Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Er selv på jakt etter båt, og har ikke sett P66 Weekend før nå. Vet ikke om den er for ny til at noen her har den ennå?

 

Jeg lurer veldig på marsjhastighet (altså mest økonomiske hastighet) med 140 hk-alternativet, og rekkevidde ved marsjhastighet. I tillegg, så klart, hvor praktisk båten er innredet. Er det plass til en kar på 197 i en køye (enten i forpiggen, eller ved å senke bordet og re opp køye der), f.eks. om han krøker seg litt sammen?

 

Ser ut til at en del av båtens egenskaper deles med pilothouse, og denne tråden har vært interessant lesing i så måte =)

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Fikk i dag sett litt på båten (Weekend-modellen) selv - og liker virkelig det jeg ser. Stor uteplass, samtidig som styrehuset og det innvendige virker romslig. Det later også til å være godt med stuerom under akterdekket, selv om vi ikke fikk sett spesielt godt under lukene. Båten vi så på lå litt kinkig til på kaien, og ble arbeidet på av forhandleren.

 

Dessverre var alle de ansatte på båtutsalget til lunch (!) så der var ingen å spørre om alt det vi lurer på.

 

 

Siden båten stod litt dumt til, ble det helst detaljbilder - legger ved et par stykker.

 

img_1600_s.jpg

Takvindu og -luke.

 

img_1602_s.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hm, klarer ikke helt å falle for den båtmodellen du nevner. Uteområdet virker f.eks. vesentlig mindre. Ser heller ikke ut til å være eget toalettrom.

 

 

Ser at prisforskjellen er nokså stor mellom Weekend med 140 hk og 150 hk-motor. Hvor stor rolle spiller de ti hestekreftene, egentlig? Man kan kanskje holde et litt lavere turtall (mindre forbruk) med 150 hk enn 140, men det kan vel ikke være mye? Hvilke andre fordeler er eventuelt med 150-hesteren?

Redigert av SinWin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke de ti hestekreftene som er utslagsgivende for at jeg uten tvil ville valgt 150-hesteren, men det faktum at DF140 har slagvolum på såvidt over 2 liter, mens DF150 har slagvolum på nesten 2,9 liter. Og den forskjellen merker man godt! Jeg har testet begge disse motorene på samme båt (Ibiza 20), og det er to helt forskjellige opplevelser. P66 er en rung og bred båt, og da er litt sylindervolum godt å ha.

Link to post
Share on other sites

Ja, akselerasjonen til DF150 på Ibiza 20 kan ikke sammenliknes med DF140 på samme båt. Da vi testet disse motorene på Ibiza 20 fikk vi 36-37 knop på max med DF140, og 43-44 knop på max med DF150. Så toppfarten hopper betraktelig mye mer enn man skulle forvente ved å bare gå opp 10 hestekrefter. Som selvfølgelig skyldes forskjellen i sylindervolum. Hvis man går videre fra DF150 til DF175, så er forskjellen mye mindre, selvom det der skiller 25 hestekrefter.

Link to post
Share on other sites

Såpass, ja. Prøvekjørte en Weekend i dag med 150 hk, i nokså krappe og i utgangspunktet ubehagelige bølger - men det var ikke noe problem å holde 30 knop gjennom dem. Det hadde nok vært enda bedre med trimplan (noe utstillingsmodellen ikke hadde), spesielt når sjøen kom inn fra siden. Likevel var jeg i grunnen overrasket over hvor pent båten oppførte seg, og hvor behagelig det var ombord.

 

Nå som jeg endelig fikk sett båten innvendig, har jeg fått et bedre overblikk over hvor god plass det er til bagasje, også inni kabinen. Det er et nokså dypt rom i midten av kabinen, ett under den aktre benken, og en stor luke forut under køyen.

 

På akterdekket er det tre luker i dørken. På babord side er det batteri og dieselvarmer; om man får satt inn et ekstra batteri, blir det vel ikke så mye plass til overs her. I det midtre rommet ligger bensintanken helt akter, men det er likevel stor plass. På styrbord side finnes pumpe til septiktank og rør ut for denne, men det er grei plass til overs likevel. Alle rommene akterut kan låses.

 

I tillegg finner man rom til tauverk og lignende i benkene helt akter. Forut på dekk var jeg ikke, men der finnes i alle fall rom til tauverk/fendere.

 

Sitteplassene i kabinen virker behagelige. Når sittegruppen skal gjøres om til soveplass, løftes bordet opp, og støtten i midten erstattes av et kortere metallrør. Soveplassen forut virket forholdsvis stor og god etter mine begreper.

 

 

Båten har bra vindfang, men i en båt uten kjøl og med bra overbygg, er det ikke annet å vente. Det er begrenset hva en gjør seg av erfaringer med båten etter en halvtime sjøen, men så langt liker jeg det jeg ser.

Link to post
Share on other sites

Såpass, ja. Prøvekjørte en Weekend i dag med 150 hk, i nokså krappe og i utgangspunktet ubehagelige bølger - men det var ikke noe problem å holde 30 knop gjennom dem. Det hadde nok vært enda bedre med trimplan (noe utstillingsmodellen ikke hadde), spesielt når sjøen kom inn fra siden. Likevel var jeg i grunnen overrasket over hvor pent båten oppførte seg, og hvor behagelig det var ombord.

 

 

Høres flott ut.

Jeg kjørte den eldre modelen 625 til Merry Fisher i sommer , og var ikke imponert over båten i motsjø.....dvs litt for mye støy og slag . ( de har også MF 645 som har nyere skrog og bedre sjøegenskaper ...... usikker på slag i motsjø)

 

Selv er jeg vant med Saga 27 som går som en kniv i motsjø . Men vil ikke alle båter med høy fart ha slag i motsjø ...... eller er der stor forskjell på de forskjellige modelene ? ( tenker da på Pilothous båter)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Har dessverre ikke prøvd annet enn P66 Weekend, så pilothouse-modellers egenskaper generelt må nok andre svare på.

 

 

Er det forresten noen som vet hvilken sensor man må montere for å få Volvo Pentas trimplan til å fungere i auto-modus? Er delen(e) dyr(e)? Er dette noe man enkelt kan montere selv?

 

Og hvordan er det å montere radar på en Weekend?

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke prøvd annet enn P66 Weekend, så pilothouse-modellers egenskaper generelt må nok andre svare på.

 

 

Er det forresten noen som vet hvilken sensor man må montere for å få Volvo Pentas trimplan til å fungere i auto-modus? Er delen(e) dyr(e)? Er dette noe man enkelt kan montere selv?

 

Og hvordan er det å montere radar på en Weekend?

 

Det går, men det var litt pirkete.

Monterte radaren,på min P66 (ikke weekend), på bøylen der lanternen står. Måtte ta hull i bakveggen over døra for å komme til å sette fast gjennomgangsboltene og monterte da et hella-dekkslys i det hullet.

Så er det spørsmålet hvor en skal montere lanternen etterpå :p

 

Mvh

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja, det er nettopp lanterneplassering jeg lurer litt på. Satte du bare radaren der hvor lanternen stod?

 

Kanskje en liten targabøyle hadde vært tingen.

 

radar.jpg

dsc00066.jpg

 

 

Slik løste jeg det. Lanternemasten er en regulerbarsak fra biltema som er bøyd for å passe rundt radaren. Dette er en midlertidlig løsning til noe bedre dukker opp.

 

Dekkslyset er i grunnen stort sett der for at jeg kunne ta et hull så det ble mulig å arbeide, men har jo vist seg å ha egennytte ut over det også :p

 

Mvh

Tom Rune

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det går mot en Askeladden P66 Pilothouse for min del nå, ser ut til å få solgt gamlebåten i løpet av et par dager :)

 

Har noen spørsmål til dere som har brukt Askeladden P66 en stund:

1. Hvordan er skroget i sjøen?

2. Ser at båten er veldig bred framme, slår den mye i motsjø?

3. Hva er planingsterskelen, hvor langt ned i fart kan man gå uten å falle av plan?

4. Har lest et par steder at disse båtene er forberedt for baugpropell ved at det er ferdig tunnell støpt inn, stemmer dette? Isåfall, gjelder det bare for nyere båter eller har de hatt dette siden de kom?

5. Er det noe som helst dere synes er feil med denne båten? :)

 

Båten ser veldig praktisk ut til mitt bruk og jeg håper at den er såpass sjødyktig at jeg kan holde over 20 knop selv om det blåser frisk bris til liten kuling slik jeg kan med min nåværende båt.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Fikk min Pilothose forrige fredag :cheers_wine:

 

Har med andre ord ikke fått testet den skikkelig enda. Hadde en demobåt på prøve en helg for noen uker siden, og da blåste det ganske friskt.

Hadde meg en fisketur i går og testet litt. Da blåste det vel en frisk bris gjerne. Så for å svare deg HelgeO så godt jeg kan foreløpig:

 

1. Skroget er veldig bra i sjøen. Har en tendens til å "spore" en del når en får sjøen inn fra siden bak, men ikke mer enn at en fint kan leve med det.

2. Båten er bred fremme, så litt vil den slå, men den er himmelsk i forrhold til min gamle. Det er ikke noe voldsomt med slag inne i båten. Det er nok mer å bli vandt med båten og trimmingen av den. Men trimplan er et must.

3. Og det som er det fine, er at blir det ubehagelig så er det bare å slippe litt på gass-pådraget. For planingsterskel finnes knapt. På min P66 med en Suzuki 140, så slipper den sjøen ved litt under 3000 rpm. Da har jeg ca. 10-12 knop.

4. 2012 utgaven av P66 Pilothouse har innebygget tunnell til baugthruster. Bestiller du båt nå, får du 2012 modell. Var kunn det de hadde hos Askeladden nå (med mindre du kjøper en demobåt).

5. Det er to vesentlige feil jeg mener båten har:

- Mangler elektrisk lensepumpe!!!! Dette burde virkelig Askeladden som går for å være en seriøs

produsent gjort noe med for lengst.

- Frontruten var noe stor for bare en vindusvisker. Så jeg fikk Askeladden til å montere en på

passasjersiden også. Da ble det noe bedre sikt til siden og passasjeren ser noe også.

En annen ting som jeg også tok opp med Askeladden var muligheten for å flytte toalettet inn i benken på styrbord side fremme i lugaren, slik at det ble lettere/bedre for folk å sitte benken fremme. Slik det er nå, er det ikke så veldig komfortabelt. Men dette lot seg ikke gjøre på denne utgaven var svaret. Det er gjort på Weekend utgaven, men der er huset bredere og høyere på sidene.

 

Ellers synst jeg båten er en drøm. Ikke noe problem å føre en rolig, grei samtale i kahytten med døren lukket selv i hurtig marsjfart. Og bensinforbruket er halvert i vert fall i forrhold til min gamle Tohatsu 120, selv om denne båten er større og like tung.

 

Kan anbefale båten på det sterkeste. Punktene jeg klaget over er i det store og hele småplukk selv om det burde vært gjort noe med.

Link to post
Share on other sites

Jeg er dessverre for konservativ til å like båt med frontrute som går "feil" vei. Det som slår meg er begrepet "sjark" og "yrkesfiskebåt".

 

Jeg kjenner ikke P66, har bare vært ombord en som var fortøyd. Men synes at den så veldig grei ut. Jeg har en Commuter 8 og har megasans for feil-vei vinduene! I lave hastigheter kan det som regel regne katter og hunder uten at det kommer en dråpe på vinduet om det ikke blåser for j..lig. Det er en grunn til at de proffe foretrekker det slik.

Link to post
Share on other sites

Ja, akselerasjonen til DF150 på Ibiza 20 kan ikke sammenliknes med DF140 på samme båt. Da vi testet disse motorene på Ibiza 20 fikk vi 36-37 knop på max med DF140, og 43-44 knop på max med DF150. Så toppfarten hopper betraktelig mye mer enn man skulle forvente ved å bare gå opp 10 hestekrefter. Som selvfølgelig skyldes forskjellen i sylindervolum. Hvis man går videre fra DF150 til DF175, så er forskjellen mye mindre, selvom det der skiller 25 hestekrefter.

 

 

Hadde til sammenligning 09 ibiza 20 med DF175 hk. fikk 47knop på gps i gjennomsnitt ved flatt hav.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...