Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Fantastisk helg med skøyteregatta i Horten,

Mange flotte skøyter å la seg inspirere av.

 

 

I ettermiddag gikk jeg først løs på rammene til skyveluka og høvlet dem slik at de ble et par cm lavere i forkant enn bakkant. Gjort av estetiske hensyn. Samtidig så tegnet jeg av en avrunding i forkant som jeg skar ut med stikksag. Denne skal få litt puss og stell..

 

 

22082011_001.jpg

 

 

Jeg fikk målt opp og høvlet emner til å lage selve skylightet. Disse skal i likheten med karmene til skyveluken, fases slik at de dekker endeveden på finèrplatene.

 

 

22082011_003.jpg

 

 

22082011_004.jpg

 

 

22082011_005.jpg

 

 

22082011_007.jpg

 

 

22082011_008.jpg

 

 

Streker opp for nøyaktig tilpasning til kurven på taket.

 

 

22082011_009.jpg

 

 

22082011_010.jpg

 

 

 

Litt nervepirrende frihånds-fresing for å ta ut innfellingen til den buede fronten/bakdelen.

 

 

22082011_012.jpg

 

 

Uttak av det som vil stikke utenfor hullet i taket.

 

 

 

22082011_014.jpg

 

 

22082011_015.jpg

 

 

22082011_019.jpg

 

 

 

Her er delene klare før de skal merkes opp for fellinger.

 

 

 

22082011_024.jpg

 

 

Var uheldig med den beste fin-tannede saga mi, så fellingene får vente til jeg har noe egnet å sage med..

 

 

22082011_022.jpg

 

 

22082011_023.jpg

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Litt slærk på de rette plassene kan nok være en fordel ja..

 

I dag jobbet jeg med noe som helst ikke skal være slærkete i det hele tatt, nemelig samlingen av delene til skylightet.

 

 

 

23082011_001.jpg

 

 

 

23082011_003.jpg

 

 

 

23082011_006.jpg

 

 

 

23082011_007.jpg

 

 

 

23082011_008.jpg

 

 

 

23082011_010.jpg

 

 

 

23082011_011.jpg

 

 

 

To av 4 hjørner ferdig....

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Tør ikke engang å legge ut bilder fra Hulda når jeg skal starte på innredingsarbeidene. Prestasjonsangst.

Værsåsnill å gjør nettopp det, Hulda!

Svaaps arbeid er utrolig imponerende, men gjør nettopp at behovet for eksempler på arbeid som de fleste av oss kan assosiere seg med er større enn noengang!

Link to post
Share on other sites

Prosjekt-poster syntes jeg er veldig interessant å lese om -i alle former og innhold.

 

Om det er en gammel påhenger som gis en ny ungdom med grundig omsorg og arbeid, en nydelig liten mahogny-racer som oppstår skinnende som en flygel, en badeplatform som skapes fra intet med deilige detaljer, ei snekke som blir skrapet, oljet og malt, et elektrisk anlegg som fornyes - alle disse har min største interesse og blir fulgt regelmessig.

 

Jeg er sikker på at alle kunne gjort en slik jobb godt -spesielt hvis man investerer nok tid i det...

 

Så kom igjen - flere prosjekter!! :thumbsup:

 

 

De siste knutene ble laget i kveld.

 

 

24082011_002.jpg

 

 

 

24082011_003.jpg

 

 

 

24082011_004.jpg

 

 

 

24082011_005.jpg

Link to post
Share on other sites

Min kone har et lite spørsmål: Har Svaap noen bedre halvdel...........og blir det igjen noen tid til denne :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I ettermiddag ble alt på hyttetaket fjernet og taket saumfart for ujavnheter i skjøtene, samt slipt der det var nødvendig.

 

Epoxy ble blandet og spredd ut over hele taket, og godt fordelt med en sparkel og rulle. Endeveden ble godt forseglet.

 

 

25082011_006.jpg

 

 

Kunne konstatere at limet "skilte seg" enkelte steder... :confused:

Noen som har erfart noe lignende?

Kan jeg ha brukt feil rulle?

 

 

25082011_003.jpg

 

 

25082011_004.jpg

 

 

 

Rullet og rullet på kryss og tvers....Vi får se hvordan det blir når det herder :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil ikke være negativ mot deg, men muligens du skulle startet med fortynnet Epoxy / Resin og ett tynt strøk som fortykkes etter hvert, nesten vått i vått. Lenge siden mine kunnskaper innenfor dette område var aktive så dette kan muligens ha endret seg med årene.

 

Du nevner "Limet". Du mener vel epoxyen...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Limet er epoxy ja, blandet lim og herder.

Kan man tynne limet ytterligere?

 

Planen min var å forsegle platene samt skape god forankring for neste prosess hvor duken skal legges.

(Vet at jeg må slipe/rense flaten før neste operasjon).

 

Fikk "Wooden Boat Magazine" i går, og så til min store lykke at de hadde en flere-siders artikkel om hvordan legge glassfiberduk på finerdekk m/epoxy (perfekt timing :thumbsup: ).

Link to post
Share on other sites

Siste utgave av "Wooden Boat Magazine" gir nok bedre svar på dette enn jeg som tenkte på West System. Kan tynnes ut med resin og smøres på i tynt lag. Flere lag gir et bra resultat, men er arbeidskrevende slik jeg husker prosessen og noe svineri å få på huden.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Kunne konstatere at limet "skilte seg" enkelte steder... :confused:

Hadde forventet at du skulle få beskjed fra en lakkspesialist her. Jeg opplevde det samme. Tror det er det som kalles fiskeøyne. Det kommer av for dårlig rengjøring. Epoksyen trekker seg vekk pga. fett på overflaten.

Ifm. montering av nye glass og luker har jeg lest endel på nettet. Ett tips for å sjekke om det er rent nok var å dusje lett med vann på overflaten. Der vannet perler seg er det for dårlig rengjort. Iom. at du her her skulle lime/mette ubehandlet treverk er jo det litt upraktisk kanskje....

 

Igjen, nydelig arbeid! Interessant å følge med på jobben du gjør. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Fett i trevirke lar seg vanskelig fjerne dersom "fettet" sitter i dybden. Rødsprit tar det meste inntil "fettet" igjen tyter opp til overflaten. Sliter selv med dette problemet på mahogny. Vanskelig å få overflatebehandling til å sitte fast over tid. Løsner fra underlaget og blir en plage.

 

Lurer på om ikke du skal ta en pause og vente litt med duken til du er sikker på at epoxyen har festet seg. Legger du duken nå så kan du risikere at denne løsner på disse områdene som skilte lag og da har du et problem som kommer til å bli som et ekko.

 

Men det er da vel noen her på BP som driver med dette daglig...

 

Vet du om platene dine er limt sammen av to forskjellige tresorter - mellomlaget ser noe mørkt ut eller tar jeg feil.

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill.

 

Platene er kjøpt på Oslo Finèrfabrikk som WBF limt furufinèr (vannfast lim).

Jeg sjekket taket nå og det er fortsatt ujavnheter eller øyer i limflaten. Der det er lite virker det imidlertid som om limet har sunket ned i platen og at det har "grep" i veden.

 

Forslag til hvordan jeg kan bli sikker på at heften er god?

Det ville jo være for galt å miste flak av taket når jeg cruiser i 7,6 knop... :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Tror jeg har en mulig forklaring på hva som kan være årsaken til "forurensning" av finèren...

 

Gjerrig som jeg er så har jeg i den senere tid måtte lete frem gamle slipepapir til båndliperen.

Disse kan/har vært brukt på flater som på et tidligere tidspunkt fått noen strøk med linolje.

Sannsynligheten for at platene nå har fått et fettlag er vel godt tilstede?

 

Dårlig totaløkonomi i det regnestykket hvis jeg nå ender opp med å ha kastet bort en god slump epoxy, og kanskje må slipe vekk epoxybelegget - med nytt slipepapir.. :rolleyes:

 

Jaja... Sånn går no dagan... :wflag:

Link to post
Share on other sites

Vist du har slipt med "linolje" på sliperen er du inne på noe og da slipper det meste av overflatebehandling / epoxy. Linolje og Epoxy er ingen god blanding. Men alt håp er ikke ute. Det har vel gått 30+ timer siden påføring av epoxy. Jeg ville nok ventet minst ett døgn eller to til før jeg ville gripe inn. Ta en hammer og kakk (ikke slå) i overflaten av bulene. Sprekker denne opp bør du nok fjerne løst materiale for før eller senere vil dette likevel løsne på grunn av bevegelse i båten. Økonomisk tap, men likevel rimeligere enn om du hadde lagt duken i tillegg. Vist det er linolje som er årsaken til at du ikke har fått grep må jo denne vekk fra treet. Er usikker på om rødsprit tar linolje så muligens må du inn med sterkere lut - eller grovsliping. Må du slipe bort alt så blir dette et forbasket søl så dekk deg godt til både her og der.

 

Hør med West System om det lar seg gjøre å bruke denne patenten med sparkel og rette ut dumpene. Eller med leverandøren av epoxyen du har om de har en løsning på problemet.

 

Jeg trodde, og tok feil her på at du skulle anvende West System. Rensing av overflaten. Et eller to lag med resin og så epoxy/resin blanding. Tynnere duk enn det du har fått tak i og forseglingen hadde vært i hus.

 

Også går nu dagene... :giggle:

 

Tar vel en risiko på å gi råd her blant alle ekspertene på BP siden min erfaring ligger noen år tilbake i tid, men det får stå sin prøve...

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...