Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Abbor. Har du montert Coastkey selv? Jeg så film på youtube om montering og bruk og fikk lyst på en slik da den røde dødmannsledningen brukes ikke. Samt meget praktisk i tillegg. Det jeg lurer på om alle koblingene ligger bak "daschbordet" på P66 også og at det er like enkelt å montere her som filmen som ligge på yoytube?

 

Fikk ikke til å legge inn linken via iphone:-(

Link to post
Share on other sites

Har montert Coastkey på begge båtene mine selv. Alle koblingene ligger nok bak intrumentpanelet også på P66. Mulig du må løsne panelet med dødmannskanpp og tenningsnøkkel for å få kuttet og koblet den grønne enkeltlederen.

 

Kjenner til filmen du henviser til. Den er laget av A-Team og link er postet på flere trollingfiskeforum.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, har reservert(og betalt forskudd) på en ny p66 weekend, bestemmer meg etter å ha sett den på messa på Lillestrøm til helga. Ser at Cannonnfodder i innlegg 152 har hatt problemer med å vinsje sin båt, flere som har samme problem? Viktig for meg for jeg har solgt min Saga 315 til fordel for en trailbar båt, og da er det litt viktig å få den på hengeren. Velger bort utvendig styreposisjon til fordel for autopilot med utvendig joystick/fjernkontroll. Hvilke plottere bruker Navionics kart utenom Raymarine? Kun Navionics som har med Mjøsa, ama.

Link to post
Share on other sites

Det er Simrad NSE, Lowrance, Geonav og Humminbird som i tillegg til Raymarine bruker Navionics.

 

Jeg gar to hengere i størrelsen som egner seg til en P66, en Brenderup 8224TB og en Svela B26X og på begge kan høyden på vinsjen justeres, så det burde ikke være noe problem å få disse tilpasset P66 slik at vinsjingen går greit.

Link to post
Share on other sites

Hvorfor ikke satse på en Tredal-henger? Har sjøl hatt flere, både vare og båt-hengere i fra Tredal. Vil påstå at bedre kjøreegenskaper enn du får i fra disse hengerne får du ikke i fra andre produsenter. Kanskje noe dyre, men man får hva man betaler for i kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Er godt fornøyd med Svelaen, og dette er jo eneste henger som egner seg til stegkjølbåter som Antares og Merry Fisher. Båten svaiver riktignok mer enn den gjorde da den lå på Brenderupen, men ikke noe problematisk, båten har det nok bedre på de myke Svelahjulene nå det humper litt.

 

Når det gjelder kjøreegenskaper er begge hengerene mine suverene og kan ikke si jeg merker noe forskjell bak en Pajero.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Tysse henger 2 tonn totalvekt. Båten ligger meget stødig og er fin og kjøre. Utfordringen er vinsjingen som nevnt over. Meg henter opp båten med traktor og bruker vinsjen på den så ikke noe problem for meg. Men jeg er enig i at dette kan være et problem når en ikke får vinsjen høyt nok. Den siste halvmeteren er vanskelig å vinsje.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har nettopp lest meg gjennom alle sidene om P66, og er imponert over all info som er kommet frem!

Gislus og andre har gått gjennom fordeler / ulemper fra A til Å.

Bestilte selv en Weekend på båtmessen i Bergen, og får båten i mai.

Jeg har utvendig styreposisjon, men syntes tromors(181) opplegg med autopilot og joystick hørtes spennende ut.

Kan noen forklare hvordan dette fungerer, og hvor mye det koster ferdig montert??

Takker ellers for supre innlegg, og gleder meg til mai :fishing::drink:

Link to post
Share on other sites

Gratulerer Oskeladden:-) Et fornuftig valg!

Det er vel fordi det er forskjellige meninger at det finnes så mange båtvarianter Norfront;-) Men negativ vinklet frontrute har i alle fall fler fordeler enn bakdeler til tross for utseendet. Personlig synes jeg det er litt macho:-)

Link to post
Share on other sites

Jeg er dessverre for konservativ til å like båt med frontrute som går "feil" vei. Det som slår meg er begrepet "sjark" og "yrkesfiskebåt".

Da er du vel heller mer moderne enn konservativ? Jeg liker godt sjarkstilen, men synes ikke overbygget er helt harmonisk i detaljer og proporsjoner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei, har reservert(og betalt forskudd) på en ny p66 weekend, bestemmer meg etter å ha sett den på messa på Lillestrøm til helga. Ser at Cannonnfodder i innlegg 152 har hatt problemer med å vinsje sin båt, flere som har samme problem? Viktig for meg for jeg har solgt min Saga 315 til fordel for en trailbar båt, og da er det litt viktig å få den på hengeren. Velger bort utvendig styreposisjon til fordel for autopilot med utvendig joystick/fjernkontroll. Hvilke plottere bruker Navionics kart utenom Raymarine? Kun Navionics som har med Mjøsa, ama.

 

Har en Gaupen B2024, og selv om den har justerbart tårn holder ikke dette. Må nok gjøre noen tilpassninger for at den siste 1.5 meteren skal gå greit.

Men, for deg som ikke har fått levert båten enda, prøv å ta kontakt med askeladden, kanskje de kan motere en ring lengre ned på baugen.

 

Gratulere med ny båt, jeg blir mere og mere fornøyd med min etter som jeg bruker den :D

Link to post
Share on other sites

Har nå snakket med Askeladden, og de kontakter fabrikken, og får senket baugfestet med 20 cm. Det bør vel hjelpe på å få tauet inn båten.

Har og bestilt ekstra vindusvisker på passasjerside. Dette er ennå ikke kommet som ekstrautstyr, men da jeg var på en prøvetur etter å ha handlet båten, gjorde de meg oppmerksom på at det var mulig.

 

Gleder meg syyykt til mai. :flag::cheers_wine:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Var hos forhandler i går for å se på p66, hadde egentlig bestemst meg for denne båten. Men ble skuffet over de såkalte sengeplassene - det er jo umulig for en person på 180 å sove i forpiggen, og jeg kan i hvert fall ikke skjønne hvordan to personer skal kunne sove der? Båten for øvrig synes jeg er helt perfekt til mitt bruk. Men nå tar jeg weekendversjonen med i vurderingen - er det noen som har synspunkter når det gjelder størrelsesforskjellen på akterdekket - blir dette mye mindre på sistnevnte? Fiske er det viktigste for meg ved valg av båt, men jeg kan leve med et noe mindre akterdekk enn det p66 har; snakk om dansegulv. Finner heller ingen mål på weekendens akterdekk - noen som vet dette? :fishing:

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Super tråd dette, vurderer nemlig en P66 weekend som neste båt. Men får den plass i båsen min på 2.5m (lysåpning)?

Det står at den er 2.5m bred, men usikker på om det er bredeste punkt på båten, og at den muligens er litt smalere nede ved vannlinja...? :fishing:

Link to post
Share on other sites

Super tråd dette, vurderer nemlig en P66 weekend som neste båt. Men får den plass i båsen min på 2.5m (lysåpning)?

Det står at den er 2.5m bred, men usikker på om det er bredeste punkt på båten, og at den muligens er litt smalere nede ved vannlinja...? :fishing:

Hvis lysåpning er 2,5m., så går det vel "akkurat". Askeladden`s mål er jo i fra ytterkant av fenderlista, så skroget er jo flere cm. smalere jo lenger ned du kommer mot vannlinja. Men du har jo ikke akkurat et hav av plass til fendere i mellom.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg regner med at det går an å skvise den inn :) Ikke så lett å gi noe godt svar på dette, for det kommer jo litt an på fortøyningene, og hvor utsatt for bølger det er. Antagelig ikke sunt for båten å stå mange sesonger med superstramme fortøyninger/bli kontinuerlig knadd og massert mot utstikkerne. Men hvis noen har erfaring fra hvor stor margin det blir i en 2.5m er jeg svært nysgjerrig på å høre om det :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...