Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei Jawik,

 

Selve røret skal limes fast i resten av strukturen, så det skal i utgangspunktet ikke være rom for vanninntrengning.

Men slik som det er nå har du antakelig rett i det du påpeker.

 

 

 

I ettermiddag ble det slipt innvendig i hytta.

Avslappende å bare stå og holde en maskin som gjør jobben for en... :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg liker ikke tanken på det jeg nå kommer til å nevne siden du har lagt ned så mye arbeid i dette, men synes at jeg bør gjøre dette uansett slik at min nattero kan finne sted :saint:.

 

Skylightet ser flott ut slik det er nå. Og skylightet bør helst forbli tett under alle omstendigheter som ved stor sjø - dersom du har tenkt deg utover (tror du nevnte dette et eller annet sted).

 

Når storsjøen velter innover skuta så liker jeg ikke tanken på rammen som stikker utover i det fri. Her kan en risikere at sjøen får skikkelig tak og river opp lukedelene. Kan selvfølgelig sikres, men ingen sikring er sterkere enn det svakeste punkt.

 

Tilsvarende kan skje dersom tauverk henger seg opp i disse. Du skal vist etter hva jeg har oppfattet ha en rigg hvor bommen blir ganske tung og med seil opp og en ufrivillig jibb kan ting og tang skje der hvor tauverket fyker i stor hastighet og som ikke stopper før det stopper. Kan selvfølgelig sikres med en bompreventer.

 

:wflag: Malurt i begeret er det vist noen som kaller dette.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Hei Jawik,

 

Jeg må si meg enig i faren for at skylightet "får juling" hvis en brottsjø slår over hytta - hvilket ikke er usannsynlig på havet.

 

Rent estetisk er det finere med overspring, men sikkerhet må komme først.

Kan jo fortsatt justere dette ved å ta av litt ved i topp/bunn av rammen.

Bildet jeg linket inn tidlig i prosessen med å lage skylightet, har lite overheng - sikkert av de grunner du påpeker.

 

Takk for konstruktivt innspill!

 

 

 

Ellers så prøver jeg å få inn gress om dagen, i tillegg til full jobb.

Båten skjer det mindre med, men jeg har slipt dollbord/rekkestøtter og maskert skillet hvor "Coelan" skal brukes på dollbord.

 

 

23092011_004.jpg

 

 

27092011_004.jpg

 

Har kommet rundt hele båten med tapingen.

 

 

27092011_007.jpg

 

 

Regner med at jeg får grunnet/lakket til uken.

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Væromslag i dag fungerte som alibi til å stikke en tur innom verkstedet for litt fremdrift.

 

"Coelan" sto på plakaten i dag. Først grunning påført med pensel, deretter selve lakken med rulle og fordriver etter noen timers avbrekk slik at grunningen var tørr.

 

 

 

01102011mobil_003.jpg

 

 

 

01102011mobil_008.jpg

 

 

 

01102011mobil_009.jpg

 

 

 

Så fort jeg hadde kommet rundt på dollbord/rekkestøtter/rekke på den ene siden av båten, så sørget jeg for å dra av maskeringstapen. Det var på høy tid for denne lakken blir skinntørr fort og får en gummi-aktig konsistens.

 

 

 

01102011mobil_010.jpg

 

 

 

Det er veldig tilfredsstillende å se at flater jeg har spikket og gnudd på i måneder nå blir forseglet, og vissheten om at ferdigstillelse nærmer seg med stormskritt.

 

 

Det er lørdag - finner det passende å rote litt i kjøleskapet til jeg finner en kald container av rett sort "Klikk" så kan roen senke seg...

 

 

 

:cheers::cheers:

Link to post
Share on other sites

Jawik og overhengende kanter på skylight. Jeg er ikke så bekymret for at sjøen skal flekke opp vingene på skylightet. Men at tau finner feste der når det passer minst er en opplagt fare. Hos meg har jeg ikke skylight, men ankerwinchen plukker genoaskjøtet. Nå blir det sveiset en avviser, slik at skjøtet skal gli over uten å feste. Mulig du må tenke litt i de baner om du vil beholde de lange (og estetisk vakre) overhengene som også bevirker at vann ikke så lett finner veien inn.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd angående skylightet.

 

Tror jeg må tygge litt på hva jeg gjør videre. Visse ting bør jeg nok vente med til båten er ferdig og alle detaljer faller på plass.

 

 

Demonterte og fjernet de foreløpige tak-konstruksjonene for å kunne slipe taket klart for duklegging.

 

 

04102011_001.jpg

 

 

 

04102011_003.jpg

 

 

 

Sliping av ujavnheter

 

 

 

04102011_002.jpg

 

 

 

Prøvelegging av duk etter at flatene var rengjort for støv.

 

 

 

04102011_004.jpg

 

 

 

Akterdekket

 

 

 

04102011_006.jpg

 

 

 

Vi håper å få inn det siste av gresset i morgen ettermiddag :pray:

Link to post
Share on other sites

Skrudde på rekkebordene i ettermiddag.

 

 

Deilige bronseskruer sørger for godt grep i ny eik

 

 

 

07102011_012.jpg

 

 

07102011_013.jpg

 

 

07102011_015.jpg

 

 

 

Fikk lagt noe duk i går.

Limet ble for kaldt og jeg måtte avbryte før jeg hadde tenkt. Fikk ikke impregnert duken på den måten jeg ville.

Skar rent der jeg avsluttet, så får jeg bare ta det opp igjen med litt bedre varmekilder for å holde tempen oppe.

 

 

07102011_014.jpg

 

 

 

God fredag folkens!!

Link to post
Share on other sites

Hei Geir og gratulerer med stor skøyte!

 

Jeg vet ikke hvor mange meter det er i drevgarn-nøstet, men det skal endel slag til for å bruke det opp :yesnod:

Har du lekkasje?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kansje ikke rette tiden å svare, meeeen takk svaap, jo hadde ein liten lekkasje når eg spurte

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Det gjenstår å slå ned endel plugger i dekket, og dagen i dag ble satt av til å produsere og lime ned disse.

 

Alle hullene måtte åpnes litt med pluggborret for å gjøre det lettere å få ned pluggene - som til nå har vist seg å være veldig trange å entre.

 

Bruker epoxy på pluggene til dekket.

 

 

 

08102011_005.jpg

 

 

 

08102011_007.jpg

 

 

 

08102011_006.jpg

 

 

 

Morgendagen går til å fullføre plugging. Kjedelig, men godt å endelig få gjort :thumbsup:

 

 

 

Ellers så blir det mye mer båt når rekkebordene er på plass.

 

 

 

08102011_001.jpg

 

 

 

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ikke rare fremdriften den siste tiden, men mye annet på gang også.

 

Jeg har nå fått limt alle pluggene i dekket og kappet det overskytende og delvis slipt over.

 

Gjorde et heller mislykket forsøk på å lime ned glassfiberduk på hyttetaket, men hadde for dårlig oppvarming av flatene/limet til at konsistensen på limet ble ok til å jobbe med. Ble for stivt og leit å få god imprignering av duken.

Avsluttet etter et lite kvadrat som ble ok, og må fortsette med resten snarest før det blir for sent å jobbe temperaturen opp til ønskelig nivå.

 

Kommer sterkere tilbake!

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Jeg kom til å tenke på om det hadde vært tilstrekkelig å varme opp båten innvendig eller om du må varme opp hele lokalet? Det er kanskje nok til at limet virker som det skal når treverket blir oppvarmet innenfra skuta.

 

Rådet er gitt av ren egoisme i frykt for at været fører til at prosjektet stopper opp i vinter, for vi har vel alle blitt litt avhengige av prosjektet ditt og bare må ha mer.

Link to post
Share on other sites

He he... Det finnes avhengighetsforhold som er langt mindre helsebringende enn tråden min... :rolleyes:

 

 

Tenkte å sette en 3kW ovn inne i båten og dekke til lukeåpningene for å holde på varmen.

Hvis jeg limer relativt tidlig en helgedag så vil nok limet komme godt igang med herding med full trøkk (35kW) inn på dieselbrenneren i tillegg.

Denne må overvåkes og må skrues av når uten tilsyn.

 

Motoren står nå for tur.

Den ble slipt/sinkgrunnet i sommer men deler av lakk-kantene har sluppet, så det var nødvendig å rufse den opp litt før ny sinkgrunning.

Fattern har tatt prosjektet med å få motor malt.

 

Videre planer for båten fremover (foruten glassing av tak)

 

x)Overflatebehandle skylight/montere glass. (Har vurdert å bruke 6mm lexan - noen som har erfaringer/kommentarer til det?)

x)Ferdigstille skyveluke

x)Ferdigstille cockpit

x)Lage dører til nedgang

x)Reparere deler av innredning som ble ødelagt/demontert under dekkslegging

x)Montere vinsjer/ankerspill

x)Montere dekksprismer

x)Montere motor m/teknisk installasjon (tanker, styring)

x)Lage ny mast/klyverbom.

 

Med andre ord så begynner jeg å se at det er sannsynlig å få sjøsatt båten til våren (!) :thumbsup:

 

Bretter opp armene og setter i gang på lista.....

Link to post
Share on other sites

Drev for noen år siden og limte med epoxy i kald garasje, riktig nok ikke i så stort omfang som det du gjør.

 

Jeg varmet opp med terassevarmere (infravramere) og kontrollerte temperaturen med termostat som jeg hang like over limflaten.

Sikkert ikke lovlig, men fungerte etter hensikten. :saint:

 

Brukte termostat av denne typen fra Clas O som jeg hang i skjøteledning.

36-1181.jpg

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

I kveld begynte jeg med en bunnstokk av eik som akslingen skal passere gjennom og som skal gi fundament for den innvendige pakkboksen. Jeg hadde allerede en av furu, men den var litt veik så jeg lager en ny av et sterkere treslag.

 

Ble avbrutt av traktor-trøbbel og måtte sinte-skru liggende på våt bakke med god anledning til å gnu jord inn i dressen.

 

 

Her et par bilder av SABBn som skal inn i buken etter hvert. Den er veldig tight og god, og starter så fort stempelet går over topp. Bildene viser motoren avfettet før vi spylte den ren.

Ble føn-tørket med byggtørkern og grunnet med sinkspray etterpå.

 

 

 

24102011_mobil_110.jpg

 

 

24102011_mobil_111.jpg

 

 

24102011_mobil_112.jpg

Link to post
Share on other sites

Jobber i en bedrift som benytter mye glassfiberplater i produksjonen.

 

Har tinget på kapp i tynne plater som jeg har planer om å lage et slikt trau du beskriver.

Vurderer å fiksere en slange i bakre (laveste) hjørne, slik at evt spillolje lett kan pumpes opp.

 

Fordelen med disse platene er at de er fleksible og en lett kan støpe ei kasse som passer skrogformen.

 

 

 

 

Spørsmål:

jeg har et ankerspill som trenger en ansiktsløft.

 

09102010_019.jpg

 

 

Hulda nevnte at jeg bør få vekk løs maling og gå på med etseprimer. Hvor får jeg tak i en slik primer?

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte en slik:

 

http://www.autopaintsbrighton.co.uk/u-pol-acid8-etch-primer-450ml-aerosol-1425-p.asp

 

her:

 

http://www.billakkspesialisten.no/

 

for noen år siden. Det er en-komponent primer og jeg bruker den på propell under påsprayet Racing. Primeren sitter veldig godt, men jeg har ikke prøvd den på aluminium (jeg har forøvrig ikke opplevet så lite groe på propellen etterat jeg begynte med dette).

 

Eivind

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg forsøke å rufse opp overflaten for gammel lakk, før jeg går på med etseprimeren.

 

Enig i at ankerspill bør se ut som på bildet, men det blir fort noen kg ekstra som kommer på en uheldig plass... :rolleyes:

Jeg hadde et stort Simpson Lawrence spill som sikkert veide bortimot 30-40 kg som jeg solgte til fordel for et lettere.

 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da skal jeg forsøke å rufse opp overflaten for gammel lakk, før jeg går på med etseprimeren.

 

Bruk en kraftig maling/lakkfjerner og brøl resten av med den kraftige høytrykkspyleren som du sikkert har. Du må inn til aluminiumen for at etsprimeren skal feste.

 

Inne i winchen er det et 'sykkelkjede' så vidt jeg husker. Pass på å tømme winchen for vann og ha på litt (hypoid)olje. Jeg hadde en maken SimpsonLawrence den gangen jeg var ung.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...