Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

...

 

Men hvor tykt? I et hus er det 60cm spenn, og 22mm finnerplater. Sånn bare får å starte et sted..

 

Presumptivt er det 22mm spon du mener her. kryssfiner har en helt annen styrke enn spon.

 

 

Flere lag laminert sammen vil jo bli sterkere?

Ser for meg f.eks 2 x 8mm + 10mm (tot tykkelse 26mm) laminert med epoxy vil bli en sterk skive.

(Det er her jeg trenger noens kompetanse på hvor sterk en slik "skive" blir)

...

 

Laminering betyr økt styrke, men jeg tror at 26mm tykkelse blir "overkill" uten at jeg kan si at jeg vet det eller kan dokumentere det.

 

Gjør noen søk på plywood strenght, plywood bending radii, og plywood lamination for videre tips og informasjon.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var spon jeg mente. Veit at det er andre styrker men med 60cm imot 170cm var litt av tanken. Går det ikke å ta turen innom byggvarehandleren og prøvehoppe på ei tykk kryssfinnerplate. Finner jo de i 150x300x?? er tykkeste 30mm? Og de stavene som skal (om svaap velger det da) brukes over vil vell ta styrken som ei gammel steinbru med buer?

 

Men så massiv resten av båten er skader det ikke med et solid tak også:-)

Link to post
Share on other sites

Spørsmål:

Noen som har en ide om hvor tykt finertak jeg må ha, og hvor mange plater som bør limes til hverandre for å få tilstrekkelig styrke til at en voksen mann kan trampe på det uten at det svikter?

Taket får en bue på ca 10-15 cm.

 

Skal du ha kun tretak uten isolasjon eller skal du pynte med noe inne?

Om du kombinerer løsningen din med isolasjon vil du klare deg med tynnere plater. Enten som sandwich med isolasjon mellom, eller ved å lime spant/bjelker på undersiden som både gir styrke og feste for innertak. Buen du skisserer vil helt klart styrke taket mye.

Link to post
Share on other sites

Sjekk disse platene. Man kan lande helikopter på taket av trailere som har 50 mm uten bjelker. Utrolig bra isolasjon også. Man kan lime treverk/finer på begge sider. Snakk med en svært hyggelig mann som heter Kikut

 

Men nå begynner man kanskje å bevege seg vel langt bort fra de tradisjonelle byggemetodene.

Link to post
Share on other sites

Svaap,

takk for inspirerende tråd.

Jeg har en Tromøy 23 der det i 25 år har stått to pullerter som dine, en på hver side for akterfortøyning. Jeg kjøpte båten av første eier da han var 83, og vedlikeholdet på disse var mildt sagt mangelfullt.

Når jeg leser ditt innlegg nr 465, har du lagd tilsvarende pullerter, og som du sier du har dyppa i linolje. Mitt spørsmål er: Kokt eller rå?

Og sørger du for å tvinge dem helt under? Jeg har demontert mine, og har tenkt de kan ligge i ei bøtte på garasjeloftet og godgjøre seg frem til våren.

Skulle jeg slipe dem før jeg legger dem i bad?

 

Ellers må jeg si at din tråd er en av dem jeg leser med mest glede etter at Walter-S ga seg. Håper å møte deg på fjorden om et par år!

Link to post
Share on other sites

Skal du ha kun tretak uten isolasjon eller skal du pynte med noe inne?

Om du kombinerer løsningen din med isolasjon vil du klare deg med tynnere plater.

 

 

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å lage taket så sterkt og tynt som mulig (uten isolasjon).

Dette for å hindre at hytta virker for høy, samtidig som jeg får ståhøyde i min lille båt... :smiley:

 

 

 

Sjekk disse platene.

Men nå begynner man kanskje å bevege seg vel langt bort fra de tradisjonelle byggemetodene.

 

 

Takk for tipset! Mye high tech der ute, men det passer vel ikke helt til SVAAP... :wink:

 

 

Når jeg leser ditt innlegg nr 465, har du lagd tilsvarende pullerter, og som du sier du har dyppa i linolje. Mitt spørsmål er: Kokt eller rå?

Og sørger du for å tvinge dem helt under? Jeg har demontert mine, og har tenkt de kan ligge i ei bøtte på garasjeloftet og godgjøre seg frem til våren.

Skulle jeg slipe dem før jeg legger dem i bad?

 

 

Hei,

 

Jeg brukte rå linolje til mine. Fordelen med rå linolje (fremfor kokt) er at den ikke herder og du får lagt på strøk på strøk i lang tid (til treverket ikke suger lenger).

 

Blokkene til riggen ble for mange år siden pusset helt ned og lå i et kar med rå linolje gjennom hele vinteren.

Har ikke rørt disse siden da, men de ser super-sunne ut den dag i dag, og er klare til å utføre sitt virke i riggen om ikke lenge....

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at et buet tak laget i flere lag kryssfiner, limt med epoxy, vil gi en svært stivt tak.

Hvis jeg bruker 4 lag med 6mm finer (24mm tot.) så vil det gi en rimelig massiv, lett og selvbærende konstruksjon.

 

Tiden vil vise -jeg skal fortsette å søke informasjon, og er svært takknemlig for de som har innspill.

(Noen ingeniører som kan regne på dette der ute? Ikke det at jeg tror jeg skjønner et evt svar... :giggle: )

 

 

I ettermiddag fikk jeg løftet ned eikeplankene for å se velge meg ut 2 stk som skal bli til sideveggene i overbygget. Disse var ca 55 mm tykke og -for de som har lest mine tidligere innlegg om disse - har ligget lagret på en låve siden 1952 (!). Dette er i seg selv bare helt fantastisk å vite, etter mitt syn..

 

 

 

29102010_002.jpg

 

 

 

Jeg måtte justere litt på en tvist som hadde kommet i den ene planken.

Brukte elhøvel for å forsøke å utligne denne noe

 

 

29102010_006.jpg

 

 

29102010_007.jpg

 

 

Etter gjentatte pass gjennom høvelen kom jeg ned til 40mm (skal muligens ta de ned til 35mm, men stopper her foreløpig)

 

 

29102010_008.jpg

 

 

29102010_010.jpg

 

 

Fikk løftet dem opp på dekk

 

 

29102010_018.jpg

 

 

 

Fikk pusset litt på karmen jeg limte i styrebrønnen i går.

 

 

29102010_017.jpg

 

 

Snart skal dette være en posisjon med vann under kjølen...

 

 

 

29102010_014.jpg

 

 

 

:seeya:

(Klikk)

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke? Du bruker jo epoxy. Hvor går grensen?

 

 

Du har rett i det Farco.

 

Jeg hadde ikke lest så mye om platene før jeg svarte (så bare bildene på referanse-bruk).

Sikkert ikke umulig å bruke disse -hvis de lar seg bøye og forme til en dobbelt-krummet flate.

 

Det er mange år siden jeg forlot en rendyrket "museal oppbygging", så jeg er ikke fremmed for å kombinere historie med nåtidens muligheter.

 

 

:wink:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke noe båt i dag....

 

 

 

Men jeg har bestemt meg for å "feige ut" litt ift hjørneforbindelsen til hyttesidene mot front/bakvegg. :blush:

 

 

 

 

Hadde opprinnelig tenkt å nøve disse sammen med tilsvarende teknikk som jeg har brukt på luka og på cockpit-karmene, men velger nå heller å bruke en hjørnestolpe (som det som oftest blir brukt).

 

Grunnen til dette er kort og godt at jeg ikke tør å begynne på disse knutene på så store (og for meg verdifulle) planker... :confused: Èn feil og de er ødelagt, og jeg har ikke nerver til slikt... :crazy:

 

 

Kommer til å få for en løsning tilsvarende denne som jeg akkurat har skissert på baksiden av en regning fra (i dette tilfellet) Telenor..

 

 

 

30102010_002.jpg

 

 

 

I morgen blir det først og fremst å ferdigstille anleggsflatene til hyttesidene, samt å kutte plankene tilsvarende malene som er klare.

 

Videre vil jeg presse plankene på plass -til den kurven de skal ha mot kravellen.

 

 

 

 

Dette blir (nok) en milepæl å passere..... (Gleder meg alltid til slike delmåls-passeringer :yesnod: )

 

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Begynte dagen med å få på plass presenninger i undertaket på verkstedet.

 

 

 

Kondensering gir drypp ned på båten, og med det været vi har hatt her i det siste blir det for mye til at jeg kunne ha det slik.

 

 

Tungt å balansere på takstoler mens man skal finne frem skruer, holde duken stram og skru... :sweat:

 

 

Nå kan det bare bli det været det blir...

 

 

 

 

 

Forberedte anleggsflatene til å kunne motta hyttesidene.

 

 

Selve hyttesidene ble merket etter malene og saget ut på båndsaga.

 

 

Det var ikke så lett å montere disse, ettersom de har en svak kurvator når de er innmontert. Det gjør at de blir "for lange" før de er kurvet og forferdelig leie å få på plass.

 

 

31102010_003.jpg

 

 

Ble litt frem og tilbake med små justeringer

 

 

31102010_004.jpg

 

 

31102010_005.jpg

 

 

Her kommer kurvatoren bedre frem

 

 

31102010_006.jpg

 

 

 

På den andre siden møtte jeg en utfordring i en bolt som jeg hadde glemt å slå helt ut for å borre hull gjennom frontveggen til hytta. Denne måtte jeg nå prøve å få ut, men jeg kan love at den ikke var villig til å gi seg uten kamp!! :cryin:

 

 

 

Forsøkte først med kubein, og fikk den ut eet par cm etter gode 20 minutter med svetting og banning..

 

 

31102010_008.jpg

 

 

 

Her må det sterkere lut til!!

 

 

 

Fant frem et metallstykke med en spalte i midten som jeg kunne få tredd ned på bolten. Tanken var å kunne trekke ut bolten med en talje..

 

 

 

Litt modifisering var påkrevet

 

 

 

31102010_009.jpg

 

 

31102010_014.jpg

 

 

Nå skulle jeg nok få testet om pullerten på akterdekket var forsvarlig forankret....

 

Tau i ene enden, og ei reim festet til bøylen tredd over bolten, og ei trekkvillig talje i midten :smash:

 

Måtte den svakeste delen gi etter (og helst før båten blir kortere.. :crazy: )

 

 

31102010_011.jpg

 

 

31102010_010.jpg

 

 

 

Bolten satt godt gitt, men kom alikevel ut.

 

 

31102010_013.jpg

 

 

 

Fikk kortet ned bolten, spisset den samt laget haker som gjør at den ikke kommer ut igjen.

 

 

31102010_018.jpg

 

 

Slått inn for siste gang

 

 

31102010_019.jpg

 

 

 

 

Deretter var det "Same procedure" for hyttesiden (Måle, kappe, justere, sloss litt og vips -på plass)

 

 

31102010_021.jpg

 

 

31102010_020.jpg

 

 

 

Alle delene i hytta blir laget i to høyde-lag.

 

 

 

For å kunne leke litt med hvor høye sideveggene må/vil bli, så rigget jeg opp en finerplate for å simulere kurvatoren i taket.

 

På bildet under har jeg løftet det hele tilstrekkelig til at vi får ståhøyde i salongen.

 

 

31102010_022.jpg

 

 

31102010_024.jpg

 

 

 

Syntes det blir en litt dramatisk kurve på taket til en skøyte å være, men jeg blir litt lurt visuelt av at finerplata går et godt stykke utenfor hyttesiden, og dermed virker mer sirkulær...

 

 

 

Tror det kan bli fint!

 

 

Her er jeg på klatretur på takstolene på jakt etter en bedre kameravinkel

 

 

 

31102010_028.jpg

 

 

 

(Lampa midt i trynet :cool: )

 

 

 

31102010_027.jpg

 

Presenningen i taket synlig.

 

 

Vel vel, det var dagens oppdatering

 

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Går riktig fint fremover d her Svaap! :-)

 

Har kommentert tidligere på tråden å syns att d her bli fantastisk bra!!

 

Ang. røret som du spurt om tidliere her....det må da finnes ett mekanisk verksted i din nærhet som kan valse den rørbiten te dæ?

 

Har jobba i ett mekanisk verksted her i byn (Trheim) i 18 år og jobba my me valsing av div profiler...også rør i rustfritt...Har verkstedet en såkalt ringvals så skulle d ikke være noe problem....å rette ut allerede valsede rør er NO NO..Tenker å att ett rørlegger firma med en skikkelig rørbøyer kan også ordne d der for deg...

 

Ihvertfall...Ikke bruk tid og energi på å rette ut eksisterende røret Svaap...Å lage nytt rør er gjort på en times tid..maks..hos ett firma som har årntli utstyr!

 

Lykke te videre...å æ kan lov dæ...følge me dæ å heie på!! :-)

 

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

Flott å lese gjennom de siste sidene i tråden din! Er ei stund siden jeg har lest her, så var jo utrolig å se hvor mye du har fått gjort siden sist! :-) Ser du har fått tak i ny motor og! Jeg hadde ikke vært i tvil hvis jeg kunne velge mellom 22 hk og 30 hk! Begge motorene er jo bunnsolide, men 30 hesteren er vel kjent som den desidert beste motoren Sabb laget! Og som du sier så er jo den ekstra effekten også greit å ha med seg! :-) Ser du spekulerer litt på propellstørrelsen. Kan jo nevne at 30 hesteren også ble levert med 3-vinget vribar propell. Da er nok diameteren mindre enn for standar 2-vinget propell. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si når du skal seile, mulig den 3-vingede vli lage mer motstand i vannet?

Link to post
Share on other sites

30 hesteren også ble levert med 3-vinget vribar propell. Da er nok diameteren mindre enn for standar 2-vinget propell. Jeg vet ikke hvor mye dette har å si når du skal seile, mulig den 3-vingede vli lage mer motstand i vannet?

 

 

Hei,

 

Vet at de hardbarkede regattaseilerne i skøytemiljøet, retter inn propellen etter at motor er slått av før start. Samtidig så er fler og fler ute etter seilrette propeller for å minske motstand.

 

 

 

 

Nå er motoren (22HK) solgt :thumbsup: , og jeg fikk demontert den i går. Propellanlegget er også ute.

 

Gruer meg til å skulle flytte SVAAP ut av verkstedet (for å komme til med gravemaskin/talje for løft).

 

 

(Skal imidlertid passe på å få tatt noen bilder av hele dekket, uten forstyrrende takstoler i veien)..

Link to post
Share on other sites

Hadde opprinnelig tenkt å nøve disse sammen med tilsvarende teknikk som jeg har brukt på luka og på cockpit-karmene, men velger nå heller å bruke en hjørnestolpe (som det som oftest blir brukt).

 

Uten at jeg skal påberope med noe særlig med trebåterfaring, våger jeg meg likevel frempå med ett lite tips: Slike skjøter som du skisserer her pleier å være første sted der lakken sprekker på trebåter, siden treet utvider seg forskjellig på langs og på tvers ved fuktpåvirkning. Samt evt bevegelser i treverket. Så det kan være lurt å legge inn natespor på begge sider av hjørnestolpen for å få litt fleksibilitet og unngå sprekker og flassing. Men dette har du sikkert tenkt på selv for lenge siden...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

På bildet som viser takbuen må hytteveggene forhøyes så de møter takbuen.

(Veggene må forhøyes med 19cm)

 

Det vil da bli plass til mine nye koøyer.

 

 

Det viktigste er å finne en balanse mellom det estetisk vakre og det praktisk anvendelige.

Jeg har sett mange små båter som har "ei brakke" på dekk. Flott å være inni, men heller mindre vakkert å se på.

 

Linjer er viktig, så jeg må finne et kompromiss som (forhåpentlig vis) gir meg ståhøyde innvendig, uten at det ser for høyt ut utvendig. Blir det en konflikt mellom de to forholdene så vil ståhøyden måtte lide...

Link to post
Share on other sites

Er helt enig med deg i det du skriver, men det hender noen ganger at det praktiske er linjelekkert og estetisk vakkert.

Det da det er riktig og genialt, men som du sier: Det hender en må lide for skjønnheten.... :smiley:

 

Ut fra bildene trodde ikke jeg at sideveggene ville bli 19 cm. ei heller at det var planlagt koøyer i dem.Hva blir tykkelsen på taket? Hvor langt ned på sideveggen blir overgangen mellom vegg og tak markert/avsluttet? Skal det markeres/avsluttes med en halvstaff? Jeg tenker på at det stjeles høyde fra sideveggen...

Link to post
Share on other sites

Jeg har i planene å sette inn alt av eik med "Coelan". Denne er svært elastisk og vil nok stå imot de bevegelsene du helt riktig påpeker.

 

En kar i båthavna har behandlet hele båten sin med Coelan for en del år siden. Dette sitter godt overalt, bortsett fra slike steder der liggende og stående treverk møtes. Så ikke si at du ikke har blitt advart...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Du har rett i at det er en utfordring å få ulike fiber-retninger til å samarbeide i en sammenføyning.

 

Ved montering vil endeved være rikelig sauset inn med olje, samt at anleggsflatene males med tykk blymønje, samt at jeg bruker litt fugemasse for å tilsikre at det ikke kommer luft til.

 

Håper (og tror) at det går fint -hvis ikke skal jeg huske advarselen din :yesnod:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er alt gjort klart for å flytte båten ut av verkstedet i morgen.

 

Luft i alle hjul er på plass, alle støtter kontrollert samt at oppklossinger under akslinger er fjernet.

De to bakerste takstolene har mistet "bunnsvillen", slik at båten i det hele tatt kommer ut.

 

 

Jeg har også gruset opp litt på utsiden og komprimert dette, slik at underlaget er fast og fint.

Båten veier ca 8-9 tonn nå, så det er jo litt som skal flyttes på.

 

 

 

Traktoren er koblet til draget, så i morgen blir det tut-og-kjør :thumbsup:

 

 

Bilder kommer i morgen!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...