samtidig får man vite at de skjønner at det er utopisk å tenke seg følgene av om de eventuelt fikk en en påminnelse om sitt kontrollansvar....

 

Om så er tilfelle er det jo helt klart forbutt og montere aggregat som ikke har de nødvendige godkjeninger for bruk i båt. Jeg kjenner ikke til regelverket for fritidsbåter men kjenner bra til hva som kreves på yrkesbåter og der er det kun godkjente marineaggregater som kan brukes. Om noen forsøker og montere noe annet vil de ikke få gyldig instalasjonsbevis på båten og derav heller ingen andre sertefikater utstet. Hadde en episode med en liten jalabåt (Prinses 45) som hadde er begrenset passasjersertefikat 18 pasasjerer og drev og fraktet folk. Der gikk aggregatet kjøyten (Gammel utslitt Onan) da eieren syntes en ny ble veldig dyr kjøpte han et luftavkjølt Mase hobby aggregat og monterte. Da dette ble oppdaget av skipskontrollen ble alle sertefikater inndrat og båten lagt til kai til agregatet var montert ut, selv om aggregatet ikke hadde noe med båtens sikerhets eller fremdriftssystemer og gjøre.

Link to post
Share on other sites

Dessverre må jeg gi Mix rett her,

Takk for den, og heldigvis er denne diskusjonen, eller skal vi snart kalle det kverulasjonen, ingen popularitetskonkuranse. :giggle:

Og ang. radiator.

Det var da ikke meg, men dette forumets kursannonsør som brakte radiator inn i kverulasjonen. :giggle:

Men så skjønner jeg da heller ikke bæret av hva dette hadde med trådens opprinnelige intensjon å gjøre. :giggle:

Mase aggregatet var jeg så uheldig å nevne som kanskje det rimeligste marine aggregatet, og ja, vi så hva det førte til. :giggle:

 

Men nå må jeg ta en pause, lattermusklene trenger vile.

 

Ps. Man må huske å sjekke forsikringsvilkår, kanskje det likevel står noe om å brenne bål på dørken. :lol:

 

 

Link to post
Share on other sites

Siden diskusjonen klarte seg godt uten meg så brukte jeg heller litt tid på Rulefinder.net i går for å se på oppdateringer av regelverk.

Jeg kan bare meddele at det også i fremtiden vil være vanskelig for båtbyggerne å fremstille produkter med lav nok teknisk standard. (Slik at alle kan bli fornøyd). :headbang:

 

PS! Jeg fant ikke noe forbud mot oppbevare bensin i røde 10 liter bøtter, og derfor er det litt rart at det samtidig stilles krav til drivstofftanker. :crazy:

Link to post
Share on other sites

Fant du noen forbud i det hele tatt?

Nei forbud er det lite av, men dette kommer av at regelverket stort sett dreier seg om hvordan man kan gjøre for å oppfølge minimumskravene i forskriften.

 

Jeg kan bare dele den betraktningen at det ikke er store forskjellen mellom krav til fritidsbåt og yrkesbåt på dette feltet. Forskjellen er at yrkesbåtene er underlagt pliktig kontroll og derfor ikke slipper unna med bensin i bøtta.

 

Ellers en liten korreksjon til noe du skrev Jernia. DSB har ikke kontrollansvar for fritidsbåt for det er Sjo som er kontrollmyndighet for disse.

Link to post
Share on other sites

Kan du utdype dette nærmere?

 

Det var tidligere slik at 50V var en grense for hva som var svakstrøm. Svakstrøm skulle alle kunne drive med uten noen form for kvalifikasjoner. Nå viser det seg at det er mulig å få rimlig mange ampere ut av et bilbatteri. Dette er i tillegg likestrøm.

Legg skiftnøkkelen over batteripolene, da ser du hva de mente. Derfor difinerte gutta i nk64.no det som svakstrøm hvis det overførte lyd og bilde. Da blir ikke strømstyrken så stor.

Vil samtidig presisere at mine utsagn baseres seg på elektro på land. Jobber ikke offshore

 

 

 

MVH

Marida

Redigert av Marida (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Angrer nesten på at jeg startet denne galskapen. Jeg er ikke så veeeeldig opptat av godkjenninger. Skulle en være det så kunne man jo like godt holde seg hjemme foran tv. Men er jo opptatt av at det som man gjør er sikkert.

 

Dere som har innstallert i motorrom, hvordan synes dere støyen er når den er flyttet ned i motorrom? Noen som har fiksa noe fjernstart på den så ikke motorromluka må opp hver gang ?

Link to post
Share on other sites

Angrer nesten på at jeg startet denne galskapen.

:lol: Ja slik kan det gå.

Ta nå endelig kontakt med forsikringsselskapet ditt før du innlater deg på dette.

Hvis du har en båt av noe verdi og som er forsikret.

Du blir kanskje selvassurandør i et eventuellt branntilfelle, og det uansett brannårsak.

 

 

Link to post
Share on other sites

Hvis strøm, 12, 24, 230, VAC eller VDC er svært viktig i livet som fritidsbåtbruker, burde man etter min mening følge praksisen til erfarne båtfolk.

 

Dette er ikke nødvendigvis den billigste måten på kort sikt, men jeg har fremdeles et lite håp om at ikke alle BP medlemmene bruker dette forumet for å finne ut hvordan man på kort sikt kan komme billigst ut av det, men at noen også har nok materiale i hodet til å falle ned på løsninger som er beviselig de beste på litt sikt. Så gjentar jeg meg selv igjen; lykke på reisen, gakk hen og kjøp Honda, Kipor, Mase, eller hva det måtte hete; jeg har en liten mistanke om hva dere ender opp med når dere blir store.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...