Jump to content

Prosjekt: "Nimbus 4000"


nimba

Recommended Posts

Blir jo knall bra!

 

Har du et bilde fra salongen og forover, som viser hvordan det har blitt der også? 

 

Vi må få se mer, mye mer....  :-)

 

Fernanda

 

:flag:

 

 

 

Er nok ikke den store forandringen der enda Fernada , 3 uker røk vekk i jobb og sjukdom og no e det jo Påske.... 

Men jeg kan jo ta et bilde eller 2 , slik at du får dempet abstinensene... :lol:

 

 

:easter:  

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei & Hå

 

Da er sydama i gang med ny skum og nye trekk til sofaen :smiley:   

-og det er i grunn siste nytt herifra...bortsett fra at aktre sofadel har fått samme behandling som framre samt at nye benker er kommet på plass.

Skulle gjerne har hatt en god bildeserie¨å vise til men av tekniske årsaker blir det denne gang kun glimtvis.... :blush:

 

 

 

 

 

Aktre sofabenk på pinebenken... ryggen som er en del av sofaen måtte selvsagt beholdes , men hva med endestykke  som var en del av ryggen ?

På framre del ble jo dette fjernet....løsningen ble å modifisere endestykket og lage tilsvarende nytt framme  .

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Modifiseringen ble å skjære vekk "skråen" for å få en rektangulær ende , 6 mm finer ble så limt/skrudd på utsiden

for å få en plan "vegg" som kunne trekkes med ny teak helt nedenifra og opp. 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Baksiden ble kun sparklet for å få en jevn flate som teaken skulle legges mot.

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-og her er "sofaen" kommet på plass.... listen som ligger oppå skal gå linjerett og følge sofaryggen rundt til enden forut.

Tilsvarende stykke "teak" blir dermed endestopp for listen . 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Endestykket forut.....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Same presidier as.....

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bildet her er tatt I en tidlig fase av kontruksjonen , den er i ettertid modifisert ,

bla. annet er "rommet" bak subèn et oppbevaringsrom , så platen oppå er nå delt på langs og hengslet slik at en har

tilkomst til rommet  , alt treverket er så behandlet med lakk så det ikke trekker fuktighet.

 

bilde

 

 

 

Jepp , det var det hele....., satser på en bedre billedserie neste gang , forøvrig er gulv-kontruksjonen

over b.b-motor også ferdig , nytt fundament til bordet er påbegynt .

På styrbord side er forløpig ingen endring ,  hovedsaklig er det "skapet" under førerstolen som gjenstår....

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Super arbejde Nimba med interiøret. glæder mig til at se det færdigt. :thumbsup:  Jeg har altid været nød til at bruge plywood, har aldrig fået til at virke med den tynde fineer...

Hilsen


Peter
Prosjekttråd Bayliner 3288 Motoryacht Tidligere projekter Projekttråd Nidelv 26 og endnu ældre prosjekttråd findes her Projekttråd Skilsø 23 HT


ja, ja - jeg kommer fra Danmark. ;) skilsoyachts på facebook

Link to post
Share on other sites

Super arbejde Nimba med interiøret. glæder mig til at se det færdigt. :thumbsup:  Jeg har altid været nød til at bruge plywood, har aldrig fået til at virke med den tynde fineer...

 

Supert Pam :smiley:  :smiley:

Plywood kan bli bra det og , bare synd med  listene for å dekke skjøter...men nu Pam kan du og få til tynn fineren.... :)

 

Smart og kjempefint  :thumbsup:

 

Smart og smart fru Blom ? men jeg har virkelig troen på det andre :)

 

Dette blir bra!

 

Jeg får en del gode ideèr av deg nå...  :-)

 

Bra jobba!

 

Fernanda

 

:flag:

 

Det er kjempebra Fernada , skal vi holde liv i disse flotte skutene må de oppgraderes med nye ideèr... :)

-og jeg som glemte bildene du bestillte :blush: , vel vel om 12 dager er jeg plutselig hjemme igjen...

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Redigert av nimba (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Da... er det vel på tide å starte opp igjen her  :smiley: , ble en brå avslutning I år også , akkurat som de andre årene :headbang:

Årsaken er kjendt....tidspress!! noe som medfører prioriteringer , øverst på listen er desverre posting her ! sikkert et kjendt fenomen for flere ?

"Prosjekt" tråder kan være tidkrevende å følge opp , bildeoverføringer feks.  forklaringer og ordlegging og ikke minst rettskriving kan også kreve sitt .

Men det kjekke er jo at det kan taes igjen... så sant det forligger bilder...jo, jeg har bilder men skulle nok hatt flere , I hektiske tider forkommer det faktisk at det blir uteglemt !

 

Vel... strengt tatt kom jeg meg bra I havn med det meste før sesongen , den nye salongen og nye førestolen er godt innviet og er vel den beste oppgraderingen til nå , å få fruen opp I skipperstolen

gjorde turene litt mer "sosial" på en måte , den dobble stolen førte også til en mye bedre sitteplass som en del av sofagruppen.

Sofagruppen som ble hevet ga  et mye bedre utsyn både sideveis og frammover , angrer ikke et sekund på den jobben. :smiley:

 

Av ting som måtte nedprioriteres kan nevnes , trinn opp og "gulv" under førerstol , pentry står som før... planen var og trekke denne inn mot skuteside ca 20 cm ,for å frigjøre gulvareal , ny benkeplate og Nye skuffefronter

Ny komfyr og gassbrenner.

Gulvet generelt ble bygget noe midlertidig pga. pentry ikke ble flyttet , ble enkel teppeløsning.

Ellers litt små detaljer , et par lister og litt fuging osv.

 

Så nå er planen så smått og få disse tingene på plass til neste sesong.. :smiley:  :smiley:

 

Så da får jeg starte der jeg avsluttet sist . blir nok ikke fullt så detaljerte oppdatringer men jeg håper å danne et blide om hva som har foregått underveis :smiley:

 

 

Planen var IKKE å bygge ny sofagruppe!! men ting baller fort på seg når en først starter , så bilde her forteller egentlig  stort sett at det meste er erstattet

3"èn under aktre benk utgjør sammen med de 4 cm på topp av benken høyde endringen I sofagruppen + noe høyere puter.

 

 

bilde

 

Viktig detalj for musikk elskeren....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Solid fundamentering , som  pr. I dag er ut testet ....ga betydeligere bedre bass  dette :smiley: enn den gamle skarangle benken....

 

bilde

 

 

Så plater til puter , masse tilpassninger..... , teaklisten må nevnes , den er meget unik og ga meg mange grå hår... den er pr.her frest på baksiden for at toppplaten(grå dasj) går inn I listen mot toppen som en avslutning av denne .

 "listen " som går ned er en 6mm finer prøve plate som skal danne ny rygg , I sittebenken er det frest et spor som den skal stå nedi , det er også frest et spor I underkant av topplisten for å få den lengst mulig inn til "veggen" 

Det kommer mer om den listen....

 

 

bilde

 

 

 

Sitteplatene stikker 4 cm ut forbi underdel , det skal monteres en list ytterst hele veien rundt , det freses et spor I listen slik den sitter godt på plass .

Menigen er også at sitteputene skal  "stoppe" I denne listen , (var slik den gamle løsningen også)

 

Som avslutning på ryggen ville jeg ha en list rundt hele sofagruppen (ala nye Nimbusløsninger) , den skal "ligge" hele veien , her måles det med en prøve

om den treffer endestolpen riktig , da den har et fresespor som ryggplaten skal gå I .

 

bilde

 

 

 

 

 

Her er platene på plass , fant ut at det store rommet utgjorde Ganske mye areal ,selv om det er vondt å komme til under puter osv. bestemte jeg meg for å beholde løsningen som før

Med bedre tilpassede puter ble det altså ny luke , den gamle sitteputen gikk fra ende til ende , noe som medførte mye arbeid for å komme nedi , nå blir det en` pute oppå lokket.

 

bilde

 

 

 

 

 

Ja... er visst ikke helt ferdig her heller.... rør fra varmeapparat ble flyttet og trekt ut gjennom veggen,og ut I sittebenken  noe som ga bedre plass I maskinrom ( de hang over maskin)

De orginale smålukene ble også brukt som før :smiley:

 

bilde

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup:

 

Da er jeg klar med litt mere bilder :smiley:

 

 

 

Her er topplisten på aktre sofagavl kommet på plass , små vinkler holder den menst limet tørker I fresesporet ,  

I enden lengst vekke går den I mot hjørneløsningen ca 45 grader , her har  den tidligere topplisten gått I en stor bue -og puten tilsvarende , hjørne vil med den ny løsningen gi bedre utnyttelse av sofagruppen .

På grunn av at sofaen er hevet vil gavlen komme noe høyere opp en tidligere , men ikke så mye som sittebenken er hevet , ryggen eller ryggputen blir altså noe lavere en før.

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Pga den høyere gavelen... medførte det at denne hjørneplaten må trimmes noen cm på høyden  , på bilde over er den ferdig avkortet

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

På fronten til den langsgående benken blir det brukt hvit plastplate , det for å bryte litt med Teaken samt praktisk for å dekke over subèn , mellom plast og høytaler strekkes det opp svart høytalertrekk.

Så til dørken , ny ramme måtte tilpasses ,og selvsagt heves så ikke beina blir hengende å dingle , en god del glassfiber

er slipt vekk rundt ,

Hele denne kontruksjonen er bygget for å kunne demonteres I tilfelle motoren må ut , også benkeløsningen !

I mellom benk og ramme ligger det en 10mm isolasjonsmatte , denne hindrer støy fra motor opp.

 

 

 

 

bilde

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Rammen skal dekkes innvendig med isolasjon , her er det kommet på et skjørt som den skal limes på , skjørtet eller isolasjonen  vil også skjule den "gamle" oppskjærte åpningen til motoren

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Kontaktlim er forsatt noe dritt å jobbe med , men henger gjør det du limer med den :thumbsup:

"gulvplaten" er her tilpasset rammen (ligger opp ned) og festet slik at isolasjonen kan tilpasses lysåpningen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Bare å fylle inn med (glava) :smiley:   

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Slik...ferdig med skjørt også , de 2 lektene på tvers fungerer som bæring og feste for ny bordsøyle.

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Gulvet skal ikke hengsles slik det kan det kan se ut som her... smettes bare rett nedpå....

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ny motens Kunst ?

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tilbake I båten..... rammen er festet med skruer til benken , må forøvrig løftes rett opp ved demontering!

Lokket (gulvet) er laget nøyaktig like stort som rammen  slik at den smetter ned forbi isolasjonen , som stikket 13mm opp forbi rammes utside ,  flukter da I overkant når gulvet ligger på.

Puh...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

Vel... det for holde for I kveld :sleep:

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup:

 

 

 

Så var det frontplaten...denne skal også ha en bærende funksjon for gulvrammens yttekant , så den smettes inn mellom  gulv og gulvrammen.

En liten knekk på denne  skapte ekstra utfordringer  :thumbsup:

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

Ferdig behandlet med lakk

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Så var det å trekke den med plast , knekken sto kun I press under limingen , så ingen forhåndsknekk her...

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Her er den komme på plass , den røde ringe øverst  viser den tidligere nevnte "pakningen" I gulvplatens ytterkant .

Nederst er også en slik "pakning" som opptar det som måtte passere av motorstøy .

Disse pakningene er nødvendig pga. alt skal kunne demonteres.

 

 

bilde

bilde

 

 

 

 

 

Nok en plate oppå den over ,  her  festes pyntelisten som dekker overgangen , den får en liten kant på oppsiden som endeavslutning for teppe...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Herlig å kunne se noe av sluttproduktet.... :smiley:  som sagt skal det teppebelegges inni I første omgang , det kan endres nå hele gulvet I båten er ferdig , og jeg har fått bestemt meg...

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

Montert fronten under skuffen , denne skal også plastres , blir en "nesten" usynlig sjøt der plasten stopper .

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Høytalertrekk på plass ! så skal jo teaklisten forsette under skuffen

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Noe sånt... teppe på plass også -og nytt utak fra varmeren :smiley:

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Da er nedre del komplett :smiley:

 

bilde

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

:thumbsup:  :thumbsup:

 

 

Meget lækkert med kombo. av teak og plastplater  :thumbsup:

 

Yes.. :thumbsup: kan bli for mye teak og , men det er jo smak og behag :confused:

 

Fant noen bilder som kansje skulle vært med et tidligere innlegg , bilder flyter jo rundt på telefon , ipad , pc og dropbox så....

 

Sofaputene ble sydd av en lokal sydame.... jeg sto selv for innkjøp og tilpassing av skum etter opplæring fra damen , sitteputer ble først bestillt , 

siden ryggputenes mål og utforming  framdeles fløt litt rundt I luften ble vi enig om en "etterbestilling"..

Trekket fant jeg på en båtutstilling , dvs. en utstiller hadde utstillt en stol fra en en av de større båtprodusentene I landet som de sydde for ,

Navn og nummer ble registrert og stoffet ble bestillt fra leverandør (stoffleverandør!)

Dette er av typen "microfiber"

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

Var spent på resultatet ....men ble selvsagt storfornøyd

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det eneste var at....

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

putene var litt for store.....og midtputen noe for lang , min feil selvfølgelig siden putene ble tilskåret før sittebenken var ferdig

noe prøvetur var da ikke mulig. Vedr. midtputen er den nå tilpasset benken/luken under , tidligere gikk den fra ende til ende.

 

 

 

bilde

 

 

 

Putene ble selvsagt justert I ettertid av sydamen  :smiley:  

 

 

 

 

:smiley:  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...