Gislus Svart 26.November.2012 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2012 (redigert) Jeg har fått tegningene på den nye 2013 modellen og det er noen forandringer. Taket er vel det mest synlige. Min båt er ikke for lett bak. I kraftig motsjø bruker jeg trimflapsene til å presse baugen ned så båten skjærer sjøen bedre. Da unngår jeg slagene som kommer når baugen blir for høy i kraftig motsjø. Da blir det som å kjøre i "smør":-) Er ikke i det minste tvil om at båten din er i de beste hender hos Askeladden HelgeO;-) Redigert 26.November.2012 av Gislus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HelgeO Svart 9.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 9.Desember.2012 Da har jeg fått igjen båten etter litt reklamasjonsfiksing. Er meget fornøyd med resultatet :) De har snudd bensintanken, og de sa at det er slik på 2012 modellene. Nå viser tankmåleren mye mer fornuftig nivå, blir spennende å se hvor mye mer volum jeg kan få utnyttet. Ang vekt og sandsekker: Jeg har ingen problemer i motsjø, der fungere trimflaps og tiltling av motor helt fint. Men i medsjø, særlig hvis det er litt krappe bølger slik vi ofte får på Hidlefjorden i Ryfylke så føler jeg at baugen lett graver seg ned og at akterenden "danser" litt rundt der bak og får propellen til å slippe. Synes sandsekkene hjelper litt, merker også at båten oppfører seg bedre med full tank enn med nesten tom tank. Skal prøve å fylle opp ferskvannstanken og septiktanken til våren for enda mer vekt akter, ingen av delene har vært brukt ennå. Uansett, er kjempefornøyd med båten og med Askeladden som seriøs produsent Sitér dette innlegget Helge O Link to post
WA-knut Svart 29.Desember.2012 Link til dette innlegget Svart 29.Desember.2012 Da har jeg fått igjen båten etter litt reklamasjonsfiksing. Er meget fornøyd med resultatet :)De har snudd bensintanken, og de sa at det er slik på 2012 modellene. Nå viser tankmåleren mye mer fornuftig nivå, blir spennende å se hvor mye mer volum jeg kan få utnyttet. Ang vekt og sandsekker: Jeg har ingen problemer i motsjø, der fungere trimflaps og tiltling av motor helt fint. Men i medsjø, særlig hvis det er litt krappe bølger slik vi ofte får på Hidlefjorden i Ryfylke så føler jeg at baugen lett graver seg ned og at akterenden "danser" litt rundt der bak og får propellen til å slippe. Synes sandsekkene hjelper litt, merker også at båten oppfører seg bedre med full tank enn med nesten tom tank. Skal prøve å fylle opp ferskvannstanken og septiktanken til våren for enda mer vekt akter, ingen av delene har vært brukt ennå. Uansett, er kjempefornøyd med båten og med Askeladden som seriøs produsent Jeg har 2012 modellen, og jeg kan bekrefte at tanken er snudd i forhold til tidligere modeller. Som det er beskrevet i andre tråder, så viser måleren min full en god stund før den begynner å dale. Men den viser mest riktig når båten er i plan. Når båten ligger rolig, eller ved sakte gange viser den tom en plass mellom 1/2 og 3/4 reelt forbrukt. Har aldri testet å kjøre den tom for så å fylle, men tanker nå og da rundt 100 liter, og da begynner nåla å nærme seg bunn av skalaen. Men på kartplotteren (Lowrance) viser det, beregnet vel og merke, at jeg har 20-30 l igjen. Dette har aldrig værtnoe reelt problem for meg. Liker best å toppe tanken til en hver tid. Da blir det mindre tull med kondens. Men av blir det mye kjøring før jeg får fyllt, så da blir jeg mer obs på måleren. Har også samme erfaring i medsjø. Sjø forfra og fra siden er aldri et problem. Men i medsjø kan det bli litt ubekvemt, spesielt i grøv sjø, eller i store dønninger. Da har jeg opplevd noen ganger at båten graver seg ned med baugen og skjærer ut til siden. Da kan òg propellen slippe. Ikke spesielt behagelig, men så får vi kanskje huske at båten bare er klasset med C (innaskjærs) Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Spørsmål til dere som har montert vindusspyler. Hva slags spylervæske bruker dere? Og blir det ikke missfarging etter spylevæsken? Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 5.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 5.Januar.2013 Har ikke fått båten min, men på vår forrige båt brukte jeg stort sett bare rent vann... På sjøen er det jo ikke skitt, men bare saltet som må få fukt sånn at viskerne klarer å transportere det vekk... Men på vinteren i mange minus så funker jo ikke det da.... Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 12.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2013 Spørsmål til dere som har montert autopilot: Hvor har dere plassert kompass, pumpe og kurscomputer? Overganger og slanger til ultraflex pumpene, hvor skaffer man slikt? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hei. Har lest denne tråden med stor interesse. Håper noen av dere eierne har anledning å svare på noe jeg lurer litt på. Det virker som svært mange P66 er solgt med 115 hk. motor. Hvordan opplever dere som sitter med dette oppsettet båten med denne motoren? Er den på noen måte "undermotorisert" til deres bruk? For min del vil en slik båt bli brukt til fjordfiske, og normalt vil det være en eller to mann ombord. Det er ikke snakk om å montere tungt utstyr ombord. Jeg sitter med et svært godt tilbud på full (utstyrs)pakke der båt og motor er overståer fra 2012. Motoren er en DF 115TL, og jeg er usikker på om det å legge 10 000/20 000 i en 115/140 ATL er noe som svarer seg. Blir jo veldig subjektivt kan jeg tenke meg, men jeg har ingen andre "uhildede" å rådføre meg med omkring denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Jeg har en P66 med 115, nettopp fordi jeg fikk en veldig god pris på en som holdt på å bli overståer. Tror nok at jeg nå hadde gått for en 140 hester hvis jeg hadde valget, uten at jeg noen gang har følt at jeg har hatt et reelt behov for mere motor etter 300-400 timer. Lurer på om drivstoff forbruket går ned med en større motor, men dette kan sikkert de med 140hk si noe om. Jeg ligger på ca. 1.1 l/nm med marsfart 20-24 kn. Båten brukes til hav/fjordfiske og dorging. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Hei Busterx! Jeg kan ikke gi deg brukererfaring med dette, men jeg har lest alt jeg har komt over på nett om denne båten og det jeg har fått ut av det anng. motorvalg er: 115 hk, fungerer veldig bra men noen savner litt motorkraft, spes. i medsjø. 140 hk er endel piggere og det ser ut som den kler båten hakket bedre. Iflg min forhandler så skal differansen mellom 115-140 hk være 12.000,- cirka... Jeg tror det er verdt det. Tenk også på annenhåndsverdi.... Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 (redigert) Kikker på prislista til ES for 2013. DF115TL (selges så lenge lageret rekker): 119 420 kr. DF115ATL (ny modell) :130 330 kr. DF140ATL (ny modell): 140 515 kr. Den gamle 140 hk. som enkelte forhandlere ennå sitter inne med selges nok til redusert pris. Importøren sies å ikke sitte inne med dem lengre. Men det er interessant å lese hva dere skriver. Redigert 15.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 15.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Januar.2013 Du får nok uansett en god deal på 2012 Suzuki, det er både kosmetiske og tekniske endringer på 2013 modellen. Jeg kan legge til at jeg har bestillt båten min med 150 hk, P66-P 2013 modellen er godkjent for det. Jeg gikk for den pga. at jeg liker å ha godt med gamp hvis jeg trenger det eller får lyst å kjøre litt på + annenhåndsverdi/lettere å selge : ) Differansen var 29.000,- fra 140 hk. Sitér dette innlegget Link to post
Gislus Svart 20.Januar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Jeg har 140hk og kjørt 300 timer. Tror bensinforbruket til 115 hk er nogenlunde det samme som for 140hk. Du klarer deg fint med 115hk, men jeg liker ha ekstra trøkk når det er mange i båten og er kjempefornøyd med 140. Kommer til å velge 150hk om/når jeg bytter til ny modell som er godkjent for dette nå. Lykke til med kjøp av en fantastisk båt. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Går for 2013 utgaven av 140 hk (DF140ATL). Med instrumentering/regulering av dorgeturtall. Tilbudet for "oppgraderingen" fra 115 hk var så godt at jeg bare måtte gå for det. Dorgefunksjonen hadde jeg lyst å prøve siden det fungerer utmerket på Yamahas motorer. Der er det derimot integrert i standardmontasjen. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Uten at jeg har prøvd båten så vil jeg tro at 140 er helt passe, men det er gøy med ekstra power + at jeg ser på annenhåndsverdi og muligheten for et raskere salg med maks motor.. Jeg vet iallefall at når jeg ser på bruktbåt så teller større motor ganske mye... En annen ting, savner Askeladden i blader o.l. om dagen, ikke en eneste lyd om P66 og endringene på den, verken på Askeladden.no eller i båtbladene... Er ikke dette tiden for å vise frem og ta imot bestillinger?? Redigert 20.Januar.2013 av Cissaman (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Gratulerer med valg av nybåt busterx, det er ikke bare enkelt med så mange å velge mellom. Har selv sett aktivt på ny båt i 2 år før P66 ble valget, jeg håper og tror vi har valgt en kvalitetsbåt: ) Dette med dorgefunksjon vet jeg ikke om 150 har, har spurt min forhandler men ikke fått svar enda... Men klarer jeg 2-3 knop, eller lav nok fart til at woblerene mine går pent så trenger jeg ikke det: ) Differansen mellom 115 og 140 var også en "no brainer" for min del, min var opprinnelig bestillt med 140.. Tipper du blir kjempefornøyd: ) Når skal du få båten din busterx? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 (redigert) Cissaman. 150 hk har det ikke ut i fra specs fra Erling Sande. http://erling-sande.no/erlingsande/frontend/files/PRODUCT/2013_Suzuki_Outb_light.pdf De motorene som har dorgefunksjon, har det på den måten at styringselektronikken ligger inne fra fabrikk, men selve instrumenteringa/kontrollen må kjøpes utenom. Ordinær pris ligger vel på rundt 3000 eks. montering. Ikke like elegant utført som på Yamaha, men fordelen kontra Yamaha er at du kan plassere instrumenteringa for dorgefunksjonen på et annet sted enn der motorinstrumentene er plassert. I mitt tilfelle blir kontrollen plassert ved utvendig styreposisjon.<br /> Redigert 20.Januar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ja, mener det var noen her inne som nevnte at 150 muligens ikke hadde denne funksjonen, får inderlig håpe at den går sakte nok.... Sånn sett er lav fart like viktig som høy, hehe.. Men, har du fått leveringsdato på din båt? Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 For min del er det snakk om en 2012 overståer. Skjønner det som om at du går å venter på den myteomspunnede 2013 modellen som få (ingen?) har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 20.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2013 Ja stemmer det, blingsa litt siden motoren din var 2013: ) Hehe, ja det gjør jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 21.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2013 Noen som har rotet i ledningsnettet og funnet ut hva ledningen merket "W1" går til? Sitér dette innlegget Link to post
Cannonfodder Svart 11.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2013 Så var forhåpentligvis vinterprosjektet ferdig. Har ryddet litt i det elektriske inne i dashboardet. Har montert et ekstra bryterpanel og flyttet sikkringspanelet. Nå går faktisk lokket på sikkringspanelet for første gang :P Men, det jeg fant som jeg ikke likte var følgende: Det sto spenning på minst 2 utganger fra sikkringspanelet til ledninger som forsavnt bakover i main-harnes (FB og W1). Det er ikke montert fishbox på båten min og W1 fant jeg ikke igjen i noen dokumentasjon. Har også montert autopilot. Tilkobling av hydrolikken var et forferdelig hodebry, i mitt stille sin døpt prosjekt Hydrolikk von Hælvete, men det gikk da det også etter noe forskning. Kompasset ble montert i fremmre stuverom og pumpen bak sammen med batteriene. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 (redigert) Det begynner å bli brukbart med utstyr på den der nå. Fant du ut av de spenningssatte ledningene? Her er forresten de første bildene jeg har sett av 2013 utgaven. Litt mer tilbaketrukket tak, springpullerter, panoramatak (ekstrautstyr?) og endret panel for instrumenter/utstyr. http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=39866391 Redigert 15.Februar.2013 av busterx (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cissaman Svart 15.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2013 Der var den ja: ) Glasstaket er standard... Sitér dette innlegget Link to post
Tonulltre Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Hei. Jeg er ny på forumet men prøver meg med et spørsmål. Ang vekt på weekend utgaven. Jeg har lest et sted: tørrvekt ca.1500kg Hva er inntrykket til dere som har den? Stemmer dette eller er det nærmere 1600 osv. Jeg spør pga forholdet mellom vekt og min hengertype kan bli noe i grenseland når båten er ferdig utstyrt + fuel. Sitér dette innlegget Link to post
Folk I Båt Svart 8.April.2013 Link til dette innlegget Svart 8.April.2013 Har du kikket om de har skrevet noe omkring vekt i denne tråden? https://baatplassen.no/i/topic/85573-askeladden-p66-weekend-erfaringer/ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.