Jump to content

Ny Askeladden p66 pilothouse


Gislus

Recommended Posts

Så var P-66 bestilt, ble en utstillingsbåt med 140 hester og trimplan + Simrad NSS7. Skal hente den på torsdag. Gleder meg litt :yesnod:

Den mangler varmeapparat, men satser på at det går greit å sette inn en Eber D2 selv. Noen som vil dele erfaringer om akkurat det?

 

Kan man bruke en liten bensintank til diesel for varmeapparatet?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Da var nybåten hentet :smiley:

Har fått gjort unna de første 3 timene av innkjøringsfasen og er godt fornøyd så langt. Var mye dogg på vinduene i dag tidlig, så varmeapparat må nok monteres etterhvert.

 

Hadde trodd at utenbords 4 takter skulle være veldig mye mer stillegående enn innenbords diesel som jeg hadde i forrige båt. Dette gjelder nok bare på tomgang, i høyere hastigheter synes jeg det er vel så mye lyd i denne som det var i min Volvo Penta D3. Merker også at utenbordsmotoren ikke biter så godt i fra seg i sjøen som duoprop-drevet, men skal nok bli fornøyd likevel. Særlig når jeg begynner å sammenligne de årlige servicekostandene mot de jeg hadde før :yesnod:

Helge O

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt :flag_bp: Jeg er enig i at 4-takteren hyler litt på høye turtall, men jeg syntes allikevel at fordelene med firetakt oppveier (de få) ulempene i forhold til diesel i såpass små båter. De to eneste ulempene jeg egentlig kan komme på med utenbords bensin kontra diesel er:

 

- Litt mer avdrift i vind enn man får med en tung dieselklump plassert lenger frem og nede i kjølen av båten (-> baugpropell).

- Drivstoffpris (det blir uansett ikke noen kjempebeløp med såpass liten båt)

 

Fordeler med utenbords bensin:

 

- Ingen maskin-/diesellukt i båten

- Veldig lite vibrasjon

- Lav innkjøpspris

- Enkelt vedlikehold

- Ingen hull i båten til kjølevann

- Veldig stillegående på tomgang/dorgefart

- Ingen dieseleksos

- Lav brannfare med motor utenfor båtripa

 

Jeg tror du kommer til å bli glad i både båt og motor!

Link to post
Share on other sites

Så var P-66 bestilt, ble en utstillingsbåt med 140 hester og trimplan + Simrad NSS7. Skal hente den på torsdag. Gleder meg litt :yesnod:

Den mangler varmeapparat, men satser på at det går greit å sette inn en Eber D2 selv. Noen som vil dele erfaringer om akkurat det?

 

Kan man bruke en liten bensintank til diesel for varmeapparatet?

 

Det er en artikkel (m/bilder) i siste Båtmagasinet (9/11) om selvmontering av en Webasto 2000 i båt. I hovedsak må du montere varmeren i annet rom enn bensintank, tørt og helst støyisolert, ha minst en åpen utblåsning, hente innsug fra det fri og vurdere et forbruksbatteri dersom du skal bruke den når båten ikke går.

 

Selv har jeg akkurat kjøpt en C6 Cruiser (ny med VP D3) og vurderer en Webasto 3900 med utblåsning i cabin og ved førerplass. Hos meg må nok førerplassutblåsingen være ulukkbar, og diesel hentes rett fra tank. Hos deg er det kanskje snakk om kun utblåsinger i kabin, og du kan vel også bruke hvilken som helst tank på 10-20 liter til dieselen.

Redigert av Vidar P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da har jeg sjekket artikkelen i båtmagasinet og vet litt mer om montering.

 

I følge Askeladden så er båten klargjort for montering av defroster, hva betyr det? Ligger det noen ferdige rør noen steder eller er det bare satt av plass til rør?

 

Tidlig i denne tråden er det vist bilder av varmer montert i samme rom som bensintank, og det er jo ikke bra. Til dere som har båten: Hvor står varmeren nå? Og er det separat luftinntak til varmeren gjennom skrogsiden? Står dette i såfall langt unna eksosen? Bør kanskje være på motsatt side av båten i forhold til eksos.

 

Var et par stykker som nevnte at de skulle montere varmer selv, fint om dere kan dele litt erfaringer :yesnod:

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

HelgeO

 

Luftinntaket til webasto på min P66. Står i veggeen babord side ved døra. Eksos er på utsiden babord skrogside.

 

Til dere som etterlyser elektrisk lensepumpe. Kan dere argumentere for hvorfor? Jeg kan ikke skjønne bakgrunnen for dette. Etter å ha hatt båten liggende på sjøen siden jeg fikk den levert i april 2010 har det aldri vært vann i dørken. Lensepumpe er også en sikkerhet ved mindre havari og så lenge pumpa er manuell får jeg ihvertfall lenset vann. Ved elektrisk pumpe kan ved havari og vannintak det bli et problem. Så hvorfor er det så viktig å etterøtse elektrisk pumpe.

 

Til dere som har kjøpt ny P66 m/u W Gratulerer med godt kjøp!

Link to post
Share on other sites

Takk for info Gislus, begynner å få god oversikt over installasjonsjobben nå. Har og fått noen tips fra Askeladden, virker som installasjonen blir ganske enkel.

Det ligger ferdig luftrør og trekkerør fra bakre babord hjørne av kabinen frem til like under instrumentpanelet.

 

Jeg har brukt båten ganske mye de siste ukene og er veldig fornøyd :)

Monterte NMEA2000 nettverk mellom motor og kartplotter i forrige uke, så nå kan jeg se detaljert info om forbruk og andre motordata. Motoren nærmer seg 20 driftstimer så det er snart på tide med første service.

 

Drivstofforbruket er litt høyere enn jeg hadde håpet på: Ca 0.9 liter/nautisk mil i rundt 20 knop. 1.15 l/nm i 24 knop og nærmere 1.4 l/nm i 28 knop. Har 140 hester.

 

Har fått prøvd båten i en del ruskevær og synes den girer nokså mye i medsjø. Vurderer å legge noen sekker med sand i det største stuerommet for å se om det gir økt stabilitet.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Bensinforbruket stemmer med mine erfaringer også. Jeg har brukt 740 liter bensin i 2011 og har et gjsnitt forbruk på 12 l/time i år. Det synes je er helt ok. Vil kanskje tro at en 150hk ville gitt litt lavere forbruk enn 140hk, men jeg synes forbruket er greit.

 

Jeg opplever ingen problemer i medsjø, hva menes med at den girer HelgeO?

 

Vedr å flytte bensintanken har jeg mine tvil om at fribord blir særlig høyere, men du kan snu tanken for å få vekk luftproblemer i tanken og mer korrekt måling.

 

Jeg har også satt inn lufteventiler i taket, da jeg får kondensproblemer. Det er naturlig problem at fuktig luft kondenserer mot kaldt tak ( særlig vinterstid og når sola varmer opp inne i kabinen). Og når det ikke er luftsirkulasjon i taket, blir det vått. Har dere montert høytalere kan dere montere ned og kjenne etter på kalde dager.

Link to post
Share on other sites

HelgeO

 

Luftinntaket til webasto på min P66. Står i veggeen babord side ved døra. Eksos er på utsiden babord skrogside.

 

Til dere som etterlyser elektrisk lensepumpe. Kan dere argumentere for hvorfor? Jeg kan ikke skjønne bakgrunnen for dette. Etter å ha hatt båten liggende på sjøen siden jeg fikk den levert i april 2010 har det aldri vært vann i dørken. Lensepumpe er også en sikkerhet ved mindre havari og så lenge pumpa er manuell får jeg ihvertfall lenset vann. Ved elektrisk pumpe kan ved havari og vannintak det bli et problem. Så hvorfor er det så viktig å etterøtse elektrisk pumpe.

 

Til dere som har kjøpt ny P66 m/u W Gratulerer med godt kjøp!

 

Jeg tenker at de som etterlyser elektrisk lensepumpe ser på det som en ekstra sikkerhet. Altså en lensepumpe som ligger med flottør koblet direkte til batterier (men kan kjøres manuelt også).

Denne vil da slå inn hvis man får uventet lekkasje når man ikke er ombord og redder båten fra havari, så sant det ikke er en enorm lekkasje eller båten ligger uten landstrøm lenge slik at batteri går tomt.

Mulig jeg har tolket ønske om el.pumpe feil, men dette er grunnen jeg ser for meg til at folk ønsker dette ombord. Også veldig hendig å kunne starte pumpen manuelt (by-passe flottør) hvis man har vasket eller fått vann i kjølen av en eller annen grunn.

 

Manuell pumpe må man jo helst ha installert i tillegg. Ikke mye hjelp i elektrisk lensepumpe hvis man har mistet strømmen.

Dette er vel gjerne krav og standard på båter nå... 19-20 fot og større ...?

Redigert av Tom Ames (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info Gislus, begynner å få god oversikt over installasjonsjobben nå. Har og fått noen tips fra Askeladden, virker som installasjonen blir ganske enkel.

Det ligger ferdig luftrør og trekkerør fra bakre babord hjørne av kabinen frem til like under instrumentpanelet.

 

Jeg har brukt båten ganske mye de siste ukene og er veldig fornøyd :)

Monterte NMEA2000 nettverk mellom motor og kartplotter i forrige uke, så nå kan jeg se detaljert info om forbruk og andre motordata. Motoren nærmer seg 20 driftstimer så det er snart på tide med første service.

 

Drivstofforbruket er litt høyere enn jeg hadde håpet på: Ca 0.9 liter/nautisk mil i rundt 20 knop. 1.15 l/nm i 24 knop og nærmere 1.4 l/nm i 28 knop. Har 140 hester.

 

Har fått prøvd båten i en del ruskevær og synes den girer nokså mye i medsjø. Vurderer å legge noen sekker med sand i det største stuerommet for å se om det gir økt stabilitet.

 

Hei,

 

hva ble prisen på NMEA2000 nettverket? Hvilke deler trengte du? La du det opp selv?

 

Jeg har en Suzuki DF150 og kunne tenkt meg å legge opp dette også. Det var en DF140 du har? Koblet du deg opp mot kartplotter eller la opp eget display?

Disse motorene vel like mtp nettverksoppbygging og oppkoblingsmuligheter. Det er motordata (temp,trykk etc) og drivstoff forbruk jeg ønsker. Har en Garmin 526s kartplotter med ekkolodd installert.

Link to post
Share on other sites

Jeg opplever ingen problemer i medsjø, hva menes med at den girer HelgeO?

..

Jeg har også satt inn lufteventiler i taket, da jeg får kondensproblemer.

Med litt stor fart med sjøen skrått bakfra har jeg opplevd at båten plutselig skifter retning (girer). Har også opplevd at båten nesten bråstopper når baugen slår ned i neste bølge, da kastes hekken sideveis. Dette kan være litt skremmende. Dette kan selvsagt unngås ved å slakke av mye på farten. Men siden jeg har ca 14 nautiske mil hver vei til hytta så ønsker jeg å kunne holde en viss fart selv om det blåser en del.

 

Min 2011 modell har en liten lufteventil i taket originalt.

 

hva ble prisen på NMEA2000 nettverket? Hvilke deler trengte du? La du det opp selv?

Jeg har skrevet litt om NMEA200 tilkoblingen her: https://baatplassen.no/i/topic/77581-koble-suzuki-115-2008-modell-til-nmea-2000

 

Alle delene til nettverket kom på litt over 2000 kr med mva og andre avgifter. Hvis du bestiller NMEA 2000 backbone på den eBay linken så bør du be de om å spesifisere fraktprisen på proformafakturaen. Jeg endte opp med å betale litt over 100 kr for mye i mva pga at DHL stipulerte frakten.

 

Jeg har Simrad NSS7 kartplotter, og den har ferdig programvare for Suzuki.

Tror ikke Garmin har denne programvaren innebygget, du må derfor låne en Lowrance eller Simrad enhet av noen for å få konfigurert Suzuki NMEA motor-interfacet. Står en del om dette i tråden jeg linket til over.

Helge O

Link to post
Share on other sites

HelgeO

Giring slik du beskriver har jeg aldri opplevd.

Ventilen du sikter til er vel den i metall fremfor takluken som går u og gir ventilasjon i kabinent? Det er ikke det jeg beskriver. Jeg snakker om mellom takkonstruksjonen i det doble taket. Og det må være 2 ventiler for å få sirkulasjon.

Link to post
Share on other sites

Kan godt være at denne giringen skyldes feil bruk, har bare hatt båten i 4 uker og det tar vel litt tid å lære den å kjenne.

Men jeg har opplevd flere ganger at den plutselig skifter retning uten at jeg har bedt den om det. Skjer typisk om jeg ligger i rundt 20 knop og tar igjen en bølge og kommer litt på skrå over den.

Dette kan jo unngås ved å slakke på farten eller ved å ikke gå over bølgen på skrå, men er nå vant fra forrige båt at den gikk snorbeint nesten uansett fart og bølger.

 

De ventilene du har montert, er begge i innertaket? Hvor har du plassert de og hva slags type brukte du?

Helge O

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Salt water pump er pumpen til spyleslangen på dekk. Genial sak som er uunnværlig ved fiske, også kjekt om noen kommer ombord med skitne sko/støvler.

 

Bilge pump er pumpen for ferskvann fra tank til vask inne.

 

Har aldri sett en dråpe vann under dekk på min, men det blir en del kondens inne i kabinen. Drypper litt fra lyset i taket, så det er nok smart å lage ventilasjonshull i dobbeltaket slik Gislus har beskrevet tidligere.

Helge O

Link to post
Share on other sites

Jeg har den første varianten av passasjerstol med metallrør og rund pølse i ryggen. Planlegger å bytte den ut med den nye typen da den jeg har er ukomfortabel og litt vanskelig å klatre opp i pga rørene på siden.

 

Er det noen som har et godt bilde av den nye typen stol? Og hvordan er erfaringene med den stolen, sitter man godt i den?

Helge O

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...