Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Hei hei.

Jeg er ny på forumet her, og må bare melde meg på sammen alle de andre som roser dette prosjektet.

 

For et FANTASTISK arbeide!!

 

Tror faktisk det var deg jeg pratet med på Isegran forrige uke. Kjenner igjen beskrivelsen av båten, men jeg ante jo IKKE at det var dette prosjektet det var snakk om.

 

Hvis jeg kan komme med et spørsmål her i mitt første innlegg, er det om du kunne si litt om materialvalg i dørk/gulv inne, samt til innredningen. Høvler du alt selv eller kjøper du noe på byggevarehus?

Spørsmål er relevant til eget prosjekt….

Redigert av VIND i SEILA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei "Vind i seila"

 

Er det du som har motor losskøyta (Aas design)?

Vel... med den tittelen er det vel neppe motorskøyte...

-Har snakket med så mange der nede nå så det går litt i surr.

Setter en knapp på Risør skøyte, lakkert??

 

Hyggelig at du anerkjenner arbeidet.

 

Alt av trevirke er skåret/høvlet selv.

Dørken er av Sibirsk lerk -full av harpiks.

 

Innredningen er en salig blanding av furu og svartor med enkelte detaljer i mahogny.

Jeg har gått for malte flater for å åpne romfølelsen i en såpass liten båt.

Det kan jeg si meg fornøyd med -den virker faktisk ganske romslig nå som jeg har åpnet skottet ved masten, slik at man ser helt frem i baugen fra salongen.

 

Den relativt lave hytta gir begrenset høyde, men det holder akkurat til oss. Jeg setter egentlig det estetiske foran det praktiske på akkurat det punktet. Syntes det er endel skøyter som har for store overbygg som ødelegger ellers fine linjer.

 

Vi snakkes.

 

/Ole

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fattern har stått på med motoren noen dager, med forberedelser og gjenomføring av malerarbeidet.

 

Motoren ser nå ut som "a million dollars" og kommer til å pynte godt opp i buken på Svaap!

Ikke mist er det utrolig deilig at det skjer fremdrift som en selv ikke har hatt tid til :thumbsup:

 

Malingen er kjøpt på "Økonomideler" etter råd fra forumet.

 

 

 

02112011_002.jpg

 

 

 

02112011_003.jpg

 

 

 

02112011_004.jpg

 

 

 

Min egen ringe innsats er begrenset til å forberede ankerspillet til ny overflatebehandling.

 

 

02112011_006.jpg

 

 

 

02112011_006.jpg

 

 

 

Tett skjema om dagen = lite fremdrift, men det kommer seg.

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Ettermiddagen var ledig i dag, og planen var å få tilpasset bunnstokken som akslingen skal gå gjennom.

Etter at jeg hadde grovskåret den ut laget jeg en finèrmal for å justere meg inn eksakt til skroget (som jo alltid kan inneha overraskende linjer).

 

 

Helt akter og forut i en båt vil det være nødvendig å justere vinklene på alt som ligger an mot huden, rett og slett fordi den svinger kraftig inn mot stevnene.

Jeg skar derfor ut linjen som representerer forkant av bunnstokken vinkelrett på emnet:

 

 

 

03112011_002.jpg

 

 

 

Så brukte jeg samme finèrmal til å måle ut vinkelforskjellen mellom bunnstokkens tverrgående linje, og skrogets linjer på ulike punkter nedover. Denne vil så brukes til å overføre hvor mye jeg må høvle vekk på emnet senere.

 

 

 

03112011_003.jpg

 

 

 

Overfører vinkel fra strekmal til emne:

 

 

 

03112011_005.jpg

 

 

03112011_006.jpg

 

 

03112011_008.jpg

 

 

Strekene representerer nå den bakre linjen mot skroget.

 

 

Målte opp den største vinkelen og stilte tilten på bådsagbordet tilsvarende.

Da unngår jeg å sage for langt inn.

 

 

 

03112011_012.jpg

 

 

 

03112011_011.jpg

 

 

Høvlet og slipte meg mot streken -uten å endre linjen i forkant.

 

 

 

Kneet til akterstevnen (faktisk noe av det eneste som står igjen av den orginale båten :rolleyes: ) vinkler oppover, og jeg måtte derfor lage en tilsvarende vinkel i bunn av bunnstokken.

 

Motorsaga egnet seg best til grovkuttet.

 

 

 

03112011_013.jpg

 

 

Nesten ferdig...

 

 

03112011_014.jpg

 

 

 

En bolt sto i veien... vekk med litt ved...

 

 

03112011_020.jpg

 

 

Så var det bare å se om det hele passet :confused:

 

 

 

03112011_018.jpg

 

 

 

03112011_021.jpg

 

 

 

 

Da er det bare å ta ut hullet til akslingen og den innvendige pakkboksen.

Bunnstokken skal også låses mot spant i tillegg til skruer utenifra.

 

 

Kommer til å legge den i linolje-bad en ukes tid for å mette den godt.

 

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Har et spørsmål om varmebehandling av ulike metaller.

 

Ankerspillet har en bremsehake som er festet inn i aluminiumsgodset med syrefaste maskinskruer.

Den ene av disse knakk med bare en liten tass av en rest stikkende ut (5mm).

Har forsøkt å få tak i denne med låse-tang (wize-grip?), etter at CRC har gjort sitt til å løsne fanteriet, men nei.

 

Neste blir vel varme?

Noen med tanker rundt fremgangsmåte - det er jo ulike metaller i gods/bolt, så jeg har ikke lyst til å "bare prøve" uten å rådføre meg her.

 

Sånn ser det ut:

 

 

 

09112011_003.jpg

 

 

 

09112011_005.jpg

 

 

Setter pris på innspill! :thumbsup:

 

 

 

Ellers så holdt jeg på å tråkke i karet med olje, og hørte eika mumle tilfreds "deilig olje" der bunnstokken lå og trakk i seg herligheta... :giggle:

 

 

 

09112011_001.jpg

 

 

:seeya:

Link to post
Share on other sites

Grisepikk og lignende ender oftest i grinig, da man plutselig står der med en brukket herdet grisepikk i bolten.

 

Jarle er inne på løsninga, det har jeg gjort veeeldig mange ganger på bolter lik denne, og på splinter som sitter. Sveis godt med MIG'en så skal du se den kommer som i smør. Om ikke så må det bittesmå, og den operasjonen krever en stødig hånd :)

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Følger med på tråden jeg å....å har vel av og til kommet med noen inspill...Å må bærre innstemme med de andre her att du gjør ett fantastisk flott arbeid å skuta blir "Bærre lækker!!" :-)

 

Velvel...så var d den fordømte skruven din da...type avbrøten...Å den blandinga med rustfri skrue i alu e jo ikke nå ønskemix...Rustfritt e fordømt hardt..å hvis du skal prøve deg på noe må du bruke d Extractor settet lengre ned på den Biltema siden d var linka til lengre oppe her på siden...IKKE "Grisepikk"...sprenger bare den avbrøtne skruen ut i hullet sitt...så sitter den enda mere fast...Extractor settet har nr 20379...Da sliper du den avbrøtne skruen heilt plan..ett kjørneslag MIDT i skruen...ny skarp bor....SAKTE turtall på bormaskinen...legg deg på så mye som boret tillater uten att d går av...bruk MYE skjæreolje for rustfritt på sprayboks...Få til ett hull i den avbrøtne på minimum 15 mm dybde...Banke tilhørende ekstraktor (tabell i settet som sier hvilken du skal bruke)tre tilhørende mutter utenpå...varm Alu GODT....samtidig som du forsiktig skrur på Extractoren...En annen mulighet er også å hoppe over Extractor stuntet å rett å slett bore ut den avbrøtne med gjengebor(SAKTE fart,mye press,masse smørespray) for neste dimensjon større enn den du har(8mm?) å gjenge med 8mm gjengetapp..å gjøre d samme på den andre også....monter sammen med nye maskinskruer...satt inn med kobberpasta...så får du d opp senere...

 

I allefall...Lykke Til!!

 

Mvh Jan-Roger.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...