Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

HEI SWAP!

Har fulgt med proskjekte ditt og er som alle andre,undrene.

Min erfaring med epoxy,(har brukt ca.150kg på mitt proskjekt) med west system, er at epoxy utvikler (voks)som skjer i

herdingen etter ca. 2 døgn. altså hvis man ikke klarer å legge ett nytt lag innen da, må man først vaske med salmiak vann,så avfetting før

mann sliper og vaske og avfette igjen.Tro meg ,du kan ikke slurve med det. Og det må alltid være ett to komponent lakk som (grunning) før

du kan bruke en 1 komponent lakk. Det med vasking før sliping er at mann ikke sliper voksen ned i (porene) i epoxyen,dæven som jeg har slitt

med dette. Snakk med Øvind på West system så for du råd...eller les Njordforum ( desverre har Ragnar solgt dette proskjekte sitt).

Hilsen Arina

Link to post
Share on other sites

Målet mitt var kun å impregnere og sørge for at limet er forankret ned i øverste laget av finèrplatene, slik at det neste laget (med duk) danner en homogen enhet til resten.

 

Har ikke hatt til hensikt å legget på et tykt lag. Brukte sparkel til å fordele limet utover, og rulle til å jobbe det ned i platen.

 

Det jeg er usikker på nå er om jeg bør slipe meg ned til bart treverk igjen, gjøre rent og påføre nytt lim?

Vil nødig gå videre med duk hvis jeg har et potensielt problem i bunn....

 

Vel vel... Jeg skal nå ta plansliperen fatt og slipe ned nupper som dannet seg enkelte steder.

Uavhengig av taket så skal jeg også lime samlingene til skylightet så delene ikke ligger utsatt for å bli skadet.

 

-Fordelen med et slikt prosjekt: Stopper det opp et sted, kan man bare snu seg rundt og begynne på noe annet.. :giggle:

 

 

Ser forresten av artikkel i "Wooden Boat" at de brukte 8 oz duk på dekket, som tilsvarer 227 gram/kvm.

Duken ser også ut til å ha tilsvarende vev (i den grad man kan se det på et bilde) som jeg har kjøpt.

Den jeg har er såkalt "Twill" 280g/kvm.

Link to post
Share on other sites

Kunne konstatere at limet "skilte seg" enkelte steder...

Tyder på dårlig vedheft med urent underlag...

Vel vel... Jeg skal nå ta plansliperen fatt og slipe ned nupper som dannet seg enkelte steder.

Tyder på luft i laget som du ikke har fått presset ut ved utrulling...

 

Nå ble jeg forvirret.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Alle som har slått en golfball vet at "omvendte nupper" gir disse en enorm fart i lufta.

 

Oslo Mørtelverk leverte oss epoxy til et eksperiment vi ville gjøre med skroget på en båt. Lett påføring av epoxyen med vanlig rulle (slik du brukte) og vi fikk frem disse små "nuppene" tett i tett. Og da mener jeg tett i tett. Resultatet ble at farten økte på dette skroget da dette fikk en overflate omvendt av en golfball. :thumbsup:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Da jeg skulle gjøre det samme med mitt hyttetak i sommer, så startet jeg med flere strøk fortynnet epoxy vått-i-vått. Blandet epoxy på vanlig måte, deretter tynnet jeg med 10% thinner beregnet for epoxy.

Dette trakk seg godt inn og mettet treverket. Gjorde det samme på en mahogny takrenne, som var litt løs i veden (les råtten), og denne ble beinhard og fast etter behandlingen. Nå har jeg en epoxy takrenne som ser ut som mahogny! :yesnod:

 

Dette tok litt lenger tid å herde, men ble fast og fint og ser ut til at duke og ytterlige epoxylag har festet fint.

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Var ikke klar over at det finnes tynner til epoxy.

 

Tror ikke det er noen krise med taket.

 

 

 

 

28082011_005.jpg

 

 

 

Skylightet ble limt i dag.

 

 

 

28082011_006.jpg

 

 

 

28082011_007.jpg

 

 

 

Har gått tom for fyllstoff til epoxy, men litt sagmel fra båndsaga gjør samme nytten i denne sammenhengen.

 

 

 

28082011_017.jpg

 

 

 

Maskeringstapen hindrer limsøl i å lime fast ramma til taket.

 

 

 

28082011_013.jpg

 

 

28082011_014.jpg

 

 

28082011_016.jpg

 

 

 

 

Fikk en god del klar epoxy til overs som jeg brukte til å lime proppene i dollbordet.

Kom helt rundt båten med det som var igjen.

 

 

 

28082011_009.jpg

 

 

28082011_010.jpg

 

 

28082011_012.jpg

Link to post
Share on other sites

Som alltid et konstruktivt og veldokumentert innspill adeno :thumbsup:

 

Jeg tror som sagt ikke at jeg står overfor en alvorlig sak når det gjelder limet på taket.

Hensikten til lim/duk/lim er å fungere som en fuktsperre og beskyttelse for finèren, og det er jeg rimelig sikker på at jeg vil oppnå -selv med det avviket ift "det optimale".

 

 

Fikk løs skylightet og slipt det rund baut i ettermiddag. Er usikker på om jeg vil lime på en forhøynings-list på de langsgående delene for å kunne beholde samme høyden på "takvinkelen". Syntes egenlig den er ganske fin som den er.

 

 

 

29082011_001.jpg

 

 

 

29082011_002.jpg

 

 

 

 

 

For variasjonens skyld gikk jeg over til skylightet resten av kvelden.

 

 

Bjelkene ble rundet litt i forkant og generelt slipt med fint papir.

 

 

 

29082011_005.jpg

 

 

 

Luken skal styres/holdes nede med et flattjern som sklir i en slisse på innsiden av bjelken.

Utvendig holdes den i posisjon med listene jeg har laget.

Viktig - som det har blitt påpekt på forumet - at det er litt slakk så luka ikke kniper hvis det skulle bli litt hett ombord ( :rolleyes: )

 

 

 

29082011_007.jpg

 

 

Litt justeringer påkrevd..

 

 

29082011_009.jpg

 

 

 

En dryppkant ble frest inn på undersiden av sidelistene.

 

 

 

29082011_012.jpg

 

 

 

Så skar jeg ut det stykket som styrejernene skal felles inn i. Denne "bakveggen" vil også begrense lukas løp fremover. Endeved i finèr skal listes. Ser for meg at jeg lager en forhøyning av luka i toppen, for å kunne skyve/trekke den ut og inn.

 

 

 

29082011_014.jpg

 

 

 

Begynner å bli latterlig lite plass å jobbe under på verkstedet.

Har sjekket at jeg kommer ut ved å slippe ut luft i fordekkene på vogna. Veldig greit å kunne gjøre detaljene på taket ferdig. Ssom jo blir det høyeste punktet, hvis vi utelukker masten :giggle: ).

 

 

29082011_016.jpg

 

 

 

29082011_018.jpg

 

 

 

 

:seeya:

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er du jo snart ferdig, så her er neste prosjekt:

 

Colin Archer gis bort

 

:thumbsup:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Den båten kjenner jeg til egilw.

 

Koøyene til SVAAP kommer fra denne båten.

Stort potensiale for den som vil legge ned litt jobb!

 

 

 

Ettermiddagens økt:

 

 

 

30082011_001.jpg

 

 

 

30082011_002.jpg

 

 

 

 

Kappet forkanten av luka og laget den fremre luke-karmen.

 

 

 

30082011_007.jpg

 

 

 

 

En liten anbefaling til de som ikke har en "japansk dra-sag". Det er et flott verktøy som gir fantastiske muligheter og som kan erstatte andre verktøy med bra presisjon.

 

Når jeg har plugget skruehull og skal ta ned proppen til riktig høyde så bruker jeg vanligvis et skarpt stemjern.

Funker fint det, men du skal være nøye med å lese veden slik at du ikke ender opp med å kløyve deg under planken du skal "flushe". Med en liten dra-sag har du full kontroll og får veldig raskt et flott resultat, uavhengig av vedretningen i pluggen.

 

 

30082011_012.jpg

 

 

 

Skar ned 30 plugger på 5 minutter.

 

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Ser du lager skylight der du skal åpne 'vingene'. Vanskelig å få tett, selv med avrenningsspor og full pakke. Her er nøyaktighet og presisjon et must for å komme i mål. Men akkurat dette med presisjon har du jo ikke noe problem med. Et tips er å sy en hette til å ha over skylightet når det ikke brukes. Gamlefritjof på Killingen sa bestandig: "Skeileit lekker som fff samme ffff hva en gjør med dem". Frisk i språket, tredje generasjon båtbygger.

 

Ellers så kjente jeg den avdøde eieren til Gorund, vi lå ved samme bryggen. Motoren er fra en Scania lastebil, fire sylindret, 1954! Eieren ville egentlig selge Gorund. Men han hadde levd med båten i 30 år. Datteren var vokst opp i båten, det var for mange minner knyttet til Gorund. Det er en stor jobb å få den tilbake, men ingen umulighet. Eieren (vil ikke skrive navn) bygget den om fra fiskebåt til seilskyøte da han kjøpte den i forrige årtusen. Fy rakkern som tiden går.

 

Nå ligger Hulda på Ursholmen, Hulda, meg og fuglene. Selene 'oiker' rett borti her. Snart er det kølamørkt, og vinden løyer ned. Dette er ikke plassen om det skulle komme en nordakuling, om natten, helt alene; blir litt Børretzen-aktig. Tar meg en rødvin til før jeg legger meg.

Link to post
Share on other sites

Hulda,

 

Fikk gleden av å se masse bilder av den fantastiske jobben som ble gjort på Go'Rund for mange år siden.

Var også en udelt glede å få møte den generøse personen bak arbeidet.

 

Hadde vært hyggelig om noen tok utfordringen med å få båten tilbake igjen.

 

 

 

Har forstått at skylight er en utfordring å få tette.

Trekk/presenning skal det bli til luka på fordekket og til skylightet.

 

På "Sjøen for alle" var et skylight utstilt på standen til Risør Trebåtbyggeri -et utrolig håndtverk.

Tok noen bilder som jeg må prøve å finne frem for å se hvordan de gjorde det.

 

 

Høres ut som om du har det fint ombord i Hulda :cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

Luka fikk en coating med epoxy i dag, samt at jeg limte på listene på siden og front/bakstykke.

 

 

 

31082011_001.jpg

 

 

 

31082011_002.jpg

 

 

 

31082011_003.jpg

 

 

 

31082011_004.jpg

 

 

 

Resten av limet brukte jeg til å feste en ekstra list på skylightet så jeg slipper å senke takvinkelen.

 

 

 

 

31082011_005.jpg

 

 

 

Resten av kvelden gikk til å kveile en bunt med sagblader til gårdsaga som skal til sliping.

Koster faktisk ikke mer enn kr 80,- pr stk.

Link to post
Share on other sites

Først: Et usedvanlig imponerende prosjekt!! -som jeg er innom stadig oftere. Lærerike, inspirerende og detaljerte beskrivelser av det ene møbelarbeidet etter det andre. Jeg vil tro vi er mange som jubler i det stille rundt omkring i landet for hver oppdatering av tråden :yesnod:

 

Jeg er sikker på at du for lenge siden har tenkt gjennom det meste i forbindelse med skylight-utformingen, men fant noen arkivbilder jeg har plukket her og der med div utforminger av skylight-er som jeg håper "rette eier" ikke blir fornærmet om jeg legger ut her...

 

skylight_1.jpg

 

skylight_2.jpg

 

skylight_3.jpg

 

skylight_4.jpg

 

skylight_5.jpg

 

skylight_7.jpg

Link to post
Share on other sites

OSA:

 

Takk for svært flotte og inspirerende bilder av skylight.

Jeg har ikke helt bestemt meg for alle detaljene (spesielt ikke sammenføyningen på vindusrammene), men her har jeg jo fått noe å tygge på av deg noe jeg setter pris på! :thumbsup:

 

I går fikk jeg slipt litt på luka, samt laget et par av dekk-listene som skal gå over endeveden på finèren.

 

Den lista jeg har lagt oppå luka skal fungere som en skyve/dra list for å åpne/lukke luka.

 

 

 

01092011_006.jpg

 

 

 

01092011_007.jpg

 

 

 

01092011_008.jpg

 

Jeg skal sørge for litt større klaring på bakveggen mot sidestykkene, slik at bevegelse av treverket er mulig uten at det kniper.

 

 

 

01092011_012.jpg

 

 

 

01092011_013.jpg

 

(Du verden så raskt det går å laste opp fra jobben..... :rolleyes: )

 

 

God fredag! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hei igjen.

 

En av utfordringene med skylight er å få det tett i ekstremt regn/overvann (samt over tid)

Spesielt den typen hvor begge sidene hengsles langskips fra midtstokk er litt vrien. Jukses det med vippeløsning i bakkant på hele luka blir det selvsagt enklere tetningsmessig, men dette er ikke skylight i min verden........

 

Jeg skal i båten i morgen. Skal prøve å huske å ta noen bilder av hvordan jeg løste dette på mitt skylight. Stikkord er nedfreste kobberplater som ekstra vann-labyrinter.

Link to post
Share on other sites

skylight_3.jpg

 

skylight_4.jpg

 

Disse to bilder er av den skylighten jeg lagde for noen år siden. (Hyggelig at noen har tatt vare på disse bilder i "oppslag").

 

Jeg gjorde noen feil når jeg lagde denne, og det er at jeg lagde for lite dryppkant oventil, dvs i topp av vinduer. Men utover det holdt vinduene tett, både i regnvær og ved sjø som kom over dekk.

 

Sammenføyningene kunne også vært mye bedre.

 

Grunn til at jeg valgte rør som beskyttelse over glass, er pga små barn som lekte på dekk, kombinert med vanlig glass.

Link to post
Share on other sites

Verrie, hva mener du med dryppkant i toppen av glassene?

Hva var konsekvensen av det du beskriver?

 

Skylightet er virkelig lekkert å se på! Inngår det i en tidligere prosjekttråd som jeg kan lese mer om?

 

Takker for innspill på temaet!

 

 

I dag har jeg "sloss" med et jordborr i 10 (effektive) timer, og føler meg akkurat nå som om jeg har dobblet levetid og slitasje på "skroget mitt"...

 

:sweat:

Link to post
Share on other sites

Vanskelig og forklare, men den som er på tvers i topp hadde jeg frest ut gode renner/hulkiler for å fange opp vann oventil.

 

Denne kunne med fordel lagd litt høyere, tightere mot vinduet. Når sjøen var over dekk, var renna for liten til å holde unna vannet. Renna kunne også med fordel stikke litt ut i forhold til skylighten, istedet for å renne ned langs kanten i skråen, under vinduene. Men det må legges til at det kun i løpet av årene jeg hadde denne skjedde 2-3 ganger at så skjedde. Det var da 4-5 meter bølger. Nå var dette motorbåt, og sjeldent at vann var over dekk, i forhold til din som seiles og vil oppleve dette oftere.

 

Nå er den prosjekttråden ikke i nærheten av hva du oppviser her, men om du søker på "Perlen" så vil jeg tro tråden dukker opp.

 

Det som er morsomt, er at båten vant førstepremie i Halden under trebåtfestivalen der i sommer. Enten var det eneste båt i den kategorien, eller så må jeg ha gjort noe riktig under restaureringen.

Link to post
Share on other sites

 

 

Spørsmål: hvorfor beholdt du den prosenten av originale deler? :crazy:

 

Godt spørsmål...(som jeg har glemt å besvare :rolleyes: )

 

I utgangspunktet skulle jeg "bare skifte et par bord, og noen spantedeler", og jobben vokste til det dere nå kjenner.

De delene som er igjen var i god stand og fikk stå av den grunn.

Jeg har ikke beholdt komponenter av sentimentale årsaker.

Stevnkneet bak (som forbinder kjølstokk og akterstevn til hverandre) er orginal, samt et par spantedeler der som motoren sto.

Ellers er alt nytt.

Link to post
Share on other sites

Har lest gjennom tråden igjen,fantastisk arbeid du har gjort,håper det blir masse filming når svaap skal sjøsettes :thumbsup: Skal ganske snart sette igang med å få bredere overbygg på skuta mi, ca 35 cm på begge sider, smaaaaalt slik det er nå. Men det eg lurte på er ca hvor mange meter er det i ett drevnøste til dekk ?

Endelig båt igjen

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...