Jump to content

Prosjekt: Oppbyggingen av seilskøyta Svaap


Svaap

Recommended Posts

Da kan det hende att vi passerte hverandre oppigjennom ett sted....grunnen er att nå sitter jeg og min kjære på Rica Helsfyr...

 

I morgen blir det Bruce Springsteen på Valle Hovin...Wuuuuuhuuuuuu!!

 

Da må du ha god tur Nordover...gjerne fikle litt med Nordlandsbåten.. ;-))

 

Til slutt en henstilling..."No må du itt ferra nåless..." Trøndersk hilsen til sambygdinger som skulle til den store byen... ;-))

 

I oversatt form: Nå må du se deg for og ikke utsette deg for noe farlig... :-))

 

 

Mvh Jan-Roger aka Janniz.

Link to post
Share on other sites

He he Jan-Roger,

 

Artig med lokale uttrykk - det florerer en del av dem nordpå også :wink:

 

 

Den buede lista ble "delvis montert" på båten, slik at jeg fikk den ut av det velsignede solskinnet vi har hatt noen dager her sørpå. Var redd den ville sprekke i direkte sollys. Delvis montert fordi jeg ikke hadde tid til å gjøre samlingene med hjørneklossene.

 

 

27072012_031.jpg

 

 

Det ble endel spring-back på den, men ikke mer enn at jeg fikk den på plass. Det er vel det som skiller kaldbøying fra steaming - at fibrene antar ny form uten spenninger etter steaming.

 

 

Vel, det var ikke mye, men jeg hadde en avtale med en viss dame nede i Fredrikstad.... :giggle:

 

Ole

l

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Takk for tips.

(Forsøkte det først, men må ha gjort noe anderledes denne gang ettersom jeg fikk feilmelding i første forsøk).

 

 

Kjøpte en liten seiljolle i forrige uke. (Døpt til "MINDRE")

Hadde den med til Hvaler og fikk den trutnet, før vi hygget oss med både ro -og seiltur.

På søndagen seilte jeg den fra Skjærhalden til isegran, Fredrikstad i ca 10 m/sek.

Gunstig vindretning gjorde det til en flott tur...

 

 

 

 

 

Fantastisk å oppleve båt på vannet!

Redigert av Svaap (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I ettermiddag fikk jeg limt listene til hyttetaket på plass.

 

Tørrmontering og tilpassing av lengdene før jeg blandet epoxy.

 

 

 

13082012_001.jpg

 

 

 

 

Kjøpte epoxy og fyllstoff fra Biltema - billig og greit.

Fyllstoffet så ut som fin, fin sand...

 

 

Utveting av flatene - både på hytta og på lista. Jeg slipte området på hytta rent for maling, samt at jeg fikk røffet opp underlaget.

Maskeringstape er ikke dumt når man holder på med epoxy, spesielt på vertikale flater.

 

 

 

13082012_102.jpg

 

 

 

13082012_103.jpg

 

 

 

 

Når listene var skrudd på plass, sørget jeg for å skrape vekk alt overskytende lim. Brukte så en liten malingsrulle (som hadde en passende diameter for å runde av limfugen mot hyttetaket. Fyllstoffet var virkelig sandaktig også når det ble innblandet i limet, så jeg laget en skvett med lim/herder for å "fukte opp" overflaten til en bedre finish. Funka fint!

 

 

 

 

13082012_105.jpg

 

(Pleier å bruke hansker.... Ikke lurt det jeg gjør her...)

 

 

 

 

 

13082012_106.jpg

 

 

 

Ikke lenge til jeg skal lakkere hytta - det vil gi et stort løft rent estetisk.

 

 

 

13082012_107.jpg

 

 

Jeg har ikke laget listene til bakveggen ennå. De blir litt spesielle ettersom de møter stenderne til dørene, og må tilpasses disse i fasong for at det skal se sånn noenlunde edruelig ut. Får se om jeg får tid til dette i morgen.

 

 

Det var det hele - god kveld.

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Har vært en tur i Stomperud-land og funnet rester etter gamle Svaap!

 

svaap-plassen.jpg

 

Vi var der for å hente Svaap's gamle OM636 som har ligget til modning i en 11-12 år under en presenning. Da Ole fortalte at dette var plassen hvor arbeidet begynte, måtte det nesten tas et bilde.

 

Vi fikk dessverre ikke tid denne gangen til å se på skuta, men vi kommer tilbake snart for å gjøre det. Gleder meg allerede!

 

Forsøkte å unngå toroa i bildet, men magen snek seg inn i venstre bildekant! Hehehe :)

Redigert av egilwh (see edit history)

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Hei igjen,

 

Vi får håpe 636'n får puls etter litt (eller mye) arbeid...

 

Bildet viser plassen Svaap sto på i endel år, og hvor bunnen ble planket, kjølen støpt, ror, dautre montert.

Artig å se at det som var små busker i kanten av teltet den gang, nå har blitt til trær.

 

(Søpla som er der har nok havnet der etterpå :saint: )

 

Velkommen enda lenger ut på bondelandet for inspeksjon.

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Vi begynte med gearet vi Ole.

 

Det var vann i innsugmanifoilen, og ventilene var rustet fast, så jeg må få hentet noen sekker med sitronsyre før jeg begynner på motoren. :)

 

Men her er litt bilder fra gearets tur over verkstedbenken i kveld.

 

tersjer.jpg

Nesten 350 graders varme før inngående drivring løsnet, og da etter at Egil hadde banket mye.

 

manover.jpg

Det var oljetørt inne i gearet, bare litt vann kom ut når vi tappet.. :)

 

inne_i_gearet.jpg

På tur inn i clutch og reduksjonsgearet. Det ser ikke så galt ut. Bare litt rustvann.

litt_rust.jpg

Clutch og utgående aksel demontert, små antydninger til noe annet en olje :)

for_sand.jpg

Hovedhuset til gearet, trenger en runde med ultralydvask, en rask runde i blåsekabinettet, og en runde med stålbørste.

etter_sand.jpg

15 minutter senere, ultralydvask, glassblåst, og klar for litt stålbørste.

litt_lakk.jpg

Litt flere deler rengjort og satt løst på gearet for å se..

 

Så slik kan man bruke en kveld, som man egentlig burde benyttet til å skrape bunnstoff :)

 

Og selvfølgelig en takk for at vi fikk arve motor og gear. :)

Jeg vedlikeholder den levende motorlista på Motorteknisk database - mtu og Mercedes finner du på DieselWiki

Link to post
Share on other sites

Toro har alltid lyst på en jobb som kan brukes som unnskyldning for ikke å skrape gammelt bunnstoff av Storöen :lol: Han regner med at bare han venter lenge nok, så gjør jeg det.....

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

En svært god venn som alltid stiller opp! Men nå skal ikke vi hijacke tråden din lenger! Tipper det er en del der ute som lyser opp når de ser at tråden er oppdatert, og blir skuffa av tullet vårt. :nonod:

-----------------------------------------------------------------------------------
Engelsk bil og trebåt..... sertifisert utilregnelig!
Fritidsklubb for voksne gubber - http://blogg.cdd.no - aka Gubbeklubben - Wiksten Trebåtklubb: http://wikstenklubben.no
-----------------------------------------------------------------------------------

Link to post
Share on other sites

Ikke mye som er gjort, men noen små fremskritt er dog dokumetert.

 

 

De to siste listene til hytta er laget og snart klare for montering.

Jeg unnlot å runde dem i enden mot døråpningen, ettersom stenderne også har en radie og at det lett blir crash rent visuelt.

 

 

 

20082012_005.jpg

 

 

 

 

Litt justeringer med en hovrasp fruen har kassert som for sløv. I min verden er den fortsatt egnet til å tygge eik.

 

 

 

20082012_003.jpg

 

 

 

 

Fortsatt litt justeringer før det blir som det skal være.

 

 

 

 

20082012_004.jpg

 

 

 

 

 

20082012_007.jpg

 

 

 

 

Overskytende epoxy er lettere å bli kvitt før den herder.... Bildet viser siste etappe i en heller tung (og unødvendig) prosess med div stemjern, filer og skrujern for å få bukt med problemet. Fein maskinen er fin til trange områder.

 

 

 

 

20082012_012.jpg

 

 

 

 

 

 

20082012_013.jpg

 

 

 

 

Første strøket med lakk/olje påført. Bruker en blanding av Ravilakk og Benar som jeg har sett andre få fint resultat med.

 

 

 

 

 

20082012_014.jpg

 

 

 

 

Et par dager etter så slipte jeg den ene langsiden på hytta og mattet ned frontveggen, før jeg gjorde rent og lakket et strøk til på fronten.

 

 

 

21082012_004.jpg

 

 

 

 

21082012_005.jpg

 

 

 

 

Det er noe kvist i fronten på hytta men ingen av dem er at den skumle typen, og jeg syntes de tilfører liv i treverket.

 

 

 

/Ole

Link to post
Share on other sites

Joa, Jawik...Det er artig å føle at oppløpssiden er innen rekkevidde. Trives med arbeidet - det er sikkert.

 

 

Jeg skal love deg TrondT, at det er en stor utfordring å bevege seg over/under takstolene. Hender titt og ofte at jeg sitter litt fast oppå der...men tross alt så jobber jeg under tak (rett under tak for å være presis). :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det finnes mer givende oppgaver enn å krype langs dekket med en slipemaskin, men det er dessverre ingen vei utenom hvis man prøver å ende opp med noe halvbra. Jeg er ikke glad i dette, og det syntes delvis på resultatet. (Kanskje ikke så godt på bildene).

 

 

 

Ettermiddagens resultat:

 

 

 

 

06092012_001.jpg

 

 

 

 

 

 

06092012_006.jpg

 

 

 

 

 

06092012_003.jpg

 

 

 

Fin glød i eika når den omsider får et strøk med deilig olje!

 

 

l

Link to post
Share on other sites

Ufattelig flott arbeid :-)

 

Ad å fjerne herdet epoxy fra tre, har jeg god erfaring med å varme den opp med varmluft pistol. Da slipper den underlaget lett;-)

 

Tenker d forresten å prøve å få den p vannet i år? Eller blir det til våren?

 

Gleder meg til fortsettelsen..... :-)

 

Trygve

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...