Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Må jo lukte himmelsk i lokalet :saint:

 

Har du muligheten til å putte noe av denne aromaen på ei flaske og sende til meg :pray:

 

 

He he... :thumbsup:

 

Kan bekrefte at det lukter godt når jeg kommer inn på verkstedet, men at jeg selv opplever min til tider svette kropps-odør -hvilket legger en viss demper på lukt-opplevelsen.... :sweat:

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på det mange ganger - det må jo være stor motivasjon å komme ut i "bua" bare pga. lukta! Ingenting er som lukten av nypusset eik! Bør bruke støvmaske, da - gikk rundt og luktet eik i halvannet døgn her en gang jeg glemte maska... :cool:

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

Ettermiddagen ble viet til å lage en av de tverrgående karmene til skyveluken.

Denne skal fungere som stopp-punkt for selve lukas glidebane.

 

Mye nedbør i dag og verkstedet er vannfylt igjen...

 

 

15082011_001.jpg

 

 

Karmene ble lagt i press mot hverandre med nøyaktig samme distanse (la en plank i mellom) for å sørge for at de ligger parallelt ift hverandre.

 

 

Et høvelig emne ble høvlet ned til et par og tredve millimeter tykkelse, og en mal ble brukt til å finne kurven taket har mellom karmene.

 

 

15082011_003.jpg

 

Kurve ble avtegnet og emnet lagt oppå karmene for oppmerking av innfelling. Dette for å hindre at forbindelsen åpner seg og kan slippe vann gjennom.

 

 

15082011_004.jpg

 

 

15082011_005.jpg

 

 

Karmene ble tatt ned for avtegning og fjerning av trevirke.

 

 

 

15082011_006.jpg

 

 

15082011_008.jpg

 

 

15082011_010.jpg

 

 

15082011_011.jpg

 

 

 

Dro en blant langs fronten av emnet mot taket for å finjustere kurven.

 

 

15082011_012.jpg

 

 

15082011_013.jpg

 

 

 

Deretter kappet jeg av en smal stripe av det jeg allerede hadde fjernet av hyttetaket for å kunne tegne av kurven i toppen, og skar ut denne.

 

 

15082011_015.jpg

 

 

15082011_016.jpg

 

 

15082011_019.jpg

 

 

Kantene på hytta skal rundes for å gjøre overgangen greiere å håndtere når duken skal legges.

Brukte el-høvel og grov fil i første omgang, så får det bli båndsliper-mat etter hvert.

 

 

15082011_021.jpg

 

 

15082011_022.jpg

 

 

 

Det var dagens båt rapport..

 

 

 

 

Har lovet meg selv å skjære to tømmerstokker til plank/bjelker hver dag.

Ettersom jeg hadde stjålet såpass med tid til båten måtte jeg være kreativ for å få oppgaven gjort rask.

Kanskje ikke helt etter boken men det gikk nå litt raskere....

 

 

 

15082011_027.jpg

 

 

 

Vi har for tiden et internett som er vanvittig tregt og ustabilt.

Har nå brukt litt over 2 timer på å laste ned bilder.

Neste post kommer når Telenor finner ut at de faktisk må levere den varen jeg har betalt for :thumbsdown:

 

 

:rolleyes:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm.... tenker overfres og roundover-bit her, jeg. Så blir det mindre "pæs" og jevnt resultat på no time. Bruk sideanligget og fjern kulelageret, kjør med anligget på taket. Justér for profilforskjellen på sidene og foran. Alternativt skråskjærer du en liten platebit i samme vinkel som taket.

 

Samtidig - det er jo terapi å sysle med smådetaljer. Timene flyr og hodet får tømt seg for grugg.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Link to post
Share on other sites

 

 

Kjekt å høre at du har mål om å ligge i Storsand neste sesong. Da skal jeg spandere en "klikk" for all glede jeg har hatt av denne tråden.

 

Gjenstår å se om det er plass.

 

Har forstått at man detter ut av køen for hvert år, selv om man "holder interessen varm".

Svein Robert har passet på å ringe meg hvert år for å sjekke status, så jeg er ikke glemt.

 

Trivdes veldig godt der med "Celius". :thumbsup:

 

Da deler vi "en kald en" når den tid kommer :cheers:

Link to post
Share on other sites

Mine antakelser om at overfresen ville bli for høy til å kunne brukes til å runde kantene på taket stemte dessverre.

Alternativet vår å trekke båten ut igjen, men det har pissregnet her så det var ikke noe reelt alternativ.

 

Båndsliperen gjorde kort prosess på oppgaven og det hele var gjort på en halv time - med tilfredstillende resultat.

 

 

16082011_013.jpg

 

 

16082011_014.jpg

 

 

 

Jeg må justere litt på hvordan jeg avslutter rammen til skyveluka i forkant, for å komme rundt uhellet jeg hadde med fresen.

 

 

16082011_001.jpg

 

Blir noe i den retningen.

 

 

 

 

Jeg ønsket å fiksere rammeverket til taket (midlertidig) for å letter jobbe med å lage selve luka.

Eika skal limes/skrus fra undersiden, så jeg målte opp hvor hullene gjennom taket ville komme og borret opp disse for å feste rammen med noen skruer.

 

 

16082011_003.jpg

 

 

16082011_004.jpg

 

 

16082011_005.jpg

 

 

16082011_006.jpg

 

 

 

Flaket jeg skar ut av taket kunne jeg bruke som jigg for å lime finèren til selve luka.

Denne lager jeg i 3 lag med 6mm plater (kapp fra taket).

 

Tok hoppe-testen på platen (liggende på gulvet), og den er stiv og dau som en stokk.

Slisset den opp i passende deler og monterte nødvendige styringer til å kunne holde platene i posisjon under limingen.

 

 

 

16082011_007.jpg

 

 

16082011_008.jpg

 

 

16082011_009.jpg

 

 

 

Epoxy ble fordelt og platene lagt under press.

 

 

16082011_011.jpg

 

 

16082011_012.jpg

 

 

 

 

Resten av kvelden gikk til mine to tømmerstokker.... :rolleyes:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fantastisk flott å se/ lese, nok en gang! Ser du skrev før ferien at du skulle i gang med å pusse opp sabben. Jeg pussa opp sabben i snekka mi for to år sida, den ble lakkert med Økonomidelers lakk; Nordsten. Den var rimelig lik originalfargen, men bare en brøkdel av prisen :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Lukeplata holdt fasongen selv etter at jeg løsnet tvingene i dag. Trodde kanskje det ville bli litt "spring-back" men nei.. :thumbsup:

 

Etter litt høvling/sliping av ekstra lim ble den lagt på plass for å sjekke passformen.

 

 

17082011_001.jpg

 

 

17082011_002.jpg

 

-Passet ganske bra.

 

 

Det er endel arbeid med å lage en slik luke, og det er mange trinn igjen.

For å få nødvendig styring av luka på de kommende skinnene så ble det nødvendig å justere litt på profilen på utsiden av karmen. Den måtte kjøres gjennom fresen en gang til slik at jeg fikk et større flatt parti i øvre del.

-Er ikke veldig glad i å passere små arbeidsstykker så nært fresestålet, men det gikk greit denne gangen også :thumbsup:

 

Skrudd på pass igjen;

 

 

17082011_005.jpg

 

 

Utvendig styring av luka opprettholdes med en list som omslutter karmen (derfor større flatt parti)

Tegnet opp og skar ut av tynn finèr.

 

 

17082011_010.jpg

 

 

17082011_012.jpg

 

 

Og etter høvling av emne, fresing av fas og radie samt gnikk og gnukk med sandpapir, var hadde jeg en profil som kunne minne om malen.

 

 

17082011_014.jpg

 

 

17082011_013.jpg

 

 

Begge prøvemontert.

Disse skal epoxy-limes til finèren før det hele blir dekket med glassfiberduk (!! :rolleyes: )

 

 

 

17082011_015.jpg

 

 

17082011_018.jpg

 

 

Det skal monteres en tverrgående plank på undersiden av luka i bakkant. Denne vil stoppe lukas bevegelse fremover når den møter karmen i enden av uttaket i selve taket. Fikk ikke tatt bilde av malen, men dere kan skimte den på det neste bildet, som egentlig viser hvor jeg skal frese et spor inn i karmen.

Dette sporet skal et flattjern gå inn i, festet i tverrplanken (håper å få tak i bronse, alternativt kobber).

Hensikten er å hindre at luka skal løftes ut av glidebanen.

 

 

17082011_022.jpg

 

 

Alle friksjonsflatene skal være metallbeslått. Det vil si underkant luke mot karm, overkant karm.

Jeg er usikker på om jeg også skal montere utvendig karm/innvendig styrelist på luke. Prøvemontering vil vise om det er nødvendig.

 

 

17082011_023.jpg

 

 

17082011_029.jpg

 

 

17082011_033.jpg

 

 

 

Jeg skal ha et skylight på taket foran luka.

Uttak for dette skal jeg gjøre nå for å kunne forsegle endeveden på finèren med glassfiberduk.

 

Apropos glassfiberduk; er det best praksis å legge den vått (i eopoxy) eller tørt og så påføre epoxy?

Ser for meg at det kan være en fordel å legge lim først -ved at den da får trukket ned i veden overalt, men samtidig at det er mye vanskeligere å jobbe med duken mot vått underlag...

 

-Noen ideer blandt dere som har erfaring?

 

 

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

JAmmen litt av et stykke jobb du legger ned i båten og ikke minst her på forumet. Det er egentlig litt fint med det forumet for da må man lissom gjøre noe , for det forventes.

Det er mange timers jobb bare å holde denne tråden oppdatert med bilder og tekst i uka tenker jeg ?

Morro er det i allfall og følge med...

Link to post
Share on other sites

Ja Anders, det tar litt tid.

 

Spesielt når en bor utenfor de urbane strøk hvor fiberkablene er tykke som tau :rolleyes: .

På en god dag har jeg 1 Mbit linje, og opplasting går så tregt at en får assosiasjoner til halvherdet epoxy :thumbsdown:

 

Forumet holder helt klart momentet oppe i et ellers svært så isolert prosjekt.

Link to post
Share on other sites

Du får kjøpe deg sånn ice boks og håpe på godt vær, da kan kablene henge der så fuglene har noe å sitte på... husker sjøl når jeg holdt på med forrige båten... tok bilder og tenkte på hva som skulle skrives og gledet meg til å komme inn til kvelden og dele historien med andre...

andre kvelder var jeg dritt lei , men gikk ut alikevel for å holde tråden igang. Noen ganger er det fint med et spark i ræva. :-)

 

Men du er jo gæærn det er jo ikke jeg , husker jeg tittet til å begynne med og tenkte at; javel.. enda en som drømmer-.... i løpet av alle åra vi har hatt treskøyte i familien har det liggi prosjekter under presseninger på alle kanter med evigvarende prosjekter... om man sier at 1 av ti fullfører er det nok ikke langt unna, men du er jo som sagt gæærn, ikke nok med at du kommer til å bli ferdig , men makan til prosjekt... når du blir ferig med denna båten kommer det ikke til å bli lett tenker jeg... :giggle: men du har vel noen hus og annet på planen tenker jeg ?

 

Stå på !! beste tråden

Link to post
Share on other sites

...

 

Apropos glassfiberduk; er det best praksis å legge den vått (i eopoxy) eller tørt og så påføre epoxy?

Ser for meg at det kan være en fordel å legge lim først -ved at den da får trukket ned i veden overalt, men samtidig at det er mye vanskeligere å jobbe med duken mot vått underlag...

 

-Noen ideer blandt dere som har erfaring?

...

 

Jeg ville ha forseglet platen(e) med ett strøk epoksy og lagt på duken i fasen hvor epoksyen er berøringstørr, men ikke fullt utherdet. (Den utskiller voks på slutten av herdingen, og da må det vaskes ned før ny epoksy kan påføres) Forseglingen skal være for å unngå gassing med påfølgende bobler som dukker opp under duken.

Prøv på luken, eller et enda mindre prøvestykke før du begir deg på taket om du er usikker på hvilken metode du skal velge.

 

Et annet godt tips er å bruke klær som dekker legger og armer når du driver med dette. Etter å ha glasset skroget i kortbukse hadde det samlet seg "noe" epoksy i hårveksten på leggene. Dusj med påfølgende frottering var som en sk "brazilian", bare myyyye langsommere.

Link to post
Share on other sites

Takk for tips!

 

Høres veldig greit ut å la limet halvherde før jeg legger ned duken i forhåndskuttede lengder.

 

 

Skar ut hull til skylight i dag.

"Same procedure as"....

 

Selv om taket ikke lenger er en hel skive så er det svært stivt!

 

 

18082011_002.jpg

 

 

18082011_003.jpg

 

 

18082011_004.jpg

 

 

18082011_005.jpg

 

 

18082011_006.jpg

 

 

 

Helgepause hva båtbygge angår til fordel for å være mannskap på en av Svaaps medsøstre i arten på regatta i Horten :sailing: Blir hyggelig å møte likesinnede, samt overfylle begeret av motivasjon for å komme videre. :thumbsup:

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg er fortsatt like imponert over arbeidet som legges ned i denne båten, og ikke minst at du tar deg tid til å vise oss andre fremdriften i dette. Bra!!

 

Når det gjelder Coelan, så er dette et kjempebra produkt, dersom dette brukes riktig. Dette er noe du har greie på, men stusset over at du ovenfor nevnte at du ikke skulle behandle Irokoen.

 

Forutsetningen for at Coelan skal holde i så lang tid, og være fleksibel mente jeg var under forutsetning at man har det helt diffusjonstett undentil, og at ovenside er heldekket for at ikke fuktighet kan trekke sideveis blant annet?

Link to post
Share on other sites

Apropos glassfiberduk; er det best praksis å legge den vått (i eopoxy) eller tørt og så påføre epoxy?

Ser for meg at det kan være en fordel å legge lim først -ved at den da får trukket ned i veden overalt, men samtidig at det er mye vanskeligere å jobbe med duken mot vått underlag...

Ved arbeid som dette gjelder det at kjernematerialet alltid skal grunnes.

I dette tilfelle med epoksy som arbeides godt inn i treverket, for eksempel ved hjelp av riflerulle.

Når denne har herdet slipes den lett og vaskes godt før man legger på epoksy og duk. Rull ut epoksy og legg så på fibrene.

Link to post
Share on other sites

Verrie:

Godt poeng du nevner ift at fukt kan komme inn sideveis under Coelan belegget gjennom ubehandlet iroko....

 

Jeg har ingen gode argumenter for at det vil fungere slik jeg vil gjøre det, men har bekjente innenfor skøytemiljøet hvor det er gjort på denne måten (med samme materialer) med hell over flere år. Min onkel (for å nevne et eksempel) har gjort det slik og jeg tror det er over 5 år siden belegget ble lagt. Ser ut som om det ble lagt i går. Imponerende!

 

 

 

Mulligan:

Da får jeg muligheten til å impregnere epoxyen godt (spesielt endeveden) før jeg begynner duk-gymnastikk. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg regnet med du var klar over dette, og at du har undersøkt rundt dette.

 

Hva har de du kjenner behandlet trevirket mellom areal med coelanbehandling, og det som ikke har? Bek?

 

Bakgrunnen for spørsmål er at dersom der er lagt på et eller annet som gjør at veden ikke kan trekke fukt fra siden, er det ikke lengre noe problem. Men du har vel bomull og Arcanol/blymønje i mellom?

Link to post
Share on other sites

På min onkels båt står irokoen ubehandlet (siden 1974) og dollbordet er lakkert (siste 5 år med Coelan).

Dekket er tradisjonelt drevet/natet.

 

På SVAAP:

Mellom ytterste dekksplanke (iroko) og dollbord (eik) ligger det drevgarn (bomull) og natemasse over dette (Simson).

Selve dollbordet er også malt med blymønje på 3 sider (under og begge sideflater).

 

Man lærer mye underveis i et slikt prosjekt.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...