Jump to content

plastsnekketråden


:båt1

Recommended Posts

Jeg driver å prøver å anskaffe meg en plastsnekke nå, på noe rundt 24 fot. Tidligere har jeg bare hatt seilbåt, og mitt spørsmål til dere er nå: Hva er begrensningene på hvor langt man kan dra med plastsnekke? Jeg bor i Oslo og tenker da på både område og vær. I min gamle 22 fots seilbåt kryssa jeg Langesund i røff sjø flere ganger, men lurer på hvordan f.eks en Nidelv 24 takler kraftig sjø?

 

Hilsen André

Link to post
Share on other sites

De aller fleste båter tåler så mye sjø at de aller fleste båtførere blir redde lenge før båten gir opp.

DERSOM båten er vedlikeholdt.

Det er ikke sånn at plastskroget gir seg akkurat, men motorstans pga skitt i bunnen av tanken gjør et lite uvær til et stort helv"#¤% utpå fjorden, mens du sakte driver mot land.

 

Båten tåler mye sjø - motoranlegg fra 1978 kan gi deg trøbbel i - nettopp - mye sjø... og det er da du trenger det mest.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

 

Sagen er kjekke båter det, og jeg har hatt en selv (riktignok lillesøsteren Sagen 730, dvs 24 fot). Solid bygget, og gode sjøbåter. Men gammelmodig av utseende og et rent fortrengerskrog, så maxfarten på 9 knop er nok riktig selv med 90hk.

 

Ellers så er det mye båt for pengene, med akterkabin og nesten ny motor. En liten ting jeg ikke forstår helt med Sagen er hvorfor de har vinklet hardtoppen såpass ned i bakkant, bare noen få cm løft her ville fått overbygget til å se langt mer harmonisk ut..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
alle er hjertelig velkommen med tips om hvordan jeg skal pusse opp den gammle teakfiner innredningen

Det er jeg helt enig i. så en annonse her om dagen hvor selger sa han hadde erstattet de limte endeplatene med en slags teaklister beregnet til formålet. skulle gjerne vist hvor han fikk tak i dem.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

takk :)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Noen som har greie på om Joda 24 Tur har rent fortrengerskrog? Eller er den mer som Solluxen mtp at 11-12 knop er oppnåelig?

Var nemlig i bord i en på Revierhavna nå i helgen. Fikk sjokk av hvor romslig den var i kabinen sammenlignet med en Diana 700 jeg tittet på forleden.

Link to post
Share on other sites

Skal kjøpe båt man kan dra på ferieturer med en liten familie neste år, og kandidatene jeg har er Joda Tur 24, Sollux 24 og Scand Classic 25

 

- Fart er ikke av stor betydning, dette er en båt for late dager på sjøen. Har daycruiseren til hurrakjøring.

 

- Soveplass til 4 (2 voksne 2 barn)

Her har jo Classicen med sine to stikk-kabiner en stor fordel, men samtidig frister egentlig AV-utgaven mest grunnet bedre uteplass, så da forsvinner noe av denne fordelen. Har kikket litt på bilder av interiøret på Jodaen, og grubler på om det kunne latt seg gjøre å lage en liten stikk-kabin for barn på babord side, noen som har formening om dette? Denne har vel også muligheten til å henge opp ryggstøttene i kabinen som "køyesenger". Her er jo helt klart Sollux fremst i ledelsen med sin akterkabin, men denne gjør jo også at det er fryktelig lite uteplass, noe jeg synes er viktig. Er liksom ikke helt det samme å sitte nede i kabinen på kveldene...

 

- Billig. Budsjettet blir veeeldig begrenset. Av de tre er vel Jodaen den som ser ut til å ligge desidert lavest i pris, mens Scand er desidert dyrest.

 

 

Forslag og innspill? Hvilken ville du valgt, og hvorfor?

Mitt lille daycruiserprosjekt

Frivillig Mannskap - RS155 Bendt R. Rasmussen

Link to post
Share on other sites

Jeg er fornøyd med joda 24.. Men synes rundsittet løsninga på marex 24 og nidelv 24 virker bedre enn rett benk bak sånn jeg har.. Men jodaen funker til mitt bruk.. 2 voksne og 2 hunder på tur.. Min gjør 8.5 knop på full spiker med md11c å cirka 7-7.5 marsjfart motstrøms.. I ferskvann..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...