Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Motbakke i går.... :headbang:

 

Var ikke helt fornøyd med fronten jeg hadde laget til hytta, så jeg "tok meg råd til" å lage en ny.

Når denne var ferdig utformet og jeg skulle banke den på plass, så sprakk hele greia -ikke fordi med var for trang, men det var en hindring i sporet jeg ikke hadde fått med meg.

 

Ja ja.... :rolleyes:

 

Blanda litt epoxy og limte fanteriet sammen igjen.

 

003.jpg

 

Bestemte meg for å ikke gi meg i den "sinnsstemning" jeg var i etter å herpa flott eik, så jeg tok den første hyttefronten begynte å forme bak-karmen til styrebrønnen. Det er samme utfordring her ift at akterdekket butter i karmen, og den må derfor monteres før jeg kan drive.

 

Her er den kommet på plass -første gang:

 

002.jpg

 

Ettermiddagen i dag har vært bedre.

 

Begynte med å høvle den limte fronten, og monterte den på plass der den hører hjemme.

Under dekket -i forkant av hyttefronten, skal det være en "dekksbjelke" for å feste endene på dekksplanken til fordekket.

 

Denne laget jeg mal til, og skar ut av 2" tykk eik:

 

006.jpg

 

Når denne var tilpasset og høvlet, festet jeg den med tvinger der den hørte hjemme.

Borret alle forsenker-hullene i dekksplankene over denne bjelken, og ville trekke den godt intil med skruene.

 

"Perler på en snor":

 

025_2.jpg

 

Må ha nytt forsenker-borr før jeg kommer helt i mål på disse, men fordekket er nå "hel ved" :yesnod:

 

Måtte få oversikt over hva jeg har igjen av eikeplanker, så jeg ikke fortsetter med denne sløsinga.

 

028_2.jpg

 

Skjønner nå at jeg må holde meg til første forsøk heretter.

Denne eika er lagret siden 1952 ( :eek: ) -og er å anse som ren adel av båtbygger-materialer.

 

Målte ut og høvlet det jeg skulle ha til sidekarmene til styrebrønnen, og begynte å måle opp hvordan hjørneforbindelsene skulle bygges:

 

028_3.jpg

 

Her er skissa til sammenføyningene:

 

043.jpg

 

Påbegynt oppmåling:

 

033.jpg034.jpg

 

Bruker en skalpell for å risse opp etter blyantstrekene. Da får sagbladet noe å ta tak i når jeg begynner kuttet:

 

038.jpg

(Skar egentlig intill en stål-linial, men jeg klarte ikke å ta bilde og holde denne samtidig... :rolleyes: )

 

Her er den på vei inn igjen for oppmåling av neste step:

 

039.jpg040.jpg

 

032.jpg

 

 

Det var det jeg rakk i dag.

 

...to be continued...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Et sabla møkkavær i dag setter en demper på arbeidslysten...

 

Kom meg ut etterhvert, og begynte med sink-forbindelsen til styrebrønn-karm.

 

Her har jeg skåret ut bakveggen:

 

sink_001.jpg

 

Disse skal etterhvert passe i hverandre:

 

sink_002.jpg

 

Etter endel tid med oppmåling (x2 nå som jeg bare har akkurat det jeg trenger av eik), så begynte jeg å skjære:

 

sink_003.jpg

 

Alltid spennende å se hvordan det passer -skal ikke være mye feil før det sladrer skikkelig på sluttresultatet:

 

sink_006.jpg

 

sink_007.jpg

 

Phu :sweat:

 

Veldig fornøyd med den:

 

sink_019.jpg

 

sink_010.jpg

 

Da er det bare å håpe at jeg er like heldig med den andre siden...

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Det er klart man blir tryggere og tryggere på slik med nok øvelse, men det er alikevel "ikke gitt" at det går bra.

Blir litt vel spennende når man ikke har mer materialer enn til at man må lykkes i første forsøk... :sweat:

 

Fikk nå i allefall den andre siden også på plass i dag, og er strålende fornøyd og glad over det:

 

020.jpg

 

021.jpg

 

Når jeg i tillegg vet at min datter sitter i forskipet og limer/banker trepropper ned over skruene -ja da er gleden dobbel (minst :yesnod: )

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest denne tråden har jeg konkludert med at "alle de rare meislene" jeg har er til dreving av båt. Stemmer ikke det? Ser ut til at en del av de er slipt om og tilpasset en del.

Fikk de av en kollega for noen år siden.

 

meisler_1.jpg

 

meisler_2.jpg

 

meisler_3.jpg

 

meisler_4.jpg

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Link to post
Share on other sites

Fantastisk Christian!

(IM sendt)

:flag:

 

I dag begynte jeg å drive dekket.

 

I og med at natene er trange i bunn, så legger jeg første tråd uten at garnet legges i løkker.

Legger det rett og slett rett ned i natet, og slår med egenvekta på klubba. Virker som det legger seg godt nede i natet, tight og fint!

 

drive_030.jpg

 

drive_031.jpg

 

Det neste laget med drevgarn blir slått ned i løkker, slik at det fyller natet bedre opp.

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Drevgarnet skal slåes ned i natene for å gjøre dekket stivere, samt at det kiler dekksplankene til hverandre og dermed tetter.

Natemassen er også tett (når den er lagt riktig), men den er mer som en sikring ift tetthet, samt at den skal sørge for å holde drevgarnet på plass i natet.

 

Mao: primær-tetting i et massivt tredekk = drevgarn

Link to post
Share on other sites

Bek blir hardt som pokker, samtidig som det blir mykt i sterk varme (en god sommerdag), med den konsekvens at det begynner å smitte over på de tær som tråkker over det... =svarte tær og bek over hele dekket.... :rolleyes:

 

Er nok ikke et produkt som egner seg å bruke -utenom for de antikvariske prosjektene- det finnes sååååå mye annet som er bedre.

 

Det er flere som lar være å drive opp tradisjonelt bygget dekk med drevgarn, som bare nater et utfrest spor mellom plankene.

Dette er ikke helt "etter boken", ettersom dekket har en strukturell betydning for helheten i skroget.

 

Jeg har lyst til å sitere fra båten "Trebåten" av Ole Jacob Broch:

"La oss betrakte skroget på en båt som en hul drager eller et slags rør satt sammen av mange deler. Vi innser fort at alle sidene av drageren må være like sterke. Sidene må være bundet sammen uten svake punkter. Ingen sider eller deler av drageren må kunne forskyves i forhold til hverandre. Når disse forutsetningene er oppfylt, vil alle sider og deler av drageren aktivt være med når den belastes. Dette utgjør dragerens styrke."

 

Det er viktig at disse elementene har sin inbyrdes -og samlede styrke. Styrken ligger i at det er friksjon mellom komponentene.

Denne friksjonen dannes ved at man tilpasser delene tett, og at man driver skroget og dekket tight sammen.

 

En båt i sjøgang vil utsettes for store krefter -spesielt en seilbåt hvor kjøl og seil forsøker å motvirke hverandre -med et skrog i mellom som må ta støyten... :sweat:

 

En trebåt (spesielt kravellbygget -hvor bordene ligger intill hverandre), er i bunn og grunn bare "en plankestabel". Det er derfor veldig avgjørende for styrken at man bygger inn spenninger i de ulike komponentene, slik at man oppnår styrke.

 

 

Det blr i grunn det samme som for en bolt -den er sterkest når den er forspent.

 

Derfor drives tradisjonelt byggede båter i dekket.

(Alternativet -som er mer og mer populært av forståelige grunner- er å bruke finèr i dekket -Stivt som pokker)

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...