Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Fikk postpakke fra en vennlig sjel her inne på Baatplassen.

 

Dette kaller jeg en innertier av gode overraskelser:

 

jern_005.jpg

 

Pakken sendt til meg -uten at det kostet meg et flatt rødt øre! (Ja, slike mennesker finnes rundt omkring fortsatt)

 

Tusen hjertelig takk Christian.

 

YOU made my day :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Bek blir hardt som pokker, samtidig som det blir mykt i sterk varme (en god sommerdag), med den konsekvens at det begynner å smitte over på de tær som tråkker over det... =svarte tær og bek over hele dekket.... :rolleyes:

 

Er nok ikke et produkt som egner seg å bruke -utenom for de antikvariske prosjektene- det finnes sååååå mye annet som er bedre.

 

 

Nja har båt med beked dekk , og har beket de delene av dekket som eg har skiftet.Og kommer til og fotsette med de. :yesnod: Har ikke oppdaget at de er noe problem med bek som smitter av i varmen , men så er de ikke så varmt på sunnmøre da :nonod:

Om beket har blitt lagt på rette måten , smitter de ikke , tror eg.. men og "smelte om" dekks bek rett i natet , de vil muligens smitte.. :confused:

Beste nate massen ?? :discuss:

Link to post
Share on other sites

Beste nate massen ?

 

Det er den massen som er lagt på riktig måte. Når det gjelder MS polymer som Svaap har kjøpt inn vil det si godt forarbeid(friskt treverk), primet på sidene, jevn temperatur og luftfuktighet under herding(minst en uke) og ikke direkte sollys på massen/dekket under denne tiden.

Fuktigheten i treverket må bør heller ikke være for høy da MS Polymerer som f.eks. den Svaap har kjøpt benytter fuktighet til herding, men ikke liker for høy fuktighet(friskt treverk).

 

Så nok en gang, det finnes mange bra produkter på markedet, men for mange "klamphøggere" som utfører jobben med feilkilder de ikke vet om eller tenker over.

Det ser ikke ut som Svaap er en av de :wflag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fikk sneket meg til en drøy time på verkstedet i kveld.

 

For å kunne drive mot fronten av hytta, må jeg tilsikre at denne er forsvarlig festet på forhånd.

Det samlede trykket/presset fra drevgarnet er formidabelt, så dette bør sitte godt.

 

Jeg bolter derfor fronten til mastebjelken, gjennomgående.

 

Her borres hullene:

 

drive_006.jpg

 

Så laget jeg 10mm kobberbolter m/hode og gjenger:

 

drive_007.jpg

 

Det er 6 bolter som forbinder delene sammen.

 

Natene må være rene for flis o.l. så jeg støvsuger natene før jeg driver.

Ettersom natet er trangt i bunn, så ble det stedvis nødvendig å bruke Fein-saga for å løsne spon i bunnen:

 

drive_013.jpg

 

Her er det nye "arsenalet" av ulike verktøy for å kunne drive dekket:

 

drive_015.jpg

 

De ulike jerne kommer til anvendelse på ulike steder:

 

drive_008.jpg

 

Rundt trange hjørner:

 

drive_010.jpg

 

Her et bilde som viser hvordan garnet ligger nede i natet:

 

drive_012.jpg

 

 

To be continued...

Link to post
Share on other sites

Når tror du det er realistisk at du er ferdig og båten blir sjøsatT?:)

 

Jeg har i mange år sagt at den er ferdig om ca 1 år... :rolleyes:

-Har vel snart rett i antakelsen.

 

Høsten 2011 håper jeg å kunne sjøsette/døpe damen.

Så kan jeg lage riggen vinteren 2011, og seile våren 2012.

(Hvis ikke jeg rigger med den gamle masten for å få prøve i lett vær allerede høsten 2011)

 

-Phu... Kjenner det kiler langt inn i sjela bare ved tanken på å seile båten :sailing:

Link to post
Share on other sites

Da er bondeplikter unnagjort, og båten kan igjen få litt oppmerksomhet... :yesnod:

 

Jeg har i dag fortsatt å drive dekket, og må si det går veldig fint fremover.

Har allerede fullført fordekket, og begynt på sidedekkene på den ene siden.

 

Viktig å få en grei rytme i arbeidet, slik at slagene og bevegelsene blir like hele veien.

Blir en hypnotisk, rytmisk lyd av klubba som treffer jernet..

 

 

Jeg mangler noen bolter i front-veggen til hytta, men alle borrene mine er for korte :smash:

-Må sveise på en forlenger for å komme gjennom.

 

Ser for meg at jeg har gjort meg ferdig med første tråd over hele dekket i løpet av helga som kommer.

Så er det bare å starte på nytt med lag nr to. Dette blir mer tidkrevende, ettersom natet skal fylles med tråden lagt i løkker.

 

Her et par bilder i glad kaos:

 

Over:

drive_dekk_001.jpg

 

Under:

drive_dekk_007.jpg

 

Bjelke mot hytte:

drive_dekk_002.jpg

 

Ser ut som om noen har daua her:

drive_dekk_005.jpg

 

 

 

Håper på litt merkbar fremgang i tiden som kommer..

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Snubler videre i arbeidet:

 

Fikk sveiset på en forlenger på bor for å komme gjennom nesten en halvmeter med eik:

 

 

 

diverse_002.jpg

 

Jaggu høgg drillen til og knakk i to idet håndtaket traff dekket.

 

Vet ikke om det sier mer om dekkets styrke, eller drillens svakhet.

Drillen har faktisk røket på samme sted tidligere, og da fikk jeg nytt chassis fra Hitachi.

Denne gangen er den definitivt ferdig.

 

Fikk kjøpt en "Milwaukee" til en hyggelig penge. Skal være god kvalitet -noen som har erfaringer?

 

Her kommer bolten inn:

 

 

 

bjelke_001.jpg

 

Fortsatte med drivingen i dag, og regner med å bli ferdig med første laget i løpet av helgen.

 

 

 

bjelke_007.jpgbjelke_002.jpg

 

 

 

 

Damen har en veldreid hekk -skikkelig "Wine-Glass-Shape":

 

 

 

diverse_003.jpg

Link to post
Share on other sites

Ble i dag ferdig med å legge den første tråden i dekksnatene.

 

Kjenner det godt i høyre underarm/albue, som følge av et større antall slag med treklubba :rolleyes:

 

For å bli ferdig med akterdekket, måtte jeg feste karmene til styrebrønnen.

 

Mikset klissete epoxy, og sørget for å utvete limflatene flere ganger:

 

 

11092010_001.jpg

 

11092010_002.jpg

 

11092010_005.jpg

 

Anleggsflatene ble malt med blymønje, samt maskert der lim-klisset antakelig ville renne:

 

 

11092010_004.jpg

 

Skal vente 20 minutter mellom hvert lag med epoxy under utveting.

 

Kaffe hadde jeg ikke mer igjen av, så da ble det en (Klikk):

 

11092010_006.jpg

 

:cheers:

 

Her er delene satt sammen for siste gang:

 

11092010_008.jpg

 

11092010_009.jpg

 

11092010_007.jpg

 

 

Delene er skrudd inn i bjelkelaget med 10 cm lange syrefaste skruer, med 15 cm mellomrom.

Skal litt til for å holde disse på plass -det er 40mm tykk eik som kurver svakt.

 

 

En helt annen ting

 

Må tenke litt fremover også...

 

Rekkestøttene skal være i 3" x 3" eik, og skal monteres på dollbordet i maskinsko (ikke gjennomgående).

 

Grunnen til at jeg ikke vil ha de gjennomgående, ligger i at det er lettere å få lekkasjer når/hvis man "dunker inntil" noe, og disse får en smell (noe som ikke er utenkelig) -så vil en lekkasje være temmelig sannsynlig utfall.

 

Med en maskinsko kan jeg la en bolt gå gjennom hele rekkestøtten, gjennom maskinskoen og boltet gjennom dollbordet.

(Bolten tar da støyten).

 

En kollega tegnet en skisse på 5 min i et CAD-program til bruk for å lage støpe-maler.

Maskinskoene skal støpes i bronse på et metallstøperi i Kragerø.

 

Her er tegningen:

 

(Hmmmm.... den klarte jeg ikke å linke inn.. :rolleyes: )

-Noen som kan fortelle hvordan jeg legger inn en pdf-fil??

 

 

Fortsatte med det andre laget med drevgarn -nå med løkker for å fylle natet tilstrekkelig opp.

 

I tillegg til det vanlige "sett-jernet", så tok jeg nå i bruk et "rabatt-jern", som har spor hvor drevgarnet stukes ned i natet. Disse har jeg i flere bredder, men jernene under passer natene mine godt:

 

 

11092010_012.jpg

 

Her ser dere natet etter at lag to er lagt, og "strammet opp":

 

11092010_015.jpg

 

Dette kommer til å ta litt tid å fullføre, men jeg håper å kunne være klar til å begynne nating av dekket i løpet av et par uker (hvis jeg står på :rolleyes: )

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Milwaukee er, eller var noe oppkjøp av AEG hvis jeg ikke husker feil. Jeg jobba en stund hos et firma som leverte verktøy på byggeplasser i Oslo, NCC etc. De solgte Milwaukee og Hitachi + Bosch. Var mest feil på Milwaukee. Skulle liksom være en proffmaskin fra USA.

 

Mulig de har blitt bedre. Men det var ikke noe spesielt med de før ihvertfall. Husker man kunn velge hvordan vei man satte inn batteriet slik av man kunne velge litt vektfordeling.

 

Kjøpte Hitachi, og har et par av de. Veldig fornøyd :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det tar vesentlig lengre tid å legge den 2. tråden i natet.

 

Tråden skal legges med løkker, som tilsikrer at nok drevgarn kommer ned i natet, og at man fyller natet slik at ca 7 - 10 mm er igjen til natemassen.

Litt trening skal til før det sitter skikkelig i kroppen, og i tillegg er jeg rimelig sliten i armen etter å ha håndtert klubba i maaaange timer nå.

 

Her noen bilder som viser 5 slag etter hvernadre, og hvordan løkkene legges:

 

 

13092010_001.jpg

 

13092010_002.jpg

 

13092010_003.jpg

 

13092010_004.jpg

 

13092010_005.jpg

 

...sier seg selv at dette tar noe tid.

 

Jeg er nå ferdig med fordekk, akterdekk og snart babord sidedekk.

 

 

 

Samtidig har min datter påtatt seg å maskere dekksplanken, så natemassen ikke klines utover det hele.

En stor jobb som er utført nøyaktig og fint :yesnod:

 

 

 

14092010_012.jpg

 

14092010_014.jpg

 

15092010_002.jpg

 

 

 

 

 

Skal bli spennende å begynne natingen!

 

Primingen skal tørke min 1 time før bruk, og da har man 6 timer før det er "for sent"..

 

Har jo kjøpt en elektrisk patron-presse og gleder meg som en unge til å se dekket ferdig natet.

 

 

Lover at det blir en (Klikk) eller to når det er gjort! :yesnod:

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Milwaukee markedsføres og importeres av TTI (Techtronic Industries Nordic) i Scandinavia. De markedsfører Milwaukee, AEG og Ryobi.

 

Selv driver jeg import og salg av fugemasser og valgte etter å ha testet utallige merker Milwaukee fugemassepistol. Dette leverer vi til en nisjebransje som ikke gjør annet enn å fuge og for dette bruket var i hvert fall Milwaukee de andre helt overlegen både når det kom til kvalitet og batteri-levetid. Nå har det kommet nyere batteriteknologi, men den tåler ikke kulde.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Milwaukee drillen kom aldri... Nok en useriøs selger som antakelig har funnet en som ville betale mer enn meg (selv om vi hadde en avtale på e-post)..

 

Selgeren var veeeldig tilgjengelig i forkant av kjøpet, og under avklaring av detaljer -for så å bli "borte".

 

Såååå hvis det er noen som kan anbefale en sterk maskin, som tåler å bli brukt?

 

Har hatt mange driller, men det er jo en rivende utvikling i batteriteknologi, så noen tips ville bli verdsatt!

Link to post
Share on other sites

Da jeg nå har arbeidet som tømrer i mange, lange år har jeg fulgt utviklingen av batteridriller nøye, helt fra den spede begynnelse med Makitadriller som måtte lades et døgn for å skru i en time:-). Jeg har opplevd driller ta fyr, eksplodere og gearspreng der tannhjulene har sprutet rundt ørene.

Skal man kjøpe maskiner er det viktig å definere behovet før man kjøper.. Skal man ha krefter er det ennå bare 18eller 24 volt Dewalt som gjelder. Dette er de sterkeste maskinene. Det finnes ingen andre maskiner som leverer like mye moment. Batteriene har noe dårlig kvalitet mener nå jeg da, men representantene fra Dewalt mener det er jeg som tyner maskinene for mye.

 

Ellers kommer Hitatchi som et bra alternativ, svakere ja, men god kvalitet.

 

Panasonic har noen virkelig lekre driller, nydelig lyd i disse. Enda noe svakere men oser av kvalitet. Jeg ville droppet Dewalt grunnet batteriproblematikken. Batteriene er for dyre å bytte når de ryker, og de ryker for fort

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Link to post
Share on other sites

har også panasonic på jobben. Tung og stor, men tåler det meste. Kan bore til drillen er så varm at du ikke klarer å holde i den... Går også fint å miste den ned fra 2 og med betonggulv under.

 

Privat har en Makita 18V, liten og hendig, men egner seg ikke til mye borring da batteriet kun er 1,5Ah... Denne har lader som lader på 15min, noe som er veldig greit!

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Med fare for og skrive noe du allerede vet. :smiley: vil jeg kort beskrive hvordan vi drev en 72 fod jakt for en god del år siden.

Skroget ble drevet med hamp i 3 om gange, dekket med bomuld også 3 gange. Ved første driving brukte vi settjernet til og sette drevet fast. Drevet ble satt i lange lykker. Når man hadde satt ca. en halv meter skifte vi jern til rabattjernet, og drev in drevet i mottsatt retning av hva vi satte drevet. Rabattjernet skal gå en "vuggende" bevegelse samtidig som mann slår med klubben på jernet. Ved 2 og 3 gang er fremgang måten den samme, men man setter kortere lykker. Det er viktig at menn lager en "pølse" og ikke driver drevet gjennom plankene. Og man kan høre på lyden, når men driver, om drevet sitter riktig. Det skal være en lidt "dumb" lyd.

Ble dette forstålig?

 

Etter og ha drevet hver dag i et par uker ble vi vant med kommentar som "hva driver du med", "går du her og driver" og "ikke driv det for langt"

Ellers vil jeg føye meg inn i rekken av folk som er imponert av ditt arbeide :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dewalt er langt fra det kraftigste, min 12V makita(rundt 50nm) har mer kraft enn en 18V dewalt (40nm). Hold deg til skikkelige merker, og har du tid så bestill fra USA, det er MYE og spare på å kjøpe derfra. Min makita 12V har fått mye bank opp igjennom årene, hadde jeg skulle kjøpt nå ville det blitt en av de nye 18V.

 

Du viser et enormt pågangsmot på prosjektet ditt, stå på:)

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tilbakemeldinger vedr batteridrill fra folk som har erfaringer!

 

Min tidligere Makita 14,4v er den beste drillen jeg har hatt.

 

Men å kjøpe fra USA -vil jeg måtte kjøpe lader i Norge da eller (ift 220V og korrekt støpsel)???

-Snakker vi eBay, eller kjøpe nytt fra forhandler?

 

 

 

 

NOR594:

 

Takk for interessant kommentar vedr driving av dekk på jakten!

 

Tiden vil vise om jeg har fått dette til, selv om jeg har "lest meg opp" på emnet.

Fremgangsmåten stemmer godt med det du beskriver.

 

Jeg har bare lagt 2 lag med bommulstråd, men det andre laget er lagt med gode løkker godt intill hverandre -og lyden av slaget blir som du sier "dumb".

 

Blir nesten som å stramme opp en tromme, hvor lyden over dekket endrer seg etterhvert som kreftene/spenningene akkumulerer seg.

 

Sidekommentar: Tror naboene også er glade for at jeg er ferdig med "å stemme tromma mi..." :giggle:

(I helgene har jeg hatt 12 timers skift med monoton, regelmessig banking hver dag :smash::smash::smash:

 

 

:crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...