Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Da er det bestemt hvor alle hovedbryterene skal plasseres .

idielt sett kunne de stått noe høyere oppe men her er ikke plass nok på baksiden .

Så det bli å gå ned trappen for å betjene dem , kan leve med det... 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fort gjort med en stikksag

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det å bestemme seg for føringsvei og trekke kablene inn i på baksiden av  skapet

Passet jo veldig bra at denne veggen ikke var ferdig (inne i skap på lugar)

 

bilde

 

 

 

 

 

Motorer ferdigkoblet

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post

Vel... nå er det ca 15 år siden de klonet sauen Dolly , så skulle ikke forundre meg om det finnes klonete mennesker der ute...? 

 

Fra spøk til revolver , for de mest oppservante :sleep: kunne "panelet" til bryterne skimtes på et av bildene

fra igår. Etter at åpningen i veggen var skjært ut fikk jeg et nøyaktig mål , så da var det bare å sette igang

med høvel & sag.

 

 

 

 

Biltema Teak slisset til passelig "dybde" (rammedybde) , samt frest vangene for å passe inn i åpningen .

Målsettingen for dette var og få mest mulig plass inni panelet samt få et minst mulig panel . 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig limt og skrudd ramme

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

På plass i åpningen , når det gjelder dybden har jeg beregnet den utifra dybden jeg trenger til

bryterene , slik at de ikke kommer i konflikt med døren til panelet

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post

Før rammen til panelet ble montert i båten, kuttet jeg til det som skal bli bakplate og dør ,

kjøpte Plexi på BT og freste til størrelsen , finish på bakplatekanten var av mindre betydning enn døren 

som ble pusset til nærmest blank overflate med flere runder smergel , avslutninsvis 3000.

 

 

 

 

 

 

Fresing  pågår med lav hastighet for finest kutt

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Bakplaten festes  med skruer bakfra og blir dermed ikke synlig fra betjeningssiden

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Døren og listing rundt , har valgt å feste denne med en piano hengsel , skal prøve og lime den på innsiden slik den ikke blir synlig

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så... til litt kjekkere arbeid  :smiley:  , plassering av brytere og instrument , planen er når en betjener en bryter 

vil også et voltmeter aktiveres og vise spenningen på batteriet , unødvendig kansje men kjekt å ha  :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Etter mange runder endte jeg opp med denne løsningen

Kommer tilbake med nærmere forklaring etterhvert....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

List rundt panelet på plass , har skrudd den fra baksiden , maskering er for oljebehandling

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Er fornøyd så langt ....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post

Dæ**en Det ser bra ut! Har skrevet fres på ønskelista mi nå. Bare digger komboen med teak og dryppstopp. Denne tråden har gitt meg mange gode ideer.

:thumbsup: Be nissen komme med en , en du kan montere i  et bord , Anbefales!!

 

for et sabla prosjekt du har :D steike bra jobba her :D

:thumbsup:  :thumbsup:

 

Veldig bra

:thumbsup:  :thumbsup:

 

Dette er ren skjær båtporno Nimbus!!!!! Burde være aldersgrense for å få lov til å se på!!!! Dævvvvvven!

Ha ha :smiley:  :smiley:  den var ny... håper du e gammal nokk då :giggle:  :giggle:  visst ikke bør du ikke se resten.... :smiley:

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post

Da er bryterpanelet stort sett ferdig og klart for montering i båt  :smiley:

Jeg har valgt å plassere et instrument over hver bryter som indikerer

at strømmer er påslått , samtidig vil det vise ganske nøyaktig batterispenning .

Panelet er så delt inn i  2 "rammer" for å vise fra hvilke batteribank strømmen forsynes fra/til.

Nedre del er fra forbruksbanken og øvre del startbanken . 

 

 

Brytere og instrument skal stå på "baksiden" og vil bli limt fast , så det er bare selve betjeningsvenderen / nøkkelen og instrumentet som vil vise på framsiden , så da begynte jeg med å lage hull til bryterene .

og maskerte feltene hvor instumentets skal stå .

Så ble hele panelet mattet ned for å få feste til lakk , dette er altså baksiden og bunnfargen skal bli svart

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Så mer maskering... fant en blå smal tape i en butikk som egnet seg fint til videre arbeid , øvre og nedre 

ramme samt "streker" til og fra brytere og instrument ferdig maskert  , disse skal bli hvite , med unntak av de som er knyttet til den store hvite firkanten , dette er en bryter som skal fungere som "nødstrøm" fra forbruksbank til motorer , denne skal bli rød .

Så da ser man at bryterene i øvre del høyre og venstre må bli  stb. og bb motor. De 2 i mellom er ankervinsj og bautruster , i nedre del venstre = forbruk 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Så til den kjekke delen..... først et par lag med svart lakk  

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Ferdig med svart

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ja.. her skulle jeg gjerne hatt noen bilder til men.... det som er gjort er at etter det svarte var tørket , fjernet jeg maskeringen for det som skulle bli hvitt og så sprayet hele overflaten på nytt.

Videre etter "hvit" tørking fjernet jeg resten av maskeringen , å fjerne der instrumentene skulle  stå var ikke nødvendig(= tabbe) i denne runden , så de tapet jeg over igjen før neste skritt...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

"Nødstart" bryter og funksjon valgte jeg å vise med rødt !

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Her har jeg limt instrumentene over sin plassering , videre limt klosser til 2 av bryterene som er av typen "nøkkelvrider"  , for at disse ikke skulle stikke for langt ut i panelet .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De andre bryterene har anleggsflate mot plexi , så de var enkel å montere .

 

 

bilde

 

 

 

 

Så da skulle det være klart for montering i båt !

 

 

 

 

 

:wink:  :wink:

Link to post
  • 3 uker senere...

 

Da er jeg stort sett I havn med dette "mini" prosjektet og er storfornøyet med resultatet , funker gjør det også :smiley:

Siste del gikk slik :

 

Døren tenkte jeg å lage på samme måte som bunnplaten , lakke den på baksiden ,bare hvit  I stedenfor svart  siden veggen er hvit , men det gikk ikke

helt etter oppskriften , etter lakken var kommet på ble den langt I fra hvitfargen jeg ønsket...

 

 

 

Ferdig mattet og klar for lakk

 

IMG_20170311_181446.jpg.7fb39038b4c9c3e904f36f479bb253a7.jpg

 

 

 

 

Og slik ble resultetet , her med samme overflate som veggen..

Hullet er tiltenkt en metallring fra samme som skuffelåsene.

 

IMG_20170314_184432.jpg.84c7b2338fcebff1228a0ce06e86ce42.jpg

 

 

 

 

 

Så da var det bare å lakke utenpå med hvit lakk...

 

IMG_20170315_102504.jpg.cc2040c70e1588a7fbd71199be844425.jpg

 

 

 

 

 

 

Liming på pianohengsel

 

IMG_20170320_120158.jpg.dcfcf0ef16ede1c93895e420a97db66b.jpg

 

 

 

 

 

Så da gjenstår det å montere en magnetsak for å holde den I lukket stilling

 

IMG_20170329_092136.jpg.0a97b28155a2fbbb768ecde2096bbd8e.jpg

 

 

 

 

 

Fått spenningsatt noen av instrumentene

disse har egen batteriforsyning fra et lite Mc batteri.

 

IMG_20170329_092150.jpg.d53b9c075ab2adba898ff9359e29a12d.jpg

 

 

 

Ble en del kabling ....

 

IMG_20170329_092248.jpg.f173b66545b7f6c0e253fb55b4abe4b1.jpg

 

 

 

 

:smiley::smiley:

 

 

 

 

Link to post

Dette ble båtporno langt over internasjonal klasse! Du er sensurert her i gården. Dama mener lydene jeg laget nå jeg så det siste verket ditt ble for mye!:thumbsup:

 

Har du linken til der du kjøpte skjermene dine? Der hvor du leser av ... Sukk... ja du vet, inne i det nydelige skapet der.......:clap:

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
  • 2 uker senere...

God Påske til båtfolket   :easter:  her komme litt underholdning for de som synes påskenøtter på NRK er kjedelig .

 

Med det nye panelet vel i havn forsetter jobben på huskelisten min.... takker forresten for godkjendt bryterpanel :thumbsup: 

Ble en omfattende jobb men du verden for en kjekk oppgradering , hovedsaklig med tanke på betjeningsvennligheten.

Når det gjelder instrumentene Erida er dette noe jeg har hatt liggende i flere år , men du finner dem framdeles på Ebay ,

søk bare på "Lcd Panel Voltmeter" så kommer det opp et hav av alternativer .

 

Så litt Teknisk , vet ikke om det står på listen min , men med 2 sesonger med litt for høy temperatur på

Stb. motor og veldig lav temperatur på BB varmeanlegg var det i år duket for en skikkelig rens av systemet ,

det både fersk og saltvannsystem !

Det at Stb. maskin går for varmt har nødvendigvis ikke noe med tett  kjølesystem å gjøre  , termostatene er nye så det bør ikke være årsaken...

Misstanken faller litt ferskvannspumpen? , men for å elimenere dette tar jeg først en grundig systemrens!

 

Så...startet  med ferskvannsiden på B.B motor , dvs. jeg startet eksternt  med dieselvarmer og 2 varmevekslere

har en 10 kw Eberspacher defroster som forsyner hele båten med varme samt en 2 kw ute som går via motor eller en 5 kw Webasto

Ifbm. demontering og rigging av slanger oppdaget jeg antagelig hva som var problemet.... fant "flak" av ettellerannet som garantert tetter defrostere.

 

 

 

Denne har jeg mekket for oppgaven , planen er å sirkulerer all veske igjenom toppen ,

det skal i tillegg benyttes en pumpe og et varmeelement i operasjonen

 

IMG_20170207_100541.jpg.5cb7862216d9952a77ef08456af06811.jpg

 

 

 

 

 

Filtrering av ulumskheter via et våtfilter 

 

IMG_20170207_100353.jpg.8a96c63cbf3306ba9a5f0f3d7b070bbe.jpg

 

 

 

 

 

Denne , laget rundt et 2 kw. varmelement fra en vv-bereder

skal få fart både på sirkulasjon og varme under renseprosessen

 

IMG_20170208_100633.jpg.f0f6426d45a2c4bf95521c273bdc034d.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

-Og her er det hele igang, runden i varmesløyfen tok jeg seperat , her går sirkulasjonen gjennom inntaket i front av motor , returen komme ifra uttak i siden på blokken (tappepunktet) , pumpen og varmelementet sørger for god temperatur .

Væskeblandingen består av kjølevann iblandet 15 % systemrens !

Uttak og inntak på motoren ble under prosessen byttet på for å sikre alle bauer og kanter inni motoren så også

-inn og ut i front 

-inn i topp ekspansjonstank ut i tappepunkt

 

 

IMG_20170208_125900.jpg.3cbba18a8d4c8ff5650e0fc7b5e785af.jpg

 

 

 

 

 

Via ekspansjonstanken fikk jeg til ved å "modde" et gammelt trykklokk slik:

 

 

IMG_20170210_142756.jpg.34b65b0aa67ea2b6b338a73643949809.jpg

 

IMG_20170210_175725.jpg.be3eddfd7052861c55d72a9262edff37.jpg

 

 

 

 

 

 

I løpet av 3 døgn varmet jeg opp systemet 2 ganger og sirkulerte godt, 

Var ikke i tvil om at mye "greier" løste seg opp , det kom klart fram av fargen etter endt rensing , og her ser en "flakene" som har 

forårsaket dårlig temperatur på varmluften i kabinen og utvendig !

 

IMG_20170310_121737.jpg.87fcfe5b4b307c4447e2e02b62bc6b51.jpg

 

 

 

 

 

 

 

Før og etter test :wink:

 

 

IMG_20170207_104027.jpg.7572495291be828b7f72304bc1102bad.jpg

 

 

 

 

IMG_20170207_103840.jpg.2c2a5833762f73f80ebaa495cd5c3685.jpg

 

 

 

 

 

Stb. motor fikke samme behandling , dog så det ut til at "flakene" var fraværende her :wink:

 

 

 

 

 

Så var det Saltvannsiden , det ble gjort på følgende måte :

Brukte samme "plastrensetank" men uten filter og varmelement/pumpe og koblet inntak på foran sjøvannspumpen , en masse overganger ble det selvsagt  pga. mye større dimensjon på slangen , koblet så fra slangen som går inn på eksosbendet , sjøtet den til retur på  plastdunken.

 

 

 

Her er det hel i gang ... inn på impellerpumpen 

 

IMG_20170310_124025.jpg.2243c05a01eb0c38915510df0d6cd01a.jpg

 

 

 

 

og ut ved eksosbendet , da er hele sløyfen inkludert , oljekjøler - intercooler og varmeveksler 

 

IMG_20170310_123957.jpg.bf0efc172e837fd544fdad03ce088663.jpg

 

 

 

 

 

 

Sirkulasjon og varme var enkel i denne forbindelsen , var bare å starte motor å legge inn gear , for å forhindre eksos i båten

ble inntaket på eksosbendet tettet midlertidig , her med gips og gummi , funket det :thumbsup:

 

IMG_20170310_123929.jpg.4f908e817059e0cc8ccd3ee8ba73571f.jpg

 

 

 

 

Brukte 3 dager på denne runden også , kjørte motor 2 ganger varm og lot det hele stå å "tære" .

 

IMG_20170310_123038.jpg.420eeee4c3adf12976362934af86a209.jpg

 

 

 

 

Etter endt rensing var det bare å koble tilbake kjølevannsslangene og starte motor .

Resultatet ble friskmelding av alle pumper på motorer , antagelig var det varmeveksleren som var synderen 

ingen for varm motor etter denne runden :wink: 

Seig tidkrevende og "grisete"  synes jeg denne jobben ble  ,men du verden hvor godt det er å vite at systemene er 100 % reint .

Nå glemte jeg å nevne at ferskvannsiden måtte skylles grundig etter rensen var helt ute , jeg valgte å fylle opp 50-50 med frostvæske

og batterivann fra BT 

 

 

 

 

Noe av restene etter jobben...

 

IMG_20170329_093328.jpg.7cc89bcc27705f0413b98c5d7e0c13c4.jpg

 

 

 

 

 

En riktig god påske til alle på sjøen og til fjells , ja...dere andre også selvfølgelig :giggle:

Hovedkabinen renoveres her.... etter påske :wink:

 

 

 

:wink::wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...