Treskallen Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Du er flink svaap, kjekt å se det går fremover. Hint: Når du har skåret eik så slå inn moses spiker så slipper du sprekking, Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Svaap Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Moses spiker?? Den må du utdype Når jeg kjøpte eik som ble levert fra Dansk Skipstræ så hadde de slått bølget stålbånd inn i endeveden for å hindre oppsprekking.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Treskallen Svart 26.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Det er nesten det samme prinsippet, en slår inn "brede" spiker for at eiken ikke skal spekke. Eikestokker som vi ikke bruker lagrer vi alltid i sjø akkurat for å unngå sprekkdannelse. Den eldste vi har dratt opp og brukt hadde ligget 27 år og var like bra som den dagen den ble saget ned og lagt i sjøen Sitér dette innlegget Alle gode ting er tre Link to post
Svaap Svart 26.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2011 Wow 27 år lagring i sjøen! Laget emner til karmen for skyveluken i dag. Sise rest av den godt tørkede eika gikk med. Antar at jeg skal vinkle disse "bjelkene" noe innover mot senter av båten (tilsvarende både hyttevegger og rekkestøtter) for å unngå inntrykk av at de peker utover. Nå blir ikke disse så høye, men jeg syntes de foreløpig ser litt utfallende ut (står i lodd). Dette bildet viser at jeg nå er i ferd med å vokse ut av verkstedet. Har vel en tomme klaring mot bunnsvillen i tak-konstruksjonen... Fant frem ringen som masten skal gå gjennom i taket. Denne er av aluminium og litt røff i utførelsen, så jeg får se om den blir brukt eller ikke. Fant en gammel kjølbolt (20mm jern) som jeg undres over hvorfor jeg ikke brukte igjen... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jernbåten Svart 27.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2011 Flott, da har du tatt høyde for kreftene av masten gjennom dekket. Det er en del opp gjennom tiden som hoppet over den der, og det gikk ikke bra. Når båten blir så flott, så burde du skaffen en mastekrage i messing/bronse. Karmene til skyveluker ble vanligvis laget 'rett opp' (i lodd). Dimensjonene er så små i den store sammenhengen. Synketømmmer: Jeg laget mast til en båt jeg hadde for mange år siden. Løvenskiold Vækerø tauet tømmer mellom Ljan og Vækerø med taubåt. En av taubåtene bodde på Killingen. Der hvor de lagret tømmert på sjøen var det synketømmer. Jeg fikk fatt i en slik synkestokk i gran som hadde ligget under noen år. Høvlet den til som mast. Den sprakk ikke. Det var vanlig i tidligere tider, som beskrevet over, å lagre båtmaterialer under vann for å unngå sprekker. Og for at man skulle kunne bøye bord uten at man slapp å steame dem myke. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 28.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli.2011 Ikke mye gjort i dag. Fikk skjøvet båten helt inn på verkstedet og lukket godt igjen. Skal på en ukes ferie så nå blir det fiske i nord som gjelder. (Har forresten fått en "Kjeks" som antakelig er fra tidlig 1900 m/rigg og seil av bomull. Skal se om jeg får tatt et par bilder av den mens jeg er der oppe). Fikk skåret ut en spor i bjelkene til skyveluken, som har til hensikt å dekke over endeveden på finèrtaket. Det var det hele... Until next week; Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 (redigert) Angående legging av glassfiberduk og epoxy, anbefaler jeg å snakke med West System. De hjalp meg med valg av duk, og metode for å legge på denne luka til ei skøyte jeg hadde tidligere. Redigert 29.Juli.2011 av Woody (see edit history) Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Svaap Svart 29.Juli.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 Takk for tips! Ser at det er lagt mye jobb i kreasjonen på bildet! (wow) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Woody Svart 29.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Juli.2011 For ordens skyld; Det er Sandøy Båtdekk som har laget kompassrosa. Visstnok laserskåret treverk, så det er vel montering og liming som er jobben. Sitér dette innlegget "It's difficult to build an ugly wooden boat." Link to post
Kenneth 81 Svart 31.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2011 Fant denne tråden i dag og har brukt dagen på å lese igjennom alt sammen! For ett fantastisk arbeid du har lagt ned i denne flotte skuta! Jeg er rett og slett helt satt ut! Gleder meg virkelig til fortsettelsen! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Svaap Svart 9.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) En fantastisk ferie i flotte nordnorge. Neste forsommers prosjekt er nå definert -en vakker nordlandsfæring skal få deler av kjølen erstattet, samt kjølgang skal fornyes. Alle naglene må også skiftes ut. Båten er fra tidlig 1900 og ellers i meget god stand! Naustet den har ligget i i flere tiår ser ut til å skulle kollapse når som helst, men står nok ei stund til.. Kan dere tenke dere noe vakrere enn en slik skapning på fjorden en vakker sommerdag? For å kunne flytte på - og henge opp båten så fikk jeg fiksert en 2x4 under kjølstokken. Båten ble hengt opp i takstolene på mine foreldres naust. I dag fikk jeg kjøpt nok 6mm finèr til å legge et laminat til på hyttetaket. Det er en liten fleks i det så en forsterkning er påkrevet. Ellers så går tiden til gårdsarbeid noen dager. Må bestille mer epoxy for å få limt resten. Gikk sannelig 10kg på hyttetaket. Håper på å få overflatebehandlet all eik så fort som mulig før høsten og enda mer fuktig vær kommer.. Redigert 9.August.2011 av Svaap (see edit history) Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
BG-21 Svart 9.August.2011 Link til dette innlegget Svart 9.August.2011 (redigert) Så du ble redd for å gå tom for arbeide Svaap er et fantastisk prosjekt og blir en flott båt. Den færingen er også verneverdig. Bra noen har glede av å trå til og redde den før den forgår. Norsk båtbyggertradisjon på sitt beste. Vakker båt - vikingeskip i miniatyr. Gratulerer med nytt prosjekt (du ser det vel som et miniprosjekt:). Redigert 9.August.2011 av BG-21 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 10.August.2011 Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Det ligger en slik færing under noen løvtrær og råtner opp i Son også. Det er trist. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 10.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August.2011 Så du ble redd for å gå tom for arbeide He he.... Ja du sier noe. Dette er et relativt enkelt prosjekt som jeg håper å nyte fruktene av i løpet av sommeren neste år. Tar en ukes arbeidsferie på forsommeren hvor de lyse dagene utnyttes så langt kroppen orker, og håper å få trearbeide og klinken skiftet. Tjære og malearbeid kan vi ta på dugnad med resten av gjengen. Er sikker på at alle med ærefrykt vil se frem til med å ro ut for å prøve lykken på stor-torsken i en så flott båt. Det er nok ikke det eneste naustet langs vår lange kyst som huser skjulte skatter... Laget laskene på finèrplatene i dag. Ble noe overrasket over at taket ikke var dønn stivt med 2x9mm plater. Men som jeg har blitt fortalt -og som riktig er- så er det antall limfuger som definerer styrken. Platene i seg selv vil jo rettes ut (i prinsippet). Nå vil jo fundamentene til skyveluken/skylight sørge for en avstivning mens uttak for de samme vil føre til en svekkelse. Tror derfor jeg gjør rett i å legge et lag til. Som jeg var inne på i går så fokuser jeg på å få ferdig det som skal overflatebehandles før det blir for sent på sommeren. All eik skal settes inn med Coelan (sikkert noen som rynker på nesen nå..). Jeg har med selvsyn sett hvor godt det holder seg -også på flater som blir utsatt for friksjon, at jeg er sikker på mitt valg. Nye materialer, godt grunnarbeid og tilstrekkelig antall lag, gir meg tro på at jeg vil få varige pene flater. Hva skal lakkes? Dollbord, rekkestøtter, rekke, overbygg/cockpit og pullere. Til ca kr 1000,- pr kvadratmeter blir det en dyr lakk, men levetidskostnadene gir positivt utfall (hvis mindre arbeid får være med på "vekten") Irokoen skal stå ubehandlet. Før sliping Etter I morgen henter jeg 10kg epoxy fra Svas Kjemi og får limt platene sammen. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Svaap Svart 13.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.August.2011 Plateliming i går... Nye 10 kg epoxy fra Svas Kjemi. Jeg fikk gode råd til et riktig valg av glassfiberduk til taket der også. Prismessig er de svært konkurransedyktige, og hva kunnskap angår så overbeviser de solid om at dette kan de! Tilstrekkelig duk ble innkjøpt, i en densitet på 290g/kvm. Duken er dobbelt vevd og lar seg impregnere av epoxy, samtidig som den kan formes på dobbelt-krummede flater. I dag ble båten trukket ut for å få bedre høydeforhold til liming av platen. Tørrmontering for avmerking av senterpunkter samt hvor langt ut limkanten skal gå. Før tykk guffe og press ble anbrakt Nå håper og tror jeg at taket skal bli tilstrekkelig stivt. Båten kom inn på verkstedet igjen og plenen ble klippet, så nå kan det bare regne.. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Whistler Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Vognskjulveggen blir snart seende ut som en hangarvegg om du monterer mer i høyden mens båten står inne Lykke til med regn og glassfiber. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Svaap Svart 14.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Litt synlig fremdrift på balja i dag. Epoxyen har antatt den formen jeg foretrekker at den har – herdet for å være mer presis.. (Vi fikk faktisk vasket av oss klinet fra i går også, så vi må jo bare være fornøyde.) Tok av pressmidlene og skrudde ut skruene og kunne klart konstatere at taket er mye stivere nå –selv om det kun er lagt til 6mm i tykkelsen. Nå får det sannelig være nok! Et par timer senere hadde jeg gjentatt prosedyren med å trimme platene så de stryker kanten på hyttesidene. Ser ut til at limfugen er tett og fin (i alle fall det som syntes), så jeg får håpe at det dyre og deilige limet gjør nytten sin der det ligger – og blir liggende i overskuelig fremtid.. Drøye tommen tykt ble taket, men det er nødvendig for å kunne slippe tak-bjelkene innvendig. Nå har jeg et sterkt tak og ståhøyde innvendig, uten at hytten virker det minste prangende over dekk. Ny senterlinje ble merket opp før jeg tegnet inn lukeåpningen. Håndsaga realiserte skissen mens sagfører håpet i det lengste at jeg ikke skulle merke noe svikt når strukturen ble ”punktert”. (Den holdt!) Sagkuttene skulle være i lodd, men med takstoler rett over taket og dertil hørende gymnastiske krumspring for å manøvrere meg rundt endte med et lite avvik: Ikke verre enn at litt justering med en fil fikk linjen på plass igjen. Spanderte på en profil for å gjøre de litt smekrere og mindre dominerende. Den minste uønskede bevegelse på emnet når fresen spiser fører som regel til katastrofe… Vel, i dag hadde jeg flaks! Fikk noen hakk men de havnet helt i enden og kan omgås med en frekk avslutning som i tillegg kan virke tilsiktet for den som ikke vet årsaken.. Blyanten viser hvor listen som dekker endeveden på utsiden av hytta kommer. Ville teste hvordan luka vil se ut (selv om biten jeg skar ut er for liten), men det viser seg at jeg nå offisielt har "nådd taket" hva høyden på bygget angår.. Måtte trimme litt på tak-konstruksjonen.. Phu... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Astor Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Rett og slett imponerende. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
MB Angst Svart 14.August.2011 Link til dette innlegget Svart 14.August.2011 Takk for ein god tråd, flotte bilete og levande fortelling! Sitér dette innlegget Ja til heilårsbruk av båt 1.7 dti.zip Link to post
Hakkannen Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Nøyaktigheten og framgangen er på topp, imponerende Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Takk skal dere ha. Astor: Vi sees på Storsand til neste sesong (håper jeg).... Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Litt synlig fremdrift på balja i dag. Hvorledes skal du avslutte duken mot lukekarmen eller legger du duken først før montering av denne... Kunne også tenkt meg en dryppkant rundt taket etter at duken er på plass. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Svaap Svart 15.August.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Hei Jawik, Alt som skal monteres på taket blir prefabrikert før jeg legger glass på finèrplatene. Rammeverket blir limt med epoxy og skrudd fra undersiden av platene. Jeg har tenkt å runde kantene på taket ned mot hyttesidene (radie ett eller annet?) som gir en myk overgang for glassfiberduken. Duken skal gå 30-50mm ned på hyttesidene og dekkes av en halvrund list av eik. Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 Misunner deg lukta av all den gode trematerialet. Må jo lukte himmelsk i lokalet Har du muligheten til å putte noe av denne aromaen på ei flaske og sende til meg Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Jawik Svart 15.August.2011 Link til dette innlegget Svart 15.August.2011 "halvrund list av eik" Du med dine egenskaper klarer nok å lage til ei list som i utgangspunktet er halvrund mere enn 60% i øverste del, men så med overgang i nedre del til en dryppkant med motsatt bue oppover/innover. Kan muligens bli et problem i hjørnene... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.