Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Jeg har fyllt ca 800 liter i året de 2 årene jeg har hatt min p66. Jeg opplever mye av det samme som her er nevnt av SveinEgil. Weekendtanken og plasseringen av denne kjenner jeg ikke, men jeg vet at tanken i P66 er litt ut av vater når båten ligger i havn og at luft i tanken hindrer full tank. Det er mulig å snu tanken 180 grader hvilket forbedrer utnyttelsen noe. Etter at måleren viser tom tank er det ca 20 liter igjen på min tank og når jeg fyller opp slik SveinEgil beskriver til røret er fullt, kan jeg gå frem på dekk og gynge litt, så får jeg på ganske mange liter til når luften er gått ut. Men jeg har vent meg til at slik er det og lært meg ganske greit hvor mange liter som går på tanken i forhold til det nivå måleren viser. Dette plaget meg en del i begynnelsen, men er blitt en ikke sak lenger. Det funker greit.

Link to post
Share on other sites

Jeg får på 100 liter og mer enn det på min tank, men jeg er kanskje heldig? Har hittil ikke fylt mer enn 100 liter på én gang (og der stoppet uansett bensinpumpen), men vil tro jeg har hatt i alle fall 120 liter på tanken.

 

Måleren står på fullt svært lenge, før den plutselig begynner å vandre faretruende nedover. Har inntrykk av at enten er det fullt, eller så er det tomt - og så har man halv tank en bitteliten stund.

 

Har hittil ikke fått garmin 720 til å lese motordata, på tross av at leverandøren tilsynelatende har programmert og koblet sammen motor og kartplotter på riktig måte. Leverandøren har kontaktet Garmin og det hele, så jeg får håpe det ordner seg. Hadde vært fint å få en litt mer nøyaktig måling av både tankinnhold og forbruk. Noen andre her som har fått garmin 720 til å snakke med suzuki-motorer?

Link to post
Share on other sites

Til dere med Interface NMEA2k, hvor mye bruker dere på tomgang? Min DF 115, bruker 0,6l/Hour på tomgang pr nå, var litt kaldt da. (Har kun fått testet på tomgang foreløpig).

 

Tar ikke inn L/Hour, men bruker l/nm. Og her ligger jeg mellom 1.1 og 1.2 avhengig av hvor vinden kommer fra. Dette er ved marsjfart 20 knop. På full guffe ligger den nok på 1.4 / 1.5

Link to post
Share on other sites

Jeg får på 100 liter og mer enn det på min tank, men jeg er kanskje heldig? Har hittil ikke fylt mer enn 100 liter på én gang (og der stoppet uansett bensinpumpen), men vil tro jeg har hatt i alle fall 120 liter på tanken.

 

Måleren står på fullt svært lenge, før den plutselig begynner å vandre faretruende nedover. Har inntrykk av at enten er det fullt, eller så er det tomt - og så har man halv tank en bitteliten stund.

 

Har hittil ikke fått garmin 720 til å lese motordata, på tross av at leverandøren tilsynelatende har programmert og koblet sammen motor og kartplotter på riktig måte. Leverandøren har kontaktet Garmin og det hele, så jeg får håpe det ordner seg. Hadde vært fint å få en litt mer nøyaktig måling av både tankinnhold og forbruk. Noen andre her som har fått garmin 720 til å snakke med suzuki-motorer?

 

Enig med deg der, Måleren min står på "Sprengt" en stund så middel detter så veldig raskt til Rød.

 

Min var på halv som nevnt tidl. i dag var den nesten på rød. Ikkje kjørt i det siste kun litt tomgang. Gps'en sa enda 39liter.

 

Ja, jeg har Garmin 720 (S). det funket det via Suzuki NMEA 2k Interfacet. Bilder av oppkoblingen

 

cfb664e5.jpg

 

7a6cd8f2.jpg

 

Det jeg glemte å si, var i midten av tanken er det en STOR bulk, naturlig selvfølgelig, men trekker man ifra dette kan godt 100/120liter stemme.

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja! Det er mulig, med andre ord. Det merkelige er at motoren kommer opp på kartplotteren som egen egen NMEA-enhet (den ser med andre ord at en suzuki-motor er koblet til), men jeg får ikke opp noen data når jeg går inn på "informasjon" og "motor". Har forsøkt flere forskjellige konfigurasjoner på plotteren, men det kommer aldri noe motordata. Litt frustrerende, egentlig.

Link to post
Share on other sites

Se der ja! Det er mulig, med andre ord. Det merkelige er at motoren kommer opp på kartplotteren som egen egen NMEA-enhet (den ser med andre ord at en suzuki-motor er koblet til), men jeg får ikke opp noen data når jeg går inn på "informasjon" og "motor". Har forsøkt flere forskjellige konfigurasjoner på plotteren, men det kommer aldri noe motordata. Litt frustrerende, egentlig.

 

Rart! Men vet du om den er satt opp med en SMIS 2" Instrument

og/ eller var det Simrad eller Lowrance plotter via NMEA 2k alt sammen?

Redigert av boati (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal den forresten legges inn som hi-speed-enhet, eller standard NMEA? Mener å huske det er et konfigurasjonsvalg om dette også, men nå er jeg ikke i nærheten av kartplotteren for øyeblikket.

 

Standard om jeg husker riktig, og Auto på noe annet, men det var kanskje i oppsettet.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Da har jeg også fått bekreftet at tanken er mindre enn oppgitt. På vei hjem fra hytta i går begynte motoren å fuske, først bare et raskt fall i turtall før den økte på igjen. Etter en stund fusket den mer og mer, men gikk fint når jeg senket farten til 7-8 knop. Vil tro at bensinuttaket sitter et stykke fremme i tanken og dermed kommer for høyt når båten ligger i plan. Fylte på 10 liter fra reservekannen og motoren gikk helt fint igjen.

 

Jeg kunne ikke helt skjønne at den skulle være tom da plotteren viste at jeg hadde 47 liter igjen. Jeg har "definert" full tank til å være 130 liter. Det vil si at jeg gikk tom etter å ha brukt 83 liter.

 

Jeg tror nok det kan stemme at tanken er på bortimot 130 liter, men det hjelper så lite når man ikke får det ut. Da jeg kjøpte båten ble den fylt opp av forhandleren, så vidt jeg kan huske fylte de ca 105 liter på den da.

 

Tror jeg vil forsøke å kontakte Askeladden om dette, synes det er så stort avvik fra oppgitt spesifikasjon at de burde gjøre noe for å rette på situasjonen. Er det noen andre som har forsøkt det?

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Lekkasje i vinduer.

 

Askeladden har hatt og har problemer med lekkasje i vinduer i flere av disse båtene (P66 Pilothouse) også min.

 

Av dere som har opplevd det samme, hvordan har Askeladden/forhandler håndtert dette ? Jeg opplever at Askeladden og forhandler ikke evner å løse dette problemet på en tilfredstillende måte ? ( mange forsøk på utbedring).

Hva er så mine "P66 Pilothouse" venner sine erfaringer på dette område?

 

(Det er ikke vanskelig å se at dette også er en design-feil, når vinduene går på innsiden av struktur er en avhengig av 100 % tett pakning. På Weekend er vinduene på utsiden av struktur, så dette problement er nok ikke på disse båtene)

Link to post
Share on other sites

Var innom min P66 Weekend for et par dager siden, en dag det regnet ganske heftig. Da oppdaget jeg at det lekket vann fra vinduet på babord side, som dryppet ned på putene og bordet. Har ikke kontaktet forhandler om dette ennå, men kommer til å gjøre det.

 

Vannet kom fra ca midt på vinduet, øverst.

 

 

Link to post
Share on other sites

Var innom min P66 Weekend for et par dager siden, en dag det regnet ganske heftig. Da oppdaget jeg at det lekket vann fra vinduet på babord side, som dryppet ned på putene og bordet. Har ikke kontaktet forhandler om dette ennå, men kommer til å gjøre det.

 

Vannet kom fra ca midt på vinduet, øverst.

 

Det kommer vann inn (ikke ved regn) men når jeg brukte slange på begge mine side vinduer, det er vel noe med disse skyvevinduene. Men ville klagd om det kom inn når det regner, men nå har det jo regna sinnnnnsykt da :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hei Jaka.

Jeg hadde vannlekkasje på min båt. Tok kontakt med Askeladden og fikk utmerket hjelp. Jeg ville prøve å løse det selv, så Askeladden sendte meg fugemasse og var var lett tilgjengelig for spørsmål. Vannlekkasjen kom i styrbord vindushjørnet. Men årsaken var et lite hull i tettefugen midt på frontvinduet. Hullet var på størrelse med et knapphullshode, men kapilærkraften sugde vannet inn. Tettet dette og siden har jeg ikke hatt vannlekkasje. Det er 2 sesonger siden:-))

 

Link to post
Share on other sites

Forhandler fikset lekkasjen over vinduet, sammen med en lekkasje av mer alvorlig art, nemlig bensinlekkasje. Sistnevnte gjorde at det stinket bensin i hele båten, siden bensinen la seg langs kjølen. Trodde først det var reservetankene som lakk, men det viste seg å stamme fra hovedtanken - eller: lekkasjen var et eller annet sted mellom tanken og motoren (jeg fikk dessverre aldri klarhet i nøyaktig hvor lekkasjen hadde oppstått).

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Løfter denne tråden litt da jeg håper mange P66 eiere abonnerer på den. Er det noen av dere som faktisk får til å utnytte hele drivstofftankens oppgitte volum på 140 liter? Og er det noen som har en noenlunde fungerende tankmåler?

 

På min viser tankmåleren fullt når jeg fyller opp, så faller den vel ned til ca 50% etter at jeg har brukt 10-15 liter og den viser omtrent tomt når jeg har brukt rundt 30 - 40 liter. Dette er under fart, når båten ligger i ro viser måleren mer korrekt.

 

Om jeg kjører til måleren viser helt tomt både under fart og når båten ligger i ro så får jeg fylt på i underkant av 70 liter. Som nevnt litt tidligere i tråden så kjørte jeg båten tom for bensin i sommer, jeg fant da ut at jeg hadde brukt rundt 85 liter fra full tank til den gikk tom.

 

Slik jeg ser det er det flere problemer med konstruksjon/montering av tanken:

1. Tanken er avlang og har både påfylling og lufting helt i bakkant på båten, det vil si på tankens laveste punkt. Dette gjør at det er umulig å fylle tanken helt opp da man får innesperret luft når bensinnivået kommer opp til "taket" i tanken. Er ikke godt å si hvor mye volum dette kan utgjøre, men jeg mistenker at dette fort kan være snakk om 15-30 liter. Forhandler fylte på 105 liter for å få full tank da båten var helt ny.

 

2. Tankmåler og uttak til motoren sitter helt i fremkant på tanken, dette er tankens høyeste punkt og det blir enda høyere under fart når båten er i plan og aller verst når man ligger i halvplan. Da jeg gikk tom i sommer var det i plan og halvplan. Så snart motoren fusket og nesten stoppet falt båten ned og motoren begynte å gå rent igjen. Vil dro at dette fenomenet også medfører at man mister 15-30 liter brukbart volum. Og dette forklarer også hvorfor tankmåleren varier så enormt i ulike hastigheter.

 

Kombinasjonen av disse 2 problemene gjør altså at man ikke får utnyttet mer enn ca 80 liter av en tank på 140 liter og det er jo for dumt.

 

Den fremre enden av tanken vises på dette bildet: http://www.askeladde.../TEKNISKE DATA/

 

Et par tiltak som kanskje ville hjulpet:

- Montere en ekstra lufting fra forkant av tanken som går bak til den opprinnelige luftingen.

- Legge kiler under tanken slik at den kommer høyere opp i bakkant, usikker på om det er plass

- eller flytte uttak og tankmåler til bakkant av tanken

 

 

Båten min er i skrivende stund på vei til Askeladden i forbindelse med en reklamasjonssak på skroget, tenkte jeg skulle benytte anledningen til å få de til å gjøre noe med utnyttelsen av tanken også. Håper derfor at dere som har P66 i ulike varianter vil dele erfaringene rundt dette så snart som mulig :)

 

Er særlig interessert i høre om dette har blitt utbedret på 2012 modellen, i såfall kan man kanskje forlange samme fiksen på tidligere modeller?

Redigert av HelgeO (see edit history)

Helge O

Link to post
Share on other sites

Ser at mine observasjoner er veldig lik dine. Så hvis askeladden kommer med en løsning på dette er jeg veldig intresert. Har også meldt inn en luftboble. Verkstedet sier at dette er noe de kan fikse selv, men bør jeg kreve at det møter opp noen fra askeladden?

Skal informere om hva som kommer ut av dette med bensintanken.

Om du har bare en enkel luftboble i gelcoat så tror jeg ikke det er nødvendig at det møter opp noen fra Askeladden, dette er en enkel sak å reparere for de som kan slikt. På min båt var det veldig omfattende feil, derfor må den inn til fabrikken. Var Askeladden selv som bestemte at det var best slik etter at de hadde sett på bilder og beskrivelser fra meg.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg kjører motoren ca 100 timer i året. Tank og tankmåler er nok noe i likhet med dere, men ikke fullt så galt. Jeg har aldri kjørt tanken tom, så det er har jeg ikke erfaring med. Første gang jeg fylte tanken var det fullt ved drøyt 100 l. Når måler viser 3/4 tom får jeg på rundt 70-80 liter. Men da må jeg frem i båten og "gynge" slik at jeg får ut luft. Jeg vet det er en løsning å snu tanken som bedrer dette, det blir interessant å høre om de løser dette hos deg. Jeg tipper det er det de gjør hos deg

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg mener dette ble endret noe på 2012 modell. Men er ikke sikker. Jeg vet ikke om det er gjort noen med tanken på 2014 modellen. Den har derimot fått noen øvrige fine endringer som feks forlenget tak og badeplattform akter. I tillegg er den noe mer avstivet i hytta og godkjent for 150 HK tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Ok, takk for svar: ) Har bestillt ny så håper jo at dette ike er et stort problem... De burde jo fått endret dette hvis det er et problem ifra 2010...

 

Ja, vet om endel endringer på 2013, men det virker ikke som at det er offisielt fra Askeladden enda.... Men det lå en 2013 på finn.no, der kunne en se at taket er forlenget og det er også glasstak som på weekend, badeplattformer, plass for 10" kartplotter og at springpullerter er standard... Hva er springpullerter? Pullert midtskips?

 

Vet du noe om den er testet med 150 hk, og hva det utgjør kontra 140? Er jo en ganske mye større motor i volum...

Redigert av Cissaman (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har ikke fått båten min igjen ennå, men har fått indikasjoner på at de skal snu tanken. Har hatt en god dialog med Askeladden underveis og føler meg trygg på at båten er i de beste hender. Regner med å få båten igjen i neste uke en gang.

 

Springpullerter må være pullerter midtskips ja, absolutt en fordel på en båt med slikt vindfang når man skal fortøye alene. Jeg fester ofte en tamp i håndrekken på siden til slik bruk, men den er nok ikke beregnet på så veldig store belastninger.

 

Jeg synes båten går godt nok med 140 hester, merker ikke stor forskjell på om jeg har mye eller lite last. Men jeg tror det vil være en stor fordel med den ekstra vekten til 150 hesteren. Båten er nemlig ganske fremtung, noe som merkes godt i grov medsjø. Har et par sandsekker bak i min for å hjelpe på dette.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Ok, håper de gjør modifikasjoner på båten din sånn at det blir bedre, og så håper jeg at de samme mod. er std. på nye båter..... Jeg er som deg sikker på at båten din er i gode hender: )

 

Jeg så sandsekkene i båten din og lurte litt på det... Vekt eller driver han å støper på hytta kanskje, hehe... Vet ikke hvor mye vekt du har der og hvor mye du merker det på båten? Men 150 er vel 36 kg tyngre enn 140 hk.. Burde merke det hvis 140èn er litt for lett bak der....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...